Bouw van een TL Sub

Started by kuiperik, January 29, 2005, 16:54:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caratje

Hoi Kuiperik,

Heb genoten van je bouwkunsten en zit er stevig over na te denken om van mijn toekomstige sub ook een TL te maken. Ik betwijfel of ik beton ga gebruiken, maar laten we dat onderwerp maar even voor wat het is. Wat vroeg ik me dan af?!?!

Hoe ga jij die sub van jou eigenlijk plaatsen?
- Ik schat beton onder, woofer naast mond OF
- 'op zijn kant' en dan bv woofer boven mond

Mij lijkt woofer en mond BOVEN (en geen beton boven...) eigenlijk wel geinige ontwerp mogelijkheden geven. Maar wat lever ik dan in aan geluid, of win ik juist?

Verder ben ik erg benieuwd of/hoe jij die mond gaat afwerken!!! Gaasje ervoor, afgerond 'plintje' er omheen, of zo iets dergelijks.

Groetjes,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

michiel

Quote from: Caratje on March  1, 2005, 02:43:01


Mij lijkt woofer en mond BOVEN (en geen beton boven...) eigenlijk wel geinige ontwerp mogelijkheden geven. Maar wat lever ik dan in aan geluid, of win ik juist?

Ik heb ook een 1 keer gevouwen TL gehad maar dan met de woofer aan de voorzijde, en de mond aan de achter zijde.  Ik heb deze TL op twee manieren geplaatst; woofer en mond bij de grond en woofer en mond ver van de grond af.
Echt een groot verschil kon ik met mijn gehoor niet ontdekken. Een kleine stukje gain in het lage bereik was denk ik al het verschil in mijn geval.
Ik denk ook wel dat het erg van de kamer af hangt.

kuiperik

#27
De Sub gaat geplaatst worden zoals op onderstaand plaatje, ik wil de unit namelijk zo dicht mogelijk bij de grond houden.:



De Unit en de opening wil ik later gaan afdekken met een front met speakerdoek. De hele behuizing wordt nog een keer bekleed met (nog onbekend?) hout of met 18mm MDF met daarop fineer. De unit en opening laat ik dan in 1 geheel open en scherm deze dan af met een frontje. Het geheel zou dan vlak moeten worden.

Onder de onderkant zit nog een open ruimte, deze wil ik ook nog gaan opvullen met beton. Behuizing zal aardig zwaar gaan worden, is nu namelijk al vrij gewichtig.  ;D
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Caratje

Hoi Kuiperik en Michiel,

Thanks for your feedback!!! Ik heb weer zitten tekenen en ben momenteel een beetje verliefd op het geattachte ontwerp. Oh, EEn 'buis' omhoog en twee 'buizen' omlaag, maar dat moet volgens Huygens toch niks uitmaken?!?!?!

Maar goed, ik zal proberen Kuiperik's postings niet teveel te vervuilen, maar waarschijnlijk kun je wel waarderen dat jouw werk andere mensen inspireerd!!!

Groetjes en blijf foto's plaatsen,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

michiel

Dat is zeer goed mogelijk!! En ook leuk gevonden, niet geheel mijn smaak maar ik kan goed begrijpen dat je iets dergelijks mooi vind. Het is weer wat anders. ;D

Mocht je eens serieus overwegen om een TL te ontwerpen kan je altijd melen voor wat hulp en simulaties! 8)


Erik, dat kastje wordt echt lekker stevig! Mooi bouwwerk. 8)

peterr

QuoteDe lege ruimtes in de bocht van de TL worden gevuld met beton:


Hai,

Ben je niet bang dat het beton gaat lopen klapperen?
Neem aan dat nu het droog is het wat gekrompen is en dus los zit.

Peter

kuiperik

Geen probleem Caratje.  ;) Vind je ontwerp ook wel iets hebben, je zou dit zo ook vlak tegen een muur kunnen plaatsen zodat het niet te veel ruimte in beslag neemt.

Vraag me alleen af of je beneden wel de beide tunnels weer bij elkaar uit moet laten komen, het lijkt nu meer een ronde tunnel die je creeert, mede omdat de openingen niet echt aan het eind van de TL zit. Ik heb ook geen idee wat voor gevolgen dit zal hebben.

Misschien zou je de speakerunit nog iets lager kunnen plaatsen en de openingen aan de onderkant uit laten komen. De lage tonen worden dan als het ware downfire de ruimte in gestuurd en de lengte van de TL neemt iets toe. Door de hoogte vanaf de grond kun je dan uiteindelijk de mond van de TL bepalen.  ;)

Quote from: Caratje on March  2, 2005, 01:37:52
Hoi Kuiperik en Michiel,

Thanks for your feedback!!! Ik heb weer zitten tekenen en ben momenteel een beetje verliefd op het geattachte ontwerp. Oh, EEn 'buis' omhoog en twee 'buizen' omlaag, maar dat moet volgens Huygens toch niks uitmaken?!?!?!

Maar goed, ik zal proberen Kuiperik's postings niet teveel te vervuilen, maar waarschijnlijk kun je wel waarderen dat jouw werk andere mensen inspireerd!!!

Groetjes en blijf foto's plaatsen,

Joep
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Nadat de beton gedroogd is zit hij nog steeds klemvast, ben dus niet echt bang dat dat nog gaat klapperen. Daarnaast heb ik in de hoeken van de ronding (waar nog een klein beetje ruimte was om dat dit daar zo smal was) nog lijm in laten lopen.

Ik wist trouwens niet dat beton krimpt  ???

Quote from: peterr on March  2, 2005, 19:04:39
Hai,

Ben je niet bang dat het beton gaat lopen klapperen?
Neem aan dat nu het droog is het wat gekrompen is en dus los zit.

Peter
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Bart_M

Ik ben bang dat het idd kan gaan klapperen. Het hecht natuurlijk ook niet echt aan het hout.
Je had het misschien beter met vogelzand kunnen opvullen.

peterr

In eerste instantie zal het beton blijven plakken aan het mdf.
Na verloop van tijd zal het wel loskomen (drogen/temperatuur/spelen).
Misschien had je wel een paar schroeven in die holle ruimte moeten schroeven (als deuvels).
Maarja, achteraf is het een koe in zijn r..... kijken.


Peter

kuiperik

De kast is nog niet dichtgelijmd en dat zal de komende tijd ook nog niet gebeuren, dus ik kan er nog bij. Tegen de tijd dat hij wordt dichtgelijmd zal ik nog even kijken of het vast zit. Kan het eventueel dan nog vastzetten (met schroeven) en mocht het nodig zijn zelfs nog eruit halen en daarna iets maken wat met zand gevuld kan worden.  ;)

Het zit trouwens in plastic gegoten en dus ook niet aan het hout gehecht. Dit om te voorkomen dat het MDF vocht zou optrekken en uitzetten. Daarnaast geven de schuine hoeken (met lijm) natuurlijk wel veel steun en zit het helemaal ingeklemd.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Caratje

Hi Michiel,

Ik was ook niet van plan de twee uiteinden bij elkaar te laten komen, maar vond het voor het oog wel mooi om de woofer iets hoger te plaatsen (kast op pootjes) en eventueel kan ik onder de woofer nog de versterker plaatsen...

Wat die beton vraag, ten eerste HEEEL slim om het in het plastic te pakken om te voorkomen dat het MDF z**k nat wordt... In de bouw gebruikt met vaak bewapening (roestvrijstaal) om het geheel sterker te maken, maar bij jou gaat het om zo'n kleine goedgedefenineerde ruimte dat zoiets niet nodig is. Daarentegen is het wellicht niet onverstandig de techniek te (hebben) gebruiken/gebruikt om een kozijn vast te zetten (ja de beste stuurlui staan aan wal en achteraf praten is altijd makkelijker dan voorspellen...). Dat is een grote stuk roestvrij staal (met een haak)in het cement te plaatsen. Maar goed, dan had je nog de kans gelopen dat alles nat zou worden.

Kortom, ik zou het lekker laten drogen en als je problemen krijgt/verwacht de boel vast schroeven. Gezien je handigheid, hoef ik volgens mij geen gedetaileerd advies te geven!!!

Misschien was wat van dat groeischijm ipv lijm in de hoeken ook een idee geweest???

Succes,

Joep

Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

kuiperik

Ben inmiddels ook aan versterking voor de TL Sub kunnen komen. Heb een 2e handse Thommessen Proteus SW6.0 op de kop kunnen tikken van een jaartje oud. De vorige eigenaar heeft hem gebruikt om in een stereo opstelling een SVS Ultra mee aan te sturen. De Proteus levert 330W op 8Ohm, heeft een 600VA ringkern trafo en een seperate transformator voor het scheidingsfilter gedeelte.

Na wat verplaatsen van de sub en verschillende manieren aansluiten van de subversterker staat het inmiddels al een tijdje te draaien op een tot nu goede op-/instelling. Toch maar een analoge Db-meter aangeschaft waarmee het toch een stuk makkelijker is om alles af te regelen.

De subversterker staat nu aangesloten tussen de front en eindversterking ingangen van de receiver. Het voordeel hiervan is dat ik zowel de fronts en de sub in kan regelen. De fronts nemen nu het gedeelte tot 60Hz voor zich, wat in mijn ruimte ideaal is, aangezien hieronder de fronts door hun plaatsing wat nare pieken en dalen krijgen. Het gebied daaronder wordt overgenomen door de Sub.

Na het geheel te hebben ingeregeld verdwijnt de Sub goed in het totaal beeld. Mede de plaatsing en de iets lagere overname frequentie hadden hierin beide een belangrijk aandeel. Ook het stereobeeld van de fronts wordt een stuk beter, alles wordt nog wat beter in het midden geplaatst. Het is even wennen nu omdat de basweergave een stuk vlakker is geworden. Waar eerst enkele pieken, zeker op hoger volume, een nadruk op weergave legde, blijft nu alles een stuk strakker klinken. Sta er eigenlijk van te kijken hoe ver je het volume open kunt draaien, terwijl het gewoon "rustig" blijft klinken, zonder vervorming. Daarnaast blijft de weergave van een TL toch ook wel apart. De bas komt er zo makkelijk uit rollen, ook op lage volumes klinkt die gewoon erg lekker.

Tot nu toe is de versterking dus echt een opwaardering voor de Sub gebleken.  ;D
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.