Een center + surround voor bij de Eidolon

Started by Peter Schut, December 19, 2004, 15:28:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#25
Quote from: Spacebass on December 23, 2004, 06:48:35

Ik wilde het niet zeggen want ik weet wat Erik's mening is in deze, maar jij bent een stuk fermer dan ik! LOL  ;D

Ik bedoel met het belangrijkste ook meer....krijgt de meeste info....verder spreekt het voor zich dat ze allemaal eender moeten zijn....

Dus ook nog even een halfje Eidolon Diamond erbij....en je hebt je center... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Als je Rob je speakers nou door laat meten, dan komt hij wel met de beste oplossing voor de center. ;)

Spacebass

Quote from: Krunk on December 23, 2004, 16:28:21
Als je Rob je speakers nou door laat meten, dan komt hij wel met de beste oplossing voor de center. ;)
Heeft Rob nou inmiddels een center dan  ???

Peter Schut

heeft er iemand ervaring met de C212 vs de C223?

Bart_M

Quote from: Spacebass on December 23, 2004, 22:18:42
Heeft Rob nou inmiddels een center dan ???

Nog niet. Maar er zijn wel plannen volgens mij.
Als er nieuwe speakers komen, dan zullen het wel speakers zijn die rondom precies hetzelfde zijn. Dus als het een Avalon clone wordt, dan zal er ook wel een deftige center bij komen.

Rob_Dingen

Hoi

Ik kan me eigen maar niet motiveren voor een center omdat ik er voor mezelf eigenlijk geen behoefte aan heb ben verschrikelijk tevreden met mijn phantom center O0

Rob

patrick_vdb

Hi Peter,

Quote from: Rob_Dingen on December 24, 2004, 01:15:36
Ik kan me eigen maar niet motiveren voor een center omdat ik er voor mezelf eigenlijk geen behoefte aan heb ben verschrikelijk tevreden met mijn phantom center O0

De reden van Rob geeft precies weer wat er speelt, voor jezelf is de phantom center zo ontzettend mooi en geintegreerd in het geluidsbeeld maar de beperkingen treden op wanneer je met meer dan bv 3 mensen film gaat kijken. Twee mensen vallen dan onherroepelijk buiten de sweet-spot en de center luidspreker is dan een handige 'tool' om dialoog toch in het midden te houden, er treden dan echter weer andere dingen op die niet helemaal jofel zijn maar goed. Voor veel mensen is het nu eenmaal zo dat zij het grootste gedeelte van de tijd alleen of met z'n tweeen film  kijken en dan hoeft er geen center aan te pas te komen wanneer je een beetje goede frontstage hebt.

Zelfbouw kan natuurlijk fantastische resultaten opleveren, en als je een Avalon-kloon gaat maken zal deze absoluut goed gaan integreren. Waarom toch geen 'full-range' als surrounds? De kamer wordt groter dus de plaats zul je wel hebben, en het gebied waarin de surrounds actief zijn is even breedbandig als de frontstage...als het mijn keuze was, wist ik het wel ;)

mvrg

Patrick

Robbo

Voordeel van een phantom center is wel dat het dialoog ook uit het scherm lijkt te komen.  Niet van eronder of erboven.

Spacebass

Robbo, dat is precies wat patrick en ik op meerdere plekken ook steeds zeggen...er lijkt meer synergie te zijn tussen de film en het geluidsbeeld....

Movievault

Klopt helemaal, het geluidsbeeld bij een fantomcenter is mooier natuurlijker dan anders.
alleen, als je met meerdere bent valt het helemaal in voor bepaalde personen
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Spacebass

Quote from: FrankG on December 25, 2004, 21:39:56
Klopt helemaal, het geluidsbeeld bij een fantomcenter is mooier natuurlijker dan anders.
alleen, als je met meerdere bent valt het helemaal in voor bepaalde personen
dat is idd het enige moment dat ik een center zou willen gebruiken...
en als het bezoek dan weg is, kijk ik de film nogmaals...zonder center  ;D

Martin_M

Het valt me op dat er nu veel meer phantomcenter aanhangers zijn dan pakweg een jaartje geleden ???
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Quote from: Martin_M on December 25, 2004, 22:10:45
Het valt me op dat er nu veel meer phantomcenter aanhangers zijn dan pakweg een jaartje geleden ???

Wijsheid komt met de jaren Martin ;D

Maar waarom een treurige smiley erbij?


mvrg

Patrick

Spacebass

#38
Is een vragende smilie volgens mij...en ja het aantal aanhangers groeit, naarmate het een individuele beleving wordt..

net zoals met de videorecorder vroeger...toen kwam de hele straat bij je een gehuurde film kijken. Nu met projectie gebeurd zo'n beetje hetzelfde...als iedereen eenmaal zijn eigen HT heeft, dan krijgen we een overschot aan centerspeakers op de markt...nou ja behalve de mensen die bewust niet in het midden willen zitten..

VlisChris

Je hebt gewoon van die vlagen waarin alles en iedereen opeens het licht ziet :)
Ineens allemaal aan de SVS, ineens allemaal aan de Kimber, ineens allemaal aan de Apogee, er is een trend geweest waarin iedereen zich helemaal suf werkte met powerkabels, en nu dan met een phantoom center :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou nooit zonder center willen.....je hebt gewoon VEEL meer geluid rondom en VEEL meer energie uit het midden......je bioscoop-illussie is compleet.....daarbij ontlast je ook nog eens je fronts bij complexe signalen dus.......ik adviseer Peter een center...... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Ik krijg het idee dat je soortgelijke problemen ook hebt met plain stereo. Mis je daar ook van alles als je in het midden zit....of kies je dan een DSP die het center verhaal aanstuurt?

Je moet nog steeds een keer langskomen om te kijken of je idd wat mist.....

Movievault

Ik denk dat je hier een onderschied moet maken en niet zo zwart wit moet zien.
Zonder center is alles homogener, als je set dat toelaat. Niet elke set zal een mooi ruimtelijk beeld neerzetten met de 2 fronts. Ook met meerdere kijken zal resulteren dat er zoals Erik zegt meer energie lijkt vrij te komenuit een center.
Ik denk dat het zowat wikken en wegen is. Als ik alleen kijk dan zet ik de center af, met meerdere MOET ik hem opzetten, anders hebben andee er echt hinder van, is zoiets als lipsync :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Martin_M

#43
Wat is het doel eigenlijk van je surrounduitbreiding Erik?

Gaat het je om alleen multikanaals muziek (SACD/DVD-audio) of (ook) films met een beeldweergever?

In dat laatste geval vind ik de centerspeaker belangrijker worden naarmate het formaat van het beeld kleiner wordt.
Met een phantomcenter kan het geluidsbeeld wel eens groter worden dan je eigenlijke beeld en dat is erg storend. Je moet strefen naar een één op één afbeelding wat beeld en geluid betreft.
Met een TV (die relatief klein is vergeleken bij een >2 meter breed scherm) wil je wellicht het geluid wat 'kleiner' afgebeeld hebben.
Die kleinere afbeelding vind ik nl. vaak het nadeel van een centerspeaker (bij gebruik van een groot scherm). En dat hoeft dan lang niet altijd aan de afstraling van de speaker op zich te liggen maar ook vaak aan de plaatsing ervan in vergelijk met de fronts. Het is toch vaak een liggende speaker die vaak minder goed geplaatst kan worden dan de fronts.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Peter Schut

Ik denk dat het een en ander afhankelijk is van de kamer en gebruikte speakers.
Bij Dolby in San Fransisco waren de demo's zeer overtuigend met center. (en phantom settings afhankelijk van de processor)
Dit waren wel sets van een merk, waarvan de center een onderdeel van het ontwerp is (B&W, JBL, Paradigm)

Mijn nieuwe kamer is 6.6m x 8.5m, dit geeft me de mogelijkheid de Avalons wat verder uit elkaar te zetten (3,63m) en bijna parallel.
Dit maakt dat de Eidolon een enorm breed beeld geeft. In mijn huidige situatie is mijn kamer a-symetrisch en staan de speakers nit in het midden van de muur. Datmaakte dat ik de Eidolons meer inwaards moest draaien anders trok meteen het beeld naar een kant.

Met die nieuwe situatie zal het weer anders worden, en is een center weer een ander verhaal. Ik ben echter van plan geen compromissen aan de stereo weergave te doen. Film is anders, je luisterd met je ogen.........

Ik ga me daarom maar met de surrounds bezig houden. Het plan wisseld nu tussen een mini eidolon met C23 en C95 of symbol kloon met C23 en 2x C89

ik zal de tekeningen volgende keer posten

Martin_M

Quote from: Peter Schut on December 26, 2004, 09:54:58
Ik denk dat het een en ander afhankelijk is van de kamer en gebruikte speakers.
Bij Dolby in San Fransisco waren de demo's zeer overtuigend met center. (en phantom settings afhankelijk van de processor)
Dit waren wel sets van een merk, waarvan de center een onderdeel van het ontwerp is (B&W, JBL, Paradigm)
Ik weet dat het ook heel erg goed kan. Maar dit zijn vaak geen woonkamer-achtige ruimtes. De praktijk is (helaas) vaak anders.

Quote
Mijn nieuwe kamer is 6.6m x 8.5m, dit geeft me de mogelijkheid de Avalons wat verder uit elkaar te zetten (3,63m) en bijna parallel.
Lekker de ruimte in ieder geval  ;) Wat extra breedte zou ik hier ook wel willen.

Quote
Ik ga me daarom maar met de surrounds bezig houden. Het plan wisseld nu tussen een mini eidolon met C23 en C95 of symbol kloon met C23 en 2x C89
Mmm, ik vind de Symbol maar een beetje een rare Avalon :-X Maar ik weet natuurlijk niet hoe dicht je bij het originele geluid wilt/kan komen. Als je de ruimte ervoor hebt zou ik persoonlijk gaan voor de mini-eidolon (staat ook mooier bij de fronts). Er is dan meer kans op een homogeen geluid.

Heb je wel vaker surroundopstellingen van Avalon gehoord (ik bedoel nu niet de Symbols). Misschien is anders een bezoekje aan Jack van Dijk (Wageningen) iets. Hij heeft vier Avalon Eclipse staan en in een surroundmode hoor je meteen de homogene bel van geluid door dezelfde afstraling en karakteristieken van dezelfde speakers om je heen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Weer veel aanhangers van de phantom mode in deze thread.
Mooi dat het nog steeds zo goed bevalt, dan heeft het een speaker aanschaffen bespaard (overigens is die voor de meeste phantom aanhangers hun merk niet te koop, of intergreert niet goed, of is ze te duur waarschijnlijk, zodat ze nog nooit met een gelijkwaardige center hebben geluisterd)

Ik zit niet in het midden, dus ben veroordeeld tot center gebruik. Gelukkig 1 die wel redelijk erbij past. Tevens ook voorzien van apparatuur die de center ook goed weet te gebruiken voor verschillend bronmateriaal.

Jaco

Erik van Voorst (in memoriam)

#47
Mijn doel is om een zo indrukwekkend mogelijk geluid neer te zetten...een ongekende energie en prachtig van klank en " Room-filling"....

Voor mij is dit bereikt met het gebruik van een center...met daarnaast nog 2 "extra" surround-speakers.
en 2 rear-center.....ik speel met 11 speakers..... ;D

Goh...als je alleen al het begin van de THX reclame hoort.....ben je al in een waanzinnige bioscoop......
(sorry dat ik al typend enthousiast begin te worden.... :P)

Martin als je in de buurt bent kom je gewoon een keer een fillumpie kijken..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peter Schut

QuoteMmm, ik vind de Symbol maar een beetje een rare Avalon  Maar ik weet natuurlijk niet hoe dicht je bij het originele geluid wilt/kan komen. Als je de ruimte ervoor hebt zou ik persoonlijk gaan voor de mini-eidolon (staat ook mooier bij de fronts). Er is dan meer kans op een homogeen geluid.

Het wordt nooit de "real thing" wil ik ook niet want ik moet er niet aan denken nog 2 van die boomstammen in huis te hebben. Ik vind het persoonlijk ook niet mooier. 2 kanalen is de "hot spot" van de visuele impact in huis.

Nee de achter luispreker moet een visueel onopvallende kast zijn, en de Symbol is een fraai kastje met kleine foot-print. Full range wordt hij nooit, ook de mini Eidolon niet. Ik heb ook budgetaire beperkingen met een nieuwbouw huis, iedereen lijkt al in m'n knip te graaien. (de post onvoorzien is al 5 x gebruikt voor verschillende posten, ....... haha)

Martin_M

Quote from: Erik van Voorst on December 26, 2004, 10:17:21
Martin als je in de buurt bent kom je gewoon een keer een fillumpie kijken..... 8)
Haha, als ik in de buurt ben, ben jij vissen en is Aafje in de tuin bezig zodat ze de deurbel niet hoord >:D

Maaruh, doen we natuurlijk eens.

Martin (sorry, voor het off-topic)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)