UcD Class-D versterker zelfbouw

Started by Wowly, January 18, 2005, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

Naar aanleiding van de bouw van mijn UcD versterker ben ik dit topic maar eens begonnen!

Ik ben een absolute newbie in het zelfbouwgebeuren vwb versterkers bouwen, maar ik hoop er toch uit te komen met de hulp en ervaring van anderen welke al een UcD-versterker hebben gebouwd. Daarbij ga ik proberen een foto-verslag bij te houden zodat iedereen mijn avonturen kan volgen. Kan daarna iedere newbie zo'n ding in elkaar zetten ;D. De meer ervaren zelfbouwers vergeten soms dat er veel mensen zijn die het ook wel willen doen maar geen theoretische background en de ervaring hebben omtrent electronica-bouw (die ik dus ook niet echt heb  :-[).

Ik hoop dat er ook anderen zijn (FransDHT, laat je horen... ;D) die hun projecten willen posten in dit topic! Want degene die zegt dat er maar een weg is die naar Rome leidt...........

De versterker draait dus zoals gezegd om de UcD-verterkers van Hypex (uut grunning), ontworpen door Bruno Putzeys (from belgium). Hij schijnt daar bij Philips te werken aan de UcD (Universal Class D) modulen en heeft voor Hypex de modulen ontworpen. Ze hebben aardig wat overeenkomsten met de Zapjes van Lc Audio, vooral het modulaire idee erachter lijkt erg op elkaar.

Op het DIYAudio forum wordt al geruime tijd gedebatteerd over deze modulen, waarbij ook enkele nederlanders aanwezig zijn en de ontwerper (Bruno) en de verkoper (Jan-Peter van Hypex) regelmatig vragen beantwoorden en discussie's voeren met de mede forumgenoten. Misschien dat JP ook wel op dit forum wat aanwijzingen wil geven.

Dus.... iedereen die te laat was voor de HUGE powerbuy van de Zapjes, maak gebruik van de UcD modulen uit Groningen (nee ik heb geen aandelen in Hypex ;D ;D)

Aanpassing april 2006: De draad is nog steed levend! De UcD module's blijken achteraf toch wel heel erg goede elementen te zijn. Lovende kritieken blijven binnenstromen en zo ook de orders bij Hypex. Het aantal UcD-derivaten op de markt zijn al niet meer op een hand te tellen en ook zij doen het erg goed (de een wat beter dan de ander). De serieuzere zelfbouwers hebben het concept ook ontdekt en gaan er nu serieus mee aan de slag. De tijden dat een Class-D versterker erg geschikt was voor alleen de basversterkers zijn definitief voorbij!

Wat is mij bijgebleven van het laatste jaar met míjn UcD-versterker.......Vooral de vele leuke reacties op dit topic (momenteel al 24.000 !! :o :o maal gelezen!), de leuke reactie's als mensen voor het eerst de versterker horen, het luistergenot van de versterker en de zeer uitmuntende support van Hypex en Jan-Peter in het bijzonder. Ook de bijster coulante houding van Hypex bij kapotte module's, zo goed zie je niet vaak......dank je wel Hypex en ga alsjeblieft zo door!!!!

Het is waanzinnig eenvoudig geworden om en versterker in elkaar te zetten, alles is kant en klaar te verkrijgen, trafo's voedingen etc etc.
Nogmaals: wil je voor een eurocent op de eerste rij zitten qua versterkers....bouw eenvoudig een UcDversterker voordat Hypex ze duurder gaat maken :D
Wil je krankzinnige geluidsweergave in surround.......idem.

Overigens, voordat je denkt dat Hypex nu op zijn gat zijn geld zit te tellen, ze ontwikkelen de module's nog steeds door, de modulen van vorig jaar zijn alweer voorbijgestreefd door de huidige! (niet zo gek gezien ze gewoon de "uitvinder" van de UcD, Bruno Putzeys, hebben ingelijfd in hun bedrijf....). Hulde.

Veel leesplezier, de blauwe delen van de tekst zijn aanklikbaar, er verschijnt dat een plaatje of een hyperlink betreffende de blauwe tekst.




De hyperlinks:


UcD Cookbook                     Matti's Cookbook!

Hypex,                               Hypex
                                        Bruno's intro
                                        artikel door Bruno
                                        en nog een artikel door Bruno


DIYAudio,                           Ucd 180 thread
                                        UcD 400 thread
                                        Voedingsontwerp Class D versterkers

Lc Audio,                            LcAudio homepage
                                        Zappulse 2.2 SE Cookbook

Afgebouwde UcD's,              van een Zweed, scroll wat naar beneden, hele mooie behuizing!
                                        van een fransman, 2 monoblokken, superafwerking!
                                        van Matti! Klik op amplifiers en UcD 180

Voedingsontwerp Henri47      Henry47 's voeding

Zelfbouwaudio.nl                 UcD180AD dubbel mono
                                       Tweaks en Upgrade's
                                       zelfbouw DC en kortsluitbeveiliging
                                       Dual mono UcD400AD met HG voeding
                                       Low cost UcD180

Materialen
                    Trafo's,         Farnell
                                       Thel   
                                       Amplimo
                                       Velleman 
                                       Schuro         
                                       RSComponents 
                                       BMM

                    Caps             Farnell
                                       Thel
                                       Schuro, check vooral de slitfoils even, schijn errg goed te zijn
                                       BMM
                                       RSCopmponents

                    behuizingen    audiokit
                                       etnshops
                                       Thel
                                       monacor NIEUW!
                                       Machmat NIEUW!

Eijlander

                    Bekabeling     Speaker en Co

                    Schakelaars    soldeertips]

                    pluggen etc

DHZ links                           soldeertips
                                       nog meer soldeertips!
                                       Vigiers softstartmodule

Diversen shops                   Soundline
                                       Acoustic dimension
                                       De groef audio

Daar de thread erg groot is geworden hier de opbouw van mijn eigen versterker (scroll soms naar onderen op de pagina):
          onderdelen softstart
          bouw softstart
          testen sofstart
          stappenregelaar by bruno
          Bouw XLR-RCA kabels
          enkele voedingstips van JP
          Powerbuy Schuro. de
          Vragen over de ingangsswitch
          eerste luisterindruk
          picje proefopstelling
          2e luisterindruk met beter apparatuur
          luisterindruk Pa@lus
          Bouw proefopstelling en defintieve kast
          Vervolg bouw

Vergeet niet de gehele thread door te lezen, zo krijg je een indruk van het enthousiasme van de bouwers en de perikelen welke de beslissingen forceren (wel geen dual mono? welke gelijkrichters, welke caps, waar het goedkoopst etc etc) en de fantastische versterker van anderen :o




Greetz Wowly


PS: alles wat je gaat doen of laten naar aanleiding van dit topic is natuurlijk geheel voor eigen risico! I'm just a beginner ! Lees alles eerst goed door. Ook in dit topic zijn er links waar je de veiligheidsaspecten door kunt lezen! Doe dat voordat je ergens aan begint!

Edit 19 januari 2005: toevoeging bij hyperlinks
Edit 20 januari 2005: toevoeging bij hyperlinks en disclaimer
Edit 26 januari 2005: toevoeging bij Hyperlinks
Edit 27 mei 2005     : toevoeging opbouw eigen versterker
Edit 16 april 2006    : Toevoeging tekst inleiding en toevoeging Hyperlinks
 

Erik

#1
Nou ik ben benieuwd  :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Adonias

#2
Goede keuze! Dit gaat een absolute hype worden. voor 120 euro heb je een 2x een 180 wat module, voor 150 euro de rest van de onderdelen, en de versterker is heel goed!
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Wowly

@ Erik: me too!

@ Adonias: heb je ervaring met de Ucd's?
Ik heb een iets ruimer budget in mijn hoofd, zodat het aan de UcDeetjes niets te kort hoeft te komen, maar inderdaad, met enige huisvlijt schijn je een ontzettend goede eindversterker te krijgen (wat heet.........).

Greetz Wowly

Richi

Ik ga dit topic met interesse volgen, vooral de bouwinstructies en foto's.  ;) "Kan daarna iedere newbie zo'n ding in elkaar zetten": dat klinkt mij als muziek in de oren. Tot nu toe heb ik nooit aan zelfbouw durven beginnen.  :-\

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Duck Twacy

Nog even de opmerkingen dat de UcD zich ook prima laat combineren met de Predator powermodule van LCaudio.
(voor als je echt snel klaar wilt zijn).

Vermoedelijk ook met de modules van bv BMM electronics.

matjans

Ofwel: plug & pray!

Hallo allemaal, ik ben dr ook bij hier. Ik heb nu een keurige stereo ucd180 staan. Deze wordt binnenkort uitgebreid met een derde kanaal (de voeding kan dat best wel aan) en er komt een nieuwe (uberversie) voor de front speakers. Heb sinds kort een surround processor die staat te wachten op een mooie vijfkanaals versterker. Misschien wel een paar ucd400's, maar dat is nog niet zeker.

matti
Si fractum non sit, noli id reficere...

Richi

Quote from: matjans on January 19, 2005, 03:03:28
Ofwel: plug & pray!

Hallo allemaal, ik ben dr ook bij hier. Ik heb nu een keurige stereo ucd180 staan. Deze wordt binnenkort uitgebreid met een derde kanaal (de voeding kan dat best wel aan) en er komt een nieuwe (uberversie) voor de front speakers. Heb sinds kort een surround processor die staat te wachten op een mooie vijfkanaals versterker. Misschien wel een paar ucd400's, maar dat is nog niet zeker.

matti
Hé Matti, welkom. Leuke site heb je!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Duck Twacy

#8
Matti,

Dat is een hele nette UcD180.  Hoe klink het (in stereo)? Heb je de versie met de AD8620??
Mooie kast ook zeg. Heb je die uit Italie laten overkomen?

FransDHT

OK Wowly, hier ben ik.

Zoals elders al even aangestipt heb ik een driekanaals UcD400 staan. Ik was van plan een 5-kanaals te bouwen, maar de door mij gekozen kast (erg voordelig: € 46 incl verzending) was daarvoor nét te krap. Dus heb ik het bij 3 gehouden. Hierin een 500VA trafo, een gelijkrichter met 4 bypasscondesatortjes en twee 10.000uF BC condensatoren, allemaal geleverd door Hypex.

Op DIYaudio hebben we een discussie gehad over de benodigde VA's en uF's. Voor huiskamergebruik is mijn hoeveelheid in principe voldoende, maar om alles uit de UcD400's te halen kan het beter. Ik ga de 500VA trafo binnenkort vervangen door een 1000VA (past er nog in) van Amplimo. En ik plaats twee 10.000uF's bij. Dat is dan ruim voldoende. Voor class-D heb je nou eenmaal niet zo'n geweldig zware voeding nodig.

De driekanaals heb ik al een tijdje af en hij speelt fantastisch, alleen ik heb dus geen geluid over m'n rear speakers momenteel. Hiervoor speelde ik (voor stereo) met een Classé CAP-100, die ook prima voldeed, maar ja, slechts twee kanalen. Het verschil: m.n. de controle is flink toegenomen in het laag (dus niet méér laag, maar strakker, gecontroleerder laag). Verder hoor je dat de frequentieweergave heel lineair is, laag, midden en hoog mooi in balans.

De tweekanaals ben ik onlangs mee begonnen en ik hoopte hem afgelopen weekend af te hebben, maar sukkel die ik was, ik heb de + en - op de UcD-tjes omgedraaid. Dat is funest voor de zekering, het licht in huis valt uit én de UcD-tjes zijn (deels) wijlen. Momenteel kijkt men of ze te repareren zijn.

De 500VA van de driekanaals versterker ga ik verplaatsen naar de tweekanaals die een dual mono opbouw krijgt: 500VA en 2x10.000uF per kanaal.

Wat heb je verder nodig:
- in beide kasten zit een softstart: is echt nodig
- de kast: zijn vaak behoorlijk prijzig: voor een mooie kast betaal je gauw €150+, maar ik heb dus één gevonden die ik goed genoeg vond
- IEC-ingang met zekering(houder)
- evt schakelaar voor de stroom
- schakelaar voor de modules (kun je apart uit en aan zetten)
- bevestigingsmateriaal voor de condensatoren: heb ik met kabelstrips gedaan met plakvoetjes
- voor het bevestigen van de bedrading aan IEC, gelijkrichter, schakelaar e.d. is het wel zo veilig en netjes om 
  geisoleerde schuifcontactjes (of hoe ze ook heten) te gebruiken, te verkrijgen bij bv de Praxis.
- connectoren: voor signaal en voor luidsprekers
- bekabeling
- schroefjes: voor het bevestigen van de UcD's (M3-boutjes), de diverse connectoren, etc.

De UcD-tjes hebben connectors voor voeding, signaal en luidspreker. Voor voeding en luidspreker krijg je er een connector met bedrading bij die daarin past, voor signaal kun je deze erbij kopen (zie site Hypex). Heb ik wél gedaan: wel zo handig.

De UcD's hebben een gebalanceerde signaalingang. Als je een voorversterker met RCA-uitgang hebt, wordt geadviseerd kabels te gebruiken die bij de uitgang van de vv al van RCA naar XLR gaan, dat betekent bij de RCA-plug de ground van de XLR naar de - leiden.

Ik heb nog geen foto's, ik moet dat analoog doen en dan met cd-rom laten afdrukken, dat duurt even.

Frans

Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Shorty

#10
QuoteDit gaat een absolute hype worden
Vandaar de naam.... ;D

Worden deze modules ook niet gebruikt in de nieuwe Van Medevoort versterkers die zo opgehemeld werden in een test op HiFi.nl?
[edit: ja, dat zijn dezelfde UcD-modules. Lees hier de recensie van René van Es.]

VrGr,

Bart J.

FransDHT

Nee, ze zijn wel op dezelfde UcD-basis gemaakt, maar het zijn verder geheel andere modules heb ik begrepen (is meen ik aan de orde geweest op DIYaudio)

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Shorty

Hoi Frans,

Sorry, ik zag bij het editen niet dat je al gereageerd had. In die recensie lees ik dat vM ook die modules gebruikt, vandaar. Ik neem aan dat ze in ieder geval dezelfde chip gebruiken...

VrGr,

Bart J.

Jan-Peter

Hallo,

Nee hoor. Ons concept bestaat uit het volledige originele UcD ontwerp van Bruno Putzeys. En dat is een volledig discreet ontwerp met losse transistoren en fets. Er zit in de feitelijke versterker zelfs geen enkel IC in  ;D

In deze link hebben we wat meer info over de UcD: http://www.hypex.nl/Hypex%20UcD%20Intro.doc

Jan-Peter

Wowly

#14
Oef...

Wat een complete versterker is dat zeg, die van Medevoort zeg! Ziet er ook klasse uit!. Niet te flauw trouwens, de apparatuur waarmee hij aan de tand is gevoeld! :P

@ Matti: leuk man, welkom op het forum! Die kast die jii hebt gebruikt vond ik ook erg mooi, waarschijnlijk ga ik die ook gebruiken. deze site van Audiokit zei je he?

@ Duck: Met die modulen ben je inderdaad aan het pluggen en playen. Ik wilde de voedingseenheid zelf maken 2 gelijkrichters en 4 BHC caps (ALS serie) van ieder 10000uF, 2 per stereohelft.

@ FransDHT: Balen van je modulen, je was zeker té gretig geworden om 5-kanaals te horen ;D
Ik was ook van plan een overgedimensioneerde voeding te gebruiken, zie  deze reactie van Eric Peters op het DIYAudioforum, Volgens de mensen van Hypex, Bruno zelf en Doede (DDDAC) hoef je geen overkill te plegen, maar je ziet regelmatig dat áls het alsnog gedaan wordt er een flinke verbetering van het geluid plaatsvind. Dus, voor die paar euro's ga ik het risico niet lopen later alsnog een grotere voeding kopen ;D.
Wat voor draad gebruikte je voor de bekabeling eigenlijk? Voor de voeding en voor de signaalweg?
Zoals jij het beschrijft heeft het wel wat weg van LEGO, maar ik weet dat voor dat jouw versterker af was je toch behoorlijk wat research hebt gepleegd!, Share us your knowledge!


PS:
Goed Nieuws!, Jan-Peter van Hypex heeft me in een mail geschreven dat als hij tijd vind (heeft het vast onzettend druk met zijn bedrijf :D) hij in dit topic wat berichtjes zal posten. Great !!
Misschien kan hij dan ook wat zeggen over de verschillen en overeenkomsten tussen de LcAudio-modulen en de van Medevoortversterker......

Dit belooft wat........


Jan peter, je net me net voor! Goed dat je er bent! (meteen weer wat leesvoer)

Greetz Wowly

matjans

#15
showcase dan?

2x Hypex UcD 180, niet de ad8620 maar de gewone versie.
1x 500VA 2x 35V secondaries
discrete diodebruggen gemaakt van MUR860's (fast/soft)
per +/- rail:
4x 2200uF Panasonic FC (low impedance)
1x 47ouF Black gate (std)
en nog wat rommel aan kleine film condensatortjes en een paar weerstandjes om de ruis en resonanties een beetje uit te voeding te filteren..
Kastje is van www.audiokit.it  en dat was nog goedkoop ook, iets van 20E voor het ucd-kastje

Voorversterkertje dat er op lag was eerst een passief beestje (ingangs selector en volumeknop) maar is nu vervangen door een rotel rsp-985 die ook fungeert als surround processor. Er zit nu alleen nog een diy usb-dac in (die moet dus een ander kastje krijgen). Ik moet (dus) een derde kanaal in mijn huidige kastje zien te proppen en dan nog een stereo versie bouwen. Ik denk dat dat toch wel een iets betere versie dan de huidige gaat worden. op de foto keurig verstopt achter de tv.
De losliggende rommel bovenop is een gainclone die ik nu even gebruik voor mijn rear-speakers.

oja speakers zijn Tannoy Revolution R2



Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

#16
You tweakingbird!......................

Erg goed. Zit er veel (klankmatig) verschil in de eigenbouw voorversterker en de DSP?

Kastjes zijn inderdaad erg mooi

greetz Wowly

matjans

he wowly,

Ik heb de rotel voorversterker eigenlijk gekocht omdat ik al tijden zat te azen op "een" surround processor. Gewoon leuk en ik had er wat geld voor opzijgelegd. Dan heb je tenminste een reden om nog meer eindversterkers te bouwen en dat is altijd leuk werk. ;)

De passieve zelfklus pre was heel lang een noodoplossing met een beetje brakke componenten erin. Weliswaar een Alps potmeter (die mij erg goed bevalt overigens) maar de bedrading is cat5 koper, de ingangsselector is de enige, erg goedkope, driekanaals selector die ik kon vinden (2 euri bij de Baco in ijmuiden) en een hand standaard rca connectoren waar het goudspul na 2 keer pluggen er al vanaf begon te bladderen. Bovendien moest ik elke keer als ik een filmpje wilde kijken alle pluggen uit mn speakers halen, de surround-versterker erop inpluggen en dat was vreselijk prutswerk.

Over het geluid: Het lijkt wel alsof de pre niet in de weg zit van het geluid, hij is erg neutraal van klank, mits je een cd-speler hebt die een beetje redelijke uitgangs-stage hebt. Zo niet dan valt op een of andere manier de lol uit de muziek weg. Er hangt dan ook een redelijke interlink-kabelboom aan vast en dat is nooit goed voor het geluid.
De cd-speler die ik heb (nogal getweakte philips cd-723) heeft dat niet echt. De zelfknutsel USB dac die ook in de voorversterker gepropt was had al helemaal weinig uitgangsvermogen en kon de combinatie pre-ucd180 gewoonweg niet aansturen. Kraak, plop, ruis, oscillaties, alles.

Nu via de surround processor, die heeft wel een "eigen" geluid, ietsjes donkerder lijkt het wel, maar verder prima. Heel gedetailleerd. Het enige nadeel is dat hij (als je met je oor IN de tweater kruipt) een ietsjepietsje ruist. Maar dan moet je wel je best doen om het te horen. De UCD180's alleen zijn in ieder geval hartstikke doodstil.
Ik kan nu eindelijk lekker helemaal zelf bepalen (eigenwijs, ik? neee joh!) hoe ik alles waarop aansluit. Bovendien kan je ongeveer alles op wat voor manier dan ook aansluiten op die rotel. een paar coax/optisch-spdif in (en 1x uit), een handje analoog in, bij alles zo'n beetje een video-doorlus optie (composiet en s-vhs) weetikhet, het bestaat. En die dac van de rotel is al een stuk beter dan de dac van mijn cd-speler.

Mijn huidige theorie: minimalistisch is erg leuk, maar het is moeilijk (en RETEDUUR) om daar een echt goed geluid uit te krijgen.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Wowly

Sjaloom Matti

Balen, ik had gehoopt dat de vv zo min mogelijk on de weg moest zitten en zo het geuld zoveel mogelijk "schoon" hield. Maar ja, de dac van je cd speler (kheb de rotel RCD-965BX) wordt dan wel erg bepalend in je set ja. Weet je toevallig hoe die rotel is qua kwaliteit van DAC?

Waarschijnlijk ga ik toch proberen zo'n vv zelf te bouwen (ik ook eigenwijs..) ;D, maar dan met goede componenten (thel potmeter, goede aansluitmaterialen, goede bedrading etc) en kijken wat mijn dac van de cd-speler trekt. Mijn zwager heeft een marantz met HART-modificatie, kan ik eens kijken wat die op mijn set doet.  Op zijn set klinkt dat ding fabelachtig....... Staat je voorversterker kastje nu zeker te koop??? ;D (ik zou het bijna niet durven vragen.... ;D)

Trouwens, zo'n Quad44 schijnt ook waanzinnig te zijn, en te koop voor zo'n ca 300euro, hmmm, misschien is dat wel wat,.

Dat in die tweeter kruipen, heb je dan geen last van die ferro-fluid in je ogen?

greetz Wowly

Bruno Putzeys

Hoi,

Zal ik ook maar eens een teken van leven geven. Eventjes maar, want anders zit ik hier meteen urenlang te posten en daar word ik niet voor betaald hier ;)

Re het verschil/overeenkomst tussen vM, Hypex en LC (vraag van Wowly):

1. Gemeenschappelijke punten
In elke analoog gestuurde klasse D versterker kan je ergens een comparator gevolgd door een schakelende vermogentrap terugvinden. Na de eindtrap verschijnt ook steeds een laagdoorlaatfilter (spoel-condensator). Deze zaken hebben bovenstaande drie versterkers dus gemeenschappelijk.

2. Verschilpunt: modulatie- en regelsysteem
De conceptuele verschillen tussen klasse D versterkers liggen in het soort signaal dat aan de comparator wordt toegevoerd en de wijze waarop dat gemaakt wordt. De meest rudimentaire variant levert het audiosignaal met daarbij opgeteld een driehoeksgolf. Dit volstaat echter niet omdat er fouten ontstaan inde schakeltiming, de voedingsspanning en het uitgangsfilter. Een praktische klasse D versterker zal dus ook zorgen voor een vorm van feedback om één of meerdere van deze fouten te compenseren. Deze feedbacksystemen gaan van zeer eenvoudig (één integrator) tot zeer ingewikkeld (7e orde lus). Ook wil men de versterker vaak graag zonder expliciete oscillator laten werken (zelfoscillerend systeem).

Om concreet te gaan, gebruiken de zap modules een oscillator en wordt feedback alleen maar voor het filter afgetakt. Dit wil zeggen dat variaties in de voedingsspanning en timingfouten worden gecorrigeerd (minder en minder bij hogere frequenties, maar dat is normaal bij regelsystemen), maar niet de responsafwijking die het uitgangsfilter veroorzaakt. De distortiemeting suggereert dat het regelsysteem eerste orde is.

UcD is zelfoscillerend, en het enige aftakpunt van de terugkoppeling zit na het uitgangsfilter. Dat wil zeggen dat alle fouten gecorrigeerd worden (ook met mate natuurlijk), en dat de uitgang even laagimpedant is als die van een goede lineaire bak. Het regelsysteem is derde orde, maar de luswinst is platgeslagen tot de waarde die ze heeft bij 20kHz (klinkt beter).

3. Verschilpunt: uitvoering
Als je ontwerpers van klasse D versterkers hoort vertellen over hun "technologie", bedoelen zij daar vrijwel steeds het regelsysteem mee. "UcD" betreft alleen het regelsysteem, en zegt niet hoe de versterker verder in elkaar zit.
Afhankelijk van de toepassing van de versterker zijn er een paar basisbeslissingen te nemen bij het begin van een project:

  • discrete opbouw, met IC's of volledig geïntegreerd
  • Volle brug / halve brug. Gesplitste of enkelvoudige voeding.
  • gate driver opzet: p/n MOSFETs met een driver of n-MOSFETs met een bootstrap/level shift driver.

De Hypex modules zijn uit losse transistoren opgetrokken (de op amp is alleen maar een onafhankelijke gaintrap).
De vM versterker gebruikt een volledig geïntegreerde eindtrap met ingebouwde comparator. De regellus die er rond zit is vrijwel exact dezelfde als die van de Hypex modules.
De Zap modules gebruikt een geïntegreerde driver en twee losse MOSFETs.

4. Verschilpunt: Belangrijke ontwerpdetails
Verder zijn er een hoop details die een goede uitvoering van een slechte onderscheiden.
Ik noem enkele dingen op:

  • Gatestuurmethode: kan het verschil maken tussen een stoorzender en een versterker die je in een radio kan inbouwen, en heeft een impact op rendement en vervorming.
  • Omgang met recovery van de inwendige diodes? MOSFETs met een diodelading van meer dan 250nC kan je niet zomaar gebruiken (met extra stuurdiodes mag dat wel). Hier niet op letten kost ook weer in rendement, radiostoring en vervorming.
  • layouttechniek: de layout heeft een dramatische invloed op elektromagnetische storing, klankkwaliteit (luisteren en meten), betrouwbaarheid en rendement. b.v. Als een versterker aansluitingen aan twee uiteinden van de print heeft, weet je meteen dat 't goed fout zit. Printen met gescheiden of onderbroken aardvlakken: idem.
  • Soort filterspoel. Spoelen onderscheiden zich in lineariteit, parasitaire capaciteit (van eind tot eind en van draad tot de omgeving), uitwendig magnetisch veld en verliezen. De keuze heeft opnieuw een invloed op stoorgedrag en klankkwaliteit. Luchtspoelen en spoelen met een externe luchtspleet zijn uit te sluiten.
  • Soort filtercondensator. De verschillen daar zijn parasitaire zelfinductie (vrijwel alleen afhankelijk van de afstand van poot tot poot) en lineariteit. b.v. Als je ergens een filtercondensator ziet met een penafstand van meer dan een centimeter weet je dat 't fout is.

In dit laatste lijstje "details" staan heel wat zaken waar de meeste bouwers van klasse D versterkers niet eens van gehoord hebben, of indien wel, waarvan ze niet weten hoe het aan te pakken. Ik ga ze niet bij naam noemen, want dan ben ik even bezig >:D.

Toch lange post geworden. Ik hoop dat dit voor wat duidelijkheid zorgt, of dat ik in ieder geval de verwarring niet groter gemaakt heb dan ze al was.

Groetjes,

Bruno
Een ons inzicht is meer waard dan een ton ervaring.

matjans

van het (verkorte) lijstje van bruno volg ik ongeveer driekwart, het lastigste onderdeel is volgens mij de modulatie van het ingangssignaal en het aansturen van de fets. De eindtrap zelf is al iets eenvoudiger te begrijpen (hoewel ik het nooit zelf zou kunnen ontwerpen) hoewel vaak complexer en moeilijker stabiel te krijgen dan een normale, lineaire eindtrap.

Het grappige is eigenlijk dat het vanwege de complexiteit lastiger is een goede performance te verkrijgen. Juist door deze complexiteit is het belangrijk dat over een complete layout, componenten etc. een stuk beter wordt nagedacht dan bij conventionele bakken. En dit werkt juist weer in het voordeel van de gebruiker. ;)

Laten we vooral niet de insteek van deze thread vergeten, de meeste mensen hier zijn niet zozeer elektrotechnici (ik ook heel erg niet) maar meer eindgebruikers die met weinig ervaring toch een goede eindversterker willen knutselen.

En dat kan, met de hypex modules krijg je een dijk van een bak voor relatief weinig geld (met de LC audio modules heb ik geen ervaring). Je hebt er ook nog eens niet al te veel technische kennis voor nodig en en soldeerapparaat heb je bijna niet nodig. Ik zal eens kijken of ik iets zinnigs op (elektronisch) papier kan krijgen. Een basic-knutsel handleidingkje zeg maar.

Bruno of Jan-Peter, zou je misschien, als je er de tijd voor kunt vinden en als je er zin in hebt, een (hele) korte samenvatting kunnen geven van de punten waar wij "gebruikers" rekening mee moeten houden willen we een lekker goed klinkende versterker bouwen? Een kort lijstje met Do's en Don'ts zeg maar.

Ik heb zelf tot nu toe de ervaring dat de kwaliteit van de gebruikte voeding (met alles er op en er aan) van grote invloed is op de uiteindelijke geluidskwaliteit.
Si fractum non sit, noli id reficere...

Richi

Quote from: matjans on January 19, 2005, 16:00:11
En dat kan, met de hypex modules krijg je een dijk van een bak voor relatief weinig geld (met de LC audio modules heb ik geen ervaring). Je hebt er ook nog eens niet al te veel technische kennis voor nodig en en soldeerapparaat heb je bijna niet nodig. Ik zal eens kijken of ik iets zinnigs op (elektronisch) papier kan krijgen. Een basic-knutsel handleidingkje zeg maar.

Dat zou fantastisch zijn. Ik heb wel wat soldeer ervaring (zoals zovelen hier) maar het in elkaar knutselen van een versterker - laat staan alleen het lezen van de technische schema's - is toch wel andere koek.  :-*

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Wowly

#22
Yes,

Dit topic gaat me flink wat helpen, zoals ik had gehoopt. Matti, als je dat (handboekje) kunt doen, en als JP misschien wat do's en dont's kan aangeven. Beregoed !!!!!!!!!

@Bruno: we zijn geeerd een begaafd ontwerper te mogen ontvangen in forum: WELKOM !
uuuh....ik volg ongeveer een derde van Bruno's lijstje....  :-[

Greetz Wowly

matjans

Si fractum non sit, noli id reficere...

Adonias

"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"