Verschillende doeksoorten eens gemeten

Started by Rob_Dingen, January 13, 2005, 19:17:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Als je donkere vlakken naast elkaar zet dan zul je logisch meer detail zien op een matwit omdat het zwart niveau hoger ligt, zie het als je brightness 2 tikken omhoog zetten :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

robbie12345

hoi frank, zou highcontrast doek s ( High-contrast doek, Grijs materiaal, voor betere blacklevels bij digitale projectie.)

Ook de beste oplossing zijn voor het scherm dat ik wil maken, met mijn bd800 in een volledig verduisterde ruimte?
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

J.A.F._Doorhof

Ligt aan de grote van je scherm, als je rond de 1.50-1.80 breed blijft kan het goed.
Anders zou ik met een 800 naar 1.2/1.3 gain gaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

robbie12345

verkoop jij dit ook op doek? volgens mij niet is het wel...

Ik wil namelijk rond de 2 meter breed projecteren... Ik stoor mij overigens minder aan een wat slechter blacklevel. Ik heb liever dat het geheel wat lichter wordt, maar wel dat de kleuren mooi van het scherm afspringen....
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  5, 2005, 23:23:38

De speciale coating vangt het omgevingslicht als het ware af wat scheef invalt, maar stuurt het geprojecteerde licht dat RECHT op het doek valt wel net zo hard terug.

Hoe zou je het highcontrast-s doek willen vergelijken met bijv een firehawkdoek?
Of het nieuwe greywolf-RS (mocht je dat al gezien hebben)

J.A.F._Doorhof

Geen ervaring mee, wel met de firehawk en dat vind ik gewoon een mooi doek.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Leonard Shelby

Quote from: Starred on July  6, 2005, 15:13:41
Op basis van deze foto's kan je lang discusseren wat nou mooier is lijkt me.
Op het bovenste plaatje is het zwart van het middelste doek iets lichter dan de andere, maar detaillering (bijv. de schaduw in het paars rondom het oog) is op het middelste doek weer veel beter
De truc van Highcontrast doek moet zijn dat het de afstand tussen wit en zwart vergroot. Dus..... dat je black level meer verbeterd dan je wit achteruit gaat.

Aan deze foto (of welke foto dan ook) kun je geen absolute waarde aflezen. Het is niet zo dat je thuis het zwart gaat zien zoals hij op de foto is. Een foto wordt altijd op een bepaalde belichtingssetting gemaakt.

De foto's zijn dus alleen bedoelt om een onderling verschil te zien.
Daarom zijn alle doeken tegelijk gefotografeerd. Anders zouden alle drie de doeken bijna hetzelfde resultaat geven door dat de camera een andere belichting kan kiezen.

J.A.F._Doorhof

correct.
Toch kun je het hier wel goed zien, kijk maar naar de lichte partijen en de donkere partijen je ziet dat de lichte partijen minder achteruit gaan dan de donkere partijen of wel het LIJKT alsof het contrast verhoogt wordt.

Dat is natuurlijk niet zo, maar we zijn gevoeliger voor winst in het zwart dan voor verlies in het light.
Als de lightoutput maar niet onder de 12 ftlmb uit gaat komen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johnny_Bravo

Als je mijn foto's bekijkt (al is het maar een klein stukje sample doek) zie een realistische weergave....De camera voegt daar weinig aan toe.

Ik stond voor de keuze een ander doeksoort te kiezen en wilde ECHT graag naar matwit_M, maar dan moet ik teveel inleveren in de zwartwaarden.

Starred

Quote from: Johnny_Bravo on July  6, 2005, 19:31:07
Ik stond voor de keuze een ander doeksoort te kiezen en wilde ECHT graag naar matwit_M, maar dan moet ik teveel inleveren in de zwartwaarden.

De TW200 heeft natuurlijk ook een stuk hogere blacklevel dan bijv een goede dlp

J.A.F._Doorhof

Maakt niet uit in mijn optiek.
Ook met een 8700+ vind ik Highcontrast S mooier.
Zolang de lightoutput niet onder de 12 ftlmb zakt vind ik dat je zo laag moet gaan als je kunt met een projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  6, 2005, 18:59:22
maar we zijn gevoeliger voor winst in het zwart dan voor verlies in het light.


Ik heb nu matwitM, hiervoor had ik highcontrastS. Ik vind M veel meer poppen dan hcs. Dus wellicht is die gevoeligheid niet voor iedereen hetzelfde.

J.A.F._Doorhof

Het is ook niet voor iedereen hetzelfde.
Ik wil graag een absoluut goed blacklevel en vind als de lightoutput maar op 12 ftlmb uitkomt perfect.
Sommige mensen willen het liefst 30 ftlmb en geven niets om blacklevel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johnny_Bravo

Ligt er ook aan of je in een darkroom  ;D wilt gaan zitten tijdens het film kijken of dat er een kleine hoeveelheid verlichting aanwezig mag zijn....

Bij een kleine hoeveelheid licht, lopen de zwartwaardes drastisch terug bij Matwit_M.
Kun je en wil je volledig verduisteren, is Matwit_M redelijk goed.

Starred

Quote from: Johnny_Bravo on July  6, 2005, 19:49:05
Ligt er ook aan of je in een darkroom  ;D wilt gaan zitten tijdens het film kijken of dat er een kleine hoeveelheid verlichting aanwezig mag zijn....

Bij een kleine hoeveelheid licht, lopen de zwartwaardes drastisch terug bij Matwit_M.
Kun je en wil je volledig verduisteren, is Matwit_M redelijk goed.

VERLICHTING???
DAT IS VLOEKEN IN DE KERK!!!

Ga je schamen  ;D ;D ;D

Johnny_Bravo


Rob_Dingen

Hoi

Kijk gewoon eens naar de kleuren van de vis dan spreekt het voor zich welk doek wint en welke doeken kleurcontrast en punch inleveren.
Een ander punt waar iedereen aan voorbij gaat is de kwaliteit van het doek en dat het zwart niveau van de projectors steeds omlaag gaat.
Meestal koop je een scharm voor lange termijn.

Rob

Johnny_Bravo

Ik vind het een beetje een "kort door de bocht" opmerking dat een doek "wint".

Highcontrast_S doek is iets donkerder en ja, dan zal de projectie wat minder fel zijn.
Zwartwaardes zijn voor mij belangrijk.

Voor elke projector en elke omgeving is er een doek.
De kwaliteit van beide doeksoorten is gelijk, maar door zijn extra gewicht, hant het Matwit_M doek wat strakker.

Voor mij wint na vergelijk het Highcontrast_S doek.

Rob_Dingen

Hoi Johnny

Ik hoop dat je er een gaat krijgen die strak blijft hangen.
De doeksoorten zijn zeker niet van dezelfde kwaliteit het Highconstrast doek is een stuk dunner en heeft meer struktuur als Matwit M.

Rob

Leonard Shelby

ahhh.... ik herinner me op eens weer waarom ik die foto's niet eerder had gepost  ::)

Ik wilde niet meer olie op deze vurige discussie gooien   ;D ;)

Johnny_Bravo

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2005, 12:32:57
Hoi Johnny

Ik hoop dat je er een gaat krijgen die strak blijft hangen.
De doeksoorten zijn zeker niet van dezelfde kwaliteit het Highconstrast doek is een stuk dunner en heeft meer struktuur als Matwit M.

Rob

Hoi Rob,

Dat hoop ik ook.....
Je hebt in ieder 1 jaar geval garantie op het doek.

Zoals ik al schreef....ik zou GRAAG naar Matwit_M gaan, alleen al voor de dikte van het Matwit_M doek, maar dan moet ik te veel inleveren qua beeldkwaliteit.....en dan heb ik het niet alleen over het blacklevel.

Starred

Quote from: Johnny_Bravo on July  8, 2005, 14:47:27
Hoi Rob,

Dat hoop ik ook.....
Je hebt in ieder 1 jaar geval garantie op het doek.

Zoals ik al schreef....ik zou GRAAG naar Matwit_M gaan, alleen al voor de dikte van het Matwit_M doek, maar dan moet ik te veel inleveren qua beeldkwaliteit.....en dan heb ik het niet alleen over het blacklevel.

Of je koopt een projector met een goed blacklevel  ;)

J.A.F._Doorhof

Dan nog blijf je de winst zien.
Blacklevel is namelijk nooit totaal zwart en hoe dichter je bij totaal zwart komt hoe beter het beeld.
Als je maar niet onder de 12 ftlmb valt blijf ik dus van mening dat highcontrast doeken gewoon waanzinnig zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johnny_Bravo

Quote from: Starred on July  8, 2005, 17:31:40
Of je koopt een projector met een goed blacklevel  ;)

Volgens mij is de Epson EMP-TW200H juist een van de betere qua blacklevel  :P.

En inderdaad frank, hoe dichter je bij totaal zwart komt, hoe beter en vooral rustiger het beeld.

Iedereen schopt tegen de data projectoren omdat de lightoutput te hoog is, maar ze kopen wel een doek die hetzelfde veroorzaakt  ???
Bij iedere projector, hoort een doeksoort.

J.A.F._Doorhof

Dat bedoel ik dus ook.

Je koopt een projector met een lager blacklevel dan bv een TW200H dan zet je er een scherm op (1.3 gain) dat weer 30% daarbij optelt.
Je blijft dus altijd 30% van een optimaal blacklevel zitten.
Koop dan inderdaad matwit of een doek zoals de highcontrast S die tegen invallend licht werkt.

Maar nogmaals een waarheid is er niet, iedereen heeft een andere maatstaf, MIJN maatstaf is ABSOLUUT zwart met een minimale lightoutput van rond de 12 ftlmb.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"