FILTERING de theorie en de praktijk....wat is neutraal (filteren) « 1 2 3 4 »

Started by Rob_Dingen, January 24, 2005, 19:35:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi

Rare jongen die Eric sluit hij gewoon dit topic.
Aangezien ik dit soort topics met weinig intresse lees vind ik de discussies altijd leuk >:D
Zoals de meeste weten vind ik het allemaal een beetje gelul want niemand hier op het forum heeft de wijsheid in pacht zeker ik niet.
Al die theorien die er zijn waar of niet waar kunnen je wat helpen maar gedult en oren brengen je toch het verst.
Er zijn professors die al die studies en onderzoeken hebben gedaan maar het zijn de door gegroeide hobbyisten die de mooiste speakers bouwen en daar hun boterham mee verdienen zoals wilson en Neil Patel bijv.
Mensen die hier beweren hoe het zit zou ik adviseren om commercieel speakers gaan te bouwen kun je zeer aardig van leven als ze klinken tenminste.
Laat gewoon ieder in zijn waarde want iedereen heeft gelijk.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

sorry Rob...ik kreeg gewoon het gevoel (en een aantal mensen met mij) dat het meer ...discuseren om het discuseren werd.....en de input weinig raakvlakken meer had met de intentie van de topic.....

Ook de toonzetting werd wat scherper dan wat we/ik gewend zijn op "ons"  HT-Forum

ik wilde zo een topic gewoon niet onder mijn naam hebben dus ben er mee gestopt.

ieder geval veel verder succes met het onderwerp

groetjes
Erik

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Eric

Geen probleem.
Maar de toon zetting komt wel vaker voor op het forum ;D
Als ieder de ander in zijn waarde laat komt er mischien wel iets goed uit.

Rob

Bart_M

Nou Rob, kom eens met een goede stelling. Dan slinger je de discussie weer aan. :)
Het twistpunt is:
Waar gaan we voor? Frequentiekarakteristiek of fase-lineariteit?

Rob_Dingen

Hoi

Het doel is natuurlijk beide.
Maar bij mij staateen vlakke feq karakteristiek op de 2e plaats.

Rob

Bart_M

Gingen jouw speakers door de laatste modificaties naast beter klinken ook beter meten? Of heb je dat volledig losgelaten?

Rob_Dingen

Hoi

Dat heb ik los gelaten ik gebruik metingen tot op een bepaald niveau en ga dan met alleen luisteren door.
Ik bouw de filters ook dubbel zodat ik snel kan wisselen en luisteren.
Wil niet zeggen dat ik dan niet meer meet maar vind het minder belangrijk.

Rob

GreenGras

Euhhhhh..... Is het niet zo dat alles staat of valt bij de gebruikte studio monitors tijdens het masteren???

Als dit Tannoy's zijn bijvoorbeeld (denk aan veel opnames van Dire Straits) dan hoor je op een avalon eidolon toch nooit het geluid dat de producer hoorde toen hij zijn definitieve mix en vervolgens mastering voltooide? Dit is toch het uiteindelijk bedoelde resultaat dat we proberen te reproduceren?

Just my 2 cents...  :P
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Rob_Dingen

Hoi

Daarom is het ook verstandig als je gaat beoordelen met meerdere CD's die je goed kent.
En als we nu je voorbeeld eens los laten op de gemiddelde populaire pop cd dan wil ik niet eens horen wat de producer hoorde ;D

Rob

dddac

Ha Rob,

Enige tijd geleden vertelde je dat je met de Behringer (digitaal filter) aan de gang ging. Heb je al wat gedaan en zo ja, kan je wat ervaringen delen ?

mvg
doede

Gydotron

Hoi Doede,

Is het niet moeilijk om de bevindingen van de Behringer door te trekken naar een passief filter? Bij passief filteren heb je heel wat meer hindernissen zoals de impedantiekurve, resonantiepieken e.d..
Passief filteren is en blijft een hele klus en wanneer heb je rust gevonden? Een zelfbouwer blijf blijkbaar steeds verder zoeken naar verbeteringen. Ik weet van mezelf dat kastbouw wel iets is wat ik kan, maar filters berekenen en goed uitdimensioneren is toch iets waar ik maar een beperkte kennis van heb en velen onder ons vrees ik. Natuurlijk is het voor mensen die een goed inzicht hebben in de materie alvast heel wat makkelijker. Systematisch werken is volgens mij de boodschap. Trouwens heb jij nog verder gewerkt aan je speakers Doede? Ik ben er alvast erg benieuwd naar!

Grtn   Guido

Rob_Dingen

Hoi Doede

Ik heb de berhinger inderdaad gebruikt en gebruik hem nog.
Maar het heeft totaal geen zin om filter hellingen te simuleren met de berhinger want dan klopt er acoustisch niets van.
Ik gebruik hem nu om een referentie curve in mijn meet apparatuur te zetten waarna ik acoustisch op die curve probeer te komen.
Dat is zeer snel en handig

Rob

asterduc

Quote from: Rob_Dingen on March 22, 2005, 18:30:37
Hoi Doede

Ik heb de berhinger inderdaad gebruikt en gebruik hem nog.

Rob

Rob,

Vind je de Behringer van geluid goed genoeg om hem in een goede HT installatie te gebruiken?
Heb daar mijn bedenkingen bij omwille van de extra A/D, D/A omvorming en hoe zit het met de ruis. Gezien de lage prijs zou er behoorlijk wat ruis uit kunnen komen.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Rob_Dingen

Hoi

Als je digitaal in gaat klinkt hij vrij aardig boven verwachting eigenlijk voor de prijs maar het is geen highend.

Rob

sphere

Eigenlijk moet je zo'n Behringer hebben, maar dan zonder A/D D/A conversie zodat je betrekkelijk eenvoudig je speakers actief kan maken. Wat me wel erg lastig lijkt met een instelbaar actief filter (? - een filter voordat je gaat versterken ;D) is rekening houden met efficientie van je drivers, bafflestep etc.

Misschien moet je de units er wel op uitzoeken.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."