Verschillende doeksoorten eens gemeten

Started by Rob_Dingen, January 13, 2005, 19:17:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#25
@FrankL,
Een ND filter veranderd inderdaad niets aan je kleuren.
een doek gebruikt een coating en deze coating kan een bepaalde kleurshift tewerk stellen.

@Rob,
Dan hebben we het probleem gevonden.
Je doek is namelijk geen 1.0 gain maar 1.3 gain.

Cinema Vision

A unique unsupported vinyl surface that offers a bright, uniform image with no color shift no matter at what angle you view the image. Screen surface can be cleaned with mild soap and water. Flame retardant and mildew resistant.

Viewing Angle: 45°
Gain: 1.3

Ik baal nu eigenlijk flink want als je dit van te voren had vermeld dan waren de verschillen al heel makkelijk te verklaren, een 1.3 gain scherm heeft namelijk 30% meer lightoutput dan een 1.0 gain scherm of matwit scherm.
Ik begon te twijfelen toen je de foto liet zien van het highcontrast S doek geplakt op jouw scherm, als ik hem namelijk op MIJN scherm plak (een matwit M met gain 1.1) zie ik amper verschil en kan ik amper het stuk terug vinden bij een 100IRE veld.

Over de metingen heb ik het even niet want die heb je wel met matwit gedaan zoals je vermeld, maar de foto is gewoon dus niet correct.
Kun je daar aub de opmerking bijzetten dat jouw scherm 1.3 gain heeft.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolsinkpower

heb 2 samples meegekregen:

Highcontrast S
en
Remaco..
vanavond ff kijken.. ben benieuwd  O0


ik voel me lichtelijk genaaid door RAF.. 14 meter 2.5 mm audiokabel.. 3,50 de meter kom ik bij ITC 20 m voor 30 euro gvd.. heb wel de 1.5mm bij jullie gehaald
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Rob_Dingen

Hoi Frank

Mijn scherm is wit en het HighContrast doek is licht grijs dat kun je op de foto zien meer niet.
En als je naar de metingen kijkt is mijn scherm nagenoeg hetzelfde als Matwit S en Matwit M.
Dus het is wel in orde die foto.
Ik hoef de opmerking niet te plaatsen dat staat overal bij.

Rob

J.A.F._Doorhof

Op de foto lijkt het net alsof het wit van het veld veel donkerder is als het stukje highcontrast.
Bij een matwit scherm zou dat NIET gebeuren bij een 1.3 gain wel.
Je doet ook in het stukje bij de foto voorkomen alsof dit het bewijs is dat het highcontrast donkerder is dan matwit.
Dat herleide ik er tenminste uit.

De foto klopt wel met een 1.3 gain scherm, dan klopt het dat er minder licht is.
Hang je het op een matwit scherm zul je geen verschil aan lightoutput zien, maar wel qua blacklevel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 15, 2005, 12:16:36
@FrankL,
Een ND filter veranderd inderdaad niets aan je kleuren.
een doek gebruikt een coating en deze coating kan een bepaalde kleurshift tewerk stellen.



Ok, maar die coating moet dan wel een positief effect hebben. Bij de high contrast D zie ik dat positieve effect niet, alleen maar een negatief effect.
Het positieve van het doek zit hem in het grijs zijn. Andere (betere?) doeken hebben een coating die bijv. de lichtopbrengst weer verhoogt. Dat lijkt hier gezien de metingen niet het geval te zijn.  Ik snap deze aanpak niet.
Kies of een grijs doek zonder verdere nadelige effecten behalve de vermindering in lichtopbrengst.
Of kies een grijs doek met een coating die de vermindering van de lichtopbrengst weer tegengaat, maar die dan als nadelig effect de kleuren wat verandert, zoals het Thommy grijs doek.
Maar wat moet je nu met een grijs doek dat de lichtopbrengst vermindert, en een coating die dit niet tegengaat maar wel de kleuren verandert?
Maar goed, ik heb het doek niet gezien. Misschien heeft het andere goede eigenschappen die niet uit de meting komen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Hi,
het is redelijk makkelijk uit te leggen.
Een kleine shift in blauw kan gewoon netjes weggecalibreerd worden, net als je doet als je een filter plaatst maar dan in VEEL mindere mate.
Het voordeel van Highcontrast D doek is dat je blacklevel echt enorm naar beneden gaat maar ook voor mij is dat vaak veel te veel.
Het Remaco doek zit ongeveer tussen Highcontrast D en Highcontrast S/Thommy grijs doek.

Bij een filter kan er veel nauwkeuriger gewerkt worden om lichttegen te houden dan bij een scherm, daarom zitten die verschillen erin.
Tegenwoordig word dat trouwens steeds beter, de nieuwe stewart schermen bv hebben praktisch geen colorshifts meer.

Heb je dus echt een extreem doek dan calibreer ik met een stukje doek de projector.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Dat is alleen geen antwoord op mijn laatste post.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik geef toch juist wel een antwoord ??

Sommige projectoren zoals bv de D-Ila units hebben zo verschrikkelijk veel lichtoutput dat ze gewoon een doek nodig hebben die veel wegneemt. andere projectoren zoals bv een Plus Piano hebben zo weinig lightoutput dat ze een positieve gain nodig hebben zoals bv een firehawk.

Als een doek de primaries echt hard veranderd zoals highcontrast D (niet S) dan doe je inderdaad een concessie, en die zou ik PERSOONLIJK ook niet doen, ik zou dan liever met een ND filterwerken en bv Highcontrast S of een firehawk.

Vergeet niet dat het maken van een reflecterend oppervlak zonder verdere veranderingen aan kleur bijna onmogelijk is.
Het gaat dus bij extreme doeken ook om concessies doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolsinkpower

ik heb zojuist geprojecteerd op de muur met de 2 samples op muur geplakt:
-Highcontrast S
- Rameco

bij de Rameco zag ik duidelijk dat me brightness achter uit ging en is dus duidelijk wat ik niet moet hebben

echter de Highcontrast S levert zelfde brightness ... maar.. ik zie het voordeel van dat doek niet tov de muur ik zie namelijk niet wat er "mooier" van is..

wat zijn de voordelen als ik dus op het doek projecteer ipv muur? grote kans dat ik de voordelen nu niet zie omdat het natuurlijk maar een heel klein stukje doek is
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

J.A.F._Doorhof

Hi,
Het remaco doek neemt inderdaad lightoutput weg dat is ook wat het doek hoort te doen.

De voordelen tov de muur zijn legio maar inderdaad vaak te zien als je het gehele doek gebruikt.
Denk aan kleuren die natuurlijker zijn, een strakkere structuur, en meer diepte in je beeld.
Een doek is gewoon bijna net zo belangrijk als je projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Als je wilt stuur mij maar een stuk van dat remaco doek plaats ik de metingen erbij.

Wolsinkpower
Bij het highcontrast s doek lever je ook wat brightess in.
Als je matwit op je muur hangt dan zul je zien dat je meer licht hebt.

Rob

J.A.F._Doorhof

#36
zal hem zelf meten volgende week.
heb ook matwit liggen dus moet geen probleem zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Dat gaat toch niet op dezelfde manier ik heb hier een LCD gebruikt en kan precies dezelfde opstelling maken en zijn de primaries lichtoutput en alles met elkaar te vergelijken.

Rob

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Mooi.
Ik zal ook samples van Steward vragen.

Rob

J.A.F._Doorhof

Vraag dan vooral naar de nieuwe studioreference ben daar zeer nieuwsgierig naar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 16, 2005, 12:44:20
Vraag dan vooral naar de nieuwe studioreference ben daar zeer nieuwsgierig naar.

Bedoel je niet de nieuwe Greyhawk RS (reference screen)?

ThomasBelgium

@ Rob & Frank:

Als julllie, naast de samples van Stewart nu ook nog samples van Screen Research zouden vragen en testen, dan hebben we zowel enkele medium budget merken als enkele high end merken in de vergelijking zitten.

Zien jullie dat zitten?


J.A.F._Doorhof

Er zijn zoveel doeken dat wil je niet weten :D.
Beamax gebruikt weer andere doeken dan Da-lite dan Vutec, dan Screenline :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ThomasBelgium

@ Frank:

Da's natuurlijk waar, maar geef toe dat de stuff van Screen Research er erg interessant uitziet...

Prijsklasse is helaas gelijkaardig aan die van Stewart...

Starred

Wat is het verschil tussen de Projecta M-doeken en S-doeken?
Welke is beter?

Rob_Dingen

Hoi

Het verschil zit in materiaal kwaliteit en het oppervlak.
Matwit s gaat bobbelen op den duur en is vrij grof van struktuur.
Matwit M is redelijk glad en het doek is zeer dik dus blijft altijd mooi strak hangen.

Rob

FrankL

Quote from: Rob_Dingen on January 16, 2005, 10:43:45

Als je wilt stuur mij maar een stuk van dat remaco doek plaats ik de metingen erbij.


Nog belangstelling voor een stukje Draper? Zoja, dan stuur ik het wel even op.  Ik heb een smalle strook over, wat is de minimale grootte voor je meting?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi FrankL

Is prima stuur maar op 15x15 is genoeg.

Rob

Rob_Dingen

Hier nog een nieuwe foto op Frank zijn verzoek.
Dit is Highcontrast s en Matwit s doek langs elkaar.

Rob