Micro TL - Picolina

Started by voodooless, December 15, 2004, 12:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Ik ben met dit projectje al enege tijd bezig, maar heb nog niet de kans gehad om er echt wat van te tonen.

Uitgangspunt is de waarschijnlijk wel bekende Picolino uit de HobbyHifi (HH). Ik was namelijk op zoek naar een leuk kerstcadeau voor mijn ouders. Aangezien ze meestal muziek luisteren in de keuken, waar van die crappy draadloze speakertjes staan, heb ik besloten om deze te vervangen voor betere modellen. De amp+zender neem ik gewoon over, de rest gaat nieuw worden. Omdat ik nog nooit iets met breedbanders en TL's heb gedaan leek het me wel leuk om daar iets mee te doen. Echter mogen de speakers niet groot worden. Mijn oog viel dus op de Picolino :) Enigste probleem: ze zijn nog steeds te groot ;) Dus: back to the drawing board. Mathcad installen en de TL sheets downloaden van Martin King. De Vifa breedbander (en ook het filter) wilde ik wel gebruiken. Zo gezegt, zo gedaan:



Tevens was Michiel zo vriendelijk om datzelfde ook nog ff in AJhorn te simuleren:


[ hartelijk dank daarvoor!! ]

Dat ziet er dus vergelijkbaar goed uit als de orginele Picolino. Het grote verschil is echter dat dit ding veel compacter is:



De lijn is ongeveer 1 meter lang, en het kastje is 25x16x23 cm. Niet al te groot dus :) Vandaar ook de naam Picolina (vrouwen zijn nu eenmaal meestal kleiner :P (niet beledigend bedoelt ofzo))

Hier de unit:



En hier een foto van het echte werk:





Er moet nog flink wat schuur- en plamuurwerk gebeuren, maar dat komt altijd wel goed uiteindelijk ;)

Het filter zit al verstopt in het compartement, en het past echt maar net. Ondertussen heb ik dat volgegooit met vogelzand en heb ik beide speakers helemaal afgesloten en stevig verlijmt. Ziet er al erg cool uit moet ik zeggen.

Owja, de amp moet er ook nog in... Gelukkig is dat maar een klein ding. Aan de achterkant zaag ik een gat waar ik de amp in zet, met een dunner plaatje ter afsluiting. Als het zover is zal ik het wel ff met pics laten zien, dat is wat duidelijker ;)

Bart_M

Grappig ding.
Maar heeft dit niet een enorm laag rendement?

voodooless

Klopt, rendement is erg laag, maar het zal niet veel slechter zijn dan de orgineele draadloos speakertjes. Daarnaast is het maar voor de keuken, en niet voor festen oid.

FFF

#3
Erg leuk projectje, ben benieuwd naar meer foto's.

Is het zo dat een TL systeem per definitie veel lager komt dan een BR of gesloten systeem?

Mooi hoor zo'n TL behuizing, hoewel het wel tijd wordt voor een professionele zaag :)


voodooless

Quote from: FFF on December 16, 2004, 14:21:43
Erg leuk projectje, ben benieuwd naar meer foto's.

Is het zo dat een TL systeem per definitie veel lager komt dan een BR of gesloten systeem?

Dat is natuurlijk niet per definitie zo ;) Een waardeloze TL heeft natuurlijk ook een waardeloze Bass ;) Dit ontwerp is btw niet aan te raden met speakers die hard gaan. Door de kleine opening van maar 0,8x13 cm ga je dan vreselijk veel poortruis krijgen. Dit ontwerp is dan ook absoluut een uitzondering en echt vooral bedoelt voor huiskamervolume! Er is overigens nog behoorlijk wat ontwerp en simuleertijd in gegaan om dit resultaat te krijgen.

Quote
Mooi hoor zo'n TL behuizing, hoewel het wel tijd wordt voor een professionele zaag :)

Tja, aangezien dit een kerstcadeau is, kan ik dit niet thuis maken, en moet ik me dus behelpen met de dingen die ik elders ter beschikking heb :P Maar met flink wat schuren en plamuren kom je al een heel eind ;)