welke test (calibratie) dvd voor afstellen ht?

Started by yates, January 31, 2005, 08:42:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yates

Beste allemaal,

Na enig speurtocht op het forum, ben ik er nog niet echt achter welke test dvd, voor het afstellen van mijn ht het beste is..

Is dit nu noodzakelijk, of voldoet een db meter? Ik heb een db meter en het eea afgesteld, en dat klinkt al "aardig", dus ik vraag me af welke (on)zin dit heeft en hoeveel "meer" ik uit mijn set kan halen.

Als dit topic al ergens staat, forgive me that i start this topic (noem geen namen) ;-)

Grtz,
Yates
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005

GerritZ

Quote from: yates on January 31, 2005, 08:42:56
Beste allemaal,

Na enig speurtocht op het forum, ben ik er nog niet echt achter welke test dvd, voor het afstellen van mijn ht het beste is..

Is dit nu noodzakelijk, of voldoet een db meter? Ik heb een db meter en het eea afgesteld, en dat klinkt al "aardig", dus ik vraag me af welke (on)zin dit heeft en hoeveel "meer" ik uit mijn set kan halen.

Als dit topic al ergens staat, forgive me that i start this topic (noem geen namen) ;-)

Grtz,
Yates

De DVD die Frank verkoopt "Digital Video Essentials" vind ik een erg makkelijk calibratie DVD, met name een sub woofer regel je met deze DVD erg mooi af.

Wat is de zin van zón DVD, je krijgt nog meer homogeniteit in je set wanneer je alles echt goed strak afregeld.


Gerrit

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voordeel van een DVD tov de interne ruisgenerator is dat je bron mee calibreert.
Tevens heb je op veel calibratie DVD's ook goede tests voor de crossovers van je sub en speakers en fase controle.
Allemaal zeer belangrijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dvd-fan

Is er misschien ook een testdvd voor 7.1?
Ik kan mijn rears alleen via interne test calibreren.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

J.A.F._Doorhof

DVE gebruikt settings voor achter speakers, je moet je alleen goed realiseren dat 7.1 erg afhankelijk is van welke processor je gebruikt.
7.1 bestaat namelijk niet in een discrete formaat, wel 6.1 bij DTS-ES maar DDEX is nog altijd een matrix.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

yates

Bedantk voor de reacties..

Ik heb nog geen subwoofer.. zou ik dan toch enig verbetering uit mijn installatie kunnen halen??

En Frank, heb je deze op voorraad?

Grtz,
Yates
Pioneer KURO 5090 Marantz SR6003 Marantz BD7004 PS3 Humax 5050c Audioquest Ixos Kef 3005

J.A.F._Doorhof

De DVD's zijn bijna altijd op voorraad (net als nu).
Er is wel winst uit te halen omdat je nu de bron mee calibreerd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

capone

Ik heb ook deze dvd Digital Video Essentials gekocht maar kaqn iemand mij vertellen hoe hard je master volume moet staan,en hoe moet ik mijn subwoofer afstellen.

TIPS zijn welkom AUB.
Set Denon 1604
Canton 10 Mx

Groeten Mark

J.A.F._Doorhof

Zoals in de tutorial word aangegeven moet je je mastervolume op 75dB zetten, en dan gaan afstellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

capone

Is dit zo goed??

Mastervolume op 0 gezet totdat de linkerspeaker 75 db aangeeft
center geeft 80 db aan
rechterspeaker geeft 74 db aan
rear rechts 70db
rear links 71db
sub 85db

Dit houd in dat ik bij de center naar - moet stellen in de receiver
rechter +
rear r+L ook +
Sub naar -

Ik hoop dat dit goed is Tips zijn welkom .


groeten Mark

Koekje erbij ?
;D O0

J.A.F._Doorhof

Correct.
Zoals je ziet wijkt de center af dus die stel je bij.
En de rest natuurlijk ook.
Als alle speakers nu bv 1dB harder aangeven zou ik één speaker bij stellen.

Je moet altijd kiezen voor zo min mogelijk bij regelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Minguel

Wat moet zo'n test dvd kosten en waar kan ik die bestellen?
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

R


Minguel

Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

capone

Ik ben bezig met het instellen van mijn set met de Digital Video Essentials dvd maar ik wilde graag weten welke optie je het beste kan gebruiken om je set in te stellen je hebt Band Limited Pink Noise en Full Bandwidth Pink Noise.Wat is het verschil???


groeten Mark

ps zie eerdere vraag bovenaan

J.A.F._Doorhof

Bij fullband pinknoise neem je je subwoofer ook mee (basmanagment), je stuurt namelijk een full range pinknoise signaal naar je speakers (alle frequenties even hard).

Bij een band limited signaal stuur je maar een beperkt signaal, meestal reageren alleen de speakers hierop en wordt je basmanagement niet gebruikt.

Voor mensen met een heel klein setje zoals bv de keff eitjes en de Sony sets adviseer ik band limited.
Bij mensen met een gewoon groot set (vloerstaanders) adviseer ik de full range.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

macbudha

Ik ben ook erg benieuwd hoe dit allemaal werkt!
Heeft het ook nog nut als het systeem zelf ook een calibratie uitvoerd? ???
Ik heb het over een denon 3805 en een 3910 dvd speler een sub van rel (stampede), 4 hepta spring boxen en een hepta harmonie center.

Ik ben ook benieuwd of dit alleen geluid is of ook beeld wat gecalibreerd kan worden, en als het ook voor beeld geld, geld het dan ook voor lcd tv's en beamers.

En zou het eventueel ook gedaan kunnen worden, en wat kost dat dan?  ??? ??? ??? ???

Zoveel vragen  :-[

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je kan altijd gebruik maken van de ISF calibraties voor beeld.

Met de DVE kun je de basis instellingen van het beeld doen, dat scheelt al vaak ENORM.
Voor het geluid doe ik meestal eerst de autocalibratie en loop deze na met een DVE vaak zitten er toch wel verschillen tussen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

macbudha

Dank je wel voor je reactie! Zal alles nog eens na lopen, maar wie weet kom ik nog wel bij je terug voor een professionele calibratie  ;D.
Groet.