Een center + surround voor bij de Eidolon

Started by Peter Schut, December 19, 2004, 15:28:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter Schut

Ik heb een idee om bij m'n Eidolon een passende center en surround te maken.
Ik vind de avalon center optisch niet passen bij de eidolon, en de hobby kriebel moet ook bevredigd worden.......
M'n wensen:
Units van Thiel, niet zo groot, optie een d'appolito opstelling, serie filter............
Met al die Avalon fans hier moet er toch iets te bedenken zijn.

Zijn er mischien meer lezers met zo'n wens?


blue-eyes

Ik kan alleen bevestigen dat ik meer Avalon liefhebbers ken die de center totaal niet vinden matchen. Ik zou Erik vragen, die speelt met Avalon en heeft zelf diverse speakerbouw projecten gedaan. Gegarandeerd dat Erik snel zal reageren ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

....ben ik.... ;D

Ik heb in ieder geval zelf een (bijna) full range center gemaakt met een Avalon-achtige look.

Wat ik in ieder geval aan zou houden zijn de units....dus eton en thiel...je wilt tenslotte hetzelfde karakter.

Ik ga dit topic volgen...

Oja als je de centertopic van mij wilt lezen is het....Center der Centers  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peter Schut

Bedankt Erik,

ik heb je topic gelezen + website.
Die center gaat me een hoop geld kosten, ..........aan een advokaat....... de WAF is buiten de treshold van mijn opties.
Ik denk ook dat hij niet full range hoeft te zijn ik denk aan 75Hz -6dB, dat is laag genoeg voor dialoog, en met m'n surround instellingen kan hij dan ook luider.

heb je het filter ooit gepubliceerd? een serie filter toch?

Peter

Martin_M

#4
Quote from: Peter Schut on December 19, 2004, 15:55:39
Ik denk ook dat hij niet full range hoeft te zijn ik denk aan 75Hz -6dB, dat is laag genoeg voor dialoog, en met m'n
Da's niet echt realistisch. Er zit vaak veel meer informatie in het centerkanaal dan alleen de dialogen.

Heb je ook een sub of gaan je Eidolons de informatie onder de kantelfrequentie van de center overnemen (en wellicht het LFE)?

Martin

[edit] Wil je graag een centerspeaker omdat het zo 'hoort' of bemerk je echt een gemis? De Eidolons kunnen toch best een mooie center-image neerzetten.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Quote from: Martin_M on December 19, 2004, 16:24:30

Da's niet echt realistisch. Er zit vaak veel meer informatie in het centerkanaal dan alleen de dialogen.

Heb je ook een sub of gaan je Eidolons de informatie onder de kantelfrequentie van de center overnemen (en wellicht het LFE)?

Martin

[edit] Wil je graag een centerspeaker omdat het zo 'hoort' of bemerk je echt een gemis? De Eidolons kunnen toch best een mooie center-image neerzetten.
Precies mijn gedachten Martin. Lees het 4G topic maar eens door Peter.

Peter Schut

Ik mis die center niet echt, hoewel ik voorbeelden heb gehoor waar het toch een beter, en homogener beeld geeft. Vorig jaar ben ik bij Dolby in San Fransisco geweest, en heb in hun luisterruimtes de voordelen van een center gehoord. (geen overdreven apparatuur, wel een Paradigm Servo 15 !!)

Met die LF extensie kunnen jullie wel eens gelijk hebben, want ik gebruik mij sub maar tot ongeveer 40 Hz.
De eidolons staan full range, maar kunnen die onderste oktaaf niet weer geven 18 -36 Hz

Dus jullie advies is beter geen center als een te kleine?


Martin_M

#7
Quote from: Peter Schut on December 19, 2004, 19:13:33
Dus jullie advies is beter geen center als een te kleine?
Dat is ook wat persoonlijk en afhankelijk van hoe goed je nieuwe center gaat matchen met de Eidolons.
Het is gewoon heel erg moeilijk om met een andere speaker (terwijl er best dezelfde units gebruikt kunnen zijn) een mooi homogeen beeld te krijgen.

Het is een kwestie van voor- en nadelen afwegen......

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

#8
Als je zelf vaak in je eentje kijkt en precies in het midden zit en daar zelf in jouw situatie geen "gat" hoort of een andere afwijking, tja dan zou ik zelf niet voor een center gaan.

Mijn speakers kunnen extreem uit elkaar staan zonder gat in het midden. Dit geld dus ook voor gewoon stereo materiaal. Als het "mono" gebied in stereoweergave al een "probleem" heeft, zou het wel eens aan de opstelling/akoestiek kunnen liggen.

Het enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken is dat ik dus ook geen controle heb over de center parameters, maar dat gemis kom ik alleen tegen bij een vaag gemixte DVD  ;D

oh ja, je moet wel weten dat Martin en ik beide niet met een center draaien  ;D

Peter Schut

Bedankt,

Ik twijfel ook steeds aan die center.
Ik ga geen acceptable kast bouwen voor een full range center.
Het wordt dus een compromis, die in het gebied waar hij werkzaam is wel moet "blenden" met de Eidolons.
Avalon zegt zelf dat hun center wll werkt, ik twijfel daar aan, omdat het een compleet andere speaker is.

m.b.t tot de surround, zal ik daar een soortgelijke aanpak nemen. Full range is niet mogelijk (te groot)
Hier zoek ik echter wel naar een fraaie oplossing, compact, maar toch krachtig, en geen extreme LF.

Een 2 weg lijkt mij ideaal, met waarschijnlijk 2 keramische mid/LF speakers en de C23 HF unit, om een beter aansluiting naar de 5" of 7" Thiel te krijgen.

...........

blue-eyes

#10
Ik kan moeilijk voor anderen spreken, maar volgens mij heeft Jack goed naar de center geluisterd. Jack vond het niet matchend met zijn speakers. Wellicht dat je hem kan vragen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Peter Schut

Laat ik me eerst concentreren op de surround, lijkt me een goed plan.
Als die goed lukt kan ik die eens als center aansluiten en kijken hoe dat "past"

Zijn er hier threads over surrounds met Thiel units?

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ben het met de overige mensen eens....

Doorsparen voor nog een set Avalon en een enkele Avalon.......... :P

OF accepteren dat het niet helemaal homogeen klinkt...maar als dan ook nog een grote center geen optie is....lijkt de fantomsetting een geschenk..... ;)

Blijft een moeilijke situatie omdat je al 2 topluidsprekers hebt.......alles wat er  "minder"  bijkomt doet vaak afbreuk aan het geheel....althans dat is het risico......je kunt nl. niet eerst even luisteren..... :(

Je center is het meest belangrijk dus niet je mooie Avalons als fronts.....dus daar ga je al....... ::)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peter Schut

Ik ben het met de overige mensen eens....
Doorsparen voor nog een set Avalon en een enkele Avalon..........
OF accepteren dat het niet helemaal homogeen klinkt...maar als dan ook nog een grote center geen optie is....lijkt de fantomsetting een geschenk..... 


Erik, jouw center is ook niet full range, maar hoe zal hij passen tussen de Grote Sentinel klonen. je zult hier wat LF management op moeten toepassen?


Je center is het meest belangrijk dus niet je mooie Avalons als fronts.....dus daar ga je al.......
Wat bedoel je hier mee?

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Peter

Misschien een verkeerde aanname van jou maar de xXx gaan naar de woonkamer(zie topic) ...tenminste als ze mijn Avalon Eclipse wegspelen......anders.... ???.

Met daar ga je al....bedoel ik dat het van te voren een onmogelijke opdracht is om de center te bouwen zoals je prachtige Avalon Eidolon....dit is voor de freak wel een echte noodzaak....hij krijgt namelijk de meeste info te verwerken dus hij MOET de kwaliteit hebben van de resterende speakers.....

Mijn LOTR center behoort waarschijnlijk tot de grootste....en toch stuur ik alles onder de 80 Hz naar de
U-571 zelfbouw sub.....klinkt gewoon lekker diep....dat is al een bewijs wat voor een breed frequentie er naar je center gestuurd wordt....je weet wel dat kleine pakje melk dat de meeste mensen op de tv hebben liggen... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peter Schut

QuoteMijn LOTR center behoort waarschijnlijk tot de grootste....en toch stuur ik alles onder de 80 Hz naar de
U-571 zelfbouw sub.....klinkt gewoon lekker diep....dat is al een bewijs wat voor een breed frequentie er naar je center gestuurd wordt....je weet wel dat kleine pakje melk dat de meeste mensen op de tv hebben liggen...

Denk je achteraf dat de center niet wat kleiner had gemogen?
Ik denk ook dat een gesloten systeem hier voordelen biedt, want dan is de konus excursie wat meer gecontroleerd in Sub-LF aanvallen van de niet perfect gefilterde center output. Maar zeker weten doe ik dat niet.

De basis voor de surround speakers lijkt mij een goed uitgangspunt, maar ook hier ben ik nog niet zeker.
M'n pet staat nu naar 2x C2 89 en een C223 ......... maar 2x Eton 4" of 5" is een optie.


Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Peter Schut on December 21, 2004, 21:21:56



Denk je achteraf dat de center niet wat kleiner had gemogen?
Ik denk ook dat een gesloten systeem hier voordelen biedt, want dan is de konus excursie wat meer gecontroleerd in Sub-LF aanvallen van de niet perfect gefilterde center output. Maar zeker weten doe ik dat niet.

De basis voor de surround speakers lijkt mij een goed uitgangspunt, maar ook hier ben ik nog niet zeker.
M'n pet staat nu naar 2x C2 89 en een C223 ......... maar 2x Eton 4" of 5" is een optie.



Volgens mijn vrouw wel.... ;D

Ik heb de 2 poorten gevuld met zwarte Armani-sokken... :P

Geeft een iets beter pulsgedrag...maar dan moet je wel erg goed luisteren....het is maar een fractie....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peter Schut

Ja, maar die Armani sokken vind ik ook stukken beter klinken als Dolce & Gabbana........ Maar dat weet toch iedereen.


Erik van Voorst (in memoriam)

.....gelukkig.... ;)

Misschien een leuke test (of verontrustend :P)...zet al je luidsprekers op OFF en zet 1 van je Eidolons eens in als je center...zet nu is een paar dvd's op bv Nemo en luister eens wat er allemaal door die center heen komt.....

Tien tegen een dat je morgen met je creditcard op stap gaat......... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

#19
Of hem juist in je wallet laat en gewoon de fronts het werk laat doen  ;D

oud_account_1

Quote from: Erik van Voorst on December 21, 2004, 21:58:42
Ik heb de 2 poorten gevuld met zwarte Armani-sokken... :P

Geeft een iets beter pluisgedrag...maar dan moet je wel erg goed luisteren....het is maar een fractie....
Nog een speciale reden dat je voor sokken hebt gekozen, of was het een experiment en waren die sokken grijpvoorraad?

Zelf zit ik te denken om naar een bankstellenboer te gaan en daar een paar van die schuimcilinders van 6cm doorsnee te laten maken.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

patrick_vdb

Hi Peter,

Ik weet niet 100% zeker of je het nu hebt over zelfbouw of over 'the real thing' maar goed. De meest ideale surround luidspreker is die welke gelijk is aan de fronts. Aangezien hier een Eidolon (zelfbouw of een Avalon?) wordt gebruikt, moeten dat dus ook Eidolon's worden. Wat betreft de center, ik ben het niet met Erik eens dat dit de belangrijkste luidspreker in een meerkanaals opstelling zou zijn. Ga je een rangorde van belangrijkheid maken dan loop je weg van het feit dat de luidsprekers samen een compleet coherent en homogeen geluidsbeeld moeten neer zetten. Verschillende mensen hebben al aangedragen om met de phantom-mode optie te spelen...ik zou het zeker eens proberen ;)

mvrg

Patrick

Spacebass

QuoteGa je een rangorde van belangrijkheid maken dan loop je weg van het feit dat de luidsprekers samen een compleet coherent en homogeen geluidsbeeld moeten neer zetten.
Ik wilde het niet zeggen want ik weet wat Erik's mening is in deze, maar jij bent een stuk fermer dan ik! LOL  ;D

garmtz

Volgens mij is het echt verspilde moeite ook maar te PROBEREN een matchende center te bouwen bij een Eidolon, los van het geld en tijd dat het kost voor iets waarvan je niet weet of het zal bevallen.... Ik zou gewoon phantom blijven draaien en je concentreren op de surrounds (gewoon een set Eidolon Diamonds kopen en je huidige Eidolons als surround gebruiken... ;D).

Peter Schut

QuoteIk weet niet 100% zeker of je het nu hebt over zelfbouw of over 'the real thing' maar goed. De meest ideale surround luidspreker is die welke gelijk is aan de fronts. Aangezien hier een Eidolon (zelfbouw of een Avalon?) wordt gebruikt, moeten dat dus ook Eidolon's worden. Wat betreft de center, ik ben het niet met Erik eens dat dit de belangrijkste luidspreker in een meerkanaals opstelling zou zijn. Ga je een rangorde van belangrijkheid maken dan loop je weg van het feit dat de luidsprekers samen een compleet coherent en homogeen geluidsbeeld moeten neer zetten. Verschillende mensen hebben al aangedragen om met de phantom-mode optie te spelen...ik zou het zeker eens proberen

Mijn eidolons zijn echt, en ik draai zonder center (phantom mode) maar dat werkt alleen als lekker in het midden zit. In mijn geval kijken we ook wel eens met meer personen een film.

Ik snap de problemen met een "namaak" center, en heb die dan ook niet boven aan het lijstje staan. Echter ik wil wel graag betere surrounds, ik vind het ontwerpen en bouwen leuk dus dat is mijn eerste project. ik ga volgend jaar verhuizen en de kamer wordt een stukje groter/hoger, en heb daarom meer output nodig van mijn surrounds.
Ik ga mij ook niet wagen aan een 3-weg, en full range wordt te groot. Zelfs al had ik het geld voor een extra setje Eidolon, zou ik die niet willen in de woonkamer. Ik ga in ieder geval proberen met die surrounds een gave (niet full range) surround te maken, die in het gebied waar ze ingezet gaan worden een Avalon achtig karakter hebben.
Anngezien ik de echte er naast heb, wordt het tweaken eenvoudiger.