M & G Shootout Marantz SR 12 , Jungson AV 1000A, Proceed / Classe en Korsun D9.

Started by Paulie, January 19, 2005, 16:22:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paulie

Het was niet alleen stormachtig buiten. Iets wat je in een flat op 12 hoog vol in de wind dus wel kunt horen. Maar dit werd zo nu en dan in positieve zin ook doorgezet in mijn appartement. Tja wat zal ik zeggen dit omschrijft eigenlijk precies wat ik zelf ook voelde  :). Wat mij duidelijk opviel was dat de SR 12 meer microdetail en rust gaf dan mijn eigen oude marantz SR 14 let wel de setting was toen wel anders maar dit op basis van herinneringen. Het was buiten dat het een indrukwekkende verschijning in apparatuur ook erg leerzaam. Weer wat nieuwe muziek gehoord die zeker toegevoegd gaat worden aan de collectie. Ben vandaag aan het experimenteren met het meer naar elkaar toe plaatsen van mijn speakers. Wat me wel opviel was dat in het zware geweld van al dit moois mijn speakers toch behoorlijk goed in staat waren al dit moois goed neer te zetten met helaas een 30 Hz to 45 Hz bult door mijn woonkamer ressonantie  >:(. .

Ook ik wil vanaf hier iedereen bedanken voor zijn komst en de erg gezellige en leerzame dag.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

#51
Ja, die bult was erg irritant, ik denk rond de 35 Hz. Af en toe 'stond je tot aan je schenen in het laag'. Iets wat bij de Proceed-Classé nog het minst irriteerde, maar dat kwam doordat de bassen strakker en korter waren, waardoor de geluidsgolven minder snel elkaar konden versterken tussen de muren.

Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen met meer naar elkaar toeplaasten van de speakers. Verder naar voren zou misschien ook wel beter zijn, maar dan lever je in surround wel wat in. Idealiter mag de center namelijk niet te ver achter de voorspeakers staan.

Wat ik ook nog even kwijt wilde is dat ik eerst heel erg moest wennen aan de Tannoy speakers. Maar ik moet zeggen dat de P-C combinatie ze wel erg fraai liet 'zingen'. ;) Volgens mij een prima match!

Ondanks dat het misschien al wel een flinke lap tekst van mijn kant was, blijf ik wel benieuwd naar de luister-ervaringen van Paulie, Richi en Midcall. Wat viel jullie op? 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Nu dan hier van mijn kant een korte review van de componenten:

Jungson AV 1000 A:

Had zeker bij het laag wat last van aandikking. Daarnaast viel mij op dat het analoog beter leek te klinken dan digitaal. dit is iets wat ik nog is verder ga bekijken. Vond de stemmen erg mooi werden geplaatst.
Bij instrumenten zoals Audiofiel al omschreef moest ik toch constateren dat ie af en toe wat plastisch kon klinken.

Let wel als kleine kanttekening de Jungson is pas sinds maandag (7 februari) in mijn bezit. Heeft er ongeveer 48 tot 60 uur opzitten.


Marantz SR 12 I

Dit was voor mij een bekend geluid waar ik 3 jaar lang met plezier naar heb geluisterd. Klankmatig net even wat mooier dan de SR 14 dat wel.

Wat me opviel dat er bij veel nummers sprake was van een wat slissende stem. Dit werd iets minder zodra er overgeschakeld werd naar analoog luisteren in plaats van de interne dac. Daarnaast miste ik de emotie (warmte) in de muziek. Vergeet niet de muziek werd goed neergezet maar dat stukje van meebewegen op de muziek miste ik maar dat had ik uiteindelijk ook met mijn eigen SR 14. Microdetail was in een aantal nummers goed te horen de ambiance werd goed neergezet al had ik in vergelijking met de andere sets het idee dat dit iets groter was.


De Proceed en Classe.

tja wat zal ik zeggen. Dit was ware muziek met de genoemde emotie en swung erin. Wel vond ik dat de stemmen soms wat minder mooi naar voren kwamen dan ik bij de andere versterkers hoorden. maar het microdetail was goed aanwezig. De ruimtelijke plaatsing was het mooiste van alle sets. Daarnaast zat er een goede drive in de muziek. Articulaties in de muziek werden met een duidelijk punch neergezet oftewel teksten werden niet zomaar gezegd maar echt uitgesproken.

Ook was duidelijk hoorbaar dat er harder geluisterd kon worden naar deze combinatie waarbij het gewoon mogelijk was elkaar te verstaan. Volgens Audiofiel had dit mogelijk te maken met minder vervorming in het geluid en een tonaal beter gebalanceerder geluid.

Korsun D9.

deze mocht de sessie afsluiten wat misschien de verwachtingen te hoog stelden. Daarnaast bleek de versterker nog lang niet ingespeeld te zijn. Wel merkte ik dat in muziek zoals patricia barber talenten zatten. De versterker presteerd zeker goed maar kan duidelijk niet meekomen maar dat is begrijpelijk voor een versterker in de onderkant van de 2000 euro sector. Wel denk ik dat als deze ingespeeld is dat er heel veel potentie inzit.

Tja een duidelijke winnaar.

Voor mij was dat toch wel de Proceed en Classe.  Maar als het om nieuwprijs ging zou ik gaan voor de Jungson.

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Mooie samenvatting, Paulie! Als bonus heb ik nog een foto van de GSM  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Quote from: Audiofiel on February 13, 2005, 14:23:39
Mooie samenvatting, Paulie! Als bonus heb ik nog een foto van de GSM  ;)


Mm ik denk dat ik me maar uitschrijf hier want dit zullen mensen niet trekken hier.

Het was me een genoegen iedereen te leren kennen maar na deze foto neem ik maar afscheid

Adieu........ :'( :'( :'( :'(
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Quote from: Paulie on February 13, 2005, 14:30:39
Het was me een genoegen iedereen te leren kennen maar na deze foto neem ik maar afscheid

Wat bedoel je?  8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

He Richard en Arjen is het jullie nog gelukt een review te maken want daar ben ik ook benieuwd naar.

Wacht in spanning af.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Dag jongens!  ;D

De zondag zit er bijna op, de kinderen liggen op bed, dus nu eindelijk even tijd om de review uit te schrijven. Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel gezellig vond en dat ik weer ontzettend veel heb opgestoken. Je blijft toch bijleren met deze hobby, heel leuk. Ik zal proberen mijn bevindingen (ongekleurd  ;) ) op een rijtje te zetten.

We begonnen met de Jungson van Paulie. Wat een schitterend mooie bak om te zien. Bijna 'over the top' en daardoor een beetje kitsch voor sommigen, maar toch prachtig vormgegeven. Een beetje zoals de Rover 75, love it or hate it. But I love it.  ;D Het valt meteen op dat het geluid genadeloos naar je toe geslingerd wordt. Stemmen staan als een huis en je kan er niet omheen. In het begin had ik zoiets van 'help, mag het ietsje minder'. Maar desondanks is het heel prettig luisteren. Ik schrijf kreten op als 'stemmen mooi duidelijk', maar ook 'overmatig resonerend laag'. Dat laatste blijkt echter aan de luisterruimte te liggen. Er zit echt druk achter de stem en ook de gitaar van Tuck & Patti, maar toch pakt het me niet echt. Het is echt even wennen als je een Marantz gewend bent. Ik begrijp nu dat Paulie het verschil als zo enorm ervaart met zijn SR-14, want het karakter is héél anders. Blazers zijn wat mij betreft soms over de top, niet geheel natuurgetrouw. Stemmen zijn ook bij de andere nummers heel dynamisch en helder. Mooi. Patricia Barber wordt heel mooi neergezet; hoog, midden en laag zijn echt in proportie. Geen slecht begin van de dag!  >:D

En toen naar mijn Marantz en ik moet toegeven dat ik best gespannen was hoe die zich zou houden. In zijn algemeenheid vond ik dat ruimtes mooier werden afgebeeld dan door de Jungson, maar er is veel minder druk (punch) achter stemmen, gitaren, etc. Dat mis je wel als je net naar de Jungson hebt geluisterd, het klinkt wat vlakjes allemaal. In mijn aantekeningen lees ik 'breed', 'diep', maar ook vaak 'vlak'. Je wordt als het ware meer op afstand gehouden. De muziek speelt tussen en achter de luidsprekers en niet ervoor. Daarvoor moet je bij de Marantz echt overgaan op surround. Ik heb wel het gevoel dat het laag beter gecontroleerd is, bijvoorbeeld de contrabas bij Haugtussa vind ik natuurlijker overkomen. Minder digitaal, wat warmer. Tuck & Patti hebben echter hun wollen vesten aangetrokken. Ze vinden het duidelijk te koud bij Paul in de kamer en dat is jammer, want het wordt er te wollig van.  :-\

De Korsun is geen partij voor de andere spelers. Dit heeft natuurlijk alles met zijn prijs te maken. En ook op de 'naaktfoto's' zie je wel dat dit een goedkoper ontwerp is. Het maakt muziek en het is niet lelijk, maar duidelijk van een ander nivo. Ik schrijf op 'vooral veel laag en hoog', 'komt niet los van de speakers' en 'geen midden, alleen twee luidsprekers'. Waarschijnlijk dat deze versterker in zijn prijsklasse goed presteert, maar tegen deze grote jongens legt ie het af.  :-X

En tenslotte de Proceed/Classé combinatie. Tja, dit is meteen duidelijk: MUZIEK. Eigenlijk kan je het het beste omschrijven als een combinatie van de goede punten van de andere receivers. De helderheid en directheid van de Jungson. De warmte en ruimte informatie van de Marantz. Eeehhh, de looks van de Korsun?  :P En dat alles op een nog hoger nivo. Patricia Barber is helder, strak en in balans. Hoe hard ze ook haar best doet, we kunnen toch door haar heen blijven kletsen. Dat is niet netjes van ons, maar ja, het is gewoon gezellig genieten. Tuck & Patti geven ons veel detail, rust en stilte. Ruimte en plaatsing zijn ongeëvenaard. Ze spelen heel dynamisch, maar nooit schreeuwerig. Een heel bijzondere combinatie. Het wordt een beetje rommelig op het einde en daarin herken je wat mij betreft toch nog dat goede surround componenten op stereo nog nèt iets onder doen voor top stereo componenten. Maar nu hebben we het wel over héél kleine details, want het stoort niemand. We genieten allemaal met volle teugen en zitten ondertussen te bedenken of we ons geld niet aan de verkeerde merken uitgeven.  >:D

Conclusies dan maar. De Proceed/Classé combinatie is nummer 1. Een prachtige combinatie, waarvan mijn vrouw zou zeggen: wat een lelijk spul. De nieuwprijs is natuurlijk fors vergeleken met de andere versterkers, maar als je bereid bent 2e hands te kopen - en je weet wat je wilt hebben! - dan is dit fantastisch spul. Nummer 2 vind ik lastig. Qua geluid de Jungson, hoewel het intensief luisteren is naar deze versterker t.o.v. de Marantz, maar je wordt meegetrokken in de muziek. De instel-, aansluit- en bedieningsmogelijkheden zijn wel minder dan die van de andere versterkers, maar als je daarmee kan leven dan heb je voor een mooie prijs een prachtige versterker. Op 3 - wat mij betreft net achter de Jungson - de Marantz die het eigenlijk alleen verliest op dynamiek en 'punch'. Het verschil tussen de Jungson en de Marantz is met name karakter en niet zo zeer kwaliteit. De aansluit- en bedieningsmogelijkheden van de Marantz zijn wel veel beter (main-in, pre-out, 7 eindversterkers, multi-room, multi-source, tuner ingebouwd en een mooie programmeerbare AB). En op 4 tenslotte de Korsun, die door zijn goedkopere ontwerp moeite heeft om mee te komen met zijn grote broers, maar in potentie is ook dit een prachtig apparaat.

Rest mij Paulie nogmaals te bedanken voor zijn gastvrijheid en jullie zijn bij deze nogmaals uitgenodigd een keer naar het zuid-oosten af te reizen voor een gezellige luistermiddag.

Groetjes,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Paulie on February 13, 2005, 14:30:39
Mm ik denk dat ik me maar uitschrijf hier want dit zullen mensen niet trekken hier.

Het was me een genoegen iedereen te leren kennen maar na deze foto neem ik maar afscheid

Adieu........ :'( :'( :'( :'(

Ach Paul, je weet niet hoe 'knap' al die andere forummers hier zijn.  >:D Vandaar al die shootouts.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Paulie

Quote from: Richi on February 13, 2005, 21:26:53
Ach Paul, je weet niet hoe 'knap' al die andere forummers hier zijn.  >:D Vandaar al die shootouts.  ;D

ja ja ik weet het. het spettert van de mooie mannen hier.....

Wat me opvalt is dat we allemaal wel hetzelfde beeld hebben van de sets en wie wat doet. het valt me vaak op dat tijdens shoot-outs er uiteindelijk heel veel verschillende meningen overblijven.

ben benieuwd wat arjen voor review schrijft.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Quote from: Paulie on February 13, 2005, 22:22:31
Wat me opvalt is dat we allemaal wel hetzelfde beeld hebben van de sets en wie wat doet. het valt me vaak op dat tijdens shoot-outs er uiteindelijk heel veel verschillende meningen overblijven.

Misschien dat het komt omdat we redelijk 'open minded' gingen luisteren, dus objectiever waren? Of we hebben alle vier gouden oortjes ;D

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van Midcall.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Quote from: Audiofiel on February 14, 2005, 08:55:01
Misschien dat het komt omdat we redelijk 'open minded' gingen luisteren, dus objectiever waren? Of we hebben alle vier gouden oortjes ;D

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van Midcall.

Ja het ging er ons ook meer om om de ervaring dan "mekaar weg spelen". Daarnaast leer je weer mensen kennen en nieuwe muziek. Wat ook leuk is is dat ik nu dus weer is aan het stoeien ben met mijn speaker plaatsing. Dus dichter bij elkaar meer of minder indraaien enzevoort. I keep you posted.

groet

Paul

ps Arjen zet als het goed is vandaag of morgen zijn review online.

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Quote from: Richi on February 13, 2005, 21:21:51
Conclusies dan maar. De Proceed/Classé combinatie is nummer 1. Een prachtige combinatie, waarvan mijn vrouw zou zeggen: wat een lelijk spul.

Weet je dat zeker? Ik liet mijn vrouw onderstaande foto zien en die concludeerde meteen dat de Aziaten lelijk waren en de Canadees (Classé) de mooiste. Laat haar voor de grap eens naar de foto kijken en geef ons de reactie!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Mijn vriendin is van aziatische afkomst dus ik mag bij afwezigheid van haar. (woont in indonesieen) alleen maar spelen met de jungson. Al het andere niet aziatische speelgoed word zij alleen maar jaloers van, dusssuuuuhhh. Voor ons is het duidelijk JUNGSON JUNGSON.

Lachende groet

Paul

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Korsun is ookChinees. Maar Marantz is toch ook Aziatisch, of was Japan apart?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Paulie

Quote from: Audiofiel on February 14, 2005, 09:46:25
Korsun is ookChinees. Maar Marantz is toch ook Aziatisch, of was Japan apart?

marantz is japans volgens mij daarom moest ie er ook uit van mijn vriendin  ;D
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Vincent

Hi

De  Range serie van marantz komt uit China . En de Premium serie uit Japan.

Valt me toch nog mee dat de Marantz zoi goed meekomt. Had van tevoren een beetje
angsitg gevoel hoe die zou presteren tegen deze Chinese Krachtpatser. maar onterecht dus :)

Leuke reviews.. Toch de juiste keus gemaakt haha

Grtz

Vincent

Audiofiel

Quote from: Vincent on February 14, 2005, 10:47:40
Leuke reviews.. Toch de juiste keus gemaakt haha

Hoe bedoel je? Heb je Canadees / Amerikaans in huis gehaald? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

B.J.

Leuke test. Jammer dat die korsun er zo slecht uit komt.  >:( Die vind ik verreweg het mooiste om te zien.
Duidelijk wel een klasse goedkoper. Vanuit nysound heb je hem voor $1000 thuis!


Paulie

Quote from: Bas Janssen on February 14, 2005, 11:00:21
Leuke test. Jammer dat die korsun er zo slecht uit komt.  >:( Die vind ik verreweg het mooiste om te zien.
Duidelijk wel een klasse goedkoper. Vanuit nysound heb je hem voor $1000 thuis!



Ja maar ik denk dat het komt omdat deze nog niet ingespeeld was had ongeveer 15 uur gedraaid in een soort van eindversterker modus.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Vincent

Hi

Nene haha voor mijn budget d ejuiste keus ik heb de SR12 genomen :)


Bart_M

Leuke review. :)
Was het een vermoeiende dag?
Ik weet wel dat ik na de subwoofer shoutout erg gaar was.

Paulie

Quote from: Krunk on February 14, 2005, 19:17:31
Leuke review. :)
Was het een vermoeiende dag?
Ik weet wel dat ik na de subwoofer shoutout erg gaar was.

ja vreemd is dat maar ik was werkelijk waar bekaf. Ik hoorde van arjen dat die ook erg mooi was (niet audiofiel). Wel extreem leerzaam hoor.

Maar je bent dan zeer intensief met je hobby bezig samen met andere veel luisteren en discusseren.

Groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Midcall

Okay, nu mijn kant van het verhaal. Ik heb bewust niets van de voorgaande reviews gelezen, dus waarschijnlijk komen er nu een hoop dubbelingen terug. We waren het tijdens het luisteren behoorlijk met elkaar eens, maargoed, misschien roep ik nog iets wat de anderen over het hoofd hebben gezien.

De dag begon mooi.... ik werd wakker, na slecht (en te kort) geslapen te hebben, keek naar buiten en zag.... ik zag niks... zo een enorme hoosbui, met windkracht 8, het was 1 watergordijn. Ik had begrepen dat Paul op 12 hoog woonde, op de westkant, dus we konden ons lol op, dat werd raggen met die volume knop om boven het gebulder van het natuurgeweld uit te komen. Ik wist wat me te wachten stond vandaag, heel veel gesjouw (volgende keer een shootout van spikes aub), kennismaken met mede-fanatici, hopelijk met nieuwe muziek en (voor mij) iets minder belangrijke beoordeling van elkaars apparatuur, meer een soort nieuwsgierigheid hoe groot de verschillen zouden zijn.

De opzet van de test was opzich wel aardig, 4 apparaten die ongeveer per apparaat verdubbelde in nieuwprijs. Eerst een Korsun D9, die ik net in huis had. Dit is een 5.1 geintegreerde versterker, zonder decoder en die ik enkel voor mijn rears en center gebruik in de HT opstelling. Deze versterker wordt door dhr. Mark Levinson ook uit China ingekocht en, na hij hem gerelabeld heeft naar Red Rose, verkocht voor een kleine $5.000. De reeele prijs waarvoor je hem in NL hebt is €1.250 ongeveer. Ik speel zelf met een Krell pre-amp en Krell monoblokken op mijn fronts (Infinity IRS Sigma's) en Infinity Renaissance 90'ers als rear, welke de Korsun zonder problemen bleek aan te kunnen sturen. Nadeel was dat ik hem eigenlijk nog maar net in huis had en niet echt heb kunnen inspelen.

Daarnaast kwam de Jungson AV-1000A, die ongeveer 2500 euro kost had ik begrepen. Een zeer imposante versterker om te zien, schitterend afgewerkt en gelukkig inbrekerproof met een gewicht waar je slechts een metertje of 5 verder mee komt. Zoiets als dit had ik voor dit geld nog niet eerder gezien, twee mooie grote vu-meters op de voorkant, twee rupsbandjes eronder en je hebt de vervanging van de M1 Abrams tank. Onverwoestbaar dit ding. De terminals zagen er zeer goed verzorgd uit, nee, alles straalde grote klasse uit van dit ding.

Dan de Marantz. Ja, een verhaal apart ook voor mij. Ik heb altijd een onnatuurlijke weerzin tegen Marantz gehad. Natuurlijk wat overdreven gezegd (ik overdrijf zelden  :P), maar het heeft mij nooit zo kunnen bekoren. Het is altijd goed, degelijk spul gebleken, maar nooit overdreven bijzonder, of eruitspringend. Althans, niet de laatste 15 jaar, naar mijn mening. Dat gedoe met het uitbrengen van een apparaat om er vervolgens een KI of Mk.II of III versie van hetzelfde ding uit te brengen, daar heb ik nooit zoveel van begrepen. Er zou een SR 12 komen, waarvan ik de stille hoop had dat deze de SR 14, die ik redelijk goed ken, zou overklassen. De prijs van zo'n Marantz was rond de 4500/4600 euro had ik begrepen. Toch wel even slikken toen ik dat hoorde.

Ten slotte zou Audiofiel zijn Classe eindversterker meenemen, met een aparte Proceed pre. Kijk! Dat was mooi, dat kende ik wel een beetje, dat produceert een geluid waar ik zelf erg van hou, een vrij neutrale, erg gedetailleerd beeld, vergelijkbaar met mijn eigen Krell FPB setup. Dit is een setup die qua nieuwprijs zowat het dubbele is van al het voorgaande bijelkaar, maar ik vond het een sterke keus om dit soort referentie materiaal erbij te hebben. In shootouts wordt teveel de fout gemaakt om enkel alles van eenzelfde prijsklasse bijelkaar te zetten, waardoor verschillen vaak zo minimaal blijken te worden dat je het of niet of nauwelijks hoort en je onvoldoende inzicht houdt hoe het echt zou moeten klinken.


Goed, dat wat betreft de beschrijvingen vooraf. Audiofiel en Richi waren dapper genoeg gebleken om gesamelijk de reis te ondernemen. Heel slim, want dan hoefde in ieder geval de bijrijder niet alles in zijn eentje alles de auto in / uit te sjouwen. Deze had dus in principe energie genoeg over gehad moeten hebben om de routebeschrijving al rijdende bij te houden, maar helaas, dit bleek toch een onhaalbare opgave. Het zal vast te gezellig geweest zijn in de auto, maar de afslag Purmerend Noord werd jammerlijk gemist, niet wetende dat de volgende afslag iets van 10 / 15 km (als het niet meer is) volgt. Ik was al bij Paul gearriveert toen het nieuws volgde van de gemiste afslag. Dat gaf ons de gelegenheid om rustig verder te gaan met het aansluiten en warm laten draaien van de apparatuur. Ik had een NBS Monitor III (bi-wired) ls-kabel meegenomen, daar dit een vrij neutrale kabel is en niet zo snel in de weg zit bij verschillende merken versterkers. Tevens had ik een XTC Black Ultimate voedingskabel meegenomen, een goede voedingskabel op een versterker kan nooit kwaad zal ik maar zeggen. De NBS met zijn spades aan beide zijden bleek in de praktijk erg lastig aan te sluiten. Deze kabel is zeer stug en daardoor lastig handelbaar. Later bleek bovendien dat het bij de marantz zeer ingewikkeld was om spades aan te sluiten.

Toen de heren waren gearriveerd hebben we alles naar boven gebracht, angstvallig in de gaten houdend dat de lift met de dure spullen erin niet zonder ons zou vertrekken. Ik had het gezicht van degene op 8 hoog wel eens willen zien als ie de lift vraagt en bij het openen van de deuren dit soort mooie cadeautjes ziet staan. We hadden door de beprekte lengte van 1.80m van de ls-kabel moeite om alles neer te zetten zonder dat we straks met elk apparaat moesten gaan schuiven. Dit bleek niet haalbaar, het kon niet anders dan schuiven na elke apparaatswitch. Na de langdurige, gezellige kennismaking, een lekker koekie en drankje van het cateringsbedrijf besloten we te beginnen met de Jungson. Deze was nl reeds aangelsoten en stond al wat te spelen. Ik had in de aanloop al stiekum Sarah MacLachlan - Surfacing, track no.7 (Angel) geluisterd. Niet serieus nog, maar hoorde wel dat er een mooi geluid uit die Jungson kwam en wist toen al dat het een mooie dag zou worden.


Wordt vervolgd
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -