Stax hoofdtelefoon of toch Sennheiser?

Started by Ian G, January 24, 2005, 19:16:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ian G

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma, ben aan het denken aan een hoofdtelefoon maar weet niet waar ik voor moet gaan. De opties zijn:
*een nieuwe sennheiser 600 voor 250,- +

Ian G

sorry, moet nog wat bij :)

een creek of rega hoofdtelefoonversterker voor 250 of evt. een musical fidelity x-can voor 375...

Of een tweedehands, vijf jaar oude stax lambda nova signature + versterker voor 500?
Wil de hoofdtelefoon in een keer goed doen, maar heb voorlopig nog geen high-end stereo. Zal de stax dan te analytisch gaan klinken en kan ik beter voor de sennie gaan? Ga een denon dvd 2800mk2 als bron gebruiken...
En wat voor een bedrag moet ik uit trekken voor een fatsoenlijke analoge interlink?

Alvast bedankt voor de reacties,
Ian

Ian G

Niemand ???

Dat wordt dan maar wachten op Garmtz reactie denk ik...

Groeten Ian

garmtz

Hier ben ik...  ;D

De Stax verdient en EIST een perfect bronsignaal inderdaad. Zou je ook even kunnen zeggen welke versterker er bij de Stax zit?

De HD600/650 verdient ook een TOP-versterkertje (ik zou gaan voor een X-CAN V3), als alternatief is Beyerdynamic ook zeer goed (minder donker, iets analytischer als Sennheiser).

500 Euro voor een Stax Lambda Nova Signature is niet echt veel, dus dat is gewoon erg aanlokkelijk... Ik denk dat de Denon in ieder geval vriendelijk genoeg klinkt voor de Stax (heeft nijging tot scherpte als dat ook maar een beetje in de bron zit). Goede analoge interlink hoeft niet duur te zijn. Ik vind een kabel als V.d. Hul The First heel goed combineren.

asdf

Ff een vraagje toch maar, hoe is het surround tegenwoordig met een hoofdtelefoon? De HD600 is toch een dolby headphones?

Ben ook van plan 1 aan te schaffen ivm laat film kijken  ^-^

Janes

Quote from: asdf on January 26, 2005, 17:56:16
Ff een vraagje toch maar, hoe is het surround tegenwoordig met een hoofdtelefoon? De HD600 is toch een dolby headphones?

Ben ook van plan 1 aan te schaffen ivm laat film kijken  ^-^

Nee, de HD600 is gewoon een stereo hoofdtelefoon. Wel zijn er versterkers/processors (o.a. Sennheiser) te koop die meerkanaals simuleren op een normale hoofdtelefoon.

Overigens klinkt de nieuwe MF XcansV3 erg goed. Nog een stapje beter is de earmax pro (E 530, OTL Tube).

asdf

Ok.

Kan iemand mij dan vertellen welke hoofdtelefonen er wel 5.1 zijn?

en zijn deze een beetje te doen tegenwoordig?

Ian G

Bedankt voor je reactie Garmtz, heb nog een paar vragen.
De versterker bij de stax is een SRM T1S, de versterker en hoofdtelefoon zijn 5 jaar oud. Hoe lang gaan elektrostaten gemiddeld mee als ze goed verzorgt zijn? En waar moet ik bij het luisteren op letten om te weten of de hoofdtelefoon kwa geluid nog in goede staat (niet defect) is? En hoe is het draagcomfort vergeleken met een HD600?

Groeten Ian

peterrr

hallo,
Ik heb zelf een stax sr5 met voeding, en een "surround "akg hearo 777.
De een 5 jaar oud de andere nieuw ,
De stax blijft een orgasme voor je oren, de 777 verveeld al een beetje ,surround op je oren kan je met een flinke korrel zout nemen .
Als je het geld hebt al is het voor de goedkoopste STAX ga eens "horen".
Het geluid hoor je toch in je hoofd ;D

mvgr peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

garmtz

Quote from: Ian G on January 26, 2005, 18:45:19
De versterker bij de stax is een SRM T1S, de versterker en hoofdtelefoon zijn 5 jaar oud. Hoe lang gaan elektrostaten gemiddeld mee als ze goed verzorgt zijn?

Wow, de top-versterker erbij...  :o  Ik heb zelf de SRM-3, maar deze buizenbak is toch nog wel weer wat verfijnder...

Anyway, volgens mij gaan ze erg lang mee, maar ik heb er geen zeer grote ervaring mee. Die van mij zijn wel vervangen geweest omdat er een resonantie in het geluid zat. Hebben ze er gelijk de nieuwste Signature vellen in gezet...  8)

QuoteEn waar moet ik bij het luisteren op letten om te weten of de hoofdtelefoon kwa geluid nog in goede staat (niet defect) is?

Luister bijvoorbeeld naar hard aangeslagen piano, sopranen e.d. om te luisteren of er resonanties zijn. Of gebruik een sweep (niet TE hard luisteren natuurlijk, is slecht voor je oren!). Vervangen van de membranen is niet heel erg duur, zeker niet als je maar 500 Euro betaalt voor de set!

QuoteEn hoe is het draagcomfort vergeleken met een HD600?

Uitmuntend! Ik vind ze persoonlijk lekkerder zitten dan een HD600, je krijgt minder snel warme oren...

Ian G

OK, ik ga de aanbieder een mailtje sturen dat ik hem wil reserveren(hopelijk heeft ie 'm nog) :)!
Nog twee vraagjes: hoe klinken resonanties (heb weinig ervaring met elektrostaten, een beetje NOOB-vraag dus) en hoe duur is het vervangen van de "vellen"(bedoel je hier de elektrostaat-panelen mee?) en wordt dit door de leverancier van Stax gedaan bij tweedehandsproducten? Moet je dan de originele aankoopbon erbij hebben?

Groeten Ian

garmtz

Quote from: Ian G on January 27, 2005, 11:59:11
OK, ik ga de aanbieder een mailtje sturen dat ik hem wil reserveren(hopelijk heeft ie 'm nog) :)!

Ik hoop het ook voor je...  :-\

QuoteNog twee vraagjes: hoe klinken resonanties (heb weinig ervaring met elektrostaten, een beetje NOOB-vraag dus)

Die klinken alsof het membraan tegen het ijzer komt. Geen idee hoe ik dat moet omschrijven... het is in ieder geval een geluid dat je direct herkent.

Quoteen hoe duur is het vervangen van de "vellen"(bedoel je hier de elektrostaat-panelen mee?) en wordt dit door de leverancier van Stax gedaan bij tweedehandsproducten? Moet je dan de originele aankoopbon erbij hebben?

Ik weet niet meer doe duur het was. Vraag even aan Multifoon (010-2518888). Daar kun je je hoofdtelefoon ook langsbrengen als er iets mee is, 2e hands of niet, aankoopbon of niet... Vervangingen worden gedaan door Penhold.

Ian G

#12
Als hij nog beschikbaar is bel ik multifoon ff. Ik hoop dat 'ie er nog is, dit is een hoofdtelefoon die alleen maar beter en beter zal gaan klinken als mijn apparatuur beter word, verwacht ik ^-^. Als ik Garmtz reacties lees is de hoofdtelefoon en versterker voor deze prijs bijna "to good to be true". Als ik deze heb zal ik wel minder naar m'n speakers gaan luisteren vrees ik...

Alvast bedankt voor je support tot nu toe, Garmtz! Ik laat weten hoe het met de verkoop verder gaat...

Groeten Ian

Ian G

Hij is er nog en ik kan gaan luisteren! Bovendien drukt de aanbieder me nog eens op het hart dat zowel lambda als versterker in top-conditie zijn.

Maar... na gisteravond verschillende reviews van deze en andere hoofdtelefoons te hebben gelezen kwam het punt naar voren dat electrostaten pas optimaal klinken als ze constant onder stroom staan. Klopt dit? Dat zou een minder punt voor mij zijn (plug 's nachts altijd al mijn audio apparatuur uit) en misschien kan ik dan beter vor een nieuwe HD650 gaan i.c.m. een x-can V3 (wel iets duurder, maar dan wel nieuw). Ook omdat mijn apparatuur voorlopig niet alles, en dat is waarschijnlijk licht uitgedrukt, uit de Stax gaat halen.

Ook vermelde verschillende recencies dat de basdiepte en impact wat minder zijn met electrostaten, wat is jouw mening hierover Garmtz? Ik weet het zelf luisteren, maar heb geen uitgebreide ervaring met hoofdtelefoons...

Groeten Ian

Roland

De X-can V3 is volgens mij (ook) een buizenbak (de V2 in ieder geval wel), dus die 'verdient' het om altijd aan te staan om optimaal te presteren.
Ik zou eerst eens naar de Stax gaan luisteren (en ook de Senn-Xcan combi als dat lukt) en dan bepalen welke het interessantste is voor jou. Waarom zou je het ding niet constant aan laten staan :)

Ian G

#15
Is inderdaad een buizenversterker, het constant aan laten staan heeft gewoon met gevoel te maken (bang voor onweer 's nachts dat al mijn apparatuur opblaast :-\...). Je hebt gelijk dat ik het beste eerst naar beide combi's kan gaan luisteren voor ik mijn keuze maak. Voor een student is het toch veel geld, kan beter niet over een nacht ijs gaan...

Groeten Ian

Ian G

Weet iemand een winkel (liefst in Zuid Nederland) waar zowel de musical fidelity als de sennheiser 650 te beluisteren zijn?

Groeten Ian

de blauwe lucht

mijn keuze zal zijn de phillips sbc hd 1502
draadloos digitaal 5.1 super geluid dts dect :D :D :D
denon avr 3801-krell ksa 100s-denon dvd 2500-
 voor 2 b&w 801 matrix2
midde2magnat viva 7
achter 2 magnat viva 33 sub acoustic research 30 a
hoofdtel philips sbc hd1502
beamer-sanyo-Z1-butt-kicker-pioneer 530h 160gb

Vincent

Quote from: de blauwe lucht on March 13, 2005, 00:27:36
mijn keuze zal zijn de phillips sbc hd 1502
draadloos digitaal 5.1 super geluid dts dect :D :D :D

Ik denk niet echt dat een Philips in de buurt komt van een Stax en bovengenoemd model van
senheisser. Zit allemaal net in een wat andere klasse..

Grtz

Vincent

Scarp

#19
Quote from: Ian G on January 29, 2005, 12:53:46
Is inderdaad een buizenversterker, het constant aan laten staan heeft gewoon met gevoel te maken (bang voor onweer 's nachts dat al mijn apparatuur opblaast :-\...).
Als de bliksem in slaat dan maakt het niet uit of je apparatuur aan of uit staan. Stuk gaan ze in beide gevallen.

Je kan de XCan ook prima uitzetten hoor. Ik heb er eentje gehad (XCan V3) en gebruikte 'm niet elke dag, dus zette ik 'm netjes uit. Qua geluid merk je het niet echt. Daarbij wil je je buizen ook niet continue aan hebben staan.

@de blauwe lucht: Ik snap jou reactie in dit topic niet. Het heeft voegt weinig toe aan dit topic lijkt mij. De topicstarter vraagt toch echt wat anders. Overigens is het ook nog een oud topic.

de blauwe lucht

#20
.

Kan iemand mij dan vertellen welke hoofdtelefonen er wel 5.1 zijn?

en zijn deze een beetje te doen tegenwoordig?    van asdf

daar wilde ik op reageren,
sorry dit lijd ook van het onderwerp af ;)
denon avr 3801-krell ksa 100s-denon dvd 2500-
 voor 2 b&w 801 matrix2
midde2magnat viva 7
achter 2 magnat viva 33 sub acoustic research 30 a
hoofdtel philips sbc hd1502
beamer-sanyo-Z1-butt-kicker-pioneer 530h 160gb

Scarp

Volgens mij is er geen enkele hoofdtelefoon 5.1 :). Dat kan namelijk nooit met een aan elke oor 1 weergever.

Raphie

HD600, super hoofdtelefoon, heb hem zelf ook
JBL PRX Power!

Ian G

ff mijn oude topic 'reviven'.

De keuze is gevallen op een HD650 i.c.m. een REGA Ear headphone amplifier. Ik heb de Ear vergeleken met de X-Can V3 maar vond de Ear beter klinken op alles behalve de stemmen waar de Can ietsjes vloeiender klonk. De Ear is bovendien 125,- goedkoper, dus de keuze was snel gemaakt. Prachtig geluid, veel beter dan mijn speakers :D. Ik ben in ieder geval helemaal gevallen voor de 'headphone-experience' 8).

Trouwens iedereen nog bedankt voor de support in dit topic!

Groeten Ian