Remko's muziekopstelling

Started by reMC, December 20, 2004, 11:23:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Mei 2007, HUIDIGE SET:



Bron
47labs Shigaraki loopwerk (Pel Audio versie) via een Pel Audio digitale interlink aangesloten op de 47labs Shigaraki dac (Pel Audio versie)

Versterking
Sun Audio SV-2A3 (Pel Audio versie)

Luidsprekers
Sonatine door Musical Affairs en Audio-Cube

Interlinks
Pel Audio (analoog)

Speakerkabel
47labs 4719 kabel

Stroomvoorziening
Custom made mahonie stekkerblok door Musical Affairs met Furutech FI-E30 (R) stopcontacten en Furutech FI-E35 (R) stekker.

3 (Pel Audio versie) powercords met Furutech FI-E35 Gold en FI-15 stekkers.

Tamura scheidingstrafo.

Rack
Custom made meubel van Sitca Spruce door Musical Affairs



---------------------------------

Openingspost december 2004:

Quote from: reMC on December 20, 2004, 11:23:25
Het moest er ooit van komen en ik hoor zojuist dat we eindelijk een digitale camera hebben, zonder foto's durf ik hier natuurlijk niets te posten..(ze volgen vanavond)

Ik woon 'thuis' alwaar ik een slaapkamer van zo'n 13m2 heb. Niet groot maar bijna geen last van extreem irritante reflecties of een dreunend laag. De stage is echter helemaal niks, dit laatste is er ook niet aan te doen. Het geluidsbeeld stopt waar de muren staan..en die staan dicht bij elkaar.

Apparatuur is de volgende:

- Versterking = 47labs Gaincard
- DVD/CDspeler = Sony DVP-NS905
- Speakers = Von Schweikert VR-2
- 'Digitale' interlink = Ginshi
- Analoge interlinks = 47labs 4708 OTA kabel met 47labs pluggen
- Speakerkabel = 47labs 4708 OTA kabel

Een andere reden voor het openen van deze thread is dat ik momenteel in onderhandeling ben met iemand voor een 47labs Gaincard, mijn ultieme versterker.

Ik hoop en spaar vooral. De Gaincard zou mijn Onkyo gaan vervangen, ik heb immers ook nog maar twee speakers dus aan een surround receiver heb ik hoe dan ook weinig.

Nu is de muziek weinig bijzonder. Erg leeg en rommelig. Weinig klankkleuren en alles lijkt op elkaar. Het hoog is een beetje korrelig (noten vallen uit elkaar). De muziek is vrij traag en wil maar niet loskomen van de speakers. Dit laatste ligt natuurlijk voor een groot deel aan mijn kamer maar hoop hierin met een versterker-upgrade toch verandering te brengen. Het allerbelangrijkste is dat ik gewoon niet kan genieten, ik kan me niet overgeven aan de muziek. Laten we dat snel veranderen..

Wat zijn de toekomst plannen? Als ik de Gaincard in mijn bezit kan krijgen ben ik dolgelukkig, aan de andere kant ben ik nog niet echt tevreden. Daarom zou het daarna leuk zijn om een 47labs DAC te hebben, om aan te sluiten op mijn DVD-speler. Vervolgens kan ik een 47labs loopwerk gaan aanschaffen en begint de set al compleet te worden. Dit is trouwens wel een meer-jaren plan. Intussen zullen er nieuwe interlinks aangeschaf worden. Deze heb ik immers, op een digitale na, nog niet. In een veel later stadium wil ik Cees Pel en Wilco (Audio-Cube) inschakelen om mijn 47labs apparatuur te modificeren, hier is vooral Cees Pel in gespecialeerd en brengt deze naar mijn mening al extreem goede apparatuur naar een nog hoger, niet te vergelijken, niveau.

Hier onder een, (nogal scheve zie ik), foto van de set. De opstelling van versterker ed. is tijdelijk hoor ;) Bierviltjes is even om de afstand tussen de componenten te houden ivm warmte. (Tuner staat daar normaal niet bovenop.) Het staat op een plastic doos omdat ik anders bang ben dat ik er tegen aan trap. Het staat daar in die hoek omdat ik aan het experimenteren was met speakerkabels.

Sjors

Mooi man! ik wacht de foto's af  ;D

Groet, Sjors

Joep

Goed bezig ReMC! Die Onkyo ben je snel vergeten als je de Gaincard hoort. Je Gaincard ben je vergeten zodra de muziek is afgelopen: hij is echt té klein, gewoon!! ;D ;D

bmateijsen

Is dat die Gaincard die op hifi.nl staat?? Zou je dat wel doen een versterker met ene 110v naar 230 volt omvormer nemen?

reMC

#4
Quote from: bmateijsen on December 20, 2004, 14:09:58
Is dat die Gaincard die op hifi.nl staat?? Zou je dat wel doen een versterker met ene 110v naar 230 volt omvormer nemen?

Dat is 'm inderdaad. Ik ga eerst luisteren natuurlijk. Het is naar alle waarschijnlijk sowieso beter dan mijn Onkyo..Het plan is om daarna een nieuwe voeding te kopen. Namelijk een 50watt versie (en 230v natuurlijk), de versie die er bij zit is de 25watt, de 50w is alweer een stukje beter. Dan heb ik alsnog voor een heel vriendelijk prijs een extreem goede versterker.

bmateijsen

In dat upgrade -pad is het inderdaad geen probleem.. maar een omvormer zou weleens wat roet in het muzikale karakter van de 47labs kunnen strooien, alhoewel je dit nooit helemaal van tevoren kan voorspellen..

Groet bjorn

reMC

Quote from: bmateijsen on December 20, 2004, 14:45:56
In dat upgrade -pad is het inderdaad geen probleem.. maar een omvormer zou weleens wat roet in het muzikale karakter van de 47labs kunnen strooien, alhoewel je dit nooit helemaal van tevoren kan voorspellen..

Groet bjorn

Dikke kans dat hij roet in het eten gaat gooien, maar hoeveel? Het is altijd nog (veel?) beter dan wat ik nu heb..
Ik ga hem naast een Shigaraki zetten en dan hoor ik het verschil snel genoeg...

Harry HT

Hoi Remko,
Quote from: reMC on December 20, 2004, 14:51:53
Dikke kans dat hij roet in het eten gaat gooien, maar hoeveel? Het is altijd nog (veel?) beter dan wat ik nu heb..
Ik ga hem naast een Shigaraki zetten en dan hoor ik het verschil snel genoeg...
En bij twijfel niet kopen ! Heb geduld en maak de juiste beslissing.

Een paar mooie speakers heb je staan  8)

Wat zit er nu precies tussen je reciever en volgens mij je dvd-speler? Het is geen masterbase?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

reMC

Quote from: Harry HT on December 22, 2004, 10:22:03
Hoi Remko,
En bij twijfel niet kopen ! Heb geduld en maak de juiste beslissing.

Zeker niet! Ik ga gewoon vergelijken en alleen bij overtuiging schaf ik hem aan..

QuoteEen paar mooie speakers heb je staan 8)

8)

Quote
Wat zit er nu precies tussen je reciever en volgens mij je dvd-speler? Het is geen masterbase?

Quote from: reMC on December 20, 2004, 11:23:25
Hier onder een, (nogal scheve zie ik), foto van de set. De opstelling van versterker ed. is tijdelijk hoor ;) Bierviltjes zijn even om de afstand tussen de componenten te houden ivm warmte. (Tuner staat daar normaal niet bovenop.) Het staat op een plastic doos omdat ik anders bang ben dat ik er tegen aan trap. Het staat daar in die hoek omdat ik aan het experimenteren was met speakerkabels.

oud_account_1

Hoi ReMC(o),

Zoals je misschien wel eens gelezen hebt, heb ik zelf een chipamp gemaakt.
Daarvoor heb ik een print ontworpen voor het schema van de application note van National.
Zoals ook de bouwers v/d gaincard gedaan hebben;
Het is dus in principe geen gain clone alhoewel ze wel zo bekend staan :)

Ik heb toen een aantal van die printjes besteld en er nog een aantal over.
Ook heb ik de meeste onderdelen nog, en ik kan dus 2 mono blokken voor je maken.
Volgens mij blijf je onder de 300 euro voor een stereo set.

Mocht je het interessant vinden, dan wil ik je bij deze uitgenodigen om eens te komen luisteren.
Mijn eigen set ligt naast de speaker zonder behuizing en die kan ik dus niet zo makkelijk meenemen :)

Wat onderdelen op de frontplaat:
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Wat leuk zeg!

Ik ga waarschijnlijk volgende week de bewuste Gaincard naast de Shigaraki zetten. Hoe zou niet verkeerd zijn om daar ook eens een 'Gainclone' bij te horen. Ik begrijp echter dat dat lastig wordt of niet?

oud_account_1

Quote from: reMC on December 22, 2004, 11:25:17
Wat leuk zeg!

Ik ga waarschijnlijk volgende week de bewuste Gaincard naast de Shigaraki zetten. Hoe zou niet verkeerd zijn om daar ook eens een 'Gainclone' bij te horen. Ik begrijp echter dat dat lastig wordt of niet?

In theorie zou het kunnen, maar zoals je hieronder ziet ligt alles nog open en los.
Vervoeren in deze staat zou kunnen resulteren in afgebroken pennen, omdat het koellichaam en de trafo nogal zwaar zijn.
Als buig-/breekpunt is dan het IC de grootste kanshebber, met als mogelijk risico dat bij aansluiten DC op de uitgang komt te staan.
Wat dat voor speakers kan betekenen hoef ik denk ik niet uit te leggen   ::)

Ik heb binnenkort vrij, dan ga ik een passieve voorversterker ontwerpen.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Quote from: squadra on December 22, 2004, 11:40:49


In theorie zou het kunnen, maar zoals je hieronder ziet ligt alles nog open en los.
Vervoeren in deze staat zou kunnen resulteren in afgebroken pennen, omdat het koellichaam en de trafo nogal zwaar zijn.
Als buig-/breekpunt is dan het IC de grootste kanshebber, met als mogelijk risico dat bij aansluiten DC op de uitgang komt te staan.
Wat dat voor speakers kan betekenen hoef ik denk ik niet uit te leggen   ::)

Ik heb binnenkort vrij, dan ga ik een passieve voorversterker ontwerpen.

Je zou eens aan de behuizing moeten werken. Dat doet kan heel veel aan het geluid doen! Maar erg leuk dat je er mee bezig bent!

oud_account_1

Quote from: reMC on December 22, 2004, 14:27:30
Je zou eens aan de behuizing moeten werken. Dat doet kan heel veel aan het geluid doen! Maar erg leuk dat je er mee bezig bent!

Ik heb de frontplaat al laten maken, en de rest komt ook nog wel.
De eerste tekeningen van de rest vd behuizing heb ik ook al eens gemaakt.

Dat wordt waarschijnlijk een metalen frame tegen instraling met daaromheen houten zijkanten en een marmeren toplaag.
En voor de achterkant dan weer een aluminium plaat van dezelfde afmetingen als de voorkant.

maar ja, electronica is veel leuker en zonder kast klinkt het ook al goed ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Een beetje schuiven kan wonderen doen!


R

Meubels.. wie heeft ze ook nodig :D Klinkt anders denk ik.

reMC

Klinkt absoluut anders, onder andere homogener maar nog lang niet zoals ik het wil ;)

De plastic doos gaat snel weg en daar komt een meubel voor in de plaats.

R


reMC

Bedankt, ik ga echter voor iets anders. Een meubel van klankhout. Houtsoorten Spruce en Sitca spruce. Vind ik mooier om te zien en doet zijn werk naar mijn smaak ook beter. Tevens helemaal niet duur geloof ik.

R


reMC

#20
Quote from: Ruben on December 25, 2004, 17:28:49
Oh ja, wist ik al ;)

8)

Past qua kleur ook weer goed bij mijn speakers geloof ik, kan ook geen kwaad. Maakt die kabelrommel daar achter weer een beetje goed! Op het meubel komt mijn cdspeler en (nieuwe?) versterking te staan. Naar het schijnt kan dat gewoon bij elkaar. Gaan de af te voeren trillingen elkaar dan niet storen dan of iets dergelijks?


Joep

Hé Remko, hoe klinkt het nu? Heb je die schuimshit-platen nog tegen de muur en achter je? Het ziet er zo wel cool uit. Mooi meubeltje, cd op de onderste plank en de Gaincard daarboven!

Volgens mij gaat het wel goed met de trillingen als je twee apparaten op 1 kastje zet (zóveel trilt het nou ook weer niet). Kijk een generator en een platenspeler op 1 plank, dát kan niet!
;D ;D

reMC

Vandaag bij de hier boven mij postende jongeman een 47labs 'broodrooster' Shigaraki te leen opgehaald. Volgende week krijg ik de 2dehands 47labs Gaincard. Het is een enorm scherpe prijs en de verkoper schijnt er erg snel van af te willen... Hoe betrouwbaar hij mij ook lijkt, ik wil graag zeker weten dat ik een 100% werkend apparaat koopt. Ik kan hem hier dus mooi naast het broodrooster zetten en de versterking vergelijken.

Enorm probleem is dat ik mijn Sony cdspeler nu veel te veel 'hoor'. Enorme kleuring, hardheid en vooral scherpte neem ik waar. Niet al te prettig om naar te luisteren..maar eens bedenken hoe ik dat ga oplossen als ik de Gaincard inderdaad koop..

patrick_vdb

Hi Remko,

De weg naar Rome is niet in een dag gelegt....dus ik neem aan dat je ook niet alle haast van de wereld hebt? Aangezien Shigaraki bij jouw absoluut niet stuk kan zou ik voor hun cd-transport gaan in de loop van de tijd, misschien hun DAC al eerder aanschaffen en de Sony tijdelijk als loopwerk gebruiken?

Heb je overigens de 25 of 50 watt versie gekocht?

mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

#24
Hoi Remco

Waanzinnig leuk en gaaf dat je in de markt ben voor de topspullen van 47.....

Toch een paar zinnen welgemeende waarschuwing.....

Kijk uit met je scherpklinkende cd speler.....je hebt waarschijnlijk niet meteen budget om hem voor een accuphase of een 47 te vervangen....dat betekend dat je je mogelijk gaat ergeren in die periode tot meer budget..... :'(

Misschien is het wel iets verstandiger om bv. eerst het 47 loopwerk/dac te kopen  ???

Ook de voeding moet je hulp bij vragen....bv. aan Cees Pelt....vergeet niet zo een voeding is een waanzinnig belangrijk onderdeel van de versterker.....

Zet je anders op een soort 2e handslijst bij AudioCube (als er zoiets is)....

Enfin succes...en nogmaals leuk dat je deze spannende tijden met ons deelt....ik ben razend benieuwd hoe het uitpakt..... ;)


+++edit++++

Hoi Patrick ik was eerder maar jij typt sneller..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!