Acurus/Classé met StrataII shootout bij wil

Started by wil, February 1, 2005, 22:32:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Zo'n eerste shootout is waarschijnlijk voor iedereen een beetje vreemd en heeft wat koudwatervrees. Want waar ging het om...

De set bestaat uit een Marantz receiver met daaraan B&W speakers uit de 600/3 serie (fronts: 603S3). De eindversterking is verzorgd door een Acurus A200X3 drie-kanaals versterker die naast de fronts ook de center voor zijn rekening neemt. Allemaal mooi en aardig, maar deze set is eigenlijk niet compleet. De aansturing van de rears gaat (nog) via de Marantz en is natuurlijk anders. De Acurus is veel sneller, dynamischer, gedetailleerder maar ook minder warm. De rears kennen vooral het Marantz karakter: warm, vol en krachtig. Maar missen detail en frisheid in het hoog. Wat als je daar nu eens eenzelfde eindversterker aan hangt.

Audiofiel is zo aardig geweest om gisteren een en ander eens lekker bij mij uit te komen testen. Leuk voor hem, heel leuk voor mij.
Rond de klok van zessen arriveerde zijn bus voor de deur; hieruit kwamen een Acurus twee-kanaals (A200) eindversterker, een Classé twee-kanaals versterker, een Rel Strata II subwoofer en een rugzakje met Oehlbach interlinks, dvd's en Madrigal interlinks (die laatste hebben we niet gebruikt, veel te sjiek). Eerst eten met vrouw dochter en Audiofiel (mijn zoon was nog trainen bij de voetbalclub) en daarna de twee-kanaals Acurus aangesloten op de Marantz front pre-outs; wat een gedoe... alles zit compact opgeborgen in een kast dus effe omwisselen is geen sinecure, maar het zal het waard zijn. De pre-outs van de center en rears gaan naar mijn eigen drie-kanaals Acurus.

Luisteren Acurus
Eerst dus luisteren naar de meerwaarde van de twee-kanaals. Een soort van musthave in de dvd-speler (Diana Krall – Live in Paris; East of the Sun typisch Krall, maar wel lekker snel) en kijken wat dit oplevert. Eigenlijk verandert er niet zo gek veel. Logisch, want het is dezelfde soort eindversterking als ik al kende. Misschien ietsje ruimtelijker? Ja, bij het applaus dan. Het geheel is homogener, ook logisch. Voor muziek is het een kleine meerwaarde. Immers, de frontstage beviel me al.
Dan een film. Audiofiel had o.a. de dvd The Fifth Element meegenomen (de superbit versie met DTS track). Eerst even scene 2 en 3. Hier valt de ruimtelijkheid veel meer op. Niet alleen de flitsende surround effects zoals laserguns die van linksachter via linksvoor en center bij rechtsside (phantom ;)) eindigdenden zijn heel goed geplaatst, ook de zgn. vogeltjes. Vogeltjes? In The Fifth Element? Nee, niet letterlijk, maar als iemand links van het beeld een steen laat vallen, valt ie ook heel precies tussen linkerfront en linkerrear in, klets!
Nu wilden we wel eens weten wat een sub doet.

Rel StrataII
De Rel werd met een 5m dropveter aan de Marantz gehangen en tamelijk willekeurig tussen linkerfront en center gezet. De gain op half (???) en de crossover op maximaal en kijken waar we op uitkomen. Dan luisteren naar scene "The Diva". Mooi hoor, maar wel onrustig. Hm... da's niet wat ik hoopte. De sub drong zich veel te veel op, dus zette ik hem zachter. Dat werd al veel beter. De scenes erna met stevige laserguns bevestigde voor mijn nu de waarde van een sub bij film: BOEM, KNAL, BOF, BRATATATATATAAA.... Even A/B-en en de ub uitzetten, de scene opnieuw: boem, knal, plok, ratatatatatatataa. Veel meer diepgang met sub dus. Een hele nieuwe dimensie dus, maar nog steeds onrustig in mijn oren, nog een keer met sub deze scene gedraaid en weer ietsje zachter. De diepgang blijft, maar de dynamiek neemt toe!!
Dan de testscène uit Finding Nemo: meisje tikt tegen glas van aquarium. Eerst zonder sub: BOING, BOING, BOING. Dan met de sub aan: BOOOOOINGGGG, BOOOOOINGGGG, BOOOOOINGGGG. Need I say more :D
Ja, wat opvallend was was de grotere snelheid van de rears. De krabben die aan het einde van de film op de rioolpijpen lopen en daar die krabbelende geluiden veroorzaken gaf mooi de verhoging van de dynamiek weer. Niet dat dat nou de verdienste was van de sub, maar de meerwaarde van de Acurus op de rears werd meer-en-meer duidelijk.

Classé
Het werd tijd voor de Classé. Audiofiel had deze op mijn verzoek meegenomen omdat ik Classé kende in combinatie met mijn cd-speler. Volgens AF en anderen matcht Classé mooi met B&W, dus een reden te meer om dit uit te proberen. De twee-kanaals Acurus ging er af en de Classé er aan. Trijntje Oosterhuis in de lade en spelen maar...
Het klonk anders, niet veel anders, maar wel anders. Om heel eerlijk te zijn vond ik het een beetje tegenvallen. Ik mistte gelijk het hoog van de Acurus en vond de Classé wat ineengedrukt, niet zozeer wollig, maar het beeld was veel smaller. Alsof Trijn staat te zingen met de schouders tegen elkaar.
Dan eens de sub aan en de fronts op small (zoals we altijd gedaan hebben mét sub). Hè? Dat was precies wat deze Classé nodig had. Door de fronts te ontlasten van het laag – wat ze dus eigenlijk minder goed kunnen dan je jezelf voorhoud, het is toch een zuil? – en de Rel dit op te laten vullen ontstaat het door AF geformuleerde "laag tapijt" waarop de middenlaag- en middentonen veel beter uitkomen. Het midden en hoog knapten hier dus erg van op. Maar toch, de sub stond nog steeds te hard. Weer zette ik de sub zachter en het werd weer evenwichtiger. De Classé werd een heel vriendelijke, lieve versterker die met name de s- en f-klanken fijn wisten neer te zetten. Nu we langer geluisterd hadden vielen de verschillen met de Acurus steeds minder op. Door de fronts dat niet te laten doen wat ze niet konden gingen ze beter presteren, de Rel deed de rest.

Na Trijn was het de beurt aan Suzanne Vega. Zij zingt meer upfront en heeft een doffere stem. Met doffer bedoel ik dan zoals een verflaag matglans kan opdrogen: strak, mat maar met microdetail. Doordat ze met haar mond tegen de microfoon zingt hoor je alles in haar stem. De Acurus en de Classé leken weer meer op elkaar (met de Rel aan!). Misschien dat de s- en f-klanken bij de Classé wat ronder waren, maar uit ervaring weet ik dat dat een interlink kwestie is. Met mijn Van den Hul D102III is het weer rond wat eerst hoekig was :D.

Aan het einde van de avond kon ik het niet laten om even wat chauvinisme de revue te laten passeren en Rowwen Hèze hun kunsten te laten vertonen op hun live cd in het theater. Deze cd heeft veel ruimte en een mooie akoestiek. Ook hier weer het grote verschil tussen de sub aan of sub uit. Het geijkte: alleen als je de sub uitzette merk je dat ie er eerst was. Vooral het midden wat prachtig opknapt. De Rel vult aan maar voegt niets toe, mits hij zacht staat! Want hoe zachter, hoe beter. Wel heeft Audiofiel met regelmaat wat lopen pielen met de faseknop, maar daar kon ik toch weinig soep van koken. Het was soms ietsje anders, meestal niet.
Pielen? D'n Piel in Brand, wat bliet dat toch e sjooën leed.

Ondertussen stond de klok tegen enen aan te hikken. De Acurus, Classé en Rel werden weer in de bus geladen (helaas ;)). Morgen weer een gewone dag na deze gezellige en leerzame avond.
Audiofiel, bedankt!!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Mooi verslag, Wil! Je hebt heel goed verwoord wat we die avond hebben gehoord. De keuze in jouw setup voor Acurus of Classé was eigenlijk een keuze tussne wat warmer/ronder of wat detailrijker/ruimtelijker. Ik vond ze beiden even goed presteren, het was gewoon naast een zeer goede prestatie, het omwisselen van een paar eigenschappen.

Overigens was de Classé de CA-100 en de Acurus de A200, beiden ongeveer 2000 euro nieuwwaarde.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Foto's van de Acurus A200:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En foto's van de Classé CA-100:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nog een bonusje voor wie van foto's houdt: de binnenkant.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Harry HT

Hoi Wil,

Leuk om te lezen dat jullie je zo hebben vermaakt gisteravond.

De keuze voor wel/geen sub is ook niet echt te bepalen in 1 avond, zelf heb ik ook lang getwijfeld,
Lang heb ik gespeeld met de sub en reciever om muziek met 2.0 0f 2.1 af te spelen, inmiddels ben ik er achter dat bij mij thuis echt een aanvulling is. Maar het ligt ook aan het type muziek wat je draait.  Meestal luister ik op laag volume naar muziek. Zoals je aangaf dvd geluid knapt van een sub echt op, ik kan niet meer zonder.
Als ik jou was zou ik een sub zeker nog een kans geven in je set, wanneer een sub goed staat afgesteld zou die niet meer (als sub zijnde) moeten opvallen.

Wat zijn nu je plannen voor de toekomt ? nog een Acurus 2 of 3 kanaals erbij?
Hadden jullie de 2 kanaals versterker met hetzelfde type interlink aangesloten als de 3 kanaals versterker?

Hebben je nog veel geschoven met de sub? voor de beste plek? Het scheelt echt enorm waar je een sub neerzet. En hebben jullie een dbmeter gebruikt? want je klaagt veel  :) over een te hoog volume van de sub?

Gegroet,

Harry

@ Audiofiel: je hebt een paar  8) versterkers staan. Hoe (veel) anders klinkt de set van Wil i.v.t. jouw set met gebruikmaking van dezelfde versterking? Of is dat helemaal niet te vergelijken qua klank? 


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

wil

#6
Quote from: Harry HT on February  2, 2005, 11:14:04
Hoi Wil,

Leuk om te lezen dat jullie je zo hebben vermaakt gisteravond.

De keuze voor wel/geen sub is ook niet echt te bepalen in 1 avond, zelf heb ik ook lang getwijfeld,
Lang heb ik gespeeld met de sub en reciever om muziek met 2.0 0f 2.1 af te spelen, inmiddels ben ik er achter dat bij mij thuis echt een aanvulling is. Maar het ligt ook aan het type muziek wat je draait.  Meestal luister ik op laag volume naar muziek. Zoals je aangaf dvd geluid knapt van een sub echt op, ik kan niet meer zonder.
Als ik jou was zou ik een sub zeker nog een kans geven in je set, wanneer een sub goed staat afgesteld zou die niet meer (als sub zijnde) moeten opvallen.
Ben ik helemaal met je eens. Een sub staat nu hoog op het lijstje van toekomstige aanschaf. Maar niet alleen dvd, ook stereo vond ik de toevoeging van de sub erg prettig. Hoe langer we luisterden des te enthousiaster werd ik van dat kleine beetje laagste laag, en de grotere controle van het midden.

QuoteWat zijn nu je plannen voor de toekomt ? nog een Acurus 2 of 3 kanaals erbij?
Waarschijnlijk wel  :). Natuurlijk is het verschil van het toevoegen van een tweede Acurus voor de achterkanalen versus de interne versterking van de Marantz niet zo groot als het gebruik van een Acurus voor de frontkanalen, maar het maakt de set wel homogener en completer. Ik ben erg tevreden over de Acurus op de fronts dus ligt het voor de hand daar bij te blijven.

QuoteHadden jullie de 2 kanaals versterker met hetzelfde type interlink aangesloten als de 3 kanaals versterker?
Nee, de 3-kanaals was verbonden met Van den Hul D102III, de 2-kanaals met een Oehlbach interlink van Audiofiel. Mijn ervaring is dat deze Van den Hul wat gedetailleerder maar wel zachter is in het hoog dan geheel zilveren kabels (ik heb ook de VdH Jubilee geprobeerd, dat was teveel van het goede). Doordat de 2-kanaals aan de Oehlbach stond klonk de Classé naar mijn smaak te rond zeg maar. Daarentegen was de Acurus op deze interlinks ietsje scherper dan ik gewend was met de VdH 102III. Maar, en dat wil ik wel benadrukken, mét sub was de Classé echt heel mooi, de dynamiek nam daarmee echt flink toe en was ie heel muzikaal. Ook een hele mooie eindbak!

QuoteHebben je nog veel geschoven met de sub? voor de beste plek? Het scheelt echt enorm waar je een sub neerzet. En hebben jullie een dbmeter gebruikt? want je klaagt veel  :) over een te hoog volume van de sub?
Nee, we hebben de sub gewoon neergezet waar ruimte was. Dat dat niet de beste plek zou zijn realiseerden we ons wel, maar dat moest maar even zo. Audiofiel had wel een dB-meter bij zich, maar de batterij was leeg  ;D. Dus moest het op gehoor.
Dan is het trial-and-error. Dus telkens even opstaan om die gain terug te draaien. Maar dat is geen klagen hoor, juist het terugdraaien van het volume van de sub maakte hem steeds beter!


wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

#7
Quote from: Harry HT on February  2, 2005, 11:14:04
Leuk om te lezen dat jullie je zo hebben vermaakt gisteravond.
Eergisteravond was het. Nou ja, het werd wel 1 uur 's nachts. :-)

QuoteDe keuze voor wel/geen sub is ook niet echt te bepalen in 1 avond, zelf heb ik ook lang getwijfeld,
Lang heb ik gespeeld met de sub en reciever om muziek met 2.0 0f 2.1 af te spelen, inmiddels ben ik er achter dat bij mij thuis echt een aanvulling is. Maar het ligt ook aan het type muziek wat je draait.  Meestal luister ik op laag volume naar muziek. Zoals je aangaf dvd geluid knapt van een sub echt op, ik kan niet meer zonder.
Als ik jou was zou ik een sub zeker nog een kans geven in je set, wanneer een sub goed staat afgesteld zou die niet meer (als sub zijnde) moeten opvallen.
Het was puur een eerste test met een sub. En op het eind van de avond viel hij nauwelijks meer op.

QuoteWat zijn nu je plannen voor de toekomt ? nog een Acurus 2 of 3 kanaals erbij?
Hadden jullie de 2 kanaals versterker met hetzelfde type interlink aangesloten als de 3 kanaals versterker?
Het waren verschillende interlinks (we hadden te weinig ruimte), en dan nog hoorde je de synergie van gelijke versterking!

QuoteHebben je nog veel geschoven met de sub? voor de beste plek? Het scheelt echt enorm waar je een sub neerzet. En hebben jullie een dbmeter gebruikt? want je klaagt veel  :) over een te hoog volume van de sub?
De sub stond op een willekeurige vrije plaats. Niet erg slechte plek, maar totaal niet uitgetest.
Een dB meter hebben we wel gebruikt, hihihi, alleen was de batterij op. het te hoge volume van de sub komt ook doordat we hem wel eerst op het gehoor het afgesteld, maar toch meer subtiel wilden laten klinken.

Overigens is mijn ervaring dat afregelen van een sub via dB-meter vaak toch een veel hoger volume van de sub geeft dan prettig klinkt. Ik heb zelf mijn subs ook een paar dB zachter staan. Vooral bij muziek is het soms te overheersend. Overigens komt het ook wel omdat sommige DVD en CD titels gewoon met teveel bass-boost zijn opgenomen.

Quote@ Audiofiel: je hebt een paar  8) versterkers staan. Hoe (veel) anders klinkt de set van Wil i.v.t. jouw set met gebruikmaking van dezelfde versterking? Of is dat helemaal niet te vergelijken qua klank? 
Ja, het worden er ook teveel. Misschien moeten we Wil zijn set maar compleet gaan maken. ;)
Ik draai zelf met Classé meerkanaals in surround, dus ik kan helemaal niets zeggen over de vergelijking van deze versterkers bij Wil of bij mij.

De Acurus is sowieso een ongebruikte versterker, dus die gaat de verkoop in.
Bij deze dus, Wil! Als je belangstelling hebt, hoor ik het wel. ;D

edit: Wil was me voor, dus er staan hierboven dubbele dingen. Overigens was de Oehlbach-kabel een kabeltje wat nog ergens slingerde en meer dan een meter lengte had. Ik heb hem nooit vergeleken met andere kabels, maar verwacht er eerlijk gezegd heel weinig van. Alles wat we hebben gehoord, was dus niet optimaal (positie, interlinks). Kun je nagaan hoe het klinkt als het allemaal wel goed staat en verbonden is: gewoon nog beter!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

#8
Quote from: Audiofiel on February  2, 2005, 11:33:52
De Acurus is sowieso een ongebruikte versterker, dus die gaat de verkoop in.
Bij deze dus, Wil! Als je belangstelling hebt, hoor ik het wel. ;D
Ssssstt  :-X dalijk wil iemand anders hem!

QuoteAlles wat we hebben gehoord, was dus niet optimaal (positie, interlinks). Kun je nagaan hoe het klinkt als het allemaal wel goed staat en verbonden is: gewoon nog beter!
leuke hobby, hè?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Hebben jullie de Strata gecalibreerd met dB. meter of gewoon op gehoor?? En hoe was de plaatsing??

Groet Bjorn

Audiofiel

Quote from: bmateijsen on February  2, 2005, 12:03:03
Hebben jullie de Strata gecalibreerd met dB. meter of gewoon op gehoor?? En hoe was de plaatsing??

Het antwoord stond hier:

Quote from: wil on February  2, 2005, 11:30:32
Nee, we hebben de sub gewoon neergezet waar ruimte was. Dat dat niet de beste plek zou zijn realiseerden we ons wel, maar dat moest maar even zo. Audiofiel had wel een dB-meter bij zich, maar de batterij was leeg  ;D. Dus moest het op gehoor. Dan is het trial-and-error. Dus telkens even opstaan om die gain terug te draaien. Maar dat is geen klagen hoor, juist het terugdraaien van het volume van de sub maakte hem steeds beter!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen


wil

Quote from: bmateijsen on February  2, 2005, 12:03:03
Hebben jullie de Strata gecalibreerd met dB. meter of gewoon op gehoor?? En hoe was de plaatsing??

Groet Bjorn
want?

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.