Bouw duo Tumult subs

Started by Robbo, December 24, 2004, 15:07:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Momenteel draai ik met een B&W ASW4000 subwoofer.   Een prima ding als je het mij vraagt, prima muzikaal, mooi strak laag en ook weer niet te ver doordreunend (ivm buren). 

MAAR, ik heb toch het idee dat met 2 subwoofers een betere kamervulling te verkrijgen is, dus mede toekomstige ontwikkelingen in acht nemend (ander huis met dedicated HT), ben ik van plan 2 Adire Audio Tumult drivers aan te schaffen.  Om deze voorlopig in een compacte kast te bouwen en in een later stadium in de nieuwe HT volledig ongetemd in te zetten  :D

De maten van de kasten zullen ongeveer 50x50x50 gaan bedragen en opgebouwd worden uit 2 lagen 18mm MDF met horizontale en verticale bracing (matrix) waar de magneet van de woofer in komt te hangen.

Vraagjes:

- Het zagen van het MDF besteed ik uit.  Kan ik de maten van de buitenste kast tov de binnenste kast strak uitrekenen of moet ik een of een paar mm speling aanhouden?

- En mogelijkheid is om ipv 2x18mm MDF, 1x35mm MDF te gebruiken.  Ik weet dat Kharma dit gebruikt, maar is dezeregulier te krijgen?  Of is 2 lagen van 18 toch de betere keuze.

- Aangezien ik momenteel niet het absolute laag eruit wil halen, is daarom een gesloten kast de beste optie ?

- Ik heb ooit begrepen dat je een woofer niet in de midden van de kast mag plaatsen ivm interne staande golven. Maar is dit nog wel een probleem indien je gebruik maakt van een matrix ?

jeroen_B

Vorig jaar kon ik 36 mm MDF bij de lokale formido gewoon bestellen.

Twee maal 18 mm mdf overlappend tegen elkaar geeft echter wel een groter lijmoppervlak en garandeerd een luchtdichte kast (tenzij je wel heel erg beroerd zaagt en lijmt)

jeroen

Rob_Dingen

Hoi Robbo

Met een kastje van 50x50x50 heb je geen last van staande golven.
De golflengte van 50CM is 680Hz en een hlave golflengte dus 340Hz beide in het gebied waar je hem niet gebruikt dus ook geen last hebt.

Rob

Arno P

Quote from: Rob_Dingen on December 25, 2004, 09:40:02
Hoi Robbo

Met een kastje van 50x50x50 heb je geen last van staande golven.
De golflengte van 50CM is 680Hz en een hlave golflengte dus 340Hz beide in het gebied waar je hem niet gebruikt dus ook geen last hebt.

Rob
correct...middentonen....dan komt zoiets als staande golven om de bocht kijken (in de kast dan)....buiten de kast kun je wel staande golven verwachten bij LF....da's veel belangrijker om eens over na te denken... ;)

dm801

is het mischien wat om 4 tumults te bestellen ik wil er ook wel 2

Robbo


Walter_PPK

Wreed! Ik droom altijd van een dubbele tumult setup! ;D  385 euro omgerekend per stuk excl. shipping/invoer/belasting etc.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

FFF

Quote from: Walter_PPK on December 27, 2004, 23:00:51
Wreed! Ik droom altijd van een dubbele tumult setup! ;D  385 euro omgerekend per stuk excl. shipping/invoer/belasting etc.

Via de adireaudio.com website bedoel je?

Als iemand kan kijken wat dit gaat kosten kan ik er ook wel ten minste 1 gebruiken.
(voor op mijn slaapkamer >:D)

Robbo

Heb een prijs terug voor het shippen van de 2 units : $186.06 

@FFF   er loopt een Tumult Powerbuy topic