Zelfbouw speakers verkopen

Started by Johan Van Gompel, December 21, 2004, 11:53:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan Van Gompel

Stel dat je een mooi paar speakers (of subwoofers  ;)) heb gemaakt met 1000 EUR aan drivers, 500 EUR aan hout, lijm, andere materialen, afwerking, enz. en ontelbare euro's aan bloed, zweet en tranen. Voor hoeveel zouden jullie deze van de hand doen als het weer begint te kriebelen en de drang om nog maar eens vanaf nul te beginnen steeds groter wordt?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

B.J.

Ligt denk ik ook veel aan je afwerking. Zien ze er echt sjiek uit dan zal men er meer voor betalen.

Rob_Dingen

Hoi Johan

Ligt er natuurlijk aan hoe goed ze klinken.
Als ze niet klinken zijn ze mijn inziens ook geen euro waard ;D

Rob

Gydotron

Uit ervaring weet ik dat zelfbouw bijna niet verkoopt, en dat heeft niet altijd met de kwaliteit te maken maar vooral omdat het "maar" zelfbouw is. Het wordt weinig gewaardeerd.
Als je een mooie speaker bouwt dan mag het niets kosten. Aan een stel Opus kasten werk ik ruim 120 uur. Stel dat je 10 Euro vraagt, dat maakt 1200 Euro. De materiaalskosten worden ook onderschat. MDF of andere plaat valt nog mee, maar PU lijm,, (12 a 13 Euro per tube en er zitten makkelijk 8 tubes in een stel speakers), houtlijm en bergen schuurpapier (ik heb het over schuurpapier voor een excentrische schuurmachine)enz, enz. Kortom als je alles uitrekend ben je incl mooi fineer makkelijk tussen de 500 en 800 Euro kwijt. Maar geloof me, tracht maar eens een stel perfect afgewerkte Opus kasten te verkopen voor 2000 Euro! Ik heb het uiteraard over de kasten alleen.

MVG Guido

michiel

Quote from: Bas Janssen on December 21, 2004, 12:05:32
Ligt denk ik ook veel aan je afwerking.

QuoteLigt er natuurlijk aan hoe goed ze klinken.


Ligt net aande persoon aan wie je ze verkoopt. ;D

De een kijkt alleen naar techniek, de ander alleen naar uiterlijk. De rest zit er tussen.

Het aller grootste probleem is dat men denkt dat zelfbouw minder is. Je moet gewoon zoeken tot je iemand hebt die weet wat je aanbied, en dat zal wel erg lastig worden.

Johan Van Gompel

Ok. In feite kan je dus beter de driver(s) en de kast(en) apart verkopen. Althans, in het geval van een meer algemeen concept zoals een 15" basreflex subwooferkast. Dan bereik je meteen twee doelgroepen: de DHZers die een eigen kastontwerp in gedachten hebben en enkel de driver(s) willen en de DHZers die liefst niet talloze uren verliezen aan het bouwen van een kast.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Wowly

Hallo,

Toch effe reageren,
Er zijn nogal wat zelfbouwers die zichzelf erg overschatten. Ook zijn er die de kosten eruit willen halen. Ook zijn er zelfbouwers die denken dat mensen die kasten in de winkel kopen met garantie etc etc etc zelfbouwluidsprekers zoudenwillen kopen....niet dus.

Ik denk dat goed gebouwde kasten welke ook geluidstechnisch en gehoormatig kloppen zeker te verkopen zijn voor de kostprijs. Maar ja, hoe weet je dat nou?????? Gehoormatig kun je horen maar de rest?.

ook denk ik dat mensen die weten dat zelfbouw ENORM veel opleverd (geluidstechn. en gehoormatig) vaak zelf zelfbouwers zijn!

Ik wil best losse drivers kopen, maar dan wel bij speakerland. Eventueel bij een zelfbouwer (2e hands) maar dan wel tegen flink gereduceerde prijs (er zou wat mis mee kunnen zijn).

Zorg ervoor dat luidsprekers bouwen een hobby blijft, en ga niet al te zeer hartepijn krijgen als je ze moet verkopen voor een ***-prijsje (I know the feeling.......)

greetz Wowly

Johan Van Gompel

Quote from: Wowly on December 25, 2004, 19:58:47
Zorg ervoor dat luidsprekers bouwen een hobby blijft, en ga niet al te zeer hartepijn krijgen als je ze moet verkopen voor een ***-prijsje (I know the feeling.......)

Dat je die tientallen uren bloed, zweet en tranen voor elke speaker niet doorrekent OK, maar als je in een DIY subwoofer een driver van 600 EUR, 150 EUR aan MDF/hout en 100 EUR aan lijm, lamello's, dempingsmateriaal, baspoort, enz. steekt dan mag je deze toch wel voor 850 EUR verkopen zeker? :-\ Ik heb veel duurdere subwoofers van Velodyne en B&W gehoord en die halen het eenvoudigweg niet bij de DIY subwoofer in kwestie.

Als de drivers apart verkocht zouden worden dan zou daar uiteraard eerst een demonstratie aan voorafgaan.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

hifiman

Ander probleem is denk ik dat men niet weet wat jij precies verkoopt. Als ik een merkspeaker te koop zet kan men eerst vooronderzoek doen en met weet dan precies hoe de speaker eruit ziet en hoe deze door experts beoordeeld wordt en wat de nieuwprijs of zelfs de gemiddelde 2de hands prijs is. Kortom men kan een vrij goede mening voren alvorens te komen kijken/luisteren.

Bij zelfbouw weet je niets en dat zou voor mij al een te hoge drempel zijn om uberhaupt naar zelfbouwers bij iemand te gaan luisteren/kijken.. Dat ondanks het feit dat ik weet dat zelfbouw vaak beter is.

Groetjes,

Ronald

Wowly

Natuurlijk mag je ze PROBEREN te verkopen voor 850 euro, en als iemand jouw reputatie kent zal hij het er waarschijnlijk zeker voor doen! Echter de mark voor zelfbouw is relatief klein in dat prijssegment (denk ik) en de meeste zelfbouwers zullen met dat soort prijzen liever zelf een box in elkaar zetten. Dat je spullen in waarde dalen op het moment dat je de winkel uitloopt is al langer bekend, en dat geld denk ik ook voor chassis'.

Misschien als je een soort van foto-verslag maakt van de bouw en de kwaliteit daarvan kun je aspirant-kopers over de streep helpen, zeker degene die alleen maar naar kant en klare fabrieksboxen heeft geluisterd in dezelfde prijsklasse. Die zal het verschil wel merken O0

IK heb het altijd fustrerend gevonden dat je geen 6 sets nodig hebt, ik heb genoeg "goesting" om er wel zeven te bouwen! Dus zul je regelmatig een setje moeten verkopen..... (au pijn in mijn hart.... :'()

wowly

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Wowly on December 26, 2004, 10:33:02

IK heb het altijd fustrerend gevonden dat je geen 6 sets nodig hebt, ik heb genoeg "goesting" om er wel zeven te bouwen! Dus zul je regelmatig een setje moeten verkopen..... (au pijn in mijn hart.... :'()

wowly

Gewoon een HT beginnen..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

als ik die van mij zou verkopen vrees ik dat het hoogstens de kosten van de onderdelen zal afdekken en mdf, bloed zweet en tranen worden niet betaald...helaas...

voor het laatste stuk geldt dus echt "wat de gek ervoor geeft"

Johan Van Gompel

Quote from: Wowly on December 26, 2004, 10:33:02
IK heb het altijd fustrerend gevonden dat je geen 6 sets nodig hebt, ik heb genoeg "goesting" om er wel zeven te bouwen! Dus zul je regelmatig een setje moeten verkopen..... (au pijn in mijn hart.... :'()

The truth hurts... :'(
Maar ik heb al een manier gevonden om mijn twee subwoofers toch te kunnen houden en twee vloerstaanders ernaast te kunnen plaatsen (staan momenteel op de l/r subwoofer met twee amps naast elkaar ertussen). Ik moet gewoon een niet al te brede (hoe dik is een 3000VA RKT? ;D), meer vertikaal georienteerde DIY amp/preamp combinatie bouwen. Dat zullen we dus maar even doen. ::)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Arno P

Johan...even off topic....zijn er al wat foto's van jouw nieuwe inrichting ???

Johan Van Gompel

Quote from: Arno P on December 27, 2004, 21:02:46
Johan...even off topic....zijn er al wat foto's van jouw nieuwe inrichting ???

Iets zoals dit bedoel je:



De rechterkant is het spiegelbeeld van de linkerkant. ;) Links van de deur zit een enorm houten gat; het shoji scherm en het zwarte gordijn dat ervoor moet komen moet ik nog steeds maken. Hetzelfde geldt voor het airco-voorzetpaneel. Het hele HT (muren en plafond) is in hetzelfde zwart als dat naast de deurlijst geverfd. De vloerstaanders staan momenteel op de subwoofers (tweeters staan dus "iets" boven oorhoogte ;)).

Ik hoop dat ik later een huis zal hebben met een HT ruimte van 5 m bij 8 m o.i.d. ; dan kan je je speakers tenminste op een behoorlijke manier opstellen, je projector aan het plafond hangen, enz.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Arno P

Johan....geweldig !!!  :D

Open even een apart topic mannn...hartstikke leuk... ;)