Geluidsisolatie (under construction)

Started by patrick_vdb, December 30, 2004, 09:11:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tazzy

Quote from: bryan vd B on September 26, 2005, 22:10:01
hi,

voor isolatie zal het redelijk zijn maar voor je akoestiek zeker nadelig aangezien kurk gelakt moet worden waardoor het weer een reflexy vlak word en dit geld naar mijn mening eveneens voor linoleum.

Bryan
Tja... tapijt leggen is geen optie, dezelfde reflexy vlakken heb je dan toch ook met parket en/of laminaat? Komt bij dat dit dan meestal zwevend gelegd is :o
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

SpeedyAndré

#76
Ik kwam, terwijl ik daar echt niet naar op zoek was het volgende tegen:



Met zo'n cylinder heb ik even kunnen spelen en wel met verbazende resultaten  ;D
Op de zaak zetten we zo'n cylinder rechtop en ik liet m'n mp3-mobieltje aan een touwtje erin zakken terwijl hij keihard Ray of light van Madonna aan het spelen was  :D
Hoe verder hij de cylinder in zakte, hoe zachter het geluid werd, ondanks dat de cylinder aan 1 kant open was.
Eenmaal op de bodem hoorde ik hem helemaal niet meer  ;D
Waarom post ik dat hier zullen jullie denken  ::)
Heel simpel, ik heb een ventilatiesysteem in het souterrain en dat werkt niet echt geruisloos  :-\
Een van de 'problemen' is dat de luchtaanzuiging van buitenlucht ook geluid van buiten met zich mee brengt, geluid dat ik met zo'n cylinder sterk kan dempen :)
Ik vermoed dat het ook mogelijk is om het mechanische ventilatie geluid (van de ventilator dus) te verminderen, zodat het minder via het buizensysteem en de aanzuigpunten hoorbaar is.
Dit is belangrijk voor mij, omdat ik ook de warmte van de projector wil afzuigen en tijdens een film moet dat zo stil mogelijk gebeuren ;)
Patrick zal hier wel e.e.a. over weten denk ik :)

Als ik dan toch bezig ben, zou het mogelijk zijn om 's winters iets met de warme lucht te doen i.p.v. het zomaar naar buiten te blazen, iets met een warmtewisselaar ofzo  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hoi Andre,

Dit soort geisoleerde ventilatiesystemen zijn uiteraard nodig om een geisoleerde ruimte toch te voorzien van verse lucht zonder daarbij direct een lek te vormen. Ze werken wat betreft dan ook uitstekend!

Ik ben helaas geen ventilatie- of verwarmingsspecialist dus het precieze hoe en wat moet ik je verschuldigd blijven. Wel weet ik dat actieve ventilatiesystemen of actieve luchtverwarmingssystemen niet 100% stil zijn. Het is veelal niet de aanwezigheid van de ventilator dat voor problemen zorgt maar juist de luchtstroming in en uit de buizen.

Het actief en stil 'koelen' van de projector is wel mogelijk daar de uitlaat vaak niet in de ruimte zelf aanwezig is.

mvrg

Patrick

peterr

Quote from: SpeedyAndré on October 13, 2005, 00:44:00

Dit is belangrijk voor mij, omdat ik ook de warmte van de projector wil afzuigen en tijdens een film moet dat zo stil mogelijk gebeuren ;)
Patrick zal hier wel e.e.a. over weten denk ik :)

Ik kwam op de beurs geluid en trillingen Inno  dempers van Merford tegen.
Zeker vergeleken met slangdempers een goedkope oplossing voor geluiddemping van toe- en afvoerkanalen.
http://www.noisecontrol.nl/inno.html

groeten,

Peter

SpeedyAndré

Quote from: peterr on November 10, 2005, 23:00:48
Ik kwam op de beurs geluid en trillingen Inno  dempers van Merford tegen.
Zeker vergeleken met slangdempers een goedkope oplossing voor geluiddemping van toe- en afvoerkanalen.
http://www.noisecontrol.nl/inno.html

groeten,

Peter

Da's wel een makkelijke oplossing, alleen levert dit wel drukverlies op.
Het mooie van die andere oplossing is dat het luchtkanaal vrij blijft :)
Combineren kan natuurlijk ook, ik zou de luchtinlaten nabij de luisterplek met inno's kunnen dempen en de grote demper houdt het geluid van buiten tegen (ik wil de ventilator toch al verplaatsen naar een afgesloten ruimte).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

peterr

Dat drukverlies dat klopt. Dit geldt natuurlijk ook voor je inblaas- en afzuigroosters.
Als je een goede mv-unit hebt zal het allemaal wel goed gaan.

Peter

Penguin

Je speakers bv vergeten op spikes te zetten is ook leuk voor de buren  ;D

Cid

Hi

Interessante verhandeling in dit topic! Ik blijf echter nog met een paar vragen zitten:

1. Wat moet ik me voorstellen bij het begrip diafragma absorber en de onvoorspelbaarheid ervan bij de toepassing van een buigslappe voorzetwand? Kunnen zomaar willekeurig delen van het frequentiespectrum zoek raken?

2. Begrijp ik het goed dat het nut van een voorzetwand er in zit dat die het geluid dat op de wand terecht komt reflecteert v.w.b. de hogere tonen, maar absorbeert v.w.b. de lagere?
Moet de evt. bevestiging van een ander materiaal tussen de gipsplaten de eigenresonantie van de voorzetwand als geheel beperken (in het lagere frequentiegebied dan dus)?

3. Omdat er veel in algemeenheden en met voorbehoud wordt gesproken, is het klaarblijkelijk niet eenduidig aan te geven of het plaatsen van een voorzetwand al dan geen positief effect zal hebben op de isolerende eigenschappen van een ruimte. Logisch, gezien de veelheid aan materialen en bouwconstructies. Wat ik me echter afvraag, is of je bij voorbaat de plaatsing van een voorzetwand tegen slechts een muur af kunt doen als ineffectief vanwege flankerend geluid dat via zijmuren en plafond alsnog in de spouwmuur en vervolgens bij de buren terecht komt.
Of is het uiteindelijk gewoon een kwestie van gokken; je plaatst een voorzetwandje en als het scheelt, heb je geluk...?

Ik overweeg een muur van kalkzandsteenblokken met ankerloze spouw van ca. 3 cm over ruim 7 meter lengte van zo'n wand te voorzien, maar misschien dat b.v. de aangrenzende zijwand (van slechts 35 cm tot kozijn en buitendeur) en een haaks gipsen wandje aan de andere zijde roet in het eten zou kunnen gooien. Kun je voordien over zoiets nog meer zekerheid krijgen?

Alvast bedankt voor toelichting of aanvulling!

Cid

patrick_vdb

Hi Cid,

Quote from: Cid on April 30, 2006, 02:35:49
1. Wat moet ik me voorstellen bij het begrip diafragma absorber en de onvoorspelbaarheid ervan bij de toepassing van een buigslappe voorzetwand? Kunnen zomaar willekeurig delen van het frequentiespectrum zoek raken?

Een sterk buigslappe voorzetwand is niet op alle punten even buigslap. Door de variatie in hoeveel de voorzetwand meegeeft wanneer het met een bepaalde frequentieband in contact komt, zal op verschillende punten (het midden van de individuele platen waar geen ondersteuning is, en de uiteindes van diezelfde plaat waar meer ondersteuning is) van de muur andere absorberende en reflectieve eigenschappen bestaan voor verschillende frequenties. Sommige frequenties zullen op andere delen van de voorzetwand sterker ge-absorbeerd worden dan andere frequenties wat behoorlijk nadelig kan zijn voor de laagrespons in de kamer zelf. De vele verschillende manieren van constructie en verschillende materialen die toegepast worden, maakt het moeilijk dit effect van te voren goed in te schatten en vandaar dus de onvoorspelbaarheid ervan.

Quote2. Begrijp ik het goed dat het nut van een voorzetwand er in zit dat die het geluid dat op de wand terecht komt reflecteert v.w.b. de hogere tonen, maar absorbeert v.w.b. de lagere?
Moet de evt. bevestiging van een ander materiaal tussen de gipsplaten de eigenresonantie van de voorzetwand als geheel beperken (in het lagere frequentiegebied dan dus)?

De voorzetwand moet voor het behouden van zijn isolerende eigenschappen een akoestische barriere vormen voor geluid. Zowel laagfrequent alsook hoogfrequent mogen in een ideale situatie niet door deze akoestische barriere breken. Om laagfrequent geluid te isoleren zijn echter drastischere maatregelen nodig dan om enkel hoogfrequent geluid te isoleren. Een degelijke voorzetwand geeft over het gehele frequentieband een goede, algemene isolerende waarde welke helaas toch afneemt naarmate de frequentie zakt. Om een zo'n breedbandig mogelijk goede isolerende waarde te behalen zijn verschillende toepassingen mogelijk die de totale eigenresonantie van de constructie verlagen en daarmee het punt waarop een drastische afname van de isolerende waarde (bv de coincidentiedip) zo laag mogelijk legt waardoor dus ook een hogere, isolerende waarde in de lagere frequenties gewaarborgd blijft.

Quote3. Omdat er veel in algemeenheden en met voorbehoud wordt gesproken, is het klaarblijkelijk niet eenduidig aan te geven of het plaatsen van een voorzetwand al dan geen positief effect zal hebben op de isolerende eigenschappen van een ruimte. Logisch, gezien de veelheid aan materialen en bouwconstructies. Wat ik me echter afvraag, is of je bij voorbaat de plaatsing van een voorzetwand tegen slechts een muur af kunt doen als ineffectief vanwege flankerend geluid dat via zijmuren en plafond alsnog in de spouwmuur en vervolgens bij de buren terecht komt.
Of is het uiteindelijk gewoon een kwestie van gokken; je plaatst een voorzetwandje en als het scheelt, heb je geluk...?

De algemeenheden en onder voorbehoud is inderdaad vanwege de grote diversiteit aan bouwconstructies en gebruikte materialen. Elke bestaande ruimte vraagt om een geheel individuele behandeling/benadering waardoor het niet mogelijk is om een algemeen, in elke situatie, goed werkende oplossing te bieden. Om in ieder geval niet de indruk te wekken dat oplossing A voor iedereen toepasbaar is, is het dus verstandig dit ook telkens te melden.

Het zomaar plaatsen van een voorzetwand met de gedachte dat dit geluidsoverlast zal inperken kan men inderdaad afdoen als ineffectief. In die gevallen waarin enkel het lukraak plaatsen van een voorzetwand wel heeft geholpen tegen geluidsoverlast, is sprake van geluk en dus vooraf een gok (of onwetendheid). Gezien de kosten die er soms mee gepaard gaan, lijkt gokken mij niet verstandig.

QuoteIk overweeg een muur van kalkzandsteenblokken met ankerloze spouw van ca. 3 cm over ruim 7 meter lengte van zo'n wand te voorzien, maar misschien dat b.v. de aangrenzende zijwand (van slechts 35 cm tot kozijn en buitendeur) en een haaks gipsen wandje aan de andere zijde roet in het eten zou kunnen gooien. Kun je voordien over zoiets nog meer zekerheid krijgen?

Kalkzandsteen heeft opzich mooie, isolerende waardes mits goed verwerkt maar het gegeven dat zowel vloer, zijmuren alsook het plafond gewoon een mechanische verbinding blijft maken met de achterliggende muur (waarvoor de kalkzandsteenblokken worden geplaatst) maakt de spouw al niet meer ankerloos. De isolerende toevoeging die de kalkzandstenen voorzetwand biedt, zal weer grotendeels teniet worden gedaan door deze mechanische verbindingen waardoor de rest-isolatiewaarde beduidend lager zal komen te liggen.

mvrg

Patrick

Cid

#84
Hi Patrick

QuoteOm een zo'n breedbandig mogelijk goede isolerende waarde te behalen zijn verschillende toepassingen mogelijk die de totale eigenresonantie van de constructie verlagen en daarmee het punt waarop een drastische afname van de isolerende waarde (bv de coincidentiedip) zo laag mogelijk legt
Bedoel je dat door meerdere zwaarslappe materialen te gebruiken, de voorzetwand als geheel op een lagere frequentie gaat resoneren, of vermindert de resonantie (intensiteit) door b.v. onderlinge demping van de verschillende materialen?
Isoleert een wand evengoed ook (normalerwijze) beneden zo'n resonantiepunt in het frequentiespectrum? Misschien is het dan in sommige situaties wenselijker of anders niet zo erg deze dip toch wat hoger te hebben. Het lijkt me bovendien moeilijk, als je sub tot zeg globaal een 20Hz gaat, de dip daar nog beneden te krijgen... (?)

Ten aanzien van het al dan niet plaaten van zo'n wand ben ik zelf geneigd te redeneren dat als de speakers grotendeels direct geluid op een muur afstralen, het allicht zou schelen in de doorgifte naar de buren als daar een (goed geïsoleerde) barriére tussen zou zitten, ook al vangen zijmuren ook wat geluid uit de ruimte op en geven zij die ongehinderd door aan de spouw en de buren. Je zou zeggen dat de hoeveelheid opgevangen (en daarmee door te geven) geluid minder zou zijn omdat het muuroppervlak dat direct in verbinding staat met de woonkamer kleiner is geworden door de voorzetwand.
Kun je dit weerleggen of relativeren?

Heb het misschien wat ongelukkig geschreven, maar het is ook míjn bedoeling dat de voorzetwand uit gipsplaten, regels en vilt gaat bestaan; de bestaande wand waar het voor komt is van kalkzandsteen, die met een tussenliggende 'ankerloze spouw' ook reeds gescheiden is van de muur v/d buren :-)
Is het hierbij raadzaam om een deel tussen de regels niet met wol op te vullen, dus b.v. slechts tot een 70% ofzo, of beter wel gewoon helemaal vol?

Vriendelijke groet,


Cid

patrick_vdb

Hi Cid,

QuoteBedoel je dat door meerdere zwaarslappe materialen te gebruiken, de voorzetwand als geheel op een lagere frequentie gaat resoneren, of vermindert de resonantie (intensiteit) door b.v. onderlinge demping van de verschillende materialen?

Beide! Materialen met een hogere massa hebben een lagere eigenresonantiepunt, verschillende materialen hebben elk hun hun eigen resonantiepunt. Door beide eigenschappen slim te combineren breek je het vaste resonantiepunt doordat de dempende eigenschappen van elk materiaal elkaar helpt op de individuele eigenresonantiepunten en tevens verlaag je het totale eigenresonantiepunt door het gebruik van zwaarder matriaal. Het effect is dus tweedelig en voorkom je dat je op een enkele frequentie een doorgeef of zelfs versterkende factor introduceerd.

QuoteIsoleert een wand evengoed ook (normalerwijze) beneden zo'n resonantiepunt in het frequentiespectrum?

Een muur kent geen vaste isolerende waarde voor de gehele frequentieband maar is frequentieafhankelijk. De massawet (voor enkelvoudige constructies) verteld ons bv een toename van 6dB isolerende waarde bij elke massaverdubbeling, of een toename van 6dB bij elke frequentieverdubbeling bij een gelijkblijvende massa. Dit geldt tot de coincidentiedip waar de isolerende waarde even flink in elkaar zakt om daarna per octaaf (of verdubbeling van de massa) weer toe te nemen.

QuoteMisschien is het dan in sommige situaties wenselijker of anders niet zo erg deze dip toch wat hoger te hebben. Het lijkt me bovendien moeilijk, als je sub tot zeg globaal een 20Hz gaat, de dip daar nog beneden te krijgen... (?)

Als je de dip niet laag genoeg kunt leggen, kan het in bepaalde situaties inderdaad beter zijn om 'm helemaal niet zo laag mogelijk te krijgen. Dit heeft eerder meer te maken met het psychoakoestisch effect dat enkel het horen van laagfrequent geluid al snel als storender wordt ervaren dan wanneer een meer breedbandiger bereik te horen is. Een hoog isolerende waarde tot pakweg 80Hz hoeft dus nog geen voordelig effect voor de buren te betekenen indien zij alles beneden die 80Hz nog gewoon kunnen waarnemen.

QuoteTen aanzien van het al dan niet plaaten van zo'n wand ben ik zelf geneigd te redeneren dat als de speakers grotendeels direct geluid op een muur afstralen, het allicht zou schelen in de doorgifte naar de buren als daar een (goed geïsoleerde) barriére tussen zou zitten, ook al vangen zijmuren ook wat geluid uit de ruimte op en geven zij die ongehinderd door aan de spouw en de buren. Je zou zeggen dat de hoeveelheid opgevangen (en daarmee door te geven) geluid minder zou zijn omdat het muuroppervlak dat direct in verbinding staat met de woonkamer kleiner is geworden door de voorzetwand.
Kun je dit weerleggen of relativeren?

De functie van flankerend geluid wordt groter naarmate de isolerende waarde van een tussengelegen muur hoger wordt. Even heel simpel gezegd maar stel je de luisterkamer voor als een drukvat vol water, het maakt niet uit waar het gat zit of hoe groot het is....er stroom water uit op moment dat het gat bestaat. En zo is het ook met geluid, het zoekt zijn weg en komt meestal daar waar je het eigenlijk toch niet wilde hebben. Nu kan het rustig zijn dat het akoestisch pad anders verloopt omdat het geluid daar minder weerstand ondervind, maar dit blijft bij enkel het plaatsen van een voorzetwand een gok. Een gok die trouwens in winstkans kan toenemen op moment dat je precies weet hoe de bouwconstructie in elkaar zit en redelijk kunt inschatten hoe de weg van de minste weerstand verloopt.

QuoteHeb het misschien wat ongelukkig geschreven, maar het is ook míjn bedoeling dat de voorzetwand uit gipsplaten, regels en vilt gaat bestaan; de bestaande wand waar het voor komt is van kalkzandsteen, die met een tussenliggende 'ankerloze spouw' ook reeds gescheiden is van de muur v/d buren :-)
Is het hierbij raadzaam om een deel tussen de regels niet met wol op te vullen, dus b.v. slechts tot een 70% ofzo, of beter wel gewoon helemaal vol?

Ok, dit is een andere situatie dan hoe ik 't mij eerst voorstelde. Als je een ankerloze spouwmuur hebt (waarbij ik even voor het gemak ervan uitga dat deze ook degelijk is uitgevoerd), dan ga ik er ook vanuit dat je verder geen delende delen (vloer, zijmuren, plafond) met de buren hebt? Het plaatsen van een voorzetwand in een dergelijke situatie levert natuurlijk een ander scenario op, het directe effect van flankerend geluid is door de niet-delende onderdelen ook een beduidend stuk minder.

Het opvullen van de ruimte tussen de regels met isolatiemateriaal is aan te bevelen, daar ook dit de totale resonantiefrequentie op een lager punt zal leggen. Doordat geluid tussen de buigslappe wand en de bestaande muur nog steeds weerstand ondervind is het effect vergelijkbaar met het vergroten van de spouwdiepte, hoe groter de spouwdiepte des te beter de isolerende waarde.

mvrg

Patrick










Cid

Hi Patrick

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide toelichtingen! Het is me een stuk duidelijker geworden.

Voor mij verder moeilijk in te schatten, ook a.d.h.v. de bouwtekeningen, wat de constructieve wegen der minste weerstand zijn. Misschien dat dat bij de zijwanden de ventilatieropeningen zijn in de buitenmuur voor de ontluchting van de spouw. Verder zijn de woningen idd. wel van elkaar 'mechanisch ontkoppeld', maar ja, of dat helemaal 100% gelukt is... In ieder geval minder dan bij de huidige woningbouw, met grotere spouwbreedtes, aangescherpte normen en nieuwere materialen.
Wellicht echter weinig aan evt. constructieve gebreken te veranderen zonder drastischere ingrepen.

Ook vanwege het psychische effect (zonder voorzetwand ben je geneigd het volume lager te houden, ofwel m'n vriendin zal sneller mijn volume corrigeren <grin>) denk dat ik het dan toch maar ga proberen, zo'n extra barriére te plaatsen. Weliswaar kan en zal flankerend geluid via de zijwand(en) alsnog in de spouwmuur terecht komen, maar omdat speakers op deze wanden niet direct afstralen, denk ik dat daarmee toch minder 'geluidsenergie' bij de buren terecht zal komen. En na het behangen is het te laat, bovendien vervalt ermee het stuckwerk. Al moet ik me nog wel even oriënteren v.w.b. de materiaalprijzen :-0

Vriendelijke groet,


Cid

impulze

hallo, na ff te zitten googlen kwam ik bij deze draad terecht, niet dat ik een fanatiek HT fanaat ben (al kijk ik graag een filmpje)

Ik ben een dj/producer van 'house' muziek en ga binnenkort verhuizen, nu heb ik dus andere buren ipv die goeie oude alles goedvindende buurvrouw..

nu zal ik mn muziekkamer dus moeten gaan isoleren, ik dacht zelf eerst aan noppenschuim, maar kwam er tijdens die googlesessie al snel achter dat dat weinig zal uitmaken ;D  Ook had ik al bedacht mn speakers waar dus een hoop laag uitkomt aan rubberen banden te gaan ophangen... ik hoef het dan niet perfect geisoleerd te hebben, maar gewoon een beetje het meeste kabaal eraf

wat raden jullie me aan? het liefst een beetje low-budget en dan vooral voor de vloer en de muren

SpeedyAndré

Het hangt van de constructie van het huis af of je met alleen de vloer en muren klaar bent, maar echt goedkoop zal het niet zijn  ::)
Met name het laag is lastig te dempen/isoleren, er zit veel energie in die alles in beweging kan zetten.
Midden en hoog kan je met buigslappe wanden (zwevend opgehangen gipsplaten) dempen, maar het heeft ook effekt op het geluid in de kamer zelf.
In een betonnen flatgebouw draag je het geluid ook makkelijk via het plafond over, alleen de muren en de vloer isoleren heeft dan weinig zin, al zal de overlast wel verminderen.
Kijk eens naar de verschillende hometheaters die gebouwd zijn, regelmatig is er sprake van geluidsisolatie en er zijn veel verschillende situaties uiteraard :)
Als je een goed advies wilt hebben dan zijn meer gegevens nodig, maar wellicht heeft iemand anders al met eenzelfde situatie als jij te maken gehad.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

impulze

het is een woning uit de jaren 70 als ik me niet vergis, ik heb er dus een houten ondervloer inliggen ipv een betonconstructie, van de muren weet ik weinig van.
Maar aangezien het een kamer betreft op de 1e verdieping van een 1 gezinswoning, wil ik zoveel mogelijk het geluid dempen wat rechtstreeks naar de slaapkamer en woonkamer van de buren zou kunnen ontsnappen en aangezien ik mn speakers aan rubberbanden ophang lijkt het me voornamelijk dus zaak om een buigslappe wand neer te zetten en voor een betere akkoestiek noppenschuim oid, dit omdat ik dan dus minder last heb van groundnoise en mn volume iets zachter kan houden, heeft het ook zin om bijv rubberplaten strak tegen de muur aan te hangen of moet er echt ruimte tussenzitten en dat opvullen?

met lowbudget bedoel ik dus geen complete kamer in kamer constructies van de duurste merken ;)

patrick_vdb

Hi impulze,

Quotemet lowbudget bedoel ik dus geen complete kamer in kamer constructies van de duurste merken

De duurste merken is ook totaal niet nodig, haast alles (afhankelijk van de kamer) is te verkrijgen bij de plaatselijke bouwmarkt. Een kamer-in-kamer constructie is zeker haalbaar en betaalbaar, een bekende naam erop maakt de isolerende waarde niet hoger ;)

mvrg

Patrick


Den Tas

Quote from: patrick_vdb on June 28, 2006, 21:24:47
Hi impulze,

een bekende naam erop maakt de isolerende waarde niet hoger ;)

mvrg

Patrick



Dat is zeker niet waar!
Tussen sommige isolatie uit de gamma ofzo, zit zeker nog verschil tov "bekende" isolatie.
Hetzelfde geld voor hout, hout uit een gamma ofzo is slechter als hout van bij een houthandel.
Nu haal ik soms ook wel dingen in een bouwmarkt(hangt ervan af waar ik het voor nodig heb), maar de kwaliteid is zeker minder ;)
----------------------------------------------------------------------------------------------------

patrick_vdb

Hi Davy,

Quote from: Davy.P on June 28, 2006, 22:03:43
Tussen sommige isolatie uit de gamma ofzo, zit zeker nog verschil tov "bekende" isolatie.

Niet het merk maar de eigenschappen van het isolatiemateriaal bepalen het succes in de isolerende waarde. Bij bekende merken uit de geluidsisolerende branche hoef je nauwelijks op te letten welke rol isolatiemateriaal je koopt, bij de bouwmarkt zul je je moeten verdiepen in isolerende waardes etc maar het resultaat is absoluut niet minder wanneer de twee rollen isolatiemateriaal dezelfde eigenschappen bevatten ;)

mvrg

Patrick

ps. houthandel etc schaar ik voor het gemak ook onder bouwmarkten (voor mij niet direct synoniem met de bekende ketens die vrijwel niets meer met puur bouwen te maken hebben)

impulze

Quote from: impulze on June 23, 2006, 11:52:01
heeft het ook zin om bijv rubberplaten strak tegen de muur aan te hangen of moet er echt ruimte tussenzitten en dat opvullen?



?

Niet actief

#94
Quote from: impulze on June 30, 2006, 12:02:46
?

Hij verwijst waarschijnlijk naar het principe van de voorzetwand.
Het kan nuttig zijn om de berichten nu van achteren naar voren te lezen, dan kom je de uitleg nog op deze pagina tegen!  ;)

Toine.

impulze

hij ben ik, en ik vraag me nog steeds af of het ook al helpt zonder die tussenruimte met isolatiebrut...  omdat je dan amper ruimte overhoudt...dan is de helft van de kamer isolatiemateriaal ;)  zoals ik al zei...   het ergste moet eraf, helemaal stil wil ik nie

SpeedyAndré

Die tussenruimte heb je nodig voor een betere isolatie, is 10cm per wand incl. alles al teveel  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Cid

Hi

Na wat info her en der ingewonnen te hebben, is me wel duidelijk geworden dat als je het goed en gemakkelijk wilt doen, je het al snel aardig in de portemonnee gaat voelen. Een rubber mat tegen de wand aanbrengen, is natuurlijk een optie, maar lijkt me meer een aanvulling op een andere isolatiemaatregel, zoals een voorzetwand, waar je 'm dan achter kunt plaatsen. Nu weet ik niet of er ook standaard geluiddichte rubbermatten in groter formaat beschikbaar zijn, maar een variant die specifiek voor geluidsisolatie wordt toegepast, is Accorub, en da's waarschijnlijk niet goedkoop. En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid lijm die je ervoor nodig hebt. Het wordt o.m. toegepast daar waar zware eisen aan de isolatie worden gesteld, zoals horeca in woonomgevingen. Zie ook een voorbeeldproject waarin dergelijk materiaal, naast andere, wordt gebruikt op de site van Gypsofacto. In dit artikel staat ook beschreven dat in woningen het enkele aanbrengen van een beplating tegen een wand vaak al afdoende is c.q. bevredigende resultaten oplevert.

Gips(vezel/karton)platen zijn het goedkoopst om te gebruiken. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar Fermacell (gipsvezel, zie link) omdat ik het idee heb dat papiervezels i.c.m. gips beter isoleert dan alleen gips en je de schroeven hier verzinkt in kunt draaien. Van Gyproc) heb je gipskartonplaten met afgeschuinde kanten, maar heb me laten vertellen dat omdat die kanten nogal breed zijn, het moeilijker is, die naden c.q. kanten recht af te smeren/plamuren.

Je kunt zo'n gipsplaat ook combineren met een plaat van een ander materiaal, zodat eigenresonanties minder snel voorkomen en wellicht ook meer verschillende frequenties effectief worden tegengehouden. Echter is plaatmateriaal dat specifiek voor akoustische isolatie bedoeld is, nogal prijzig. Een nog betaalbaar alternatief is een composietplaat van Acoustix; een Pan-terre plaat van papier en vlaslemen die verlijmd is met een gipsvezelplaat. Hoewel deze beplating van 32mm lichter in gewicht is dan twee FC-platen van 25, schijnt die toch effectiever te zijn, met name op het vlak van lage tonen. De volledige verlijming zorgt bovendien voor een stevige en vlakke plaat met betere eigenschappen dan wanneer je zelf beide platen mechanisch op een aantal punten zou verbinden. Ten opzichte van de prijs van FC-platen, ca. 7,35 ex BTW p.st. voor een plaat van 260x60, is de meerprijs van zo'n comp.PT-paneel beperkt, die kost nl. 19,50 p.st. (250x60), dus ben je zeg een 6 euro per 60cm extra kwijt.

Als je meer ruimte ter beschikking hebt, kun je ook een voorzetwand overwegen. Hierbij kun je gebruik maken van houtregels ('spijkerregels'), metaalregels of metaalprofielen ('Metal Stud').
De minste ruimte van de drie nemen de metaalregels in. Dat zijn een een soort S-beugels die je horizontaal op de wand monteert met een regelafstand van 40 cm. Hiermee creëer je een spouw van 15-20 mm (althans volgens een van m'n krabbels, even nakijken voor de zekerheid).
Van Acoustix komen die op 49 euro per 10 stuks van 3 meter lengte. De vorm van de beugels zorgt hierbij voor een verende werking en ontkoppeling van de muur, al bevestig je de beugels er toch mechanisch op.
Een nog betere isolatie bereik je met een grotere spouwdiepte en volledige ontkoppeling van het te isoleren oppervlak. Hierbij kun je zowel gebruik maken van de spijkerregels als metaalprofielen, waarbij metaalprofielen het voordeel hebben dat ze goedkoper zijn en je minder risico loopt op schaduwkanting of zoiets, in ieder geval dat je muur ook volledig vlak wordt en niet van plaat tot plaat toch nog richtingsverschillen te zien zijn als je er vlak langs kijkt.
Spijkerregels zijn van b.v. Akoustikon echter al vanaf een diepte van 30mm te verkrijgen (maar beslist niet goedkoop), terwijl de minimale spouwdiepte bij Metal Stud op 50mm zit voor de diepte van het MS-profiel, plus nog een zekere marge tot de muur, die je uiteindelijk zelf bepaalt en zo groot kunt maken als je zelf wilt door de profielen dichter op de muur of verder ervan af te plaatsen. Daarop dan nog de beplating, die je er zo op vastschroeft. Als je maar een FC-paneel van 12½ zou gebruiken, kom je dus toch als snel op zo'n 70-75 mm. Ik heb echter wel de indruk dat een dikkere beplating c.q. extra massa de voorkeur heeft boven extra spouwruimte. Qua ontkoppeling en prijs is MS weer een verhaal apart...

Nog een paar interessante links:
Burenlawaai en maatregelen
Geluidsisolatie - Muziekcoach


Vriendelijke groet,

Cid

DanielC

Goedendag allen,

ik heb een vraag nav dit topic. Ik zit op een kamer met deur die aansluit op een andere kamer. Verder geen muur ertussen, echt alleen die deur. Als ik dus lekker aan het knallen ben met mn filmpjes :P gaat er dus redelijk wat geluid door die deur heen, en om die reden wil ik een materiaal aanbrengen op de deur om het geluid te isoleren. Helemaal geluidsvrij zal het niet worden, maar alle kleine beetjes helpen.

De deur moet dus aan 1 kant beplakt worden met geluidswerend materiaal, en mijn vraag is: welk materiaal kan ik daar het best voor gebruiken? Het lieft heb ik materiaal wat al aan één kant zelfklevend is (heb al verschillende materialen gevonden op inet) zodat ik niet aan de gang hoef met dubbelzijdige tape.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want er zijn zoveel soorten materiaal te krijgen... dat ik neit meer weet wat het best is. Het gaat eigenlijk om het dempen van de lage tonen.

SpeedyAndré

Welkom op dit forum :)

Ik denk dat het weinig gaat helpen als je wat dan ook op een normale (board) deur plakt  :-\
Beter is om de deur te verzwaren en de naden rondom goed af te sluiten.
Een zware deur komt minder makkelijk in beweging en als hij goed sluit dan lekt er minder geluid langs de naden/kieren rondom de deur.
Overigens is het de vraag of het laag alleen via die deur de andere kamer in gaat, als de muur dun is dan gaat het ook daar doorheen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp