Vraag over Center speaker

Started by Spacebass, July 10, 2002, 19:58:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass

OK...
Ik kan het niet meer aan...
Mijn nieuwe DVD speler heeft onmiskenbaar een beperking blootgelegd aan mijn frontstage:
De Center speaker!

Ik zou eigenlijk een topic moeten openen met de ergenissen die een verbeteringen van componenten met zich meebrengt, maar ik zit er over na te denken zelf een center te maken met componenten gelijk aan mijn fronts.

Voor ik hieraan begin heb ik wat simpele vragen.

1. Wat is de beste manier om een luidspreker af te schermen om geen problemen te krijgen met mijn tv.

2. Wat is de beste positionering betreft de verschillende speaker units. Het gaat dus over een hoog- mid/midhoog -midlaag en een laag unit.

garmtz

De beste positionering is zoveel mogelijk gelijk aan je fronts. Eigenlijk is een derde speaker identiek aan je fronts het beste.

Ik zou als je de plaats hebt zoveel mogeljk de drivers boven elkaar monteren. Dat geeft de beste spreiding en het minste last van dips (kamfiltereffecten) als je niet precies recht voor de speaker zit.

Spacebass

Ai...dat betekent het hoog op 1,20 m hoogte....
of te wel een derde Omega....oeps, waar moet ik mijn TV laten  ???

Ja, en volgens mij zijn ze niet afgeschermd.....

OK ik zit met een groot probleem...  :'(

patrick_vdb

Quote from: garmtz on July 10, 2002, 22:28:36Ik zou als je de plaats hebt zoveel mogeljk de drivers boven elkaar monteren. Dat geeft de beste spreiding en het minste last van dips (kamfiltereffecten) als je niet precies recht voor de speaker zit.

Dit is absoluut waar. Het viel mij enorm op tijdens het luisteren naar de HTM2 van B&W welke ook op deze wijze gebouwd is in vergelijk met mijn huidige center (de bekende W-T-W bouw). De center klinkt op deze wijze veel overtuigender op meerdere plekken (dus niet alleen op de sweetspot) en komt het algemeen beeld zeker ten goede. Zeker een idee om rekening mee te houden als je zelf begint te bouwen.

Mvrgr

Patrick

Spacebass

De kappa center B heeft het mid en hoog boven elkaar gepositioneerd tussen twee "woofers" in.
en kont dus aardig overeen (3 weg).

Ik zag mijn droom enigzins in rook opgaan, en besloot vanavond wat zeg ik "vanacht" niet voor een "speaker" te vangen te zijn.  ;D
Vol positieve energie beloot ik de kast open te schroeven en de woofers te ontkoppelen in de hoop een betere indruk te krijgen wat de componenten individueel precies ten gehore gaven.
Zonder laag aangesloten was het storende nasale verdwenen!

Ok toen het laag terug geplaatst en de mid ontkoppelt.

Hmm totaal geen midden definitie, alleen maar diepe bas en top hoog... dus niet zoals bij sommige drie weg systemen alleen een bultje weergeven om de te kortkoming van de midrange van de laag speakers op te vangen. Maar... wel weer het irritante nasale terug (waarom is mij dit niet eerder opgevallen   >:( )

Ok laag er weer uit..hoe hebben ze de behuizing gemaakt....leuke tip: gewoon schelden in die kast..hoor je meteen de "eigen klank" van de kast......hee, wat hoor ik nu.....precies dat nasale wat mij irriteert!
Verdomt goed gebouwd (aparte behuizing mid/hoog) mooie interne speaker kabels met Infinity erop gedrukt  ;D zal wel  ;) , MDF van binnen Eiken van buiten (Geen fineer! is waarschijnlijk voor een dikkere wand), maar MDF heeft een eigenaardig onwarm klankje....geen demping voor het laag in de kast....dat is raar, hebben ze wel voor het mid toegepast!

Ik naar zolder gestormt en geluidsplaat met rubberen tussenlaag gepakt.
Alle tegenoverelkaar liggende wanden uitgesneden (sterk spul) en er in geplaatst.....HA weg met die irritante klank (weer hoopvol scheldend  ;D ).
Alles teruggeschroeft.
De luistertest.....

WOW, das een verbetering van 70%, dat nasale ben ik nu echt kwijt  :o

Mmm ok morgen nog een "extreme" luistertest, en kijken of ik nog wat kan "Modden".

SiR-ROUND

Cool!!!

Goed man!

Dus gewoon meetrillen van de kast... Zonde hè, die besparingen op dat soort fronten...

patrick_vdb

SB

Geweldig dat je het zo kunt oplossen 8)  Hopenlijk dat het naar volle tevredenheid aan te passen is. Houdt ons op de hoogte (vind het altijd leuk en interessant om dit soort zaken te lezen)

Mvrgr

Patrick

cinepaulis

Hoi SpaceBass,

Heel fijn dat je het probleem hebt kunnen verhelpen !  :D

Overigens heeft de mid-unit in een 3-weg systeem altijd een 'eigen kamertje' binnen de speaker. Overigens is het niet 100% 'eerlijk' om de speaker te vergelijken met 1 unit losgekoppeld. Dan wordt namelijk het filter ook niet belast met deze unit waardoor de totale impedantie misschien anders wordt (licht eraan hoe het filter is opgebouwd) etc.etc.

Happy 'modding'  8)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Voor ik iets koop "voel" ik altijd de behuizing. Ik klop erop en ik aai het.
Het geeft echt dingen aan als degelijkheid.

Als ik dat bij woofers doe, inclusief licht kloppen op de speaker zelf zo dicht mogelijk bij de spoel, dan hoor ik "het kastgeluid" en als ik over de woofer "aai" dan hoor je de eigen klank van de woofer.
Dat geldt overigens ook vaak bij niet electronische muziek instrumenten.
Dit had ik verzuimd bij de center. De woofers van de center hebben een soort coating. Deze coating zorgt ervoor dat de speaker vrij stijf is en een soort "hardplastic", klankje met zich meebrengt.
De behuizing zelf trilde niet...waanzinnig stijf en zwaar.
De combinatie van de "gecoate" woofers en het interne gebruik van MDF voor de tussenschotten en de dubbele binnenwand zonder dempingsmatriaal zorgde waarschinlijk voor het nasale. Hoewel de kast 2 assymetrische wanden heeft is dit  blijkbaar niet genoeg om interne reflexies en klankontwikkeling tegen te gaan.

Conclusie: theoretisch goed ontworpen, maar niet "afgemaakt". Ik denk dan ook dat ze de center in allerijl gemaakt hebben om bij de HT hype in de begin jaren de boot niet te missen (oeps kleine verwijzing naar een ander topic  ;) ). De center is in Denemarken gebouwd en niet in de VS zoals de Omega's, tja en we weten allemaal welke fabriek daar staat  ;)
De Arcam heeft een waanzinnig mooi en open midden gebied wat de Yamaha niet had. Dit werd dus in deze combinatie bijna fataal voor mijn gezondheid.  :'(
Nou vanavond weer verder luisteren en eventueel verdere tweak mogelijkheden zoeken.

Het bewijs is weer eens geleverd.. Zodra je weer een stap omhoog neemt qua kwaliteit en eerlijkheid neem je gevoelsmatig weer drie stappen terug omdat de andere "mindere" componenten zich gaan wreken..

Spacebass

#9
Cinepaulis,
geen flauw idee hoe dit in zo'n filter werkt moet ik je eerlijk bekennen, ik deed dit puur om te identificeren welke unit verantwoordelijk was voor de "neusklank" frequenties.

Dat ze meestal in een aparte behuizing zitten hangt dacht ik af van het soort units. Zo zal je minder vaak tegen komen dat het hoog dit ook nodig heeft. Meestal is deze aan de achterzijde gesloten en heeft dan geen enkel probleem zijn "ruimte" met een andere speaker te delen. De EMIT van Infinity is een soort Ribbon/Planar type en heeft een open achterzijde. We praten dus over 4 aparte ruimten in de behuizing waarvan twee met elkaar verbonden (woofers) vanwege een gedeelde basreflex pijp (getver...misschien effe dichtstorten met beton... ;D heb nog een zakje over van de tuin!)

En helemaal waar: een echt eigenhuis en tuin manier, maar ja de enige die ik in mijn depressie om +/- 12 uur 's-nachts kon bedenken  ;)

cinepaulis

Hoi,
Precies! Die nuance had ik ook moeten melden. Een normale tweeter zit doorgaans al in zijn eigen behuizing 'ingepakt'.

Nou, je eigen huis & tuin manier is anders zeer succesvol gebleken ! Dus vooral doorgaan ! (nou ja...misschien niet doorgaan met beton storten in je baspijp  ;) )

Wat je beschrijft van goede gedachtes van speakerbouwers, maar een net niet voldoende uitwerking komt mijns inziens wel eens vaker voor. Het verschil zit hem in de details die echter in klank wel degelijk veel verschil kunnen maken.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Eerder naar huis gegaan...kan het niet aan!
Hmm die ophoping ben ik wel kwijt maar de speaker zelf klinkt nog een beetje...mmmm..niet erg matching.. AARRG
Had ik al verwacht hoor ik sommigen denken  ;D  ;D
Maar ja, zonder hoop heb je helemaal niets, toch?  ;)

Ok nieuwe missie: een  losse Omega kopen (shit..waar dan?) of losse onderdelen, en zelf een Omega Center bouwen!...terug bij af...

Sorry Guy's deze DIY heeft geen happy ending!
Moest mijn gevoel alleen nog overtuigen, mijn hersens wisten het al.

patrick_vdb

#12
 >:(

Spijtig te horen (het zou zo mooi zijn geweest had deze DIY wel een happy ending).

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Ok in een andere topic heb ik al gemeld dat ik nu op zoek ben naar onderdelen van een Omega.

Dus de DIY is toch weer terug bij zelfbouwen van een center.

Robert en ik hebben al gefilosofeerd over een basisontwerp

Dus Midlaag en Mid naast elkaar en in het midden en Hoger de anderen het Hoog

De 305 mm woofer komt in een aparte behuizing onder de TV te staan.

Iemand nog een ander voorstel?

De vraag van hoe het beste de units geschikt maken voor gebruik dicht bij de TV staat nog steeds.

Zat zelf te denken aan een open stalen kooi omdat in de Omega zelf het achterwaarste geluid van midhoog en hoog, in een gedeelde ruimte worden gemengd en zijwaards naar achteren afgegeven wordt, ondersteund met een extra achterwaardse tweeter.