Damping en een aantal vragen met betrekking tot damping.

Started by daburnd, February 3, 2005, 18:39:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daburnd

Nou,

ik was dus aan het kijken naar de dampings factoren van mijn apparatuur en kon helaas dus niets over mijn kenwood 9070d vinden. Dus ik weet nog steeds niet wat voor factor deze heeft, ik meen dat receivers meestal 90 hebben. Maar hier kan ik me ook weer in vergissen. Wie weet toevallig hoe het met deze receiver zit?

Voor de rest heb ik de rotel 985 met een factor van 180 en komt er nog een rotel met factor 150 bij. Al mijn kanalen worden dan apart versterkt, ook mijn pasieve sub. Maar ik ben dus aan het bekijken waar ik het best mijn sub op kan aansluiten. Als ik me niet vergis is de factor een index om weer te geven wat de kwaliteit van de handling is ivm met je speakers, dus lijkt het mij logisch dat ik dan mijn sub op de amp met fact.180 aansluit.

Wat is trouwens de normale middelmaat qua factor tegenwoordig? Ik zie bijvoorbeeld dat parasound 900 heeft, maar toch blijft parasound een beetje duur voor mij. Maar stelt 150 en 180 uberhaupt eigenlijk iets voor?

garmtz

Mijn advies is om die 'damping factor' compleet te vergeten en gewoon te luisteren naar de apparatuur. Een damping factor van 20 is in principe al genoeg, enorm hoge waardes zeggen weinig over een nog betere performance van een versterker, hoewel het een idee geeft over de interne weerstand van de combinatie van voeding en eindtransistoren.