UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

#25
Misschien kunnen we alvast beginnen hier een lijstje te maken van verkoopadressen/links van
a) Transformatoren
b) Capacitatoren (en dan meer de "audiofiele") met een zo laag mogelijke ESR
c) Behuizingen
d) Bekabeling (interne en externe (net-)kabels)
e) aansluit-pluggen (XLR, RCA, IEC)
f) knoppen (aan/uit/ selector etc.)

Ik zal alle suggestie's in de eerste post neerzetten in een rijtje zodat alles mooi bij elkaar staat.

Greetz Wowly

FransDHT

Hoi,

Hypex levert ook trafo's en BC-condensatoren (ex-Philips) voor de voeding.

Behuizingen:
http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/264.html
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/case/case.htm

Connectoren, chassisdelen, schakelaars e.d. koop ik doorgaans bij Okaphone in Groningen (http://www.okaphone.nl) of bij Speaker&co (http://www.speakerenco.nl)

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Wowly

#27
Deel 1                    Softstartmodule

De softstart, of inschakelvertraging, is bedoeld om de inschakelstroom langzaam te laten opkomen, zodat de netzekeringen het niet begeven. Oftewel, dat de stoppen (zekeringen) niet springen (weet je wel, als opeens in het donker blijkt te zitten nadat je vrouw de wasdroger én de wasmachine heeft aangezet  :)).
Daar dit een topic is om ook de newbie in het zelfbouwgebeuren mogelijkheden tot het bouwen van een eigen versterker te geven zal ik alles punt voor punt en met illustraties, links en noem maar op beschrijven.

Ik kan zelf geen softstart ontwerpen, en ook geen PCB maken (Printed Circuit Board, thanks Duck) dus heb ik er een besteld. Dit kost 1,70 euro voor de bouwbeschrijving en 11,40 voor het PCBeetje, te bestellen via Elektuur. Klik op zoeken en vul als term in "net-inschakelvertraging". Bestellen die handel en klaar is Kees (of Marie natuurlijk dat spreekt voor zich..).
Dan toog je naar de lokale electronicazaak om de hoek (in mijn geval Electronic Parts Hamont, of all places..) en koop je de benodigde onderdelen. Kost je weer zo'n 13 euro.

Op het internet zijn nog meer inschakelvertragingsontwerpen te zien compleet met pcb-layout, zoals deze van Jeroen Vreuls. Werkt ook waarschijnlijk. Lijkt wel verdacht veel op die van Elektuur trouwens....... ;D

Ik wil het zo goedkoop mogelijk houden zonder grote concessie's te doen aan de geluidskwaliteit van de versterker. Vergeleken met de meeste (soms niet eens) kant en klare softstarts ben ik nu zo'n 25 euro goedkoper uit. Is toch weer zo'n kleine 60 oude hollandse guldens én ik heb er nog een hoop lol van om te maken natuurlijk! :)

Als ik nu even alle spulletjes op een rijtje leg heb ik het volgende (de PCB komt morgen pas binnen dus die voeg ik later toe)



In de afbeelding staat bij iedere component wat het precies is. Om nu uit te gaan leggen wat ieder elementje is verwijs ik je door naar deze (engelstalig), of deze site. Hierin staat beschreven wat alles precies is en wat de functie en toepassing ervan is. Het is soms wat taai leesvoer om te begrijpen voor een newbie als ik, maar Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.....

Om nu goed te gaan solderen heb ik nog nodig:
-  een soldeerapparaat (de VTSS5, koste me zo'n 30 euro, daar gaat mijn winst, alhoewel, ik heb die later nog vaker nodig dus..)
-  wat harskernsoldeer
-  een tangetje om alles wat te lang is af te knippen (had ik nog liggen ;D)
-  wat geduld en goede moed, en hopsakee, vooruit met de geit!

Lees voor dat je begint eventjes dit topic even door om een beetje "in" het solderen te komen. Op dit punt wil ik mij alvast excuseren voor mijn belabberde soldeerkwaliteiten (eigenlijk vooral het gebrek eraan), ik ben van origine fysiotherapeut, en ben gewent met wat zachter en minder warm materiaal om te gaan (zo'n 37 graden meestal) ;D ;D. Ook staan op de Elektuursite wat aanwijzingen als je zelf iets electronisch gaat fabriceren (veiligheid, zelfbouw wegwijzer, kleurcode calculator en EMC-richtlijnen). Vooral het gedeelte over veiligheid is zeer belangrijk!!!!

Nou is het weer eventjes genoeg geweest voor vandaag. Ik hoop dat morgen mijn PCB binnen is (volgens Elektuur wel). Kunnen we proberen wat te fabriceren....

Greetz Wowly

Duck Twacy

#28
PCB: printed circuit board.

Als je zo weinig ervaring hebt met solderen, wellicht even een soldeer cursus linkje opzoeken (zal ook even kijken).

edit. Deze stond nog in mijn favorites
http://www.mtechnologies.com/building/atoz.htm

Maar met een beetje zoeken
http://www.google.nl/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial_s&hl=nl&q=soldering+faq&lr=&btnG=Google+zoeken

Wowly

Hallo,

@ Matti: je handleiding is echt fantastisch man! Ik krijg weer dat LEGO-gevoel als ik het lees  ;D ;D. ZIet er echt ontzettend goed uit man, heel duidelijk enzo, super! Je hebt er denk ik aardig wat tijd ingstoken of niet. IN jouw handleiding staan 2 elko's, maaar hoe sluit je dat nu aan als je er 2 per kanaal wilt (dus 4 in totaal?)

Ik kan haast niet wachten om er aan te beginnen.......

Greezt Wowly

FransDHT

Hier staat een verhaal over voedingen van versterkers, met schema's, ook die waarbij je 2 condensatoren (en 2 gelijkrichters) per kanaal wilt.

http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Wil je alleen 2 condensatoren per kanaal, dan gewoon parallel volgens mij.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Duck Twacy

#31
Of een iets simpeler plaatje



Dit is een voeding voor een klasse A Aleph5. Die 2.2 mH spoelen in serie met de elco's (CLC of pi filter) zijn met name nuttig blij klasse A versterkers heb ik wel eens begrepen. Bij klasse AB of D zie ik het zelden of nooit.

Verder raad ik ieder (beginner, zoals ik) aan om dit artikel van Elliot goed te lezen http://sound.westhost.com/psu-wiring.htm

En ook dit is wellicht nuttig http://www.elektuur.nl/safe/frsafe.htm
-- edit. hebben ze de link veranderd: http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=59  (volgens mij stond er vroeger ook een diagram bij)


Ik neem aan dat het bekend is dat je moet uitkijken met opgeladen condensatoren. Vooral als het dikke jongens zijn. Je moet ze eerst ontladen met een weerstand of gloeilamp voordat je ze aanraakt, anders kunnen ze flinke klappen uitdelen.

Wowly

Hallo,

@ fransDHT en Duck, bedankt voor de info :). Dat stukje over veiligheid heb ik al eens in het forum neergezet, en ten overvloede nog eens een disclaimer dat ieder verantwoordelijk is voor zijn doen en laten. Dat grote condensatoren flinke klappen uitdelen had ik al begrepen (ook Matti heeft in zijn handleiding hier aandacht voor). Als er nog meer veiligheidsaspecten zijn hoor ik dat ZEER graag van jullie!!

Ik vraag me trouwens af:
             wat is het beste, 2 caps per kanaal of 4 caps delen over 2 kanalen?
             je ziet vaak bij die voedingen dat er nog allerlei weerstandjes en spoelen bij de caps zitten om een of andere reden, waarom eigenlijk?

Is er trouwens een programmaatje waarmee je makkelijk een schema kunt maken?, dan kan ik alles verduidelijken met plaatjes (werkt altijd erg goed bij mij, dat visualiseren ;D).

Greetz Wowly

arjan74

#33
Hoi,
Ben ook aan het kijken of aan leek als ik er een kan bouwen.

Zo ja dan moet het een 4 kanaals worden.
Alleen ben ik er nog niet achter wat ik daar precies voor nodig heb.

Heb al wel een link gevonden voor kasten.
http://www.eijlander.nl/store.php?group=1025&page=all&pages=3&PHPSESSID=e0de0213f6336b03b3f7b8dfed12d9a9

19" x 3u(13cm)x 36 cm voor 70 euro

groeten
Arjan

matjans

wowly,

Er zijn verschillende meningen over hoe het nou zit met "een goede voeding". Bij klasse D versterkers is een nette voeding extra van belang, een klasse D bak is eigenlijk niet meer dan een gemoduleerde voeding. Waar ben je nu naar op zoek dan?

- flink wat capaciteit. Dit is natuurlijk relatief, we werken met een eindtrap die ~93% efficient is in tegenstelling tot heel wat klasse a trappen. Veel in dit opzicht is dan ook iets van 10 tot 20000 uF per rail. Met mijn `12000uF per rail draait hij op normaal niveau een seconde of 10-20 door als ik de stekker er uit trek.
- stabiele voeding. Het liefst geen resonanties in de voeding zelf (dit is lastig, overigens). Veel hangt hier af van de keuze van de opbouw van de voeding, layout, soorten elco's, filtercondensatoren etc.
- lage uitgangsimpedantie. Dit bevordert voornamelijk impuls-gedrag, zeg een knetterharde basklap ineens. Dit vraagt veel stroom. Dit is onder andere te bereiken met  zogenaamde low-esr condensatoren.

Ik zal een plaatje posten met de layout van mijn huidige voeding (moet ik wel eerst ff maken).

schema's kan je makkelijk tekenen met Eagle, te downloaden bij www.cadsoft.de  de light versie is goed zat en keurig netjes gratis.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Vigier

Hoi,

het schema dat hier afgebeeld staat heeft 88.000µF per voedingsrail, dit is behoorlijk zinloos! Voor een klasse A bak is dit nuttig, voor een klasse D als deze heb je hier niets aan.

Als je nou de spoelen weghaalt, en in plaats van die hele batterij elco's gewoon een set van 10.000µF GOEDE kwaliteit condensatoren wegzet, dan ben je al een heel eind.
Dus voor elke "blokje op de tekening" van 2x 22.000µF zet je 1x 10.000µF weg, en de spoeltjes van 2.2mH laat je weg. Maakt het een stuk simpeler, en een stuk goedkoper.
Die MKP's zou ik zeker wel laten zitten.

Voor mijn eindversterkers (AB) heb ik een stukkie van TNT gebruikt (zoals FransDHT naar linkte).
Kijk even op mijn site http://www.vigier.demon.nl en dan bovenin in in het menu naar Projects --> Everything else --> Power supply filter

Als je die zelf gaat gebruiken, let dan wel even op de spanning van de elco'tjes

Groet, Joris

Duck Twacy

Het ging ook alleen om het aansluitschema, niet om de waarden.
Dat het pi filter twijfelachtig is voor klasse d, had ik ook reeds vermeld.

Toch blijft het een interssante discussie, of minimale capaciteit (zeg < 10 mF/rail) optimaal is, of dat toch gewoon iets meer (15-40 mF) toch wel enige verbetering geeft. Zelfde geldt ook voor de grootte van de trafo, neem je een 300VA of toch maar een 1000 VA?

Ik ben er nog steeds niet uit.

matjans

#37
Juistja

Mijn voeding dus in woord en beeld.


Ik moet hem nog een keer goed doormeten maar hij lijkt prima te werken. De waarden van de kleine condensatortjes was het betere gokwerk.

Ik heb gekozen voor de 50V versies van de panasonic fc's, dit zijn low-esr, low esl, condensatoren. De 63V versies waren niet beschikbaar >1500uF en dat nam teveel ruimte in. Bovendien kom ik niet aan de 50V, ik zit in de buurt van de 45V (met load).

Als mensen het leuk vinden ben ik overigens bereid om een foto-gallery te openen waarin iedereen zijn foto's van de ucd180 modules kan laten zien. Laat maar weten of daar interesse voor is.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Shorty

QuoteAls mensen het leuk vinden ben ik overigens bereid om een foto-gallery te openen

YES! Graag, matjans (en anderen)! Dan kunnen zoveel mogelijk newbies en soldeerrookies als ik óók (eventueel) aan de slag. Als ik iets lees van "bouw effe een voedinkje" dan moet ik al afhaken... :-\
Bedankt!

Bart J.

Duck Twacy

Je kunt inderdaad veel leren door van goede fotoos af te kijken  ;D

Kijk hier een Fransoos http://pviolero.free.fr/hifi/ucd180.htm
Mooi PCBtje voor een voeding

Wowly

#40
Hallo Matti

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de foto-gallery. Bedoel je dan afgebouwde UCD-versterkers of juist de opbouw van verschillende  versterkers?. In beide gevallen is het misschien wat om dat in dit topic te houden?. Iedereen die zijn foto-verslag wil posten of juist zijn versterker wil laten zien kan dat dan hier doen, blijft alles een beetje bij elkaar en houden we het mooi overzichtelijk ;D. Houden de bouwers er een beetje moed in als ze regelmatig wat afgebouwde versterkers of projecten in opbouw zien!!

Ik volg je vorderingen met je "UcD-Cookbook"  ;D ;D ;D op de voet. Awesome!. Superduidelijk. Een suggestie van  mij om het evt in een PDF-file te maken. Kunnen anderen het mooi uitprinten om stap voor stap de versterker te bouwen. Als je iedere stap een nummer geeft dan houd ik jou schema aan bij het bouwen van mijn versterker, krijgen we een mooie analogie "bouwhandleiding --- bijbehorende praktisch uitvoering".

Misschien kunnen we ook keuzemomenten erin verwerken. Wat wil ik, wat kunnen mijn huidige speakers (hoeveel watt, 8 of 4 ohm,  dynamisch systeem of juist een electrostatisch) en wat moeten ze gaan brengen (top-notch quality sound, of juist veel vermogen en grote SPL's of misschien wel beide??) en wat voor vermogen heb ik daar voor nodig. Hoe moet het exterieur worden (als je daar tenminste grote urgentie aan geeft) en past het erin wat ik wil. 2-kanaals, 5-kanaals, 7-kanaals, mogelijkheden tot uitbouwen van je 2 kanaals etc..........Ik denk dat dit toch allemaal zaken zijn die vooraf gaan aan een bouw van een versterker. Hieruit maak je toch je beslissing hoe groot je trafo moet zijn, of je de 180 of juist de 400 module neemt, met of zonder de AD8620 opamp. Hoe groot de capaciteit van je caps moeten zijn etc etc.

Hier is mijn verlanglijstje :
- Top-notch-quality sound   (daarom met de AD8620 opamp en overgedimensioneerde voeding met supersnelle (lees zeer lage esr-waarde) caps)
- Eenvoudig hoogwaardig "ikea-style" looks (misschien een simpele maar stijlvolle kast of juist een met hout afgewerkt.......)
- Overmaat aan vermogen om later de versterker ook te blijven gebruiken bij laag rendements-speakers of electro- of magnetostaten
- Voorversterker (zeer rudimentair) en eindversterker in een kast (gebruik van hoogwaarde potmeter/stappenschakelaar en switch)
- Mijn speakers zijn Axton AX 82's (zelfbouw), dynamisch systeem,  met een hoog rendement (92 db) en een laagste Ohm-waarde van 4.

Als jullie iets toe te voegen hebben hoor ik het graag!!
Ook als jullie nog adressen hebben voor goede (audiofiele) trafo's of Caps ( vooral de BHC aerovos ALS-serie's) hoor ik het graag, ik wil zeer snel gaan bestellen en de vaart er een beetje in  houden. Het PCB van elektuur was er vandaag wéér niet. Effe gebeld, het zou zeker morgen komen.....

Greetz Wowly


matjans

#42
ola,

diodes zijn mur860's, daar ik had ik nog wat van liggenvan mijn voorgaande gainclone versterkers.

ik hou het kookboek ;) voorlopig heel simpel. Het is nu te zien (in een wat leuker framepje) via http://audioworks.plastichead.net -> klik op amplifiers -> klik op UcD180 bouwen in het kleine menuutje. Zouden jullie even kunnen kijken wat er nog onduidelijk aan is dan kan ik dat updaten. Ook denk ik dat ik er ergens nog een paar plaatjes/schema's van in plaats dan wordt het wat minder saai om te zien. En het oog wil ook wat.

Als het simpele gedeelte wat meer richting voltooiing gaat dan zal ik nog eens wat aan de afdeling 'verbeteringen' doen.

Ik dacht dat het misschien leuk was om een kleine gallery te fixen met wat foto's van afgebouwde projecten bij elkaar. Fotootje buitenkant, fotootje binnenkant oid. Altijd leuk om te zien.

Ik ben in ieder geval niet van plan iets met een voorversterker te gaan doen (ik heb hier een prima rotel staan).

Ben nu bezig met een algehele site-redesign (dat duurt nog wel even) maar dan zal het in ieder geval iets makkelijker te zien zijn dan nu in het pruts-miniframpje waar het in staat. Even wachten maar het is weekend en het wordt toch prutsweer.

De BHC Aerovoxen zijn gewoon te koop bij http://www.rs-components.nl voor iets van 11 euro geloof ik. RS heeft overigens een briljante service. Vandaag bestellen, morgen geleverd in het algemeen. Toen een bestelling na drie dagen (nog;)) niet geleverd was heb ik ze gebeld. De volgende dag had ik twee pakketjes. Het ene pakketje was omdat ik de dag daarvoor gebeld had dat het er nog niet was en het tweede pakketje (met identieke inhoud) bleek een paar dagen te zijn kwijtgeweest bij het distributiecentrum van de post.

M
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

#43
Matti,

Voor RS-components moet je een bedrijf hebben om te kunnen registreren. Hoe heb jij dat geregeld?

Nog enkele vragen

1 Als ik 63 volts caps pak bij een 50 DC (33 AC) trafo, werken ze dan optimaal?

2 Wat betekent "Ripple Current" eigenlijk?

3 Waarom wel/niet een ingekapselde trafo?

4 in het stuk van Bruno staat dat de module's geen DC-protection hebben, Wat is dat en heb je dat nodig?

Weer een hoop vragen, maar ja, ik wil binnenkort gaan bestellen snap je?

greetz Wowly

NB: het PCB is binnen, vanavond is het "smokin' around" .


Duck Twacy

Niet te veel aan de soldeer damp snuiven, solderen doe je in een goed geventileerde ruimte (liefts met een afzuiginstallatie).

matjans

duck twacy heeft gelijk (waar komt die naam in godsnaam vandaan ! :) ), is niet zo heel gezond.

RS levert ook aan particulieren, moet je ze even bellen. Is geen enkel probleem. Ik ben overigens een eigen bedrijfje. Dat maakt het wel makkelijker overigens.

De overige vragen:

o prima geen probleem. Ik houd zelf ongeveer altijd een veiligheidsmarge van 10% in acht. Komt de levensduur van de componenten alleen maar ten goede.

Als je een trafo inkapselt wil dat zeggen dat hij van de buitenkant magnetisch afgeschermd is. Alle mogelijke emi wordt dan afgevangen. Bij een toroide valt dat nogal mee, die emi.

geen dc-protectie betekent dat de modules niet beveiligd zijn tegen een constante gelijkstroom op de uitgang. Mocht er ergens iets mis gaan in op of bij de module of bij de voorversterker dan kan het zijn dat de versterker niet alleen een ac signaal afgeeft maar ook gelijkstroom. Dit kan je speakers beschadigen. (stel je voor dat ineens je voedings-voltage naar je speakers gaat... poef).  Velleman heeft dc-protectie kits in hun arsenaal. Als deze kits een gelijkstroom detecteren dan onderbreken ze de speakeruitgang.

later komt de rest
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Ha die Matti,

Is dit relais ook toepasbaar? (klik versterkermodulen, scroll helemaal naar onderen onderste item (de LSP)

greetz Wowly

oud_account_1

Quote from: Wowly on January 22, 2005, 19:00:06
Ha die Matti,

Is dit relais ook toepasbaar? (klik versterkermodulen, scroll helemaal naar onderen onderste item (de LSP)

greetz Wowly


Ook al ben ik Matti niet, ik wil wel even hierop reageren.
Ik weet niet of de relais hier de beste oplossing zijn.
Het is wel beter voor de speakers :)
Echter, als het relais af valt, dan krijgt de versterker een enorme klap.
Dat is trouwens ook de reden dat je nooit de speakers los moet koppelen als de versterkers aan staan.

Persoonlijk vind ik een zekering tussen versterker en speakers beveiliging genoeg.
Een condensator zou ook werken, maar dan moet je elco's gaan gebruiken en dat is niet zo verleidelijk in de signaalweg :-[
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Wowly

Hallo squadra,

Ik vroeg het aan matti omdat hij vaak antwoord heeft op mijn vragen, maar ik ben erg blij met iedere reactie!

Zo'n zekering, hoe plaats je die in de praktijk. En wat voor waarde heeft hij dan. En geeft dat geen verslechtering van het signaal?

Je hebt van die kits van velleman, zoals deze. Is dat een betere oplossing of is dat nóg slechter voor de signaalweg?

In ieder geval bedankt voor je tip squadra!!

Greetz Wowly

Duck Twacy

#49
Quote from: matjans on January 22, 2005, 18:30:14
duck twacy heeft gelijk (waar komt die naam in godsnaam vandaan ! :) ), is niet zo heel gezond.

[offtopic]
http://www.imdb.com/title/tt0038576/maindetails



Ik zit er overigens aan te denken een monitor LS systeempje te maken met een ucd180 ingebouwd (wel passief gescheiden).

Thel heeft ook een DC protectie module, wel prijzig (48 euro)
http://www.thel-audioworld.de/module/dc30/dc30.htm

Setje Ixys diodes is ook wel leuk http://www.thel-audioworld.de/bauteile/dioden/dioden.htm

Zowiezo wat ik Thel even vergeten te noemen in de leverancierslijsten. Een van de weinige europese (consumenten) leveranciers van mu metaal (voorzover ik weet)