subwoofer

Started by hifi@toon, February 6, 2005, 11:32:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifi@toon

Ik zit al tijdje rond te kijken voor mooie driver om een sub van te maken. Nu heb ik deze voor een leuk prijsje gevonden. http://www.eltax.com/products/salgelektronik.php?varenr=11212Als ik deze simuleer in winisd kom ik uit op basreflex ongeveer 150 liter basreflex pijp van 10cm doorsnee en 11 cm lang.
-3db ligt dan onder de 30 hz.
Is hier iets fatsoenlijks van te maken of niet??
mvg toon
alvast bedankt

hifi@toon

kan niemand hier iets over zeggen???

richardkrol

Dag Toon,

Jouw simulatie klopt inderdaad alleen moet je je afvragen of je wel een kastje van 150L wilt maken. Ik bedoel, dat zou dan een kastje moeten zijn van 54 cm x 54 cm x 54 cm binnenmaat. Tel daar op z'n minst 2x 36mm als wanddikte bij op = 7.2 cm dus dat wordt een kastje van minimaal 61,2 x 61,2 x 61,2 cm. Dan wordt er nog steeds geen rekening gehouden met het volume van de driver en de poort die je er ook af moet trekken en.....we zijn er nog niet....als je een plate amp wilt dan moet daar ook nog ruimte voor over blijven. Ga er dus maar vanuit dat je een koelkast in de woonkamer aan het neerzetten bent!

Is het je te doen om gewoon snoeihard te boomen of moet het allemaal ook nog een beetje klinken? Je zou ook voor een kleinere kast kunnen gaan met bijvoorbeeld een Peerless XLS12 met twee passives of eventueel een XXLS12 (de sealed variant) als het lekker strak en droog moet zijn. Als ruimte geen issue is en je wilt Top Bass, dan kan je altijd nog overwegen om de 12" eton aan te schaffen en een subje te bouwen als DDAC of met een mooie Focal zoals Erik van Voorst..

De driver is niet echt bekend, afhankelijk van wat 'ie kost kan je het altijd proberen natuurlijk. De vrij hoge QTS duidt trouwens eerder op een gesloten kast van 75L voor een Q van 0,7. Je F3 komt dan rond de 50Hz zitten. Deze sub is eigenlijk bedoeld voor de auto waar hij kan rekenenen op Cabin Gain om de onderste regionen lekker bij te geven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

hifi@toon

dacht ik al dan zoek ik toch iets anders
het si me trouwens voor de kwaliteit niet om hard et gaan

Walter_PPK

Kijk eens naar de Adire lijn zij maken ook mooie drivers voor een fatsoenlijke prijs (ik geloof dat er een IA loopt). Ze komen een stuk dieper dan de eton/focal drivers. Het geluid is wel wat wolliger met meer lucht. Icm met fronts waar grotere drivers in zitten zoals 8/10" geeft dat meestal een strak en diep resultaat.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

hifi@toon

Ik heb ze al gezien ja maar wara kun  je die woofers kopen dan???

hifi@toon

#6
toch zit ik aan de eltax te denken.
Versterker hoeft er niet in dus dat scheelt al weer.
Ik heb bij winisd gesimuleert en als je de kast bijvoord 30 liter kleiner maakt en poort aanpast scheelt dat niet zo heel veel in de -3db punt dus met het bouwen kom t het niet zo nauw.
als ik dan exact bereken wat de inhoud is kan ik exact de lengte van de pijp bereken.
Nog een vraagje een pijp kan oko vierkant zijn, zitten hier nog nadelen aan???
Zal deze sub beetje klinken of is het totaal niks. Het is mij niet om hard te gaan maar om betej fatsoenlijkk te klinken bij muziek en film.
alvast bedankt toon

Walter_PPK

#7
Adire kun je halen bij www.ls-wagner.de Met hem kun je best mooie prijzen maken.
Ik heb die eltax even bekeken. Die heeft echt een idioot grote br kast nodig. Gesloten kan met een 6dB boost bij 25-35hz maar dan zit je nog met een 100 liter kast voor een fatsoenlijke demping.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

hifi@toon

Ik vind het wel bruut zon grote kast.
maar zal die een beetje lekker klinken dat is nu eigenlijk nog me grootste vraag???

Bart_M

Tja, dat is iets wat je niet uit specs kan halen...

hifi@toon

De driver kost 80 euro
mij lijkt het het proberen wel waard
De sub die ik nu heb een van yoko klinkt actief afgefilterd nog heel aardig dus ik dnek dat ik hier geen breuk mee kan vallen
Nu nog het geld bij elkaar sprokkelen

Walter_PPK

De versterker/plaatsing/afregelen bepaalt ook een groot deel van de uitkomst. Die woofer is voor 80 euro het proberen waard. Een shiva kost het dubbele maar dan weet je ook zeker dat je een woofer hebt waar je alle kanten mee uitkan.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

hifi@toon

versterker wordt in het begin een stereoversterker waar ik een kanaal van ga gebruiken.
Afregelen ga ik eerst dnek met pc doen dus sub uitgang van pc.
Vink nu heel geod werken en later wil ik dan een actief filter bouwen.

hifi@toon

Zou dat gaan lukken met die stereoversterker??
Ik heb weleens gehoord dat ie  2 * 40 watt is bij 8 ohm. Het is ene oude sony ta 212

hifi@toon

#14
nu zag ik hier http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/48 hoe je een stereo versterker kunt bruggen tot een versterker. Werkt dit en blijft de versterker dan wel heel??

Walter_PPK

Vergeefse moeite wat mij betreft. Het makkelijkste is om een module te kopen. Een pc gebruiken als aansturing lijkt me ook niet echt een goed plan.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Quote from: hifi@toon on March  2, 2005, 17:08:49
nu zag ik hier http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/48 hoe je een stereo versterker kunt bruggen tot een versterker. Werkt dit en blijft de versterker dan wel heel??

Als de fase draaier goed werkt kun je op die manier zonder problemen een stereo versterker bruggen. Wel opletten dat je de versterker niet te zwaar belast met laag ohmige speakers.

Vigier

Weet je zeker dat jouw versterker symmetrisch is? En niet al gebrugd? Ik zit net ff te bedenken: dat met die fase-draaier, dat gaat toch niet als je een asymmetrische voeding hebt? Iemand die dat weet?

Groet, Joris

michiel

Ik heb zelf eens een hifi versterker gebrugt met behulp van de fase draaiers op een cross over. Geen enkele probleem. Er gebeurt niet raars naast de voor/nadelen die bruggen met zich mee brengt.

Een stereo versterker is niet 'al gebrugt' anders zou het een mono versterker moeten zijn. Stereo houdt in dat er twee aparte eindversterkers in 1 behuizing zitten. Die je uiteraard aan elkaar kan knopen.

Vigier

@Michiel,

Je reactie is juist, ik had mijn teksten beter (minder kort) moeten formuleren:
1) niet alle hifi-versterkers zijn hetzelfde. Hij heeft het over een "oude sony", dat kan rustig een asymmetrische zijn, met een dijk van een condensator in de uitgang (serie ja). De voedingsspanning van die versterker is dan 0 en een positief voltage. Volgens mij heb je voor brugger een symmetrische voeding nodig, ofwel: eentje die uitgang heeft die postieve en negatief t.o.v. nul kan gaan.
Met een gewoon symmetrisch gevoedde versterker is dat natuurlijk geen probleem
2) In veel "goedkope" versterkers werd jaren geleden vaak gebruik gemaakt van simpele IC's en die werden dan gebrugd. Zo kon je met een lage voedingsspanning (versterker met lage voedingsspanning is goedkoper te produceren vanwege goedkopere transistoren en condensatoren). toch een aardig uitgangsvermogen halen. In die behuizingen zitten dan 4 versterkers die 2 aan 2 gebrugd worden. Het resultaat is dan een stereo versterker, maar die per kanaal al gebrugd is. Snappie?

Vandaar dus mijn vorige posting :)

Groet, Joris

hifi@toon

Ik snap het. dat ga ik niet wagen dan.
Maar waarom is aansturen met pc geen goed idee. Een extern los filter komt er wel alleen moet ik nog even voor kijken. Wil ik ook zelfbouwen, maar ik wil een verstelbaar filter heb ik schema nog niet van gevonden. Dus maar die komt er wel hoor.

michiel

Joris, ik weet niet het fijne van de electro techniek en/of de opbouw van versterkers. Ik heb enkel eens wat meer info onderzocht over het bruggen van een versterker.

QuoteDe voedingsspanning van die versterker is dan 0 en een positief voltage

Bij twee versterkers die varieren tussen nul en positief kun je dus het signaal wat de ene versterker ingaat 180 graden draaien infase waardoor de versterker tussen nul en negatief speelt. Door nu de plus pool van de ene versterker en de plus pool van de andere te pakken speel je tussen negatief en positief, met een dubbel amplitude tov een enkele versterker. Dat is wat ik van het bruggen begrepen heb.

Of een gebrugde versterker nog eens te bruggen is zou ik niet weten. Mijn gevoel zegt dat het wel kan aangezien je twee gebrugde versterkers als 1 kan zien. (of praat ik nu echt onzin?) De versterker moet dan wel heel erg goed tegen een hoge stroom kunnen. ;D

Vigier

Hoi Michiel,

dan moet je toch nog eens heel goed gaan lezen :)
Als je het ingangssignaal van de ene 180 graden draait, dan kan hij nog steeds maar tussen nul en positief draaien hoor, omdat hij enkel een voedingsspanning tussen nul en positief heeft.
Dus nu kan ik ook zelf de conclusie trekken dat je dat soort versterkers niet kunt bruggen (dat had ik dus ook eerder kunnen bedenken haha)

Reeds gebrugde versterkers kun je trouwens niet op nieuw bruggen, want bij bruggen pak je van beide versterkers de signaal-uitgang (de nul laat je open dan). En als je van reeds gebrugde versterkers de boel los zou koppelen, dan zijn ze zelf niet meer gebrugd (lastig uitleggen om tien voor 5 's nachts)...

Welterusten :)

Groet, Joris

michiel

Zoals ik al zei, ik ben niet echt een kenner op dit gebied. ;D

Wat ik me na het lezen van je laatste reactie afvraag is wat er in de versterker gebeurt? Je voedings spanning varieerd van nul naar positief, je in en uitgangs signaal varieren van negatief naar positief. Ik mag aan nemen dat de versterker het gekregen signaal gewoon versterkt, en niet het negatieve deel weg laat?!

Het heeft mij een beetje verward door de voedingsspanning er bij te betrekken. Het 180 graden fase draai verhaal slaat op het signaal en niet op de voeding zover ik heb begrepen. ... Ik hou me mond wel verder. Ik weet meer te vertellen over speakertjes. ;D

Vigier

Hoi Michiel,

misschien kan het bovenste gedeelte van deze pagina http://homepages.internet.lu/absolute3/tronic/opsupd.htm het wat duidelijker maken?
Het gaat om het stukje onder "Betriebsspannung allgemein (Power Supply)".
Bij de twee grafiekjes die er onder staan moet je letten op de verticale as!

En hier de uitleg voor bruggen: http://www.bcae1.com/bridging.htm
Deze pagina had wat duidelijker gekund, maar je hebt weer genoeg leesvoer voor de zondagmiddag!

Groeten, Joris