subwoofer

Started by hifi@toon, February 6, 2005, 11:32:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michiel

Klein detail, de amp die ik gebrugt heb was van dit type:


Hoe kan dat nou zou je denken? Zoals ik al zei draai je van 1 kanaal het signaal 180 graden, dan krijg je deze sitautie:



Pak je dan beide plus polen van de amp dan krijg je een spannings verschil wat twee maal zo groot is als bij een enkele kanaal. 




Geloof mij, het werkt!

Hoe weet ik dat mijn amp van dit type is? De beide min polen van links en rechts staan direct met elkaar in verbinding.

Feit is wel dat je een symetrisch signaal nodig hebt om de fase te draaien. Plus en min van je interlink omzetten werkt niet! Ik werkte toen met een voorversterker welke symetrische uitgangen had en een actief filter met symetrische in en uit gangen waar het fase draaiertje opzat.

De benaming van 'non bridgeable amp' vind ik hier niet op zijn plaats.

Vigier

Erhmm... nu volg ik je ff niet.... Wat wil je precies zeggen met je posting?

Groet, Joris

michiel

Dit werkt niet echt zie ik. Het was de bedoeling dat dat eerste plaatje er niet bij kwam, en dat er boven het tweede plaatje een tekst stond "non bridgeable amp" het is wit dus je ziet het vrijwel niet.

Wat ik bedoel is dat de amp die naar zeggen niet te bruggen is, in feite wel te bruggen is!

Vigier

Ah OK, dat maakt het een hoop duidelijker!
Maar wat die tekening aan wil duiden, is dat als je beide kanalen HETZELFDE signaal geeft, hoe hij dan wel en hoe hij dan niet gebrugd is.
Als je (zoals jij gedaan hebt), het ene signaal 180 graden gedraaid hebt, dan moet je de tekening precies andersom zien! Dan moet je de "NON" bij het bovenste plaatje zetten.

Groet, Joris

hifi@toon

Wta zijn nou voordelen/nadelen van een ronde en een vierkante basreflexpijp???

Walter_PPK

Het voordeel is dat je ze zelf kan bouwen in alle maten die je wilt. Nadeel is dat ze meer last hebben van turbulentie en dat ga je horen als je hem niet groot genoeg maakt in opp.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

hifi@toon

#31
Dus een vierkante poort met voldoende opp zal geen grote problemen geven?

Vigier

Nopez,

geeft geen problemen. Het maakt niet voor welke verhouding hoogte/breedte je gaat (rechthoekig is dus geen probleem), zolang 1 van beiden maar niet te klein wordt! Als je een 20 cm woofer pakt, en je zet er een slotpoort (dat is een rechthoekige poort) van 1 bij 25 cm bij, dan heb je een probleem, die 1 cm is namelijk veel te klein. Als je deze poort 3 bij 8 cm zou maken (ongeveer zelfde oppervlakte, maar andere verhouding), dan is het weer geen probleem.

Groet, Joris

hifi@toon

Nou die woofer van eltax is 38 cm en ik dnek dat ik een poort wil maken van of 10 bij 10 cm of een poort van 14 bij 14 cm.
Bij die van 10 is ventmach 0,09.
bij die van 14 is ventmach 0,05.
Moeten die waardes hoger zijn of maakt dat niet uit welke ik pak.
Bij 14 wordt de poort 34 wak wel erg lang vind.
Misschien is 14 bij 10 ok een optie
ventmach is dan 0,06 en poort lengte 24 cm.
Wat is het beste????

Walter_PPK

Nee de ventmach staat voor de luchtsnelheid in de pijp. mach 1 is de geluidssnelheid. Ik geloof dat je niet boven de 0,17 uit mag komen. Let wel op dat je de luchtsnelheid bekijkt bij fullxmax. een poort van 140x140 lijkt me net genoeg. Je kunt om plaatsgebrek te voorkomen beter een slotpoort maken denk ik.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

hifi@toon

Wat is een slotpoort?
en als winisd deze waarden aangeeft dan klopt ie toch en heo kun je anders die ventmach te weten komen??

Vigier

Dat heb ik in mijn vorige posting al verteld...

Groet, Joris

P.S. Een vierkante of rechthoekige poort dus, waarbij meestal 3 zijwanden van de poort ook de zijwanden van de behuizing zijn.
Net zoals bij deze Velodyne, de "sleuf" onderin

Arno P

Quote from: hifi@toon on March 13, 2005, 14:01:01
Dus een vierkante poort met voldoende opp zal geen grote problemen geven?

Ik heb 1x een vierkante poort in een luidspreker gemaakt en later bedacht ik dat een iets andere afstemming een mooier resultaat zou opleveren...het heeft weer heel wat geknutsel gekost om de boel op maat te maken....voor mij nu altijd een pijp... ;)

hifi@toon

sorry joris niet goed gelezen

Maar een ding snap ik niet
Als je met die opp van 14 bij 14 is 196
Als ik die nu met andere afmetingen maak bijv 10 bij 19,6 dan blijft de poort even lang maar naar mijn zin nog te lang als ik de kast 50 diep wil maken.
Want ik wil een kast van 50 bij 50 en 70 hoog kom ik uit op +- 175 liter
Maar dat zijn buiten maten en inhoud van de poort gaat eraf en van de woofer dus dan kom ik opde benodigde 150 liter.
als ik de kast nu 50 bij 60 en 60 hoog maak dan kan die poort wel denk ik.
Wat kan ik het beste doen???
Is er ook een minimale ventmach??

Vigier

Hoi,

nope, er is geen minimale ventmach... ik geloof dat het pas vervelend gaat worden als de oppervlakte van je pijp groter wordt dan die van je luidspreker zelf.

Bij de weg: wie heeft jou verteld dat de pijp per se recht moet zijn? Je kunt ook om een hoekje hoor, net als bij een ronde pijp (gewoon een bochtstuk erin. Als je bijvoorbeeld rioleringsbuis gebruikt, is dat erg makkelijk.
Ik ken maar 1 nadeel van een slotpoort, en dat is dat je hem niet kunt tunen: ofwel: als hij er eenmaal is, dan kun je hem bijna niet langer of korter maken (afstemmen).
Ik heb ff een tekening gemaakt van hoe zoiets er vanaf de zijkant uit kan zien. Dat gebogen dingetje rechtsonderin is dun balsahout, of het dunste multiplex, en die gele stippeltjes is zand.
Als je aan het rekenen gaat voor de lengte, dan moet je dat wel ff juist doen. De lengte van de pijp is in dit geval te berekenen door de afstand op precies het midden van de pijp te pakken. Dit geldt voor een laag volume.
Bij een hoger volume zal de pijp (virtueel) langer worden, de luchtstroom gaat dan meer langs de buitenkant van de "pijp", hierdoor wordt de pijp langer (voor de lucht dan tenminste), en gaat de afstemfrequentie iets omlaag.
(voor degenen die nu met hun wenkbrauwen fronzen: meet het zelf eens na :), en vergeet niet de woofer eerst op temperatuur te laten komen, anders veranderen de T/S parameters ook licht)

Groet, Joris

hifi@toon

#40
Ik wist wel dat een pijp niet recht hoefde te zijn, maar mijn idee was dat dan de luchtstroom met meer weerstand door de pijp moest.
Maar als ik de kast 60 diep maak moet een pijp van 30cm makkelijk kunnen, lijkt mij.
De speaker wil ik zowiezo voorin plaatsen, maar wat is nou het beste de basreflex aan de voorkant bij de speaker, of aan de achterkant??

michiel

Plaatsing van de BR maakt niet uit.

Vigier

Hoi,

plaatsing van de BR maakt WEL uit! Als je voor de achterkant gaat: Bij de plaatsing moet je dan de afstand tot de muur nogal in de gaten houden. De afstand gaat dan namelijk bepalen wat het nut is van de reflexpijp. Als het via de muur gereflecteerd wordt, dan kan het in tegenfase bij de luisteraar aankomen..je moet er dan dus bij het plaatsen extra op letten. Als je hem aan de voorkant doet, dan komt de afstand tot de muur voor het laag wat minder nauw.
Verder maakt het weinig uit.

Groet, Joris

hifi@toon

Ok makkelijk voorkant
niet moeilijk doen als het makkelijk kan

hifi@toon

ik zal binnekort ff tekeningentjes te maken en ze hier posten om te kijken wat jullie ervan vinden

WrineX

#45
ik ben toevallig ook op zoek anar een klein DIy prkejctje voor dat extra bas, eerste instantie wou ik de kefs proberen maar die blijken 125 euro te zijn voor half vergaande units :)hehe dus opzoek gegaan naar een ander woofertje die geen drol kost omdat ik het bouwen en klooien etc al het geld waard vind :).

Heb de units wel even door de WinISD getrokken en dit is mijn resultaat , het is een isobarik config omdat ik ruimte wil besparen.
Wat denken jullie ervan ?


De F3 ligt op 22,3 Hz wat opzich best extreem laag is, hier de foto;s en oordeel zelf ennuh mocht ik iets totaal verkeerd doen pls reply :)










Interficior

Ik heb die woofer zelf ook: gewoon single in een gesloten behuizing.

Wat jij fout doet: je doet hem in een BR behuizing. Die woofer heeft uit mijn hoofd een Qts van 0.62, en dat is te hoog voor BR.
Take it or lease it

WrineX

is dat erg ?  en wat gebeurt er als je dat toch doet ? , bijna alle woofers die ik tegen ben gekokemen geeft WINISD aan closed box,

Interficior

Quote from: WrineX on March 20, 2005, 22:11:16
is dat erg ?  en wat gebeurt er als je dat toch doet ? , bijna alle woofers die ik tegen ben gekokemen geeft WINISD aan closed box,
Ik denk dat je poortruis krijgt, maar ik weet het ook niet eigenlijk. De eigenaar van Speaker&Co zei dat het niet kon, dus dan neem ik voor lief :Y)

Uiteraard kun je hem wel doen, en als het toch niet klinkt een sok erindoen ofzo O0
Maar ik zou toch voor de veilige optie gaan.
Take it or lease it

WrineX

jah inderdaad als die gast dat zegt, die zal het wel weten :) maarja zonder port gaat ie echt neit laag genoeg

F3 is dan 38Hz :(