Remko's muziekopstelling

Gestart door reMC, december 20, 2004, 11:23:25

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

reMC

Citaat van: bmateijsen op januari  4, 2005, 11:33:14
En nu nog een mooi rek! ;D

Ga ik vandaag achter aan bellen :D

Ps. Haugtussa is intiem.. :o (Ook nog weer niet wat het moet zijn maar toch)  O0

bmateijsen

Citaat van: reMC op januari  4, 2005, 11:38:31
Ga ik vandaag achter aan bellen :D

Ps. Haugtussa is intiem.. :o (Ook nog weer niet wat het moet zijn maar toch)  O0

spider of wat anders??

reMC

Het wordt wat anders, maar dat had je al kunnen weten.. (Moet jij als moderator niet alle topics van voor naar achter kennen? ;D)

Het wordt een 'rack' van 'klankhout'. Eigenlijk is het gewoon een kastje van de houtsoorten Spruce en Sitca Spruce. Deze houtsoorten worden ook toegepast in de Sonatine luidspreker.

Iets dergelijks als dit moet het meubel worden:

bmateijsen

Ik probeer veel te lezen.. maar alles wordt lastig ;)

Inmiddels herinner ik het me weer... alleen ik zie bij dat soort rekken weinig meganische ontkoppeling of juist koppeling. Wat is de gedachte er ook alweer achter?

Groet Bjorn

reMC

Citaat van: bmateijsen op januari  4, 2005, 12:00:02
Ik probeer veel te lezen.. maar alles wordt lastig ;)

Inmiddels herinner ik het me weer... alleen ik zie bij dat soort rekken weinig meganische ontkoppeling of juist koppeling. Wat is de gedachte er ook alweer achter?

Groet Bjorn

Eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik weet alleen dat het voor mij beter dan bijv. een spiderrack werkt en wat ze er over zeggen op www.musicalaffairs.com (de makers):

"Tijdens onze zoektocht naar de ideale luidspreker ontdekten we de unieke eigenschappen van de houtsoorten Spruce en Sitca Spruce; deze blijken ook ideaal voor voor het afleiden van trillingen resulterend in meer rust en detailering in het geluidsbeeld."

Op hun site staan overigens andere versies van de racks dan ze bij Audio Cube hebben staan. Wellicht hebben ze bij Audio Cube er weer zelf aan gesleuteld.

R

Zitten die speakerkabels niet raar. Alles wat blauw is naar links en rood naar rechts. Of zie ik het verkeerd.

patrick_vdb

Hi Remko,

CiteerHet wordt een 'rack' van 'klankhout'. Eigenlijk is het gewoon een kastje van de houtsoorten Spruce en Sitca Spruce. Deze houtsoorten worden ook toegepast in de Sonatine luidspreker.

Als ik mij niet vergis werd ergens in het andere topic al aangehaalt dat resonanties niet tegen gegaan werden maar juist positief gebruikt werden. Dat elk materiaal een resonantiepunt heeft is bekend, het is ook bekend dat vele houtsoorten andere, breedbandige, resonantiepunten hebben. Dat de makers de lijn doorzetten om hun audioracks en luidsprekers van hetzelfde houtsoort te maken, en zodoende een synergie ontwikkelen met behulp van de karakterastieken van de gebruikte houstoorten vind ik persoonlijk erg voor ze spreken. Erik vond dan wel dat er nogal negatief werd gereageert in die andere topic maar als ik een positief punt zie, haal ik 'm ook aan ;D .

Mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: Ruben op januari  4, 2005, 12:16:18
Zitten die speakerkabels niet raar. Alles wat blauw is naar links en rood naar rechts. Of zie ik het verkeerd.

Zit inderdaad een beetje raar. In al mijn enthousiasme had ik geen zin om het netjes te doen :D

Citaat van: patrick_vdb op januari  4, 2005, 12:17:53
Als ik mij niet vergis werd ergens in het andere topic al aangehaalt dat resonanties niet tegen gegaan werden maar juist positief gebruikt werden.

Dat is de filosofie van 47labs. Het kan echter heel goed dat Audio-Cube daar verder mee experimenteerd.

Citeer
Dat elk materiaal een resonantiepunt heeft is bekend, het is ook bekend dat vele houtsoorten andere, breedbandige, resonantiepunten hebben. Dat de makers de lijn doorzetten om hun audioracks en luidsprekers van hetzelfde houtsoort te maken, en zodoende een synergie ontwikkelen met behulp van de karakterastieken van de gebruikte houstoorten vind ik persoonlijk erg voor ze spreken.

Klopt enigszins. Alleen is het volgens mij niet zo dat de bewuste houtsoort in het rack wordt gebruikt omdát het ook in de luidspreker wordt toegepast. Aan de andere kant is wat ik zeg BS want de 'unieke eigenschappen' van het hout worden gewoon weer benut.

Rappie

Ben ik nu echt de enigste die geen idee heeft wat dat ding nu doet .... ?  :-X

Hij ziet er wel goed uit, en na wat te zoeken op internet over dat ding zie ik dat het best high end is, maar nergens staat eenvoudig uitgelegd wat het is ....
Eigenaar van Paulthé

reMC

Citaat van: Rappie op januari  4, 2005, 13:23:48
Ben ik nu echt de enigste die geen idee heeft wat dat ding nu doet .... ? :-X

Hij ziet er wel goed uit, en na wat te zoeken op internet over dat ding zie ik dat het best high end is, maar nergens staat eenvoudig uitgelegd wat het is ....

Het is een versterker :D

Hier zie je de versterker (achter de cd-hoes) en daarnaast de voeding.

R

Je mag je snoeren wel eens opruimen. Iig beter neerleggen

Rappie

Ohhhh oke is dat een voeding :) Ik vond hem op mijn auto subwoofer lijken :-X
Eigenaar van Paulthé

garmtz

Hmmm... Lavardin heeft dezelfde ideeën over racks denk ik...

MULTIPLEX!

CiteerWhat is the best rack to put the amplifier ?
The supporting board of audio components intends first to connect the component to a static and steady physical reference and second to be itself as neutral as possible.
Thus, puting component on resonating materials seems really a bad idea. Meanwhile, some materials at first non suspected for resonating do in fact much more than expected : glass, marble, even granitron and all minerals and metals have very poor self damping modulus and allow vibrations to stay in, be amplified and sent back to component.
The ultimate material is wood. Wood is made of oriented fibers that conduct energy and reduce it when energy has to pass from one fiber to an other. More, the plywood behave much better than solid wood because of its thin cross layers that allow a maximum spreading of the energy. Pressed wood and "medite" powder wood do not spread energy because they lost the fiber structure of real wood.

For these reasons, avoild any stand made completely or partially with :
- Minerals, glass, marble, granitron, ceramic : dry sound, much trebles, loss of nuances
- Carbon fiber, compounts, polyester, etc : like above
- Metal, steel, aluminium, .... : loss of nuances, agressive sound
- Pressed wood and medite : loss of detail and nuances
- Solid wood : not too bad in fact, but there is better for cheaper
- Springs, rubbers, magnets, air chamber : loss of trebles, detail and nuances

To our point of view, combinating minerals with metal with rubber and with every thing else passing by, is not a demonstration of know how...
 Finally, if you have a solid, well build eavy and steady wood peace of furniture that could receive your equipment, it has much chances to sound far better than most of the Super High Tech Space or Formula One technology ( ! ) stands out there. And still, you can put a thick board of plywood under each component, for even better results....

These racks are based on our design recommendations. They are hand made. Because they weight much and because they are made of full solid materials and because they are difficult to finish, their industrial cost is higher than traditional hightech hifi stands using glass, metal tubes, carbon fiber, aluminimum ... They don't look impressive, there is no mad science behind, they just allow the best components to sound better.....

reMC

Citaat van: Ruben op januari  4, 2005, 13:30:41
Je mag je snoeren wel eens opruimen. Iig beter neerleggen

Wat interesseert mij dat nou ;D ;). Ik heb een Gaincard, ik hoeft NOOIT meer op te ruimen.. ::) ;D :-*

Citaat van: Rappie op januari  4, 2005, 13:31:03
Ohhhh oke is dat een voeding :) Ik vond hem op mijn auto subwoofer lijken :-X

;D LOL

Citaat van: garmtz op januari  4, 2005, 13:31:34

MULTIPLEX!

We zitten nog steeds redelijk op één lijn merk ik  8) ;D

R

Citaat van: garmtz op januari  4, 2005, 13:31:34

MULTIPLEX!

Ow wow, ziet er nog gelikt uit ook nog. Leuk om zoiets zelf te maken... Dat zal staan als een huis denk ik, 40 mm multiplex.

patrick_vdb

Hi,

Inderdaad een leuk rack :D

De keuze voor het materiaal is wel duidelijk alleen de keuze voor het hoge gewicht nog niet? Hoe hoger het gewicht, hoe hoger de opslagcapaciteit van het materiaal, des te meer feedback aan de apparatuur wat gedragen wordt....Of het geheim ligt in het gebruik van de multiplex (de losse lagen)?

mvrg

Patrick

reMC

Zojuist even gebeld met Audio-Cube. Een 'klankhouten' meubel van zo'n 80 bij 40 cm kost rond de €200. Wellicht duur voor wat hout maar goedkoop voor het resultaat zeg ik maar ;)

@ Patrick, het meubel van audio-cube is volgens mij juist heel licht.

patrick_vdb

Hi Remko,

Voor een goed rack geen geld :D

Eerlijk gezegt had ik ook niet verwacht dat het rack van audio-cube zwaar zou zijn, kijkende naar de Sonatine ;). Mijn vraag of nieuwsgierigheid staat dus ook voor de aanbeveling van Lavardin.

mvrg

Patrick

R

Nette prijs, 200 euro. Besteld?

reMC

Over de Gaincard:

Na 10 uur gespeeld te hebben bloeit hij steeds meer open. Zo krijg ik er letterlijk openheid bij en wordt het geheel beetje bij beetje tastbaarder. En ja hoor, ook de de klankrijkdom neemt steeds meer toe. Wat ik nog mis is de snelheid en dynamiek van 47labs. 'Toevallig' twee zaken die best toe te schrijven zijn aan de verhuistrafo die er tussen hangt. Wel relatief gezien, want hij is nog steeds best snel en vooral dynamisch. (micro- is top, macrodynamiek blijft achter) Vandaag of morgen eens een direct vergelijk doen met de Shigaraki, die het zonder verhuistrafo hoeft te doen.

@ Ruben, nog niet besteld. Eerst even de financien weer op orde krijgen. Ik denk 'm eind deze maand te kunnen bestellen, anders eind februari.

Ps. €200 is een schatting van Wilco. Het kan er zo nog een stuk boven of zelfs onder zitten. Erg afhankelijk van de maten natuurlijk maar ik denk dat 80(L) - 40(B) - 50(H) cm. genoeg is.

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op januari  4, 2005, 14:26:02
De keuze voor het materiaal is wel duidelijk alleen de keuze voor het hoge gewicht nog niet? Hoe hoger het gewicht, hoe hoger de opslagcapaciteit van het materiaal, des te meer feedback aan de apparatuur wat gedragen wordt....Of het geheim ligt in het gebruik van de multiplex (de losse lagen)?

Multiplex heeft een goede inwendige demping, beter dan MDF bijvoorbeeld. Ik gebruik het onder mijn draaitafel. Klonk beter dan natuursteen en MDF.

reMC

Wat ik trouwens wél raar vindt is dat de 25w Gaincard veel minder hard gaat dan de 20w Shigaraki. Ik weet nog van eergisteren dat ik de Shigi van de 10 stappen zeker niet boven de 5 moest gaan (te hard). De Gaincard, met een 12-staps volume regeling, kan ik op zo'n 9/10 zetten en dan haalt hij het misschien net bij die 5 van de Shigaraki.
Allebei overigens aangesloten op dezelfde DVD-speler.

Kan dit iets met de verhuistrafo te maken hebben?

patrick_vdb

Hi Remko,

Ik durf de invloed van de verhuistrafo niet te voorspellen. Maar een uitspraak doen over het 'harder gaan' is zowiezo al gevaarlijk indien je niet weet of beide versterkers dezelfde lineare/logaritmische schaal aanhouden ;)

Daarnaast is het verschil tussen 20 watt en 25 watt te verwaarlozen in termen van luider spelen.

Heb je een dB-meter? Want dan zou je de daadwerkelijke SPL eens kunnen meten in plaats van ervaren, want hierin kun je goed voor de gek worden gehouden.

@Garmt,

Multiplex zal absoluut een betere inwendige demping hebben dan MDF door de verschillende lagen (grotere stijfheid). Maar ik doel echt op de massa...of valt dit toch nog erg mee bij deze racks?

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op januari  4, 2005, 18:08:46
Hi Remko,

Ik durf de invloed van de verhuistrafo niet te voorspellen. Maar een uitspraak doen over het 'harder gaan' is zowiezo al gevaarlijk indien je niet weet of beide versterkers dezelfde lineare/logaritmische schaal aanhouden ;)

Daarnaast is het verschil tussen 20 watt en 25 watt te verwaarlozen in termen van luider spelen.

Heb je een dB-meter? Want dan zou je de daadwerkelijke SPL eens kunnen meten in plaats van ervaren, want hierin kun je goed voor de gek worden gehouden.

Met de Shigi op 4,5/10 en de Gain op 7/12 speelt de Shigi zo'n 3 á 4 db luider.