beginners DIY project: De Hatt mk III

Started by FFF, February 7, 2005, 16:31:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

--------------------------------------------------------------------------------
Zo ik heb hier de onderdelen op de filterplaat geplakt.

Begrijp ik het goed als ik zeg:

Ik kan de draadjes van bijvoorbeeld die 3 caps gewoon bij elkaar pakken en er 1 soldering van maken?

FFF

#26
En hier een fototje hoe ik strax de pijp van de stand bevestig, dmv een MDF ring.

De kleur is hier ook al overduidelijk te zien :)

Ik doe alles om m'n bed zodat het niet beschadigd.

Erik van Voorst (in memoriam)

#27
Mooi...die dikke kabels straks in de kolom... 8)

Ook gelijk het "probleem"  van terminals en stekkers opgelost....spaart veel euro's uit EN je hebt nu de beste oplossing (GEEN terminals/stekkers ;D) gekozen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Quote from: Erik van Voorst on March 15, 2005, 16:44:42
Mooi...die dikke kabels straks in de kolom... 8)

Ook gelijk het "probleem"  van terminals en stekkers opgelost....spaart veel euro's uit EN je hebt nu de beste oplossing (GEEN terminals/stekkers ;D) gekozen... ;)

bedankt voor de reactie,

Al moet ik je deels teleurstellen.

De filters worden wel direct gesoldeerd, alleen waar nu die gaten in het plankje zitten komen later 2 namaak WBT's.
Omdat ze binnenkort als rears gaan dienen is dit wel zo practisch.

Zoals ik al zei dit is een "oefen" projectje, het volgende zal weer wat serieuzer worden.


Erik van Voorst (in memoriam)

....hier heb je in ieder geval meer dan serieuze rears aan..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ALFIrE

mooi werk!

en zo begint het bij mij terug te kriebelen om nog een setje bij te maken...

zelf heb ik gisteren terug met verstomming zitten luisteren naar mijn speakers, of kwam het door de CD van Lhasa ... ?

Rob_Dingen

Hoi

Je moet een spoel haaks op de andere zetten.
Zoals je het nu op de plank hebt zitten beinvloeden de spoelen elkaar door het magnetisch veld wat ontstaat en dat pikt de andere spoel weer op.

Rob

FFF

Quote from: Rob_Dingen on March 16, 2005, 16:01:30
Hoi

Je moet een spoel haaks op de andere zetten.
Zoals je het nu op de plank hebt zitten beinvloeden de spoelen elkaar door het magnetisch veld wat ontstaat en dat pikt de andere spoel weer op.

Rob

Bedankt voor de reactie,

Kan er nu even niets meer aan veranderen want heb het vast gekit  O0

Maar als het een beetje klinkt wil ik het helemaal overnieuw aanpakken
sonus faber stijl kasjes.

(en wil er sowieso 5)

Dit was meer een test project waarvan ik heel veel heb geleerd.

Enig idee hoe ik dat magnetisch veld af kan schermen? Ik zat te denken aan lood ertussen.
Ik had dit al eerder gehoord maar zag dat vrij veel filters de spoelen naast elkaar hadden staan, en anders werd het filter nog groter (lees hoger)

Daniel_SJD

#33
Quote from: Rob_Dingen on March 16, 2005, 16:01:30
Hoi

Je moet een spoel haaks op de andere zetten.
Zoals je het nu op de plank hebt zitten beinvloeden de spoelen elkaar door het magnetisch veld wat ontstaat en dat pikt de andere spoel weer op.

Rob

Ik kan het niet zo goed zien maar als het luchtspoelen zijn dan is de beinvloeding verwaarloosbaar. Ik had inderdaad filters gemaakt waarbij beide spoelen vrij dicht op elkaar zaten, toen kreeg ik dezelfde opmerking. Volgens mijn vader (de expert hier in huis) was 't onzin en verwaarloosbaar. Omdat ik er toch niet helemaal gerust op was heb ik toen samen met een vriend de scope eraan gehangen en getest hoeveel het nou uitmaakt als ze haaks en/of niet haaks op elkaar staan en verschillende afstanden geprobeerd. Ik heb de exacte meetresultaten zo gauw niet bij de hand maar we kwamen volgens mij nog niet eens aan 1%.  Toen heeft die vriend van mij een setje gebouwd met de spoelen naast elkaar en ik 1tje met de spoelen haaks op elkaar en hebben we getest/geluisterd, geen verschil.

Met een ijzerkern is 't echter weer een geheel ander verhaal ;) ! Hoop dat je wat aan deze info hebt!
Mvrgr

FFF

Quote from: Daniel_SJD on March 16, 2005, 21:23:11
Ik kan het niet zo goed zien maar als het luchtspoelen zijn dan is de beinvloeding verwaarloosbaar. Ik had inderdaad filters gemaakt waarbij beide spoelen vrij dicht op elkaar zaten, toen kreeg ik dezelfde opmerking. Volgens mijn vader (de expert hier in huis) was 't onzin en verwaarloosbaar. Omdat ik er toch niet helemaal gerust op was heb ik toen samen met een vriend de scope eraan gehangen en getest hoeveel het nou uitmaakt als ze haaks en/of niet haaks op elkaar staan en verschillende afstanden geprobeerd. Ik heb de exacte meetresultaten zo gauw niet bij de hand maar we kwamen volgens mij nog niet eens aan 1%.  Toen heeft die vriend van mij een setje gebouwd met de spoelen naast elkaar en ik 1tje met de spoelen haaks op elkaar en hebben we getest/geluisterd, geen verschil.

Met een ijzerkern is 't echter weer een geheel ander verhaal ;) ! Hoop dat je wat aan deze info hebt!
Mvrgr

Bedankt voor deze nuttige reply.

Het zijn idd luchtspoelen.

Weet iemand of het zinvol is het filter af te schermen en hoe eventueel?
Dus zodat de componenten geen invloed op elkaar hebben?


fgroen

Volgens mij allemaal een beetje onzinnig, het afschermen van luidspreker filters.

Je praat toch over groot-signaal met vermogensinhoud. De meeste luidspreker kabels zijn ook niet afgeschermd, en niet eens getwist. En het formaat en de mogelijkheid om storingen in de luidspreker / eindversterker combinatie te introduceren is voor luidspreker kabels veel groter dan de compacte luidspreker filters.

Dusss.... volgens mij is hier je hoofd over breken een beetje zonde van je energie.

Ik geloof dat lood ook wel eens ter sprake is geweest als afschermings-materiaal, en dat werkt inderdaad erg goed tegen gamma-straling (in het geval dat Borssele een melt-down krijgt  >:D) Voor de rest weinig nut, denk ik.

Wat m.i. wel uitmaakt bij luidspreker filters:


  • de boel mechanisch goed stevig monteren (maar dat had je dacht ik al gedaan)
  • spoelen volgieten met epoxy-hars, zodat alle wikkelingen muurvast zitten. (daarom werken die koper-folie spoelen ook zo goed: ze zitten muurvast gewikkeld)
  • hard-wiren en geen printen gebruiken (had je ook al gedaan)
  • eventueel de ruimte waarin het filter zit opvullen met zand, voor nog meer mechanische stabiliteit
  • tweaken met typen condensatoren. Kijk hiervoor ook eens op de site van Tony Gee, die heeft een hele bups condensatoren aan een onderzoek onderworpen.
  • Ook de keuze van het type weerstand in verzwakkingsnetwerken kan nog voor de nodige verrassingen zorgen.
  • De opvatting dat componenten van zuigkringen en paralleltakken ("dus niet in de signaalweg") van mindere kwaliteit mogen zijn is m.i. een misvatting. Ook in een zuigkring zal bijv. de di-electrische absorbtie van mindere condensatoren behoorlijk roet in het eten kunnen gooien.

Kortom: zat om mee te fröbelen, dat houdt je wel van de straat!! Ik denk dat de Hatt (lees: kleine monitor) een ideaal speakertje is om dit soort tweak-onderzoek mee uit te voeren.

Veel plezier!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Ze staan bijna te spelen maar even het zekere voor het onzekere,

Is bij de seas mid de aansluiting voor de kabel, het witte of blauwe lipje de + en - ?

ALFIrE

als ik me goed herinner zit de + links (magnete op tafel) en is die met de blauwe stip.

ik heb mijn filters intern, waarbij er 1 spoel op de bovenplaat hangt en de andere tegen de rug.  zo krijg je ze in haak zonder echt plaatsverlies.

fgroen

Als je het zeker wilt weten: gewoon even kortstondig een 1,5V batterij aansluiten en kijken of de konus naar voren komt. In dat geval zit de + van de batterij aan de + aansluiting van de speaker aangesloten. Dit werkt zelfs met tweeters (kort contact maken en goed kijken!!!  :o)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Zo, had iid het teste met de baterij geprobeerd,

Ze staan nu te spelen, tot me volle verbazing, was blij dat ze het deden.

Klinkt al lekker, alleen er wordt gezegt dat ze weken in moeten spelen, dus dat staan ze ook volop te doen.

Als alles opgeruimt is zal ik ze eens grondig aan de tand voelen, en misschien eens de vergelijking maken met mijn oude B&W 805's.

Daniel_SJD

Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn! Zeker in vergelijking met je oude B&W's ;) .

FFF

Hier een fototje.

Moeilijk om echt objectief te oordelen, omdat ik natuurlijk apetrots ben op me eerste DIY speakers (was al blij dat er gelijk geluid uit kwam).

Klinken erg goed, behoorlijk wat dynamiek, geluid is heel open en vrij helder (meer als me oude nautilus 805).
Geluid is ook echt los, het vult echt de ruimte om me heen, en heeft behoorlijk wat detail.

De B&W's waren ietsje terughoudender, deze gaan zeker niet minder laag en zou bijna zeggen dat de hatt's mooier klinken. Het hoog is ietsje heftiger als de van B&W (nautilus, volgens mij minder heftig als de 700 serie) maar niet storend.

Speakers hebben nu zo'n 20 uur gespeeld, heb buiten tapijt op de wanden nog geen extre demping (iemand tips of ideen hoe ik hiermee het geluid beinvloed?)





FFF

Nog een totaal piccie, let niet op de gigantisch puinhoop daar word aan gewerkt.

Hoewel ik ze al goed heb gekeurd voor een volwaardige stereo setup zullen ze later als rears ingezet worden.

PS: dit is op mijn slaapkamer (woon thuis)

Smitsmans

Ik zie dat je RVS? buis als stand gebruikt. Dat ben ik ook van plan. Is de diameter bij jou ook 8 cm? Waar heb je de buis gekocht en heb je deze nog behandeld?

Mooie speaker, je HATT. Als ik niet meteen met Thiel units had willen werken zou ik mogelijk ook voor deze zijn gegaan.

Als het hoog te fel is kan je het misschien wat dempen door een andere weerstandwaarde in het filter.

Groeten, Guido

FFF

Quote from: Smitsmans on March 19, 2005, 23:45:11
Ik zie dat je RVS? buis als stand gebruikt. Dat ben ik ook van plan. Is de diameter bij jou ook 8 cm? Waar heb je de buis gekocht en heb je deze nog behandeld?

Mooie speaker, je HATT. Als ik niet meteen met Thiel units had willen werken zou ik mogelijk ook voor deze zijn gegaan.

Als het hoog te fel is kan je het misschien wat dempen door een andere weerstandwaarde in het filter.

Groeten, Guido

Ik vind het hoog niet storend (maar ik haalde het met name aan omdat een beetje een voorordeel is van sommige mensen), maar als dat het wordt ga ik waarschijnlijk eens cement weerstanden proberen.

Je ziet het verkeerd,  ;) de buizen zijn gewoon cimpel pvc, 5 laagjes verf erop, stuk goedkoper als RVS.
Heb het goed verlijmt en gevult met zand, geeft zeker een redelijk resultaat en het uiterlijk heeft ook een RVS look.

Bij de volgende speakers ga ik waarschijnlijk toch voor rvs, omdat dat slijtvaster is, en steviger.
De diameter is idd 8 cm.

Ik zou je adviseren zeker eens bij een bouwmarkt (gamma) te kijken. Hier verkopen ze namelijk kant en klare tafelpoten RVS of verchroomd, ziet er goed uit en aan 1 kant zit al een plateau gelast welke je makkelijk kan bevestigen, de prijzen waren ook goed te overzien.

Mijn vorige stands had ik opgebouwd uit 3 stijgerpijpen per stand, dat geeft wel een iets steviger resultaat, zie bijgevoegde foto.

Daniel_SJD

Ik vind ze heel mooi geworden! Mijn complimenten...! Maar waar ik wel nieuwschierig naar ben: Hoeveel was je nou in totaal kwijt voor deze set?

Mvrgr

FFF

Quote from: Daniel_SJD on March 20, 2005, 11:22:33
Ik vind ze heel mooi geworden! Mijn complimenten...! Maar waar ik wel nieuwschierig naar ben: Hoeveel was je nou in totaal kwijt voor deze set?

Mvrgr

Niet geheel onbelangrijk,

ongeveer:

Units, filter onderdelen, en terminals: 300,-
Hout: 10 euro
verf, plamuur grondverf, spuitbus. accessoires: 60,-   
tapijt pvc: 1 euro (tapijt 0,50 per tegel in bij de restanden pvc was afval.)
Bekabeling had ik liggen 0,-  (v/d hull cs122 (5/6 meter) en ongeveer 1 meter zilver met teflon tube in de filters zeg hooguit 50 euro in totaal)
         
Ik zat dus onder de 400 euro.
Mijn B&W's waren 2000,- en moet zeggen dat dit echt niet gekker klinkt zo op het eerste gezicht.

Wowly

QuoteIk vind ze heel mooi geworden! Mijn complimenten...!

Ik sluit me hier bij aan! Daarbij is dit allemaal gedaan voor een erg leuk bedrag!. Toch leuk he, dat j voor 400 euro 200 euro's van een gerennomeerde fabrikant wegspeeld >:D >:D

Wacht maar tot ze ingespeeld zijn!

Wowly

Sullivan

Ziet er mooi uit FFF. Veel plezier ermee.

mvg,
Frank

ruud2

en behalve de geringe onkosten de hoofdprijs, want je hebt zeer veel voldoening van je eigenbouw! en daar kunnen geen fabriekspeakers tegen op !!

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.