"overkill"

Started by dick, July 8, 2002, 20:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dick

Stel, je hebt een HT van 3.50m bij 4.15m, en wilt nieuwe speakers hebben. Je hebt je oog laten vallen op deze set  of zelfs deze. dat is natuurlijk in zo'n kamer 'overkill'. Maar je hebt  niet het eeuwige leven in deze kamer, dus een beetje vooruit kijken kan geen kwaad.. Nu heb ik eigenlijk geen idee hoe dit zou klinken, is deze kamer echt veel te klein voor zulke speakers? of valt het misschien mee en is het 'slechts' zonde dat ze niet goed kunnen "ademen" zal ik maar zeggen.. <tenslotte zijn ze bedoelt voor een flinke kamer> iemand hier ervaringen mee ?

Bedankt !

J.A.F._Doorhof

#1
In een te kleine kamer kun je inderdaad wel eens vergaan van de bas met dit soort speakers (maar daar hebben ze basmanagment voor uit gevonden), maar het kan ook fantastisch uitpakken.

Als je nu al weet dat je ooit naar een grotere kamer gaat, dan zou ik zeggen, doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Hoi,
De afmeting van mijn huiskamer...Ik heb me daar ook niet door laten remmen.
Viel redelijk goed uit, maar ja het is wel een gok geweest. En zo niet... Frank kan het vast allemaal rechttrekken!
Heb je die lui trouwens al een mailtje gestuurd..misschien dat zij je dat kunnen vertellen. Zij kennen de luidsprekers het beste.

dick

Tja, ik denk dat je toch een beetje rekening moet houden met de ruimte waarin de HT staat, DWZ. als je van plan bent om er langer te blijven wonen.  Overigens is dit geheel mijn eigen mening, en wellicht zijn er mensen die hier veel meer over kunnen vertellen. Er valt denk ik niet zoveel recht te trekken als het eenmaal toch fout dreigt te gaan, muurtje weg breken  om je kamer te vergroten, maar of echt lekker slaapt in je HT.. ;)  Maar wat Frank al zegt, klinkt eigenlijk best logisch, wat fout kan gaan zijn de lage tonen, maar daar hebben ze knoppen voor uitgevonden. Ik heb ze nog niet gemaild, maar het blijven verkopers. Dus hoe eerlijk antwoord je krijgt. Ik heb hier trouwens wel vrijwel alles gekocht, en ze zijn echt goed hier. Veel kennis en over het algemeen eerlijke antwoorden. (ze hebben zelfs geholpen met tips over het maken van een Sub, en dat zonder kosten of adviseren om maar een nieuwe te kopen)

Spacebass

Ach zie dit in dit geval maar als een klankbord...je geeft het antwoord zelf al  ;) )

Suczeven

cinepaulis

Hoi dick,

Ik heb zelf ook een tijd in een ruimte gezeten van 3x4.5meter met ook grote speakers. Dit bleek echt lastig om een beetje nette beschaafde bas te krijgen. Maar als je toch zelfbouw speakers koopt/maakt dan zou je er een tikkeltje rekening mee kunnen houden m.b.t. de basreflex-pijp (uitschuifbaar exemplaar ?) of anders het wisselfilter (minder demping voor midden en hoog of juist een extra weerstand voor het laag). Niet echt high-end oplossingen, maar je moet (misschien) iets.
Of je zou heel misschien iets met toonregeling kunnen bereiken.

Maar als je op korte termijn toch verhuisd naar een andere woning/kamer, dan zou ik de keuze van je speakers niet af laten hangen van je huidige ruimte.

Ander aspect: met een sub ben je veel flexibeler in het krijgen van een mooie response: speakers op small en de bas door de sub laten afhandelen, want die heeft tenslotte een volume regelaar en je kunt de sub op een andere plek neerzetten dan je fronts.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Kan je dat niet op de dsp afstellen.
Ik heb zelf een yamaha 2095 en daarop kan je zowel voor DTS als DD de intensiteit van het laag aanpassen.
Dit werkt ook als je het sub signaal via L/R laat lopen.
(voor het geval je geen subwoofer hebt zoals ik  ;) , zonder nu direct de discussie weer te starten of je altijd een sub nodig hebt  ;D )

SiR-ROUND

Ach... Ik heb alles wel met oog op upgraden qua apparatuur en ruimte gekozen...

Maar niet vergeten dat je er ondertussen wel van moet kunnen genieten...

Om evt. bonkbassen tegen te gaan, kan je altijd wat in de baspijp stoppen...

Ga je ze zelf bouwen?

J.A.F._Doorhof

Ik zou geen dingen in de baspijp stoppen, maar gewoon het basmanagment van de receiver/processor gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Een uitschuifbare bas reflex pijp, daar heb ik nou nog nooit aan gedacht. Ik vind het zelf wel mooi als de baspijp niet  te kort is, maar of de buren het mooi vinden..Misschien inderdaad een idee! Zal eens informeren.

QuoteAnder aspect: met een sub ben je veel flexibeler in het krijgen van een mooie response: speakers op small en de bas door de sub laten afhandelen, want die heeft tenslotte een volume regelaar en je kunt de sub op een andere

In mijn huidige woning kan ik me inderdaad voorstellen dat je de bas beter wilt controleren, dus zet je de speakers op small. Maar ga je verhuizen naar een woning waar wat minder buren zijn, kun je dus ook meer met de bas spelen. Zet je, ondanks dat je een full range speaker hebt, deze toch op small? Zodat je sub de lage tonen netter weergeeft? Of kun je ze op large zetten omdat je nou eenmaal full range speakers hebt.

Kan proberen hoe het klinkt als er iets in de baspijp zit, maar dat klinkt inderdaad niet aanlokkelijk.. Ik heb mijn huidige speakers wel allemaal zelf gebouwd, maar ik ben alleen al met de sub 2 dagen bezig geweest.. Dus of ik gelukkig wordt met twee grote zuilen.  ;) Een vriend van mij is hout bewerker en heeft voorgesteld om deze in de fabriek waar hij werkt te bouwen.. Altijd doen dus! Hij krijgt ze vast mooier (en sneller)  gebouwd als ik!


dick

Ik hoor niet zo vaak dat mensen Vifa speakers hebben staan! Maar de basis is natuurlijk wel gelijk het  top model van Vifa. Ik had inderdaad niet verwacht dat deze grote speakers in een kleine ruimte goed tot zijn recht komen. De format misschien weer wel.. Welke het uiteindelijk gaat worden weet ik niet, ik ken het verschil tussen de twee niet. (ik weet alleen wat ze in theorie verschillen, hoe de klank is moet ik gewoon eerst lekker gaan luisteren)

Groeten!

Selmar_Cleef

#11
Omgekeerde vraag.

Als een receiver of versterker meer uitgaand vermogen geeft dan de speakers aankunnen, dan is dit toch in het voordeel ???
Versterker hoeft minder te werken om de speaker aan te sturen.

PS. Iemand ervaring met Mordaunt-Short speakers. Vond deze set wel een leuk om te beginnen.

J.A.F._Doorhof

Meer vermogen is beter inderdaad.
Je blaast speakers veel eerder op met te weinig vermogen dan met teveel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

QuoteJe blaast speakers veel eerder op met te weinig vermogen dan met teveel.

Ik woon momenteel in een appartement, tegen de tijd dat ik mijn speakers heb opgeblazen (dan moet ik over de 100watt gaan met mijn huidige speakers) staan waarschijnlik mijn buren gillend aan de deur te bonken.. En ik leef nu nog op goeie voet met ze.. Dat wou ik zo houden. ;D Maar inderdaad, een speaker die minder hoeft te werken voor hetzelfde vermogen zal beter klinken als een speaker die hier keihard voor moet werken...

B. Kuiper

Ikzelf kijk in een ruimte van 522 bij 420, heb daar grote luidsprekers in staan. Je komt een heel eind met goed bassmanagement van af de reciever.

Maar wat denk ik ook mee helpt is de opbouw van de kast van de luidsprekers die namelijk volgens het open pijp principe zijn gebouwd, per luidspreker zitten er twee woofers een middentoner en een ribbontweeter in. De center is identiek opgebouwe(met dat verschil dat het klankgat onder op zit).

Een en ander resulteerd in een zeer strak laag, zonder boemerig te worden. Aangezien ik op dit moment geen sub heb, gebruik ik de Li/Re luidsprekers ook om het LFE gedeelte uit te sturen en dat lukt tot mijn aangename verrassing zeer goed.(freq bereik van de luidsprekers loopt dat ook van 28 tot 50000 hz).

foto's van een en ander staan hier.

http://www.itccomp.nl/htwebf/eigen/BasNH/mijn_naam_is_bas.htm
"Always a little further"

dick

Ik heb er ook een tijdje aan gedacht om e.e.a. naar mijn woonkamer te verplaatsen. Maar dit vind ik toch niet zo handig.. Vind het trouwens ook wel prettig dat niet iedereen die binnen komt kan zien dat er toch wel heel leuk apparatuur staat! Mensen die ik niet (goed) ken, krijgt het spul ook niet te zien. op dit moment is mijn kamer dus wat kleiner! Ik heb al redelijk wat geĆ«xperimenteerd met de baspijp, zeker met de sub (mijn speakers hebben een bereik van 50 tot 45.000hz, sub is dus nodig) heb ik flink 'gespeeld' met de baspijp.  Dat zal met de grote speakers niet minder zijn..

B. Kuiper

Tja, voor mij is de HTruimte cq huiskamer de enigste goede kamer om het spul neer te zetten. Krijg je ervan als je in een driekamer flat woont  :)

Maar ik kan mij voorstellen dat dat een overweging voor je is geweest.
"Always a little further"