AV Receiver prijsklasse 1000€

Gestart door dmeerpa, januari 13, 2005, 21:31:36

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Ik beschik momenteel over een volgend materiaal

TV : Philips 36 PW9528
Projector : Een oude Hitachi
DVD : Philips DVD870
Super VHS-Video : JVC HR-S7700EU

Receiver : JVC RX-7000 RBK
CD : JVC XL-M316BK
Cassette-Deck :  JVC TD-W318

Front Speakers : Pioneer 140 Watt
Subwoofer : JAMO SW 410E
Center Speaker : JAMO Center 7.2
Rear Speakers : JAMO Surround 300

Nu wens ik het audio gedeelte up te graden of te vervangen. Bij AC3 of DTS weergave (5.1 & 2.1) ben ik zeer tevreden over deze configuratie. Wanneer ik echter Audio Cd's ga afspelen, dan loopt het mis met de lage tonen, nl de subwoofer. De bas klanken zijn niet zuiver, ze klinken vervormd. ipv een korte stevige bas, blijft de woofer wat natrillen. Na 2 minuten wordt je hier gewoon kots-misselijk van. Ik heb al van alles geprobeerd. De Subwoofer werd ooit aan een Onkyo versterker gekoppeld en daar speelde die perfect (voor een leek). Dus daar ligt normaal het probleem niet. Tijdens DVD weergave een een goeie klank. Zelfde probleem CD zowel vanaf de CD speler als de DVD speler (Deze is trouwens via een optische kabel op de AV receiver aangesloten). Dus vermoed ik dat het de JVC RX-7000 RBK receiver is die bij het uitfilteren van de lage tonen in de mist gaat.

Nu ik heb de Bose Lifestyle 18 horen spelen en was best tevreden van die klank, zeker de lage tonen. Zowel film als muziek CD. Ook was de weergave zeer helder, misschien iets te hoge tonen, kan misschien wel bijgeregeld worden. Klinkt alvast beter dan wat ik nu heb.

Of zou het beter zijn om enkel mijn receiver te vervangen (de DVD of CD speler, staat mooier in mijn hifi rek) ?

Vandaag heb ik ook een Marantz SR7500 horen spelen wel op 'dure' J&B luidsprekers (zo'n 5000€ voor de 5.1 opstelling) en was onder de indruk. Ik heb enkel schrik dat ik met deze receiver terug hetzelfde subwoofer probleem ga hebben.  Nu indien ik een losse receiver aanschaf ben ik ook van plan mijn frontspeakers te vervangen. Deze zijn nog simpele 140Watt 3weg speakers van Pioneer, zaten ooit bij een stereo-keten. Nu is mij aangeraden geen luidsprekers te kopen om op te hangen, maar staanders. Wat raden jullie aan (in een prijsklasse van 500-600€).

Ik heb nog geen winkel gevonden die de Yamaha RX-V1500 verkoopt, iemand ervaring mee?
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Oracle

Citaat van: dmeerpa op januari 13, 2005, 21:31:36
Nu ik heb de Bose Lifestyle 18 horen spelen en was best tevreden van die klank, zeker de lage tonen. Zowel film als muziek CD. Ook was de weergave zeer helder, misschien iets te hoge tonen, kan misschien wel bijgeregeld worden. Klinkt alvast beter dan wat ik nu heb.

Wellicht lijkt het in eerste instantie beter, maar dan nog zou ik het niet doen. De Marantz die je op het oog hebt geeft echt veel beter/mooier geluid. Over Bose's kleine satelietsetjes is al meer dan genoeg geschreven: alleen doen als je echt geen plaats hebt voor grotere speakers, of geen grotere speakers in huis wilt. Er zijn teveel tekortkomingen aan het geluid nl, zeker voor het geld dat je ervoor betaald.

Ik zou dan inderdaad gaan voor de Marantz op je Pioneer speakers, en in een later stadium die vervangen.

het probleem met je subwoofer lijkt me geen gevolg van je receiver (ja, misschien dat de JVC iets minder nauwkeurig signaal stuurt), maar eerder een probleem van volume en plaatsing. Het eerste dat je eens zou kunnen probleren is je geluidsniveau's afstellen met een db-meter. Op gehoor nl. is de kans heel groot dat je sub veel te hard staat, in verhouding. Wanneer een sub op zijn grens wordt aangestuurd zal hij gaan vervormen. Houd daarbij rekening dat ook plaatsing van invloed kan zijn op waargenomen volume. Zo kan plaatsing in een hoek je bas-respons verbeteren. (Vraagje: waar staat de sub nu?).

Controleer het volgende : hoe is de sub zelf in gesteld (dus: volume, gain, cross-over en fase?), en hoe is de receiver ingesteld (sub-volume en cross-over frequentie; staan de speakers op large of small?). Als dat goed is ingesteld, zou je geen problemen hoeven hebben. (Ja, of de sub is te klein voor de ruimte. Dat kan natuurlijk ook nog...)

Groet,
Mark

dmeerpa

Controleer het volgende :

hoe is de sub zelf in gesteld (dus: volume, gain, cross-over en fase?)
volume: uitgeprobeerd tussen 0 en MAX, van zodra er geluid uitkomt is deze reeds 'vervormd'
cross-over: verschillende waardes geprobeerd, geen verschil qua vervorming.
fase: 0° , 45°, 90° en 180°, maakt geen merkbaar vershil.

en hoe is de receiver ingesteld (sub-volume en cross-over frequentie; staan de speakers op large of small?).
sub-volume: enkel de mogelijkheid om waarde te kiezen tussen -10 en +10, staat standaard op 0. zet ik hem op -10, moet ik het volume van de subwoofer zelf opvoeren, met zelfde vervelende natrillen.
cross-over freq: geprobeerd 80, 100 en 120 geen verschil.
speakers: zowel large als small geprobeerd. Bij large, komt er minder bass door de sub, resultaat is dat de lage tonen te zwak zijn. Voer ik dan het volume van de sub op, terug het vervelende resultaat.[/i]

Als dat goed is ingesteld, zou je geen problemen hoeven hebben. (Ja, of de sub is te klein voor de ruimte. Dat kan natuurlijk ook nog...)
Heb gisteren zelf gemerkt dat het iets beter is als er een zwaar gewicht op staat, bij een stevige bass durft de sub beginnen dansen, ik wil zeggen de subwoofer begint rond te trillen. De sub (actief 100 Watt) staat in een normale woonkamer (4*9m). Ik heb er nu een deurmat ondergelegd is wel iets beter. De sub stond achter de zetel en voor een groot raam met gordijn. Ik heb deze verplaatst, deze staat nu in een meer open ruimte naast de zetel, maar zonder beterschap.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+

dmeerpa

Ik vermoed dat het een losse receiver wordt:

Marantz RX-7500  :)
Onkyo TX-SR702E  :)
Yamaha RX-V1500  ???

Andere adviezen in de prijsklasse 1000 €

jeroen_B

Citaat van: dmeerpa op januari 14, 2005, 12:24:14
Controleer het volgende :

en hoe is de receiver ingesteld (sub-volume en cross-over frequentie; staan de speakers op large of small?).
sub-volume: enkel de mogelijkheid om waarde te kiezen tussen -10 en +10, staat standaard op 0. zet ik hem op -10, moet ik het volume van de subwoofer zelf opvoeren, met zelfde vervelende natrillen.
cross-over freq: geprobeerd 80, 100 en 120 geen verschil.
speakers: zowel large als small geprobeerd. Bij large, komt er minder bass door de sub, resultaat is dat de lage tonen te zwak zijn. Voer ik dan het volume van de sub op, terug het vervelende resultaat.[/i]

en hoe hoog staat het volume van het LFE kanaal ? Staat die toevallig erg in de plus ?
Je kunt op dit soort versterkers dus elk kanaal een aantal db harder of zachter zetten om de onderlinge speakers kwa geluidsniveau af te stellen. Dus hoe staan al je kanalen afgesteld onderling ?

Elard

Citaat van: dmeerpa op januari 14, 2005, 12:33:43

Yamaha RX-V1500  ???

Een Harman/Kardon AVR630 is misschien ook het overwegen waard... Wordt op de een of andere manier steeds goedkoper en is echt een prachtige, zeer krachtige receiver! Voor ongeveer 900 euro moet die wel te koop zijn...

dmeerpa

Citaat van: jeroen_B op januari 14, 2005, 12:43:10
en hoe hoog staat het volume van het LFE kanaal ? Staat die toevallig erg in de plus ?
Je kunt op dit soort versterkers dus elk kanaal een aantal db harder of zachter zetten om de onderlinge speakers kwa geluidsniveau af te stellen. Dus hoe staan al je kanalen afgesteld onderling ?

Hmm zou niet weten, maar deze receiver is 4,5 jaar oud, en ik ben zo goed als zeker dat dit niet kan.
Wat kan ik wel,

Balance Links rechts,  Rear speakers, center speaker en Subwoofer -10 tot +10.
Alles staat standaard op 0, behalve voor mijn video/TV staat de Rear speakers op +5. Om een beter Dolby Prologic effect te hebben. Nu ook bij deze instelling rare natrillende bas.

baronekke

Citaat van: dmeerpa op januari 14, 2005, 12:33:43

Yamaha RX-V1500  ???

Wel bij de les blijven hè... we hebben het over een Marantz SR-7500

dmeerpa

Citaat van: Elard op januari 14, 2005, 13:28:24
Een Harman/Kardon AVR630 is misschien ook het overwegen waard... Wordt op de een of andere manier steeds goedkoper en is echt een prachtige, zeer krachtige receiver! Voor ongeveer 900 euro moet die wel te koop zijn...

Ben net terug van een winkel die deze Harman/Kardon verkocht. Deze raden Harman/Kardon AV receivers (boven de Onkyo's).
Nu de Harman/Kardon AVR630 is mij te duur (1.499 Euro), net als de AVR 430 (1.299 Euro).
Nu de AVR 330 ligt wel in mijn prijsklasse met 899 Euro.

dmeerpa

Oké Momenteel keuze uit, met lichte voorkeur voor de Marantz en de Harman/Kardon:

Marantz SR-7500 (THX selected, degelijke behuizing)
Harman/Kardon AVR 230 (Mooi design, misschien niet zo'n sterke behuizing)
Harman/Kardon AVR 330 (Mooi design, misschien niet zo'n sterke behuizing)
Yamaha RX-1500 (THX selected, mooiere behuizing dan de Marantz, maar de lage tonen vond ik niet mooi [lag misschien aan de gebruikte boxen was een 5.1 setje dat de helft koste van de frontspeakers die gebruikt werden op de Marantz)
Yamaha RX-2500 (THX selected, mooiere behuizing dan de Marantz)
Onkyo TX-SR702E (THX selected)

hifiman

2 receivers vergelijken met verschillende speakers, is het zelfde als een patatje met pindasaus vergelijken met een frikandel met mayonaise en je dan afvragen of het aan de mayonaise lag dat het anders smaakte ;D

Groetjes,

Ronald

el-jorge

Citaat van: dmeerpa op januari 14, 2005, 18:09:38
Ben net terug van een winkel die deze Harman/Kardon verkocht. Deze raden Harman/Kardon AV receivers (boven de Onkyo's).
Nu de Harman/Kardon AVR630 is mij te duur (1.499 Euro), net als de AVR 430 (1.299 Euro).

De AVR630 zou je gemakkelijk onder de EUR 1.000 moeten kunnen krijgen, dus de AVR430 ook. Misschien nog een keer onderhandelen met je hifiboer  ::)
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

jeroen_v

Citaat van: dmeerpa op januari 14, 2005, 18:09:38

1499,- ?!?! Dat lijkt mij de adviesprijs.
Kijk hier eens voor de echte prijzen : http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/queryprices?readform&qcode=receiver&q=630&pcode=receiver

Misschien is het nog het wachten waard op de avr x35 serie van Harman. Over 3 / 4 maanden zou die beschikbaar moeten zijn.

Jeroen

zuidwester

Jeroen,

Kijk ook eens naar de Denon 2805 (of 2105)dit is op dit moment een vd meest complete receivers voor onder de €1000 niet alleen qua opties maar ook wat betreft geluidskwaliteit en bas managment
en het bij een winkel halen waar je het ook kan proberen en omruilen als het niet bevalt..

Peter
ontferm U over ons

Vincent

Hi

Idd is de 630 makkelijk rondt de 9 a 1000 eur te
krijgen. Heb zelf weinig ervaring met de Yamaha
maar deze heeft vaak als klankeigenschap dat
het allemaal wat helderder is. Dus wel voorzichtig
met wat voor speakers je deze combineert.

GRtz

Vincent

Raphie

Yamaha RX-V1500, daar hoef ik echt niet lang over na te denken, ga eens luisteren NA roomcorrectie met meetmicrofoon te hebben gedaan en luister daar Direct stereo, dan is de keuze denk ik snel gemaakt. combineert mooi met KEF Q serie of B&W
JBL PRX Power!

dmeerpa

Heb gisteren de Marantz SR-7500 gekocht. Ik ben tevreden van mijn eerste indruk. De lage tonen problemen zijn verholpen. Het was dus inderdaad mijn oude receiver die problemen gaf, ofwel een instelling ofwel de receiver zelf.

christian19

Hallo,

Gefeliciteerd met je aankoop.

Wat heeft hij gekost als ik vragen mag.
Ze zijden tegen mij iets van €1100,-
maar zie hem geregeld voor een honderdje
of 2 goedkoper staan.

mvg,

christian19

dmeerpa

Wel ik heb € 999 betaald bij www.demoorelectro.be in Oostende (België) ook in Brugge bij www.Hifihome.be was dit de prijs.
Ik heb hem nu enkele dagen, en  het geluid dat uit mijn speakers komt is een dag en een nacht verschil met die met mijn JVC receiver. Ik zou denken dat ook de speakers nieuw zijn. Tot nu toe ben ik heel tevreden.

Enige minpunt is dat ik geen bijpassende CD speler kan kopen, ik heb het dan over de zilveren kleur. Ik kan natuurlijk wel een DVD kopen, wat ik ook ga doen, kweet enkel nog niet dewelke. Maar naar het schijnt is het geluid van music CD's beter als je die afspeelt op een CD speler dan op een DVD speler.

Elard

Citaat van: dmeerpa op januari 19, 2005, 21:11:31
Enige minpunt is dat ik geen bijpassende CD speler kan kopen, ik heb het dan over de zilveren kleur. Ik kan natuurlijk wel een DVD kopen, wat ik ook ga doen, kweet enkel nog niet dewelke. Maar naar het schijnt is het geluid van music CD's beter als je die afspeelt op een CD speler dan op een DVD speler.

Misschien is het een idee om nog een paar weken te wachten op de DV7600 van Marantz. Past heel goed bij je SR7500 en zal (aangezien de DV7500 dat ook doet) toch heel behoorlijk op audiogebied moeten presteren! Kost wel net zoveel als de receiver zelf... Je bent dan, als ie bevalt, wel met 1 speler klaar!