beginners DIY project: De Hatt mk III

Started by FFF, February 7, 2005, 16:31:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

occajohn

Leuk om hier de Hatt's weer eens terug te zien. Een leuk en goed klinkend ontwerp van Tony. Ik heb ze zelf ook een maand of 2 geleden gebouwd in massief Eiken. Vorige week nog een setje gebouwd van MDF en met HPL bekleed...allemaal op mijn site te zien:

http://home.planet.nl/~johneekels/

Gr John

FFF

Quote from: occajohn on May  9, 2005, 22:21:31
Leuk om hier de Hatt's weer eens terug te zien. Een leuk en goed klinkend ontwerp van Tony. Ik heb ze zelf ook een maand of 2 geleden gebouwd in massief Eiken. Vorige week nog een setje gebouwd van MDF en met HPL bekleed...allemaal op mijn site te zien:

http://home.planet.nl/~johneekels/

Gr John

Grappig, ik ga ook zo met de soup beginnen.

occajohn

Da's ook toevallig...kan je je helemaal op uitleven op die Soup's.
Geen beginnerskastje:)

Bij mij begint het al ergens op te lijken haha...

FFF

Quote from: occajohn on May 10, 2005, 17:30:50
Da's ook toevallig...kan je je helemaal op uitleven op die Soup's.
Geen beginnerskastje:)

Bij mij begint het al ergens op te lijken haha...

Ja ik ga je site in de gaten houden, en ben vooral benieuwd naar je fineer methode en het resultaat.
Heb je de soups weleens gehoord? zoja dan ben ik natuurlijk benieuwd naar je ervaring en een klankbeschrijving.
Ik bouw heb zelf door de goede ervaring met tony gee ontwerpen en vertrouwen daarin. En natuurlijk omdat het een prachtig ontwerp is en de units tot de beste behoren.

occajohn

Nee heb de Soup's nog nooit gehoord. Maar vertrouw op de vele positieve recentie's... Ik heb er alleen al veel plezier in om ze te bouwen, of ik de units ook aan ga schaffen op korte termijn is nog niet zeker. Misschien dat ik de (lege) kasten ga verkopen als ze klaar zijn.Duur grapje, en mijn hobbybudget heeft al veel geleden de laatste tijd ;) Het zou goed kunnen zijn dat ik de kasten met HPL ga bekleden, is krasvast ,waterbestendig en in vele designs leverbaar. Maar helemaal zeker ben ik daar nog niet van.

Vanavond voeg ik even een paar foto's toe op mijn home-page, kun je zien hoe ik vorder.
Ben jij ook al begonnen of nog niet?

Gr John

FFF

Quote from: occajohn on May 10, 2005, 18:34:37
Nee heb de Soup's nog nooit gehoord. Maar vertrouw op de vele positieve recentie's... Ik heb er alleen al veel plezier in om ze te bouwen, of ik de units ook aan ga schaffen op korte termijn is nog niet zeker. Misschien dat ik de (lege) kasten ga verkopen als ze klaar zijn.Duur grapje, en mijn hobbybudget heeft al veel geleden de laatste tijd ;) Het zou goed kunnen zijn dat ik de kasten met HPL ga bekleden, is krasvast ,waterbestendig en in vele designs leverbaar. Maar helemaal zeker ben ik daar nog niet van.

Vanavond voeg ik even een paar foto's toe op mijn home-page, kun je zien hoe ik vorder.
Ben jij ook al begonnen of nog niet?

Gr John

Ik heb het hout besteld waar ik het koop hadden ze geen 30 mm op voorraad, het is al binnen maar het wordt voor me gezaagd (in een timmerfabriek zeg maar via een kennis) alleen die heeft nog geen tijd gehad en er zit behoorlijk wat werk in.

Ik ga waarschijnlijk ook eerst d kasten helemaal afbouwen en dan ga ik de spullen pas bestellen, dit mede omdat ik eerst het resultaat wil zien van de kasten en het fineren. En ik de kosten zo ook wil spreiden.

Dat HPL is dat een soort fineer?

occajohn

Nee HPL (High Pressure Laminate) is het vroegere formica. Wordt veel gebruikt voor keukenkastjes, werkbladen enz. Dat breng ik aan met contactlijm, (houtlijm kan ook), fineren doe ik met houtlijm, als je fineer aanbrengt met contactlijm (Bisonkit) loop je het risico dat je blaasjes krijgt achteraf, als je het fineer gaat lakken. Door het vocht in de lak laat contactlijm los. Dit is afhankelijk van de gebruikte lak.Het mooie van HPL is dat het maatvast is, sterk en watervast. En in vele houtmotieven te krijgen.

Maar Amerikaans Esdoorn, of Mahonie, Amerikaans Noten is ook een optie om te fineren...

Let wel op bij fineren, dat je klasse D3 houtlijm gebruikt, deze is watervast. D2 is dit niet ,en kan dus ook voor problemen zorgen bij het aflakken!!!

Smitsmans

John, FFF,

Misschien kunnen we eens wat afspreken om over de Soup en de bouwmethode te praten. Met mijn minimonitors kan ik dan een Soup indruk verzorgen. Die missen uiteraard het diepe laag, maar de klankkleur zal niet zoveel verschillen. Een beetje reizen vind ik ook niet zo erg.

Groeten, Guido

occajohn

Leuk Guido, ik zou jou Monitors ook wel eens een keer willen horen!
Waar woon je eigenlijk Guido?
Ik woon in de omgeving van Eindhoven...

Gr John

FFF

#59
Is mooi idee, ik heb wel interesse,

Ben niet heel techisch kwa speakerbowu maar wel leergierig.

Ben benieuwd naar jullie keuze voor interne bekabeling en filter componenten.

occajohn, Krijg je met HPL niet hetzelfde als wat het probleem was met de avalon eidolon die nagebouwd wat op dit forum, namelijk dat de bovenkant een hout motief heeft en de onderkant alleen een onderlaag is, en je daarom randjes ziet van de onderlaag of de facetten? Ik ga het zelf maar eens uitzoeken.   :)

Misschien is het een idee om voor de gene die dat leuk vind contacten te leggen via e-mail of msn, het is toch de bedoeling om tot een resultaat te komen die gelijk loopt met de kwaliteit en energie en de kosten die je in dit project stopt.

Mijn e-mail en msn is: [email protected]

Ik woon btw in Roosendaal (vanuit eindhoven iets verder als breda), Ik woon nog thuis (ben pas 21) en is daarom moeilijker om hier wat af te spreken. (de soups bouw ik voor op mijn slaapkamer, en hoop ik snel naar een royale woonkamer te versplaatsen in me eigen huisje)

Smitsmans

Ik woon wat verder uit de buurt (Den Helder) maar in de buurt van Eindhoven wil ik best een keer afspreken. Stuur maar een PM.

Groeten,  Guido

fgroen

Hoi.

Ik ben bezig een nieuw project op te starten (heb ik wel eens eerder verteld op dit forum), het wordt een Eidolon-like kast met een vermagerd Sentinel 4-weg systeem erin: 12"Eton, C2-220, C2-79, C2-12.

Ik ben echter precies omgekeerd bezig: ik heb alle units al binnen en moet nog aan de kast beginnen.

Dus...
ten eerste: dank aan iedereen die al deze waardevolle informatie over het bouwen van avalonkasten deelt;
ten tweede: Als jullie een keer jullie soupkasten willen uitproberen met de C2-220 woofertjes kan dat geregeld worden.
ten derde: Ik heb een 3-weg actief versterkingssysteem met Thel filters en een CAV-150 eindbak van Classé (wordt later 4-weg  8)) dus het is wat mij betreft mogelijk om te onderzoeken wat er gebeurt als je soep actief aanstuurt.

groeten, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

occajohn

Ja klopt FFF, met HPL zal je altijd donkere randjes blijven zien. Echter dit is door de volgorde van HPL-en tot een minimum te beperken. Door de juiste volgorde in acht te nemen zal de ene laag de andere op de hoeken overlappen. Maar randjes zal je altijd blijven zien.

Ik ben theoretisch ook geen rekenwonder op filtergebied hoor, maar ook leergierig. Heb hoofdzakelijk plezier in het bouwen van de kasten, en werken met hout en electronica. Ik heb vorig jaar een 6 maanden durende houtbewerkingscursus gevolgd vanuit een MTS electronica achtergrond. Dus in deze hobby een mooie combinatie.

Een keer hier bij mij thuis een meeting houden lijkt me best leuk.
Het liefst op een zaterdag dan, als dat jullie ook schikt.

Guido en FFF als jullie samen een datum kunnen prikken??
Mail me dan even wanneer jullie willen komen:  [email protected]

Gr John

occajohn

Quote from: fgroen on May 11, 2005, 10:25:10
Hoi.

Ik ben bezig een nieuw project op te starten (heb ik wel eens eerder verteld op dit forum), het wordt een Eidolon-like kast met een vermagerd Sentinel 4-weg systeem erin: 12"Eton, C2-220, C2-79, C2-12.

Ik ben echter precies omgekeerd bezig: ik heb alle units al binnen en moet nog aan de kast beginnen.

Dus...
ten eerste: dank aan iedereen die al deze waardevolle informatie over het bouwen van avalonkasten deelt;
ten tweede: Als jullie een keer jullie soupkasten willen uitproberen met de C2-220 woofertjes kan dat geregeld worden.
ten derde: Ik heb een 3-weg actief versterkingssysteem met Thel filters en een CAV-150 eindbak van Classé (wordt later 4-weg  8)) dus het is wat mij betreft mogelijk om te onderzoeken wat er gebeurt als je soep actief aanstuurt.

groeten, Fokke.

Hallo Fokke,

Dat is nog eens een aanbod zeg!
Leuk van je!
Ik ben (nog) niet zo'n audio goeroe dat ik al je apparatuur ken, maar het zal vast top spul zijn zo te horen.
Ik heb de laatste tijd van alles gebouwd, het meeste is op mijn site te zien.

Ga je zelf de kasten bouwen Fokke, of besteed je dat uit?

Gr John

FFF

Nu komen we ergens, ik denk dat we misschien ook eens kunnen kijken naar een powerbuy omdat dit project een redelijke investering met zich mee brengt.  :)

fgroen

Hoi John,

Ik heb zojuist een topic geopend om mijn project te documenteren.

Ik ga de kasten zelf bouwen, ben aardig handig maar heb geen houtbewerkingsbedrijf tot mijn beschikking. Ik zal hier en daar dus de op dit forum gepubliceerde trukkjes moeten gebruiken, en een ruime dosis geduld in moeten brengen om het uiteindelijke resultaat voorop te stellen in plaats van snel resultaat willen hebben.

Komt wel goed! En als ik om hulp verlegen zit dan schreeuw ik wel!  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

occajohn

Zeg Fokke, geef even je link naar je topic als je wil.

Gr John

sphere

Kom op zeg. Dit forum, stukje naar boven, beetje naar rechts, warm, warm HEET!  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

occajohn

Sorry maar ben nieuw op dit forum, en heb weinig feeling voor dit soort zaken...gelukkig heb ik meer verstand van houtbewerking:)

Smitsmans

Een zaterdag moet lukken! Ik stuur jullie wel een mail welke zaterdagen ik kan.

Het aanbod van Fokke is inderdaad heel tof. John, als jij nu snel die kasten in ruwbouw afmaakt, dan gebruiken we mijn units en die van Fokke om een Soup te proberen. Hebben we alleen nog de filteronderdelen voor het laag nodig. Het hoog midden filter van mijn monitors is exact gelijk aandat van de Soup.

Daar hebben we dan wel een hele dag voor nodig denk ik.

Groeten, Guido

Smitsmans


occajohn

Ik ben even verhuist naar Fokke's topic...meer on-topic lijkt me:)

Gr John

Peerless Monster

QuoteEen powerbuy zie ik wel zitten!

Anders ik wel. Onwijs dure drivers zijn het...
De kast is geen probleem ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

FFF

Mensen, het gaat de goede kant op.

Ik zal een animocheck in de powerbuy selectie openen.
En kijken of we wat met de prijs kunnen doen.