Geluidsisolatie (under construction)

Started by patrick_vdb, December 30, 2004, 09:11:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SpeedyAndré

Het is natuurlijk wel luxe, maar waarom zou je een airco nodig hebben bij zo'n kooiconstructie  ???
Volgens mij is het lastiger om bijv. een cv radiator in zo'n ruimte te plaatsen, maar daar heeft Patrick wel ervaring mee  ;D
Ik heb een situatie waarbij ik hard wil kunnen spelen zonder de huisgenoten lastig te vallen, de buren horen het niet (zelfs niet zonder isolatie zoals het nu nog is).
Een deur kan denk ik het directe geluid richting trap aardig dempen, de betonnen muur doet de rest, tenzij je zo hard speelt dat je alles om je heen in beweging zet  :D
Als je op dit moment al (contact)geluiden van je buren kunt horen, dan mag je aannemen dat zij jou ook kunnen horen  :-\
Maar voor hetzelfde geld horen ze het wel, maar storen ze zich er niet aan, dan heb je mazzel :)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Tazzy

Na hier naar gekeken te hebben http://www.nevima.nl/spijker.html zit ik er hard over na te denken om iets vergelijkbaars ook te gaan doen. Zit alleen met het feit dat ik na eerdere problemen niet meer in de vloer ga boren. 1x een fontijn na een doorboorde CV leiding vind ik wel voldoende.

Iemand ideëen voor alternatieven?

Ik ga trouwens eerdaags beginnen met het indelen van de zolder. Mijn audio kamer komt aan de buitenkant van het huis. De nieuwe muren en plafond ga ik isoleren. Moet ik dergelijke isolatie ook gaan toepassen op de reeds bestaande buitenmuren?

Heb een gestorte betonnen en een gasbeton wand als buitenmuur staan.
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Erik

#52
Leuk stukje (werk) Patrick,

Er is in mijn woning inderdaad last van geluid naar opzij (niet zo zeer omhoog en omlaag). Als het rustig is kun je bijna letterlijk horen wat de buren zeggen indien je in de buurt van de muur bent. Het is een huis uit 1930, de muur is dus een zgn steensmuur (massief en een baksteenlengte breed).
Dus wat uitleg over geluidsisolatie zocht ik net, even een uurtje of 2 gelezen en meteen een aantal vragen / opmerkingen, als ik mag  :)

1.
QuoteRandal haalde het al aan, zware materialen trillen minder snel dan lichte materialen. De isolerende werking is gebasseerd op de massa-wet die stelt dat voor een massa een 6dB toename in isolerende werking te verwachten is voor elke octaafverhoging (of 6dB voor elke massa-verdubbeling op dezelfde octaaf). Dit is uiteraard niet oneindig, elk materiaal heeft een coincidentie-dip..een punt of gebied waar de massa-wet niet van toepassing is maar de opgebouwde isolatiewaarde een stevige dip kent.
Dit stukje tekst is echter redelijk academisch, dit zou vast iets leesbaarder kunnen voor de niet academici zoals ik  ;)
Wilde je soms graag met punt 2 beginnen ;D

2.
QuoteHet sandwichen van een rubber plaat tussen twee gipsplaten is een manier waarbij A) de massa verhoogt wordt en B) een isolerende laag tussen de twee lagen gipsplaat wordt aangebracht en zodoende resonanties sterk vermindert cq verschuift naar een gebied waar we het wel kunnen hebben.
Wat bedoel je met verschuiven van resonatiegeluid naar een geschikter gebied en hoe zie je dat voor je in de praktijk?

3. Bedoel je met resonantie dat de voorzetwand als het ware zelf als speaker gaat fungeren?


4. Hoe ga je om met bv centrale verwarmingen / gaskachels? Die (cv) zitten vaak aan de muur geschroeft (= contact geluid). Ik zie ze niet snel aan een buig slappe wand bevestigd worden.
Een gaskachel maakt imho weer contactgeluid via uitlaat->muur en via gasleiding, lijkt me hiermee ook het voordeel van een wand teniet doen.

5. Hoeveel dik is een zinnige voorzetwand? Hoe dikker hoe beter natuurlijk, maar in een huis van 3.7m breed, is less better 8)

6. Gaan warmte en geluids isolatie overigens hand in hand? Maw levert een voorzetmuur(en) op rubbervoetjes/vilt ook meteen een leuke besparing in energie op? Of kan iets goed isoleren qua geluid maar niest doen tegen warmte verlies. Ik zou namelijk ook graag ook meer warmte vasthouden in de winter.

7. Wat is wijsheid?
Eerst op de houten vloer groene isolatiematten leggen met daarop laminaat en zorgen dat deze nergens de muur raakt. Vervolgens de wanden er bovenop zetten (ontkoppeld met vilt) of eerst de wanden neerzetten op de houten vloer en dan pas de groene matten en laminaat leggen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

patrick_vdb

Hi Erik,

Quote from: Erik on May 22, 2005, 19:59:59
1. Dit stukje tekst is echter redelijk academisch, dit zou vast iets leesbaarder kunnen voor de niet academici zoals ik  ;)

Er staat simpelweg dat hoe zwaarder het materiaal, hoe hoger de isolerende werking. Tot een bepaald punt (een bepaalde frequentie) waarna de isolerende winst niet meer linear toeneemt maar stevig verzwakt.

Quote2. Wat bedoel je met verschuiven van resonatiegeluid naar een geschikter gebied en hoe zie je dat voor je in de praktijk?

Wanneer je een massa-veer-massa principe hanteerd dan heeft de constructie een resonantiefrequentie. Op deze resonantiefrequentie is de isolerende werking laag. Door het toepassen van verschillende principes (grotere spouwdiepte, meer massa, verschillende massa's etc etc) verander je de resonantiefrequentie van de constructie waarbij het doel ligt in het verlagen ervan. Een geluidsisolerende constructie met een resonantiefrequentie ver onder de 20Hz zal voor onze toepassingen (audio en HT) beter isoleren dan een isolerende constructie met een resonantiefrequentie van pakweg 200Hz. Want juist dan glippen al die hinderlijke, lage tonen nog altijd door ;)

Quote3. Bedoel je met resonantie dat de voorzetwand als het ware zelf als speaker gaat fungeren?

Nee, meer als doorgeefluik (zie beschrijving hierboven).

Quote4. Hoe ga je om met bv centrale verwarmingen / gaskachels? Die (cv) zitten vaak aan de muur geschroeft (= contact geluid). Ik zie ze niet snel aan een buig slappe wand bevestigd worden.
Een gaskachel maakt imho weer contactgeluid via uitlaat->muur en via gasleiding, lijkt me hiermee ook het voordeel van een wand teniet doen

Klopt, vandaar dat serieuze geluidsisolatie ook vaak veel constructieve veranderingen vraagt ;)

Quote5. Hoeveel dik is een zinnige voorzetwand? Hoe dikker hoe beter natuurlijk, maar in een huis van 3.7m breed, is less better 8)

Idd, hoe dikker hoe beter...maar niet altijd wensbaar. Afhankelijk van de constructie, gebruikte materialen etc moet je toch aan minimaal zo'n 10cm gaan denken.

Quote6. Gaan warmte en geluids isolatie overigens hand in hand? Maw levert een voorzetmuur(en) op rubbervoetjes/vilt ook meteen een leuke besparing in energie op? Of kan iets goed isoleren qua geluid maar niest doen tegen warmte verlies. Ik zou namelijk ook graag ook meer warmte vasthouden in de winter

Niet 100% hand in hand...maar dat geldt dan voornamelijk voor geluidsisolatie en niet warmte-isolatie (maw een goede thermische isolatie is nog niet direct een goede geluidsisolerende isolatie). Andersom levert het veelal wel voordelen op.

Quote7. Wat is wijsheid?

Goede vraag ;D

QuoteEerst op de houten vloer groene isolatiematten leggen met daarop laminaat en zorgen dat deze nergens de muur raakt. Vervolgens de wanden er bovenop zetten (ontkoppeld met vilt) of eerst de wanden neerzetten op de houten vloer en dan pas de groene matten en laminaat leggen?

De gedachten erachter is beter dan de oplossing ;) In principe is het een uitstekende methode om de isolerende muren te plaatsen op een zwevende vloer en zodoende de ruimte volledig ontkoppeld te hebben. Echter die bekende groene matten doen nauwelijks iets aan isolatie, laat staan dat ze garanderen dat je vloer in de toekomst lang blijft 'zweven'. Ook het direct bekleden met laminaat is niet zo gunsit in dit geval.

Je zou een rubberplaat kunnen nemen met voldoende densiteit, hierover een tweetal lagen vloerplaat van twee verschillende diktes (zeg 12mm en 18mm) die haaks op elkaar worden gelegd (beter goed verlijmen dan enkel schroeven). Op de vloerplaat kun je vervolgens de afdekking leggen die je wenst in de ruimte.

mvrg

Patrick

Erik

QuoteEr staat simpelweg dat hoe zwaarder het materiaal, hoe hoger de isolerende werking. Tot een bepaald punt (een bepaalde frequentie) waarna de isolerende winst niet meer linear toeneemt maar stevig verzwakt.
Kijk je kunt het wel als je maar wilt ;D
Veel duidelijker nu.

Grappig, ik dacht eerst dat je met punt 2,  het verschuiven letterlijk bedoelde. Dus de overlast te geleiden/focussen naar een bepaalde plek waar bv geen buren zitten. Leek me al knap  :D

De gaskachel / muurkoppeling blijft een lastige, als je je daarin vergist en daarmee de afvoer (gedeeltelijk) afsluit heb je een veel groter probleem.
Wel iets om rekening mee te houden. Maar het klinkt nog altijd makkelijker dan CV ontkoppelen.

Wat betreft die groene matten, het schiet me nu pas te binnen dat je ook die hele dunne plastic folie hebt, dus redelijk waardeloos. Maar ik dacht eigenlijk eerst aan die groene karton achtige platen van +/- 1 cm dik. Is dat wat je bedoelde met "vloerplaat" ?

In ieder geval heb ik weer wat om over na te denken  :)

Bedankt voor de uitgebreide uitleg

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

patrick_vdb

#55
Hi Erik,

QuoteGrappig, ik dacht eerst dat je met punt 2,  het verschuiven letterlijk bedoelde. Dus de overlast te geleiden/focussen naar een bepaalde plek waar bv geen buren zitten

Nee, geen verplaatsing van plaats van inval maar een verschuiving van frequentie. Overigens kun je dit leuk manipuleren want een lagere resonantiefrequentie hoeft niet per definitie te betekenen dat de buren minder last gaan ondervinden ookal is de isolerende waarde hoger :o

Wanneer je een stukje psychoakoestiek meeneemt dan kun je al vrij gemakkelijk vertellen waarom een voorzetwand welke een resonantiefrequentie voor de gehele constructie introduceerd rond de 250Hz wel eens een beter resultaat kan opleveren dan wanneer deze frequentie rond de 50Hz lag.

Ook die bekende groene schuimplaten zijn niet echt geschikt voor serieus isolatiewerk....ik ben bang dat de dempende waarde na een aantal maanden al behoorlijk gereduceert is door de belasting en dat is natuurlijk zonde. Met vloerplaten bedoel ik gewoon die houten OSB-platen.

mvgr

Patrick

SpeedyAndré

Is het mogelijk om één betonnen wand te isoleren?
Toevallig is dit de langste wand, waar ooit 2 muurtjes haaks tegenaan stonden.
Deze wand moet ik toch opknappen en ik kan wellicht ook iets doen aan de koudestraling van deze wand in de winter ;)
Wat me ook niet onbelangrijk lijkt is dat het verlaagde plafond aan deze wand wordt gemonteerd, hoe los je dat op?
Het gaat om alu L-profielen ....

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Wowly

Is de vloer vn de zolder (beton) uit eenzelfde stuk beton als de zoldervloer van de buren. Meestal is dit zo. In dat geval moet je de sub vooral goed ontkoppen van de vloer. Soms lever je dan wat resolutie in de LF in.

Met een beetje geluk is de vloer niet uit een stuk, en kun je met bovenstaande ee heel eind komen....

MickeyMan

Stel: je hebt een stuk grond en kunt daar zelf een huis bouwen. Je onderkeldert het hele huis met 20 cm dik beton. Zowel onder aan de trap als boven aan de trap maak je een zware deur, zodat er een sluis ontstaat.

Wat kun je verwachten van het geluid dat er nog uit de kelder naar boven komt?

Het is een hypothetische vraag overigens. Maar ooit ooit ooit zal ik een eigen HT ruimte hebben, misschien wel zoiets.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

simsatit

Hoi,

ik heb trouwens mijn trapgat gedicht, (18 mm spaanplaat luik rustend op rubber)
zowiezo voor het licht dat binnenkwam in de zolder maar ook het
geluid binnenshuis is er toch aanzienlijk minder van geworden.
Op de lage tonen inderdaad na, want die gaan inderdaad overal wel zo een beetje doorheen.
Maar al met al toch zeker de moeite waard.

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

SpeedyAndré

Dat geeft hoop voor mijn trapgat ;)
Helaas is mijn 'gat' een stuk groter, nl. 3m want de zijkant van de trap is geheel open  ::)
Het minste werk en het minst effectief is een soort schuifdeurwand maken met 3 deuren, die sluit ik dan ook af met rubbers waar het kan.
Meer werk is een muur zetten en evt de trap beneden anders (recht ipv rond)  laten lopen, waardoor een muurtje onderaan de trap een deur moet krijgen.
In de nieuwe muur naast de trap komt dan ook een deur, zodat ik de ruimte onder de trap kan benutten voor de HT-pc, die dan nabij de projector en de hotspot staat.
Had ik nu maar 2 rechter handen wat bouw betreft  ::)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

SpeedyAndré

Omdat niemand hier iets neer zet, doe ik het maar weer  ::) ;D
Ik ga een muur tussen 2 slaapkamers isoleren, bij Gamma vond ik een mooie bouwbeschrijving:



De regels worden hier op bouwvilt gemonteerd, is er ook nog ander materiaal geschikt?
Er zijn Isover Unipan platen in de aanbieding, ik ga 2 pakken halen, genoeg voor een muur van 4m lang en 2,4m hoog.
Ik wil de muur afwerken met decorpanelen (kunststof) die nu nog koud tegen de te isoleren muur zitten.
De panelen bevestig ik (met kit) op de regels, ze komen op elke 60cm in de breedte, boven, onder en in het midden van de muur. De platen meten 60x120cm en zijn 5 cm dik.

Als deze isolatie het gewenste effect heeft, dan wil ik het ook bij het af te sluiten trapgat gaan toepassen, dit kan een verspringend muurtje worden, die tot boven het plafond door loopt met een of 2 deuren erin (1 deur voor ruimte onder de trap, waar de HT-pc mogelijk komt).
De verspringing is nodig omdat de trap een stukje 'door' de nieuwe muur loopt, een schuin geplaatste muur lijkt me minder handig  ::)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

patrick_vdb

Hi Andre,

De bedoeling van het bouwvilt is een mechanische ontkoppeling en feitelijk kun je dus alle materialen gebruiken die een degelijke, mechanische ontkoppeling garanderen. Waar je vervolgens wel op dient te letten is dat je geen spijker of schroef door de plank en ontkoppelmateriaal de muur in jast.....want dan heb je de mechanische ontkoppeling alweer voor een flink deel teniet gedaan ;)

Wat betreft die kunstof decorpanelen ben ik nog niet overtuigd. Wat is de massa van die paneel?

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Quote from: patrick_vdb on June 12, 2005, 19:34:56
Hi Andre,

De bedoeling van het bouwvilt is een mechanische ontkoppeling en feitelijk kun je dus alle materialen gebruiken die een degelijke, mechanische ontkoppeling garanderen. Waar je vervolgens wel op dient te letten is dat je geen spijker of schroef door de plank en ontkoppelmateriaal de muur in jast.....want dan heb je de mechanische ontkoppeling alweer voor een flink deel teniet gedaan ;)

Wat betreft die kunstof decorpanelen ben ik nog niet overtuigd. Wat is de massa van die paneel?

mvrg

Patrick

Zo'n paneel is 25cm breed en 2,7m lang en weegt zo'n 1,5kg, niet veel dus en ze hebben messing en groef.
Het gaat om de afwerking en ik heb niet veel ruimte meer omdat ik bijna tegen een vensterbank aan zit.
Ik denk er over om eerst het vilt (of ander materiaal) tegen de muur te kitten en daar de regels tegen aan.
De panelen kit ik vervolgens vast op de horizontale regels.
In de aangrenzende kamer zitten panelen tegen de muur gekit en dat heeft kennelijk geen enkel dempend effekt, want het geluid wandelt erg makkelijk door de muur (gipsblokken).
Misschien moet ik in de andere kamer ook isolatie aanbrengen, maar over die kamer heb ik wat minder te zeggen  ::) ;D
Eventueel kan ik in mijn kamer nog gipsplaten op de regels kitten en daar de panelen tegen aan, als het maar niet te dik wordt.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Spacebass

#64
Om er weer ff leven in te plaatsen een linkje:

http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/RoomIsolationNoiseControl.php

http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/roomacoustictreatments.php
En deze is ook leuk...ach surf ff vanaf hier en je vind nog veel meer info  ;D

patrick_vdb

Hi Space,

Leuke link naar audioholics...ik vergeet het eigenlijk steeds om wat vaker op die website te kijken. Staan vaak leuke en interessante dingen.

Ik zal het straks eens op het gemak nalezen allemaal, maar wat ik zo op het eerste oog al zag was dat er weinig 'onzin' verteld werd en gewoon lekker direct. Altijd goed in dit 'vakgebied' want er wordt te vaak naar een 'wondermiddel' gerefereerd welke gewoonweg niet bestaat en enkel berust is op een of meerdere principes welke ik in het begin van deze topic al beschreef.

mvrg

Patrick

bryan vd B

hi,

We zeggen dus als stel regel aangezien de natuurwetten die bepalen dat een wand met een hogere massa een betere isolerende werking heeft dan een wand met een geringere massa.
Maar wat als de wand met een geringere massa nu door structuurveranderingen zoals bv multiplex gaan gebruiken geeft dit naar mijn mening toch ook een absorberende werking.Als we deze platen dan veelvuldig en constant in tegengestelde posities t.o.v elkaar monteren krijg je uiteindelijk een grote massa maar met een constant veranderlijke structuur.
Dit moet dan logische wijs ook een betere isolerende werking hebben als bv kalkzandsteen of gipsen wanden op een houten frame niet???

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

SpeedyAndré

Ik heb ook nog een vraagje, iemand noemde 'spijkerregels' toen ik meer wilde weten over mijn te isoleren muur.
Hoe ziet dat eruit en waar kan ik ze vinden  ???
Inmiddels weet ik dat Van Wijngaarden in R'dam aan particulieren verkoopt en ik zag daar naast plafondplaten en montagemateriaal ook dikke gipsplaten.
De Armstrong plafondplaten voor het souterrain zijn niet meer verkrijgbaar, maar wel een ander model van dat merk met een iets andere structuur en kleur.
Ik denk er over om deze platen ergens aan de randen te gebruiken, zodat ik geen mozaiek van verschillende platen krijg ;)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

patrick_vdb

Hi,

@Andre,

Kijk eens op de website van bv Nevima, daar staan voorbeelden van spijkerregels. Dit soort producten komen in verschillende soorten maar allen hebben ze ten doel om gemakkelijk een voorzetwand aan de bestaande wand te bevestigen zonder directe mechanische koppeling.

@Bryan,

Multiplex heeft idd een prima dempende werking, en veel multiplex platen bij elkaar geeft ook nog eens een flinke massa. Voor een audiorack waarbij trillingen snel gedistribueerd moeten worden een prima product maar bij geluidsisolatie loop je al snel tegen punt 2 en 5 aan uit het eerder genoemde rijtje. Hout geleidt als geluid redelijk prima, kalkzandsteen en gips al een stuk minder. Daarnaast is, gezien de benodigde massa, het kostenplaatje ook niet direct effectief ;)

Wat nog niet ter sprake is gekomen in deze topic zijn de verschillende isolerende methodes waarbij gelet wordt op het uiteindelijke doel van de ruimte. Het soundproofen van een opname studio is bv andere koek dan het isoleren van een luisterkamer. In studio's kan er gemakkelijk met echt buigslappe wanden gewerkt worden, welke een hogere isolerende waarde hebben. Maar voor een luisterkamer biedt een te buigslappe wand naast het voordeel van een hoge isolerende waarde echter het nadeel van een akoestisch moeilijk te voorspellen diafragma absorber. Het is verstandig om dit soort zaken van te voren goed te bekijken en beoordelen want voordat je het weet heb je met geluidsisolatie het laagrespons van een luisterkamer dusdanig vergald dat er met een akoestische behandeling weinig meer aan te doen valt :o

mvrg

Patrick

bryan vd B

#69
hi,

Dat hout beter geleid had ik al gelezen in jouw vorige posten maar wat mij juiust zo niuewsgeirig maakt is im hoeverre structuur verandering een rol kan spelen in isolatie?
Want dit kan je uiteraard ook met andere materialen toe gaan passen.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hoi Bryan,

Structuurveranderingen aanbrengen kan uiteraard de totale isolerende waarde verbeteren. Een veel toegepaste methode is bv ipv een laag gipsplaat (wat echt te weinig is!) twee of nog beter drie lagen aan te brengen. Daarnaast kun je elke laag ook nog eens voorzien van een tussenliggende laag rubberplaat, een soort sandwichconstructie dus.

mvrg

Patrick

Tazzy

Met betrekking tot geluidsisolatie en SQ:

Ik ga eerdaags aan de zolder beginnen. Deelplan hiervan is de audiokamer. Ik wil zoveel mogelijk direct goed doen. 1 van de zaken is vloerbedekking. Ik zit er aan te denken Fermacel vloer elementen met daar overheen kurk of linoleum. Met kurk heb ik goede ervaringen gehad bij mijn ouders. Ik zoek alleen wat slijt vaster.

Heeft er iemand ervaring met linoleum met betrekking tot audio? Kleedjes e.d. zijn geen bezwaar om de boel selectief te dempen
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

bryan vd B

hi,

voor isolatie zal het redelijk zijn maar voor je akoestiek zeker nadelig aangezien kurk gelakt moet worden waardoor het weer een reflexy vlak word en dit geld naar mijn mening eveneens voor linoleum.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Jimmy Conway

Spijkerregels is gewoon een bouwterm voor houten latten
waarop een plaat bevestigd kan worden, ook rachels of tengels genoemd.
Gebruikt om een plaat vlak te kunnen bevestigen of om een spouw achter
een plaat te maken voor bijvoorbeeld ventilatie.

Verder is totale geluidsisolatie als doel voor een tussenmuur naar een naastliggende kamer altijd lastig.
Geluid lekt ook via de vloer en het plafond.

Niels.

bryan vd B

hi,

volgens mij is een kamer in een kamer systeem het meest doeltreffende qua geluidsisolatie lijkt het zo ::)

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.