M & G Shootout Marantz SR 12 , Jungson AV 1000A, Proceed / Classe en Korsun D9.

Started by Paulie, January 19, 2005, 16:22:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paulie

Zo net wakker dat was effe lastig hoor. ben nooit op mijn best zo s'morgens vroeg. Waar is die %^$& koffie.

Wat een klote weer buiten zeg. Mooi een dag om binnen te zitten muziekje aan en genieten.

ik zie jullie met 2 uurtjes.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Richi

Foto's worden nu naar de camera gehaald. Alles speelt gelukkig weer hier!  ;D  O0
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Spacebass

 O0 we wachten met smart op conclussies en vooral foto's  ;D

kuiperik

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Richi

Tja, conclusies...  ;D  ;)  Nog even geduld...

OK, alvast een paar foto's dan. De Jungson AV 1000C van Paulie:

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Mijn SR-12 met daarop de Proceed AVP voorversterker van Audiofiel.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

De Korsun van Arjen:

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

En tenslotte de Classé CAV-150 van Audiofiel:

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

De AV 1000C in gestripte toestand...   :-*

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Ook de Korsun mocht zijn jasje even uitdoen...  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Voor de Marantz hadden we helaas niet de juiste schroevendraaier bij ons. Zo, daar laat ik het even bij voor vandaag. Eerst maar eens even het verhaal uitschrijven.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Jordis

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal bij de foto's.

Van wie was nou de Korsun btw? (Audiofiel=Arjen toch? Of was er nog een Arjen?)
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Paulie

Quote from: Jordis on February 13, 2005, 00:02:00
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal bij de foto's.

Van wie was nou de Korsun btw? (Audiofiel=Arjen toch? Of was er nog een Arjen?)

Andere arjen dat houd het makkelijk. Om de spanning op te bouwen het was een dag om van te smullen er stond aan nieuwwaarde voor rond de 20.000 euro aan spullen dus dat was  ;D :o ::)

we hebben de volgende versterkers gehad:

Korsun D9
Jungson AV 1000 A
Marantz SR12 I
Proceed MCP Pre Pro
Classe CAV 150

We hebben in iedergeval alle smaken en kwaliteiten voorbij zien komen ik laat dan ook de verhalen over aan Audiofiel, richi en Arjen.

Nu ik ga naar bed want ben werkelijk waar gesloopt.

Merk ook dat de flat scheef staat door al dat zwaargewicht.  O0 O0

Oja en NUON kwam net langs met een busje politie ze hadden het vermoeden dat er hier ergens een illegale wietkwekerij was  ;D ;D ;D

groet Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Audiofiel

Ik ben even druk bezig mijn verslagje te maken en zal dat binnen een uur posten. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De lift gaat krakend naar de bovenste verdieping, nadat we de auto van Richi met zijn vieren hebben leeggeruimd. Wat was het ook alweer: maximaal 6 personen? Voor hoeveel personen tellen die versterkers wel niet? De heenrit leek ook al heftiger dan normaal: af en toe begon de auto zijn eigen weg te zoeken, misschien toch iets teveel versterkers meegenomen? Ach, waarschijnlijk was het gewoon de storm, die we later tijdens de luisterssessies ook op de achtergrond hoorden. De Chinezen blijken in de meerderheid te zijn vandaag: "Als je een goede Chinees hebt", begint Pauli een zin. "Nou, wij hebben een hele goede Chinees", interrumpeer ik enthousiast. De toon is gezet, dit gaat gezellig worden.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#42
Eenmaal de spullen naar binnen gesjouwd, blijkt dat de vrij grote ruimte tussen de frontspeakers nu heel goed van pas komt. Er kunnen precies 4 'stapeltjes' worden gemaakt van de te beluisteren apparatuur. Na een gezellige kennismaking komt het moment-suprême: hoe verhouden de surround-versterkers zich tot elkaar. Een gemiddeld mens doet dat door te luisteren, maar echte freaks pakken eerst: de schroevedraaierset. Zorgvuldig worden de inbus-, kruiskop- of torx-schroeven verwijderd om de ingewanden bloot te geven. Helaas voor Richi kon de Marantz niet 'bloot' vanwege het gebrek aan de juiste kabouter-inbus. Opvallend is de extreem grote trafo van de Korsun, althans de behuizing er van, want de trafo zelf is niet te zien en zou weleens veel kleiner kunnen zijn. Vreemd hoog ook trouwens is de behuizing van de Jungson voor een ringkern, of hij moet op zijn kant liggen...

Kleiner zijn de trafos van de Classé en de JungSon, maar die hebben elk weer een forse batterij aan voedingselco's om een forse buffer te hebben. Duidelijk te zien in de CAV-150 zijn de 6 losse Classé eindversterker-modules met elk 6 transistoren, goed voor 150 watt aan 8 ohm. Ook bij de Korsun zijn de 5 losse modules met elk 4 transistoren goed te zien, met eentje middenachter en aan de zijkanten elk twee. De JungSon laat wel zijn onderdelen zien, maar geeft geen losse modules prijs, het lijken meer twee grote borden aan de zijkant, die elk de helft van de kanalen van vermogen voorzien.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Er wordt een selectie gemaakt van te beluisteren CD's. Iedereen heeft wel een stapeltje CD's, Richi heeft een tas vol, ikzelf heb er slechts 3 meegenomen. Tot mijn verbazing komen ze alledrie terecht in de selectie van 5 te beluisten CD's: James Taylor, Tuck & Patti, Haugtussa.. De vijf CD's blijken meer dan voldoende in staat de verschillen tussen de versterkers weer te geven. Er wordt vandaag alleen in stereo geluisterd.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Eerst wordt de JungSon aan de tand gevoeld. Deze staat bij Paulie natuurlijk al aangesloten en heeft al een redelijke inspeeltijd gehad. Het valt mij direct op dat er een beetje een gat in het geluidsbeeld zit in het midden, als gevolg van de nogal ver uit elkaar staande speakers. Dat gat blijft gedurende de hele luisterssessies in meer of mindere mate bestaan. Opvallend bij Tuck & Patti's 'Time After Time' vind ik dat de ambiance in het beeld voor een deel is verdwenen, de mooie nagalm in de opname is er nauwelijks en daardoor is er weinig diepte in het beeld. Patti is een beetje terughoudend, misschien een beetje nerveus voor haar eerste optreden in Purmerend. Haugtussa geeft een breed beeld, niet diep, maar wel met wat s-klanken. De percussie bij Patricia Barber is goed te onderscheiden, er zit een lekkere dikke bas onder, maar de stem is wel bijna 2 meter breed.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#45
Vervolgens is de Marantz receiver aan de beurt. We luisteren in omgekeerde volgorde de CD's terug. Patricia staat meer in het midden en de stem heeft meer galm, maar is nog steeds 1,5 meter breed. Het laag is dikker dan de JungSon en het middenhoog wat scheller. We blijken het alle vier wat schel te vinden en besluiten de bron analoog aan te sluiten (in tegenstelling tot de andere versterkers) en zo de DAC van de bron te gebruiken. Het schelle blijkt niet weg te gaan, maar er is wel meer microdetail (percussie) en het laag is strakker geworden. Niet vies van een experiment vervangen we Richi's vdHull 102 interlink door mijn eigen Madrigal HPC, een kabel van 10 jaar oud. Het laag wint aan sterkte, de stem wordt meer gearticuleerd en de rhythm & pace is duidelijk beter. Ook als de muziek wat complexer wordt, blijft hij meer overeind. Haugtussa blijkt toch vrij veel slissende s- en t-klanken op te leveren. Tuck & Patti blijkt meer ambiance / galm te geven dan de JungSon. Het middenlaag is duidelijk minder (warmte in de stem). James Taylor blijkt een beetje verkouden en klinkt dun, de percussie is een stukje naar achteren verdwenen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#46
En dan de Korsun. Alweer een Chinees, iets van de helft van de prijs van de JungSon, maar dan zonder decoders er in. Deze versterker is een beetje groen en nauwelijks ingespeeld. James Taylor is nog dunner qua stem, er lijkt een soort sluier overheen te hangen. 'Grijs' zouden sommigen zeggen. Het laag geeft behoorlijk veel druk. Opvallend is dat de stage, die tot nu toe al vrij laag was en nauwelijks boven de speakers kwam, nu voor mijn gevoel zelfs onder de bovenkant van de speakers blijft. En waar is Sting? Die zong toch mee in dit nummer? Tuck & Patti is ook al anders: de vrij gezette Patti is klaarblijkelijk moe geworden van haar performance voor het toegstroomde publiek in Purmerend, het is een beetje tam, een beetje mat. En dan mag collega Patricia Barber ten tonele verschijnen. Ze is wat minder sprakelend. Mind you, de Korsun klinkt niet slecht, maar we hebben net twee betere performers gehoord. Ik verwacht wel dat de Korsun nog wat zal bijtrekken als hij verder is ingespeeld, 15 uur is erg weinig.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#47
En dan mijn eigen inbreng, de combinatie Proceed + Classé. Een vreemde Amerikaans/Canadese eend in de bijt tussen deze Aziatische giganten. Al enkele jaren oud, niet meer te koop en derhalve ook meer als 'tweedehands' alternatief naast bijvoorbeeld de nieuwe Marantz Sr12 van Richi, die nieuw even duur is als deze combinatie nu tweedehands waard is. Als Barber terugkomt, is het verschil in de eerste seconden hoorbaar, ook voor wie op de stoelen aan de zijkanten naast de speakers zit. Hier speelt muziek, met een hoop rust. De stage blijkt duidelijk hoger, boven de speakers, maar ook dieper. De stem van Patricia is een beetje dun, maar alles klinkt erg natuurlijk en de rhythm & pace is helemaal okee. Dan mijn favoriet Tuck & Patti. De cover 'Time After Time' van Cindy Lauper begint met heel veel microdetails, een mooie articulatie van de stem en op de gitaar zijn vingers te horen die van vlees zijn gemaakt, niet plastic. Losse noten zijn te horen, de klank is zowel warm als detailrijk en het laag is erg strak. De ambiance is hier duidelijk het grootst, met een goede nagalm op de stem. Zodra het nummer halverwege aanzwelt tot een enthousiaste vocale uitbarsting van Patti, voel ik de adem van haar stem bijna in mijn broekspijpen. Alleen bij het laatste stukje, als de muziek complex wordt, loopt het een beetje dicht. Maar dan klinkt het nog steeds beter dan bij de 'tegenstanders'. Als James Taylor nog een laatste optreden geeft, blijkt Sting weer helemaal terug in het nummer. Zonder er bij na te denken, blijft de muziek nog een tijdje doordraaien op nummers die we niet hebben uitgekozen: lekker muziek luisteren. Op een behoorlijk hoog volume merken we dat we elkaar nog goed kunnen verstaan en niet moe worden, twee zaken die er bij de andere versterkers minder goed uit kwamen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#48
Tenslotte wordt de JungSon weer naar zijn oude plek gesleept en aangesloten, ditmaal ook analoog met de Madrigal HPC kabel. Het klinkt mooi, maar het is toch wel even slikken als je al die rust, warmte en details van de Proceed-Classé moet inleveren. Er wordt driftig geschakeld tussen digitaal coaxiaal en analoog terwijl ieder even op de hotspot plaatsneemt. Analoog klinkt hier duidelijk beter dan digitaal en levert een strakker laag en wat meer rust op.

Tevreden proberen we er bijna een uur lang een eind aan te breien. Het was een interessante test. En de winnaar is... tsja, dat gaat niet zo makkelijk. Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken. We vonden alle vier de Proceed-Classé het beste klinken, maar dat is ook de duurste set. Tweedehands is die net zo duur als de Marantz nieuw, en dan wist ik het zelf wel, ik ben ook niet benauwd van tweedehands. De JungSon is een aparte verschijning. Indrukwekkend, maar je moet er wel van houden, deze 'Japanse McIntosh'. Voor de prijs is het een mooie machine, die eerlijk gezegd net iets beter beviel dan de Marantz, hoewel ze beiden hun voor- en nadelen hebben. De Korsun viel mij een beetje tegen, maar dat is wel de goedkoopste van de vier. Misschien hadden we de Korsun nog moeten testen als eindversterker, bedenk ik mij nu ik dit schrijf. Dan hadden we de Proceed als voorversterker kunnen gebruiken en waren de mogelijke kwaliteiten misschien beter naar voren gekomen. Maar goed, de Korsun kost de helft van de JungSon en is daarmee alles behalve een slechte versterker.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En zo kwam een einde aan een gezellige luisterdag.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.