beginners DIY project: De Hatt mk III

Started by FFF, February 7, 2005, 16:31:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Beste,

Ik wilde graag mij eigen topic openen over mijn eerste diy speaker projectje, omdat hier veel info te vinden is over hele grote en dure projecten, en op deze manier is het makkelijk om voor elke andere "beginner" informatie te vinden of ideen op te doen.

Ook wilde ik hier graag vragen stellen over de problemen waat ik tegenaan loop.

Het ontwerp is van Tony Gee die zo vriendelijk was om mijn zijn bouwtekeningen te geven.
Meer info: http://home.hetnet.nl/~geenius/HATT-III.html

Het gaat om een kleine speaker met een goed filter, en seas units, welke ik in wil zetten als front speakers en later als rears wil gaan gebruiken. Dit wordt mijn 1ste project (buiten een sub om) en wil ervaring op doen op het later serieuzer aan te pakken.

De kosten zijn ongeveer 200-250 euro per speaker.

De onderdelen zijn binnen.



FFF

#1
1 van de eerste vragen waar ik tegen aanloop is of ik het filter intern of extern ga plaatsen, in principe was de bedoeling extern, zodat ik ngo een beetje kan fine tunen en makkelijk aan kan passen. Het filter is ook behoorlijk groot.

Echter, ik heb de kastjes iets te groot gemaakt, namelijk 6,34 liter ipv 4,98 liter.(bruto) tony haalt er 0.5 liter af dus zeg 4,5 liter netto kastinhoud. Ik houdn dus 1,36 liter over ik vraag me af of ik er nu het filter in ga plaatsen, of dat ik toch beter het filter extern kan houden en de kast extra kan verstevigen, wat eigenlijk niet hard nodig is in zo'n kleine kast met 22mm mfd.

jullie mening:

-Is een extren filter veel beter?
-Moet een filter in een appart vak (dus met een schot ertussen) of kan dat ook direct in de speaker.

Nadeel is natuurlijk dat de speakers verlijmd worden en ik nooit meer bij het filter kan, heb dus in gedachten om hem eventueel met lijmklemmen eerst grondig te beluisteren, en te kijken of alles 100% is, beetje expirimenteren met demping, en als dat in orde is verlijmen en spuiten. 

Voordeel is dat ik geen losse kasten erbij heb, en ook alle wegen korter houd, teven kunnen de aansluitingen direct op de speaker wat ik een groot voordeel vind, voor fronts is een extra kastje niet zo erg alleen als rears vind ik het strax wat overdreven. Filter verwerken in een stand is ook een optie, alleen oog vaak minder subtiel.

Wijx wondere wereld

Ik vind het altijd mooi om een dubbele bodem te maken en daar het filter indoen. Net zoals B&W (vroeger) deed. Het filter is dan nog makkelijk bereikbaar en het beinvloed de rest niet kwa stevigheid
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Bart_M

Ik zou het filter extern plaatsen en ook eens luisteren met deze 1,5 liter extra. Je Q wordt iets lager.
Mocht je dat niet bevalllen kan je altijd je box nog wat kleiner maken door er iets van opvulling in te doen.

FFF

Quote from: Krunk on February  7, 2005, 17:21:30
Ik zou het filter extern plaatsen en ook eens luisteren met deze 1,5 liter extra. Je Q wordt iets lager.
Mocht je dat niet bevalllen kan je altijd je box nog wat kleiner maken door er iets van opvulling in te doen.

Bedankt voor bijde reactie's.

@krunk, kan ik dan ook beter anders afstemmen?

@wijx, is een goed idee, helaas heb ik er geen rekening mee gehouden en staat de kast al grotendeels verlijmt. Maar ik overweeg nog en dun kabinetje er bij aan te plakken, zal er iets minder mooi uitzien, maar denk dat het wel practisch is.
Ga even bekijken hoe hoog dat dan wordt (ben bang minimaal een cm of 6-8 en dat is voor deze monitor wel vrij veel.

Bart_M

Aha, ik had niet verder gekeken. Ik dacht dat het een gesloten kast was.

Je kan door te luisteren de afstemming van de baspijp aanpassen aan je kamer. ;)
Misschien is een kleine boost in het laag wel wenselijk.
Kleiner maken van de speaker kan altijd nog.

Sherwin

Kleiner maken kun je gewoon doen door een heel dicht pakketje te maken van baf, of glaswol in een bafpakketje en deze gewoon tussen je demping in de kast te stoppen. Let wel op dat je een vrij drukkanaal overhoudt van de basmid tot aan de reflexpoort! Anders krijg je een hele onregelmatige afstemming en met een beetje pech ook nogeens bijgeluiden aan de poort.

Succes  O0

asterduc

FFF,

Je hebt een mooi setje klasse componenten bij elkaar.
Die kleine details, zoals een intern of extern filter, zullen de fundamentele kwaliteiten van je speaker niet zo hoorbaar wijzigen als je zou denken.

jaja, er zijn van die high-enders die .... maar wees eerlijk, als je deze speaker op een gezonde basis in elkaar knutselt heb je reeds 99% van het  te bereiken resultaat gehaald.

Het nog kunnen wijzigen van het filter  nadat ie ineen is gelijmd is dan volgens mij wel een interessant issue.  Verwacht nu niet dat je de hoofdcomponenten gaat wijzigen. Tony weet wat ie doet en je zult al aardig uit de hoek moeten komen om aan zijn correcties ook maar iets te verbeteren.
Wat wel vatbaar is voor wijziging zijn de componenten R1 en C1 omdat die ruimte en smaak afhankelijk (kunnen)zijn.  Respektievelijk Brilliantie en presence. Deze componenten zou je op de Terminal kunnen plaatsen, maar die heb je blijkbaar niet voorzien, of achter een nog te voorzien afdekplaatje (bvb plexi, staat nog mooi ook) in de achterzijde van je kastje.

Asterduc.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



FFF

#8
Vandaag de BR pijpjes er in gelijmt, en nog een paar latjes waarmee ik het geheel nog iets steviger hoop te maken. Ik behoud gewoon (het te grote) volume, en maak daar gebruik van om het nog ietsje te verstevigen dus. De kastjes zijn al heel klein. Dus wat meer ruimte vind ik wel prettig.

Toch besloten de filters extern te houden.

Heeft iemand suggestie's voor de demping?

Ik zit zelf eraan te denken om tapijttegel en/of loodbitumen tegen de wanden te plakken.
Ik heb eventueel nog van dat tandenschuim liggen, is dat wat voor tegen de wanden?
Het binnenstukje wilde ik nog een beetje vullen met bijvoorbeeld glaswol.

Tips en ideen zijn natuurlijk welkom :)




kuiperik

Als demping zou je gebruik kunnen maken van die tapijttegels (met bitumen onderkant). Daarna kun je de lege ruimte nog opvullen met wat tandenschuim om het geheel af te stemmen.

Zelf heb ik een jaar geleden de HaTT gebouwd. Op mijn Website staat nog een heleboel informatie over de bouw ervan: . Zie Hifi - HaTT-mkIII.

Hier nog een foto:

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

FFF

#10
Quote from: kuiperik on February  8, 2005, 16:45:50
Als demping zou je gebruik kunnen maken van die tapijttegels (met bitumen onderkant). Daarna kun je de lege ruimte nog opvullen met wat tandenschuim om het geheel af te stemmen.

Zelf heb ik een jaar geleden de HaTT gebouwd. Op mijn Website staat nog een heleboel informatie over de bouw ervan:

Bedankt voor de toevoeging.
Deze heb ik idd al eens langs zien komen, vind ze heel mooi afgewerkt, en mooie stands.

Heb je toevallig een grotere foto van je filter?
En eventueel de componenten? ben erg benieuwd, hoe deed hij het ten opzichte van de event?

Heeft iemand enig idee hoe ik de belastbaarheid en redement van de speakers kan berekenen?
Ben ik wel benieuwd naar :)

kuiperik

Hier staat nog een iets grotere afbeelding van het filter:
http://home.vianetworks.nl/users/kuiperik/gif/hatt_0058.jpg

Heb dezelfde componenten gebruikt als Geenius, alleen de spoel voor het laag is een cfi-bandspoel en de condensator voor het hoog een standaard Audyn MKP.

Tov de Event klinkt de Hatt wat directer en opener. De event klinkt wat dat betreft in het middengebied iets rustiger, terughoudend. Het hoog van de Event is wel wat gedetailleerder en aanweziger, maar dat verschil wordt misschien met betere condensatoren ook wel minder. De Hatt heeft een stuk strakker laag, echter kan natuurlijk niet zo laag komen als het TL-systeem van de event.

De HaTT is dus een heel andere speaker als de Event. Persoonlijk vind ik ze allebei zeer goed klinken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

ALFIrE

Ik heb eind vorig jaar deze speaker ook gebouwd, maar iets aangepast naar mijn smaak.

Filter is bij mij intern (was wel ff puzzelen!) door de WAF factor

Kast is 8 mm MDF + 18 mm massieve eik

Front is licht hellend, en basport zit vooraan (wegens moeilijke plaatsing).

Ik heb ergens een 340 euro betaald voor alle materialen (4 drivers, XO comp, BAF en terminals)

In den beginne was de klank barslecht, maar al na enkele uren kwamen ze tot leven!

Stands zijn nu de volgende opgave!

Ik zou je met plezier een foto laten tonen, maar weet niet hoe ik die hier kan uploaden?

FFF

Quote from: ALFIrE on February 16, 2005, 15:45:46
Ik heb eind vorig jaar deze speaker ook gebouwd, maar iets aangepast naar mijn smaak.

Filter is bij mij intern (was wel ff puzzelen!) door de WAF factor

Kast is 8 mm MDF + 18 mm massieve eik

Front is licht hellend, en basport zit vooraan (wegens moeilijke plaatsing).

Ik heb ergens een 340 euro betaald voor alle materialen (4 drivers, XO comp, BAF en terminals)

In den beginne was de klank barslecht, maar al na enkele uren kwamen ze tot leven!

Stands zijn nu de volgende opgave!

Ik zou je met plezier een foto laten tonen, maar weet niet hoe ik die hier kan uploaden?

Bedankt voor je toevoeging, dat kan als je post met additional options onder het type vlak, daar kan je direct een foto inladen.

Caratje

Hoi FFF,

Leuk projectje en natuurlijk willen wij je helpen bij je vragen!!

Ik heb mijn filters lekker aan de binnenkant gedaan (opgeruimt staat netjes) en kan ze in geval het nodig is (niet vaak) via de gaten van de woofers eruit halen. Wat ik dan kan aanraden is om inslag moeren te gebruiken om de woofers vast te zetten (dan zijn ze er redelijk makkelijk in en uit te monteren).

Ook zag ik ergens een leuk idee om de mogelijkheid open te houden om er later een 'stofkap' voor te zetten, zonder dat je het zag als die er niet op zat. Die 'ontwerper' had het gedaan door magneetjes onder het vineer (danwel plamuur+lak) te verstoppen. Maar voor een kleine speaker zoals die van jou is dat waarschijnlijk van minder belang... En vier zwarte punten, netjes in de hoeken, zijn ook niet lelijk.

Wat stands betreft (en eventueel separate ruimten voor filter), je moet proberen te voorkomen dat je klankkasten gaat maken!!! Kortom, maar ze stabiel en vul ze bijvoorbeeld met zilverzand.

Groetjes en succes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Stress!!!!!

Heel interessant. Als ik de Hatt zou maken zou ik gaan voor de orginele inhoud + een compartiment met dubbele bodem, aan de achterzijde open voor het filter. Ik denk dat ik ook maar eens aan het knutselen sla. Waar halen jullie de componenten vandaan voor dit soort projecten?
En misschien nog een domme vraag: Wat is toch dat BAF en WAF wat ik hier overal op dit forum steeds zie terugkomen ???
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

Wowly

BAF stop je inn de WAF zijn mond ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

BAF is een dempingsmateriaal, soort dichte watten
WAF is Wife Acceptancy Factor, wordt vooral gebruikt bij boystoys waar de ega's vaak geen zin in hebben
BV: Mooi klein zilveren of esdoorn gefineerd boxje = hoge WAF
       Beamer van 1,5m bij 70cm bij 1m aan je plafond in de huiskamer = lage WAF

En zoals ik al zei, wordt de WAF te hoog gebruik je de BAF

greetz Wowly

FFF

Quote from: Wowly on February 17, 2005, 10:00:20
BAF stop je inn de WAF zijn mond ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

BAF is een dempingsmateriaal, soort dichte watten
WAF is Wife Acceptancy Factor, wordt vooral gebruikt bij boystoys waar de ega's vaak geen zin in hebben
BV: Mooi klein zilveren of esdoorn gefineerd boxje = hoge WAF
       Beamer van 1,5m bij 70cm bij 1m aan je plafond in de huiskamer = lage WAF

En zoals ik al zei, wordt de WAF te hoog gebruik je de BAF

greetz Wowly

Samengevat:
WAF is een term of de vrouw het zal accepteren in de huiskamer.
BAF is dempingsmateriaal.

FFF

Zo nog een kleine toevoeging van mij,

Hier is te zien wat ik er nog aan heb gedaan.
tapijttegel erin met montagekit.

Versteviging aangebracht, het kastje is dan wel 22 mm dik, ik probeer op deze manier nog steviger te maken.
(gewoon simpel eikenhoute latjes) Het blaffe vond ik belangrijk omdat ik die niet extra dik gemaakt heb, tevens verstevig ik op deze manier de dikwandige PVC buis die als basreflex pijp dient.

Nadeel is natuurlijk dat het de airflow beperkt, alleen dit is zo'n klein beetje gezien de erg kleine unit dat ik hiervoor gekozen heb, tevens heb ik de latjes plaatselijk nog iets proberen af te ronden.

ALFIrE

foto poging!

ALFIrE


FFF

#21
Nog een plaatje met de bekabeling erin.

Is btw vd hull cs 122.

let niet op de zaagkwaliteit want die is om te huilen (dat zeg ik ......)

SARK

#22
Heeft Freek-Willem het persoonlijk gezaagd of zo  ???


You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

FFF

Quote from: SARK on March  5, 2005, 21:42:34
Heeft Freek-Willem het persoonlijk gezaagd of zo  ???




Nee, die had het vast netter gedaan.

maar zal binnenkort nog foto's plaatsen, het is 100% vlak geworden hoor :)

FFF

Zo hier nog een kleine toevoeging,

Ik moet zeggen dat de foto's ietsje achter lopen, ze zijn inmiddels al geschilderd.

Op deze toevoeging is te zien hoe de speaker geschuurd is, hij is helemaal glad, het blaffe bevat schuine kanten over een breedte van zeg 3 cm aan.

Onderin de speaker zit een M6 slagmoer (verlijmt voor extra stevigheid) Dit was de oplossing om gelijk de hele speaker te kunnen schilderen omdat hij alleen om een draadeind blijft staan (wel veel verstevigen want die kastjes zijn al behoorlijk zwaar). Later zal ik ze gebruiken om de stands eraan te bevestigen.