Wat doen wij met een ISF calibratie.

Started by J.A.F._Doorhof, February 26, 2002, 18:04:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Loondijke

Is dit bij de 42PX80 door jou uit te schakelen tijdens de calibratie? ZOu wel een pluspunt zijn in ieder geval  :worship:
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

J.A.F._Doorhof

ligt eraan, soms kan dit wel, soms niet.
Moet dat echt even per model zien in het service menu.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

michtho

#377
Hoi Frank,

Ik wil de Epson TW2900 bij ITC kopen, en heb begrepen dat die ISF gecalibreerd wordt geleverd.
Zou je mijn Onkyo TX-NR3007 (incl ISF) ook kunnen calibreren, omdat alles via de Onkyo loopt? En wat zijn de bijkomende kosten?

J.A.F._Doorhof

De Onkyo kun je het best op de standaard waardes (bypass) laten staan.
De ISF instellingen kun je het beste gewoon in de projector laten doen, helemaal als je meerdere displays gebruikt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

michtho


8mile

Ik heb begrepen dat een tv ISF gekalibreerd kan worden maar hoe zit het met de aangesloten apparatuur?

Ik heb bijvoorbeeld een dvd speler die 'uit de doos' te donker en onscherp is (wat in het dvd menu
gecorrigeerd kan worden)
en mijn satellietontvanger waarvan het beeld iets te fel is.
en wat als ik twee maanden na de calibratie mijn PS3 vervang door de PS3 Slim?

En hoe noemen we het tegenwoordig in nederland kalibreren of calibreren?

J.A.F._Doorhof

Kalibreren is volgens het groene boekje de juiste schrijfwijze, maar calibreren mag van mij ook :D

Bij de kalibratie word ook altijd gekeken naar de aangesloten apparatuur.
ECHTER.....
Als je speler te donker en onscherp is uit de doos is er iets goed mis.
99.9% van de speler is uit de doos perfect met alleen een kleine aanpassing op het contrast en de rest in de standaard positie.

Op de consoles/sat decoders is weinig in te stellen dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Wat veel mensen niet helemaal meekrijgen is dat je testpatronen gebruikt bij de kalibratie.
Deze patronen bevatten de primaire/secondaire kleuren en de grijswaardes deze zorgen voor het leeuwendeel van de kalibratie.
Als het GOED is (en dat is het nagenoeg altijd) dan zou je met een DVD/BD/Generator speler de inputs kunnen kalibreren en zou daarna elk NORMAAL apparaat de juiste instellingen hebben.

We hebben in de duizenden kalibraties die ik gedaan heb op dit moment maar een paar problemen gezien :
1. bepaalde oude philips spelers die 10-15% teveel groen hadden (is later gefixed in een firmware upgrade volgens mij).
2. 1 speler/scaler combinatie die aan de onderkant 30% teveel rood in zich had.

De enige problemen die je kunt verwachten is met CRT's waarbij je echt elk SIGNAAL moet kalibreren, dus NTSC/PAL/720P/1080i/1080P (50/60) etc.
Dit omdat een CRT met een beamspot werkt.

De nieuwe flatpanel of digitale devices werken allemaal met een "standaard" aansturing.
Bij een nieuw toestel testen we altijd of de component, svideo en HDMI ingang gelijk is. Feitelijk is dat eigenlijk niet meer nodig omdat alle kritische apparatuur op HDMI aangestuurd worden tegenwoordig.
Het grootste verschil dat ik gemeten heb de laatste 2 jaar was 4% op svideo en geloof me dat is verwaarloosbaar (helemaal als je bekijkt wat je daar meestal op afspeelt).

Sorry voor het lange verhaal :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

8mile

#382
Bedankt voor je expert opinion J.A.F.

Sander P

Hoi Frank,

Wat verstaan jullie onder een totale setup?

Zijn de kosten voor kalibreren of totale set-up nog steeds hetzelfde als in het begin van deze topic?

gr

J.A.F._Doorhof

225,00 in de Tour.
100,00 Emmeloord.

Totaal ís totaal dus :
Grayscale, cms, Gamma, user en keten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Roy

Hoi Frank,

Gebruiken jullie bij de kalibratie color analyzers en hebben jullie toegang nodig tot het ISF service menu van mijn Kuro?
Ik neem aan dat er niet simpel een DVE dvdtje in de speler gaat?  :laugh:

J.A.F._Doorhof

We hebben denk ik de beste apparatuur die er te koop is onder calibrateurs :D
Op dit moment gebruik ik de microspec spectrum radio meter.
ISF menu heb ik toegang toe bij de Kuro maar word niet gebruikt, zijn verschillende redenen voor, echter als de klant het wil doe ik het natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Wesly

Goedenavond Frank,

Ik heb vorige week een Sony 55HX850 gekocht. Heb jij al wat ervaringen opgedaan met dit scherm?

Ik zit eraan te denken om een keertje met dit scherm langs te komen omdat ik voorheen mijn Panasonic plasma gewend was welke door jou was afgesteld, en dat is toch wel een verschilletje nu  :(

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martino

Hoi Frank,

A.s. Vrijdag krijg ik ter vervanging van mijn Philips 42PES0001D een 42PFL6007H (Led, 3D). Deze komt voor calibratie in aanmerking en zo ja wanneer komt er een tour rond Breda?

Gr. Maarten

J.A.F._Doorhof

Hi,
Alle tours staan in het board active isf tours.
We starten in oktober weer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

1198

#391
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 21, 2012, 07:26:00
Dat scheelt inderdaad nogal wat bij Sony ;)

Zit dit topic juist door te nemen met de zingende vraag in mijn hoofd: "wat is er nu in vredesnaam nog te verbeteren aan mijn Sony". :eh:
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marcel49

@Frank

Mijn Pana is ook gecalibreerd door jou Frank, daar was ik tevreden me totdat.....
Ik heb een dune Hd aangesloten en een xdoos aangesloten op een yamaha reciever deze is vervolgens aangesloten naar mijn Pana.
Ook had ik een Dreambox rechtstreeks aangesloten op mijn Pana.

Nu heb ik mijn Dreambox vervangen door een Xtrend/Clarktech, en mijn plaatje zit er totaal anders uit dan voorheen (andere kleur/detail/levendiger beeld/meer enz.).

Wat ik altijd begreep en uitgelegd kreeg via jou/ITC dat de calibratie er kort op neer komt om de weergever (projector/tv) zo af te stellen dat hij aan een isf standaard voldoet en na die calibratie ziet het beeld er zo uit als de makers het bedoeld hebben.

Maar als ik nou thuis kom na die calibratie en die tv aansluit op een (habiwatie) apparaat of als in het videouitvoer een defect zit of als die fabrikant zich niet aan de normen houd en dus niet gecalibreerd is?

Over deze belangrijke vraag, wil ik vragen stellen;

1 Hoe moet ik als "leek" nu beoordelen dat het beeld die ik na een calibratie bekijk, goed is ?
2 Als een ik een tv laat calibreren lijkt mij het beste al mijn afspeel apparaten meenemen?
3 moeten dan op deze apparaten apart dus calibratie plaatjes op gezet worden, en vervolgens per ingang waar dat apparaat is aangesloten gecalibreerd worden?
4 moet ik weer een calibratie uit laten voeren als een nieuw afspeel apparaat koop
5 Als vraag 2,3 en vraag 4 niet moet worden gedaan/uitgevoerd (wat ik begrijp nml wat tijd=kosten) wat heeft het dan voor zin om een calibratie te laten uitvoeren?

Wat een tv fabrikant doet = nml géén calibratie te laten uitvoeren en de tv vervolgens (automatisch) binnen de specs die de fabrikant heeft opgesteld, af te stellen, en zo dicht mogelijk bij die standaard doet om de kosten te drukken (wat begrijpelijk is).

Als de vragen 2, 3, en 4 niet zo is, dan is die weergever (tv/beamer) ook niet 100% gecalibreed, alleen dat apparaat die tijdens dat calibratie proces is gebruikt is immers 100% afgesteld.

Kan jij mij bovenstaande vragen beantwoorden?


J.A.F._Doorhof

In principe zal BD speler 1 niet anders mogen meten dan BD speler 2.
Net als met kabels.

Zie je grote verschillen dan moet je echt zoeken in instellingen in het apparaat. In feite moeten alle settings op neutraal staan. Check ook even dat je wel de calibratie settings gebruikt soms wil een toestel zich "resetten" bij een nieuwe input. Vandaar dat we ook het rapport mee geven. Vaak is het genoeg om gewoon de gecalibreerde preset op te roepen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marcel49

Het zijn allebei Dreambox based apparaten (hier kan dus niks met video setting veranderd worden) en toch zijn er grote verschillen in het beeld aanwezig, wat is goed en wat niet (hoe kan ik dat weten als leek?) .
Wat ik nu zie; in elk apparaat zit/ kan er verschillen zitten, soms de een meer en de andere heel weinig.
Wat heeft een Callibratie dan voor nut, als er geen callibratie per afspeel/weergeef apparaat plaats vind?

J.A.F._Doorhof

Zoals aangegeven kan er een verschil tussen apparaten zitten ECHTER niet meet technisch, of in ieder geval niet zichtbaar.
OFFICIEEL zou er helemaal geen verschil mogen zijn (als er geen video instellingen in een apparaat zitten).
Dit betekend niet dat je geen verschil ziet, maar meet technisch voor de calibratie zouden ze er niet mogen zijn.

De meeste calibraties worden bv met een generator gedaan en dat is een apparaat die dus door de calibrateur word meegenomen, zelf heb ik er voor gekozen om de calibraties via de speler van de klant (of onze eigen speler die ik getest heb tov een generator) te doen.

Een dreambox kan ik sowieso geen calibratie op doen aangezien hij geen DVD/BD kan afspelen dus is er geen mogelijkheid om de patronen weer te geven die nodig zijn voor de meting. Zie je echt enorme verschillen is er iets goed fout met de ontvanger. Als we hier 4 BD spelers aansluiten zien we voornamelijk verschil in scherpte, diepte, rust in het beeld etc. maar als ik ze meet met een analyzer zijn de verschillen voor zowel grayscale als CMS onder de 2% en dat is onmogelijk te zien.

Dat wil niet zeggen dat er apparaten zijn die afwijken van de standaard maar zoals aangeven zou dat niet mogen gebeuren, in feite is het heel simpel de unit moet (als hij voldoet aan de HDMI standaard) een REC709 (voor HD) signaal uitsturen en een video level dat vast staat, that's it. Alle verschillen die je ziet zouden opgewekt moeten zijn door het processor gedeelte/scaler en dit kan inderdaad een groot verschil zijn maar in principe mag nooit de calibratie aangetast worden.

Ik wil best een keer voor je kijken als je naar Emmeloord komt met de ontvangers maar zoals al aangeven kan ik sowieso niet een volledige calibratie doen via een dreambox, maar ik kan wel via een "omweg" kijken wat er aan de hand is via de mediaspeler opties van de Dreambox. Dit kost je verder ook niets.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rogue

Frank, een aantal jaren geleden heb je mijn pana naar mijn volle tevredenheid gekalibreerd.
Nu hebben wij een nieuwe tv aangeschaft (Pana 65VT60) en we zijn momenteel netjes de 200 uur aan het inspelen.

Ik wil graag weten of de 3D weergave apart gekalibreerd moet worden, naast de reguliere 2D? Ik kan me voorstellen dat de kleuren er door de 3D-bril anders uitzien. Ik heb hier wat over gelezen, maar ik ga graag op jouw expertise af.

Zoja, zit dit dan standaard in je kalibratie tijdens de tours?
En zo nee, waarom hoeft dat niet?

Hier en hier ben ik wat bekender....

J.A.F._Doorhof

#398
Probleem met de 3D is 2 ledig.

1. De analyzers zijn niet accuraat bij het lezen door een bril met polarisatie glazen, een kleine hoek verandering zorgt voor afwijkingen in de metingen.
2. Een groot gedeelte van de toestellen heeft geen aparte grayscale voor 3D. Is die er wel dan werken we met een offset, hiermee heb je een benadering die zo goed mogelijk is voor 3D

We hebben veel geprobeerd met 4 verschillen analyzers door de brillen heen maar de afwijkingen afhankelijk van de hoek zijn redelijk te noemen, dus niet ideaal.

Verder :
Soms zit er een verschil in tint tussen het rechter en linker glas, er zitten nagenoeg altijd tint verschillen tussen links/rechts/top/bottom in een glas, dus je zou feitelijk alleen maar accuraat kunnen calibreren als je recht vooruitkijkt (wat niemand doet)

Daarnaast kan er maar op 1 bril gecalibreerd worden, aangezien elke bril een iets andere tint heeft is dit dus ook niet ideaal.

Onze analyzer meet in principe door de bril tot ongeveer 30 IRE maar de meeste komen niet zo laag waardoor de onderkant sowieso op het oog gedaan word.

Etc.
Er zijn dus nogal wat haken en ogen, op papier kun je het perfect krijgen maar ik ben er erg lang mee bezig geweest en tot de conclusie gekomen dat het feitelijk waanzin is, bij een calibratie wil je het perfect hebben, bij 3D is het vaak beter om de settings met de bril op te doen (helderheid contrast en kleur etc) daarna via de optical comparitor methode de grayscale.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rogue

Dank je voor je vlot antwoord!

Wat ik uit je verhaal lees, is dat het lastig, zo niet feitelijk onmogelijk, is om het perfect te krijgen voor 3D.

De 65VT60 heeft, naast o.a. Cinema, 2x een Professional setting waar je wat meer zou kunnen instellen.
Misschien dat het daar kan (kan momenteel niet kijken), maar daar heb jij een stuk meer verstand van dan ik ;).

Maar mocht het apart ingesteld kunnen worden (zo goed als mogelijk is binnen de gegeven tijd), hoort dat dan ook bij de calibratie tijdens de tour?
Hier en hier ben ik wat bekender....

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview