Nieuwe tips voor montage zelfbouwdoek.

Started by J.A.F._Doorhof, December 16, 2004, 01:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Wil je zeker zijn van een strakgespannen doek ook bij sterk wisselende temperaturen (wat nu wel eens fout kan gaan).
Monteer het doek dan van de bovenkant moet breed klittenband op het bovenste frame.
Je hoeft de onderkant dan alleen nog te monteren en de zijkanten via een klein stukje in het midden.

Op deze manier kun je altijd de onderkant loshalen en opnieuw aanspannen als het doek mocht gaan werken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Kijk eens aan... ik wilde eigenlijk net een vraag stellen hierover, mijn doek is niet zo strak meer als het was, het hangt sinds begin oktober zo'n beetje, en nu zie ik in de hoeken dat er plooien ontstaan, die je met projecteren goed kunt zien.... mijn vermoeden dat het hier weleens te maken zou kunnen hebben met krimp en rek ten gevolge van temperatuurswisselingen klopte dus.

Maar Frank, wat ik me afvraag is HOE maak je de klittenband aan het doek vast ? Lijmen ? Zelfklevend klitteband ?

g-j-t

Arcam AVR 300 / Arcam DV78 / OPPO 83SE / Tannoy sensys DC2, C, R / MJA Reference 150, Sony 46EX700

patrick_vdb

Hi Frank,

Aan welke temperatuursschommelingen denk je als je praat over sterk wisselend? Tussen de 1-5, 5-10 of misschien nog wel meer?

mvrg

Patrick

J.A.F._Doorhof

Hi,
We zijn er achtergekomen met het doek dat we zelf in de demo ruimte hebben hangen.
In de oude situatie (een pand dat continue dezelfde temperatuur heeft) was het doek na een half jaar nog gewoon strak.
Het hangt nu in een sterk wisselende omgeving en hij begint nu plooien te krijgen.

Het klitteband heeft een plak laag, je trekt het bescherfolie van het band af en plakt het op de lat daarna trek je de 2e laag eraf en plakt dat op het doek terwijl je het doek strak langs de lat houdt (2 of 3 man die helpen is even handig) daarna kun je gewoon het doek loshalen van het klitteband en zal de ene helft blijven plakken aan de lat en de andere aan het doek.
Naaien is inderdaad ook een mogelijkheid, net als eventueel nieten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

En is dat gewoon huis- tuin en keuken klitteband uit de bouwmarkt, of iets speciaals ?

wh-vanderpost

Quote from: jowi2 on December 16, 2004, 11:26:47
En is dat gewoon huis- tuin en keuken klitteband uit de bouwmarkt, of iets speciaals ?
Ik weet toevallig dat de Zeeman het heeft... zelfklevend..
Maarja, dan moet je wel je trots overwinnen en er binnen stappenĀ  ;D ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Hoe breed adviseer je, Frank ? Ik ben niet zo thuis in de 'klittenbandelarij' maar meestal is het toch maar een centimeter of 2 ofzo ?

Nu maar hopen dat het doek niet al te veel beschadigd als ik voor demontage de nietjes eruit heb gehaald... en dat het goed blijft plakken, ook over de 'nietgaatjes' heen...

J.A.F._Doorhof

Zo breed mogelijk dat je speling houd voor spannen, dus 5 cm is ideaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolsinkpower

ik volg het niet.. waarom moet je de onderkant loshalen als het gaat werken.. terwijl je de bovenkant met klittenband vastzet?

Ik zou toch denken dat je juist het klittenband gedeelte los kan halen en weer aanspannen? Of mis ik hier (hoogstwaarschijnlijk) het hele idee hierachter?
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

J.A.F._Doorhof

Ok even op een rijtje voordat er misverstanden bestaan:

1.
NIETEN.
Op zich perfect in situaties waar de temperatuur gelijk blijft.
2.
Klittenband
Bij het juiste klitteband ideaal voor 90% van de toepassingen
2.
Gewichten
Bovenkant vast maken aan frame en de onderkant laten hangen met een gewicht aan elke kant of bv een loodlijn onderin het scherm.
Dit is de meest ideale manier.
Wordt ook veel gebruikt bij de zeer grote schermen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview