1 Kanaal van versterker gebruiken =ok?

Started by PM, July 8, 2002, 13:37:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PM

Hallo,

Even een simpel vraagje.. ik heb nu wat bass-shakers gekocht waar ik mee wil gaan experimenteren.
Nu wil ik eerst 2 shakers installeren beide 4 Ohm. Ik wil hier een losse versterker voor gebruiken die op de sub-uitgang van mijn receiver komt.
Nu is de vraag hoe sluit ik dit aan....
De versterker die ik heb is stereo.. kan ik gewoon het sub-signaal op een ingang zetten (b.v. linkse kanaal) en op de speaker uitgang alleen het linkse kanaal gebruiken en daar de shakers in serie op aansluiten (8ohm). Is het slecht als ik het rechtse kanaal (in-en uitgang) niet aansluit?
Groeten, Peter

Bart_M

Je kan het beste het LFE signaal splitsen, en dan in stereo aansluiten op je versterker van je shakers..
Dan kan je beide kanalen van die versterker gebruiken en hou je de shakers veel beter onder controle.

Grtn,
Bart

PM

Ok, zo ga ik het doen.
Maar dan heb ik nog de vraag of het kwaad kan om 1 kanaal te gebruiken en het andere niet. Ik ga het dus niet zo gebruiken, maar ben wel nieuwsgierig... het lijkt me niet goed voor de versterker..
Kan iemand hier iets over zeggen?
Groeten, Peter

Bart_M

Volgens mij kan het geen kwaad.
Je zet gewoon de balans naar 1 kant.
Je versterker is toch stereo opgebouwd, en daardoor kan ieder kanaal apart aansturen.

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

De voeding zal het in ieder geval minder zwaar hebben(Ik neem even aan dat het er eentje is met 1 voeding?)...

Je hebt natuurlijk wel kans dat het ene kanaal harder slijt...

LOL


Bart_M

#5
Dan kan je altijd nog af en toe kanaaltje omwisselen.  ;)
Slijtage is dan in balans.  ;D

Grtn,
Bart

Ik lijk vandaag een beetje vette vingers te hebben, de ene tiepfoud na de andere.
Dit is dus al de 3e edit.  :(

Stevie

Tja,

Met alle discussies over het inspelen van versterkers kan ik wel verwachten dat het gebruikte kanaal op den duur anders gaat klinken dan het ongebruikte kanaal, dus het lijkt me geen probleem om een kanaal te gebruiken, maar dan moet je later niet de versterker weer als stereo gaan inzetten...

Gr,
Steef
.signature: file not found

PM

Ach.. 't is al een oud beestje en hij hoeft alleen maar mijn bass-shakers aan te sturen... (wat trouwens best veel vermogen vraagt ben ik achter gekomen..)
Groeten, Peter

SiR-ROUND


PM

Ik weet niet of de versterker lage impedanties aan kan.. zal maar niet bridgen....  :D
Groeten, Peter