waarom geen dig. bios?

Started by dick, June 28, 2002, 09:38:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dick

Gemiddeld ben ik 2 keer per maand in de bioscoop te vinden, althans, dat is ons streven. De laatste 2 jaar ongeveer is dit meestal Antwerpen of Brussel en doen we twee films op een dag. (Brussel is wel een stukje verder maar kan ik je zeker adviseren! Mooie Bios, prima beeld en geluid maar ook de 'voedsel tentjes' eromheen zijn rijkelijk te vinden) Wat ik me steeds weer af vraag, is waarom er zo weinig digitale bioscopen te vinden zijn. Als ik in de laatste weken dat de film draait, ga kijken in de Bios, zou het eigenlijk zo moeten zijn dat het net is alsof je in de eerste dagen gaat. Niet dat je alleen maar naar 'drop-outs' aan het kijken bent..(misschien tikje overdreven) Hoe dan ook, tot nog toe heb ik maar 1 zaal gezien met deze digitale technologie en dat is in Brussel..Is het te duur ofzo? Of is er een andere verklaring voor?

Ben benieuwd of iemand het antwoord weet..

Groet !

J.A.F._Doorhof

Ze zitten vast in een patroon.
En het omwisselen naar digitaal heeft een behoorlijk investering nodig, tevens weet ik niet of ALLE films ook digitaal te verkrijgen zijn.

Vergeet niet:
Wat er al staat en waar de klanten niet over zeuren levert geld op, dus waarom wisselen naar iets waar 99% toch geen baat bij heeft.

Tja,
Daarom hebben wij nog geen HDTV.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Dan zou je verwachten dat nieuwe bioscopen/zalen worden ingericht met nieuwste apparatuur.. Als ik Pathé in Amsterdam even neem (toch redelijk nieuw) is ook hier geen 1 digitale zaal te bekennen.. Dat vind ik dan wel vreemd..

Volgens mij valt het aanbod in digitale films wel mee, in Brussel zie ik regelmatig grote films draaien. (momenteel Star Wars) En als aanbod wel laag is krijg je kwestie van 'vraag en aanbod' als er weinig vraag is omdat weinig bioscopen hun zalen digitaal inrichten, zal je ook nooit een groot aanbod krijgen..

Groet!

J.A.F._Doorhof

Kip en het ei verhaal.
Als er niet goedkoper aan digitaal te komen is, waarom zullen we het dan doen ? en het is aan de andere kant zo dat het pas goedkoop zal worden als er veel verkocht wordt.

Persoonlijk vrees ik toch echt dat het gewoon gemakzucht is van de exploitanten, hoewel ik uit zeer betrouwbare bron heb vernomen dat we binnenkort (waarschijnlijk volgend jaar) een digitale bioscoop in Nederland zullen krijgen. Meer mag ik nog niet zeggen jammer genoeg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Ik denk dat zeker de nieuwe bioscopen niet staan te trappelen om op digitaal over te schakelen. Ten eerste hebben ze net voor 10 - 25 zalen een nieuwe projector aangeschaft. Die gaan ze natuurlijk niet in 3 jaar afschrijven. Daarnaast is digitale projectie nog steeds in ontwikkeling. Veel bioscoopbezoekers hebben het niet eens in de gaten dat ze naar een digitaaltje zitten te kijken. De inverstering wordt pas interessant als het beeld echt veel beter gaat worden.

Daarnaast moet ook niet vergeten worden dat het omschakelen naar digitale projectie voor een bioscoop naast een forse investering nog meer impact heeft. Ze kunnen bijv. terug van bijv. 5 projecteurs naar 2 of 1. Daar moet wel even een afvloeings/ontslagregeling voor in gang gezet worden. Om maar even een voorbeeld te noemen.

mr._Custard

Ik weet niet hoe het in België is, maar de laatste keer dat ik naar de Bios (Pathé Scheveningen) geweest ben, was dat bepaald geen verheffende ervaring. Het enige doel lijkt veel te grote bakken popcorn en cola te slijten. Operators die er pas na een kwartier achter komen dat het beeld "niet helemaal" scherp staat (de zaal begon te protesteren) etc. Met zo'n houding hoef je niet te verwachten dat er veel geld uitgetrokken gaat worden voor vernieuwing.

Henk

Pathé is de 'Free Record Shop' onder de bioscoopketens, waarbij kwantiteit en lage kosten het meestal winnen van de kwaliteit.

Gelukkig zijn er in Nederland (en in België) ook nog wat 'Witte Raven', alhoewel je daar niet voor elke topfilm terecht kunt. Zo heb ik goede verhalen gehoord over het Arcaplex in Spijkenisse en Cine City in Vlissingen (en er zijn ongetwijfeld nog andere goede complexen).

J.A.F._Doorhof

#7
Hé, ik ga altijd graag naar Pathé.

Maar dan alleen de ArenA, en in Scheveningen. Vindt dat toch wel echt goede bioscopen.

MvrGr.
Frank

Ps.
Altijd is 2x per jaar ;D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

mmh.. Ik ga ook twee keer, maar dan per maand.. Dat is dan wel en Belgie (antwerpen of brussel) we doen dan twee films op een dag.. Erg gezellig, en erg lekker ook!! (eten) Ik vind Pathe bij de Arena prima, hoewel ik niet loop te gillen van enthousiasme over kwaliteit.. Niet dat het slecht is, integendeel! Overigens vind ik het er maar zaai, vrijwel geen eet tentjes of iets.. Maar de meeste komen dan ook voor de film. ;)

Wat betreft digitale technologie, dit was bij het optrekken van bijvoorbeeld de ArenA volgens mij wel bekend, richt dan in ieder geval een paar zalen in met digitale technologie en zet hier de populairste films in..Dat doen ze in Brussel ook. Alleen komen hier vaak films in met franse ondertitels. >:(

J.A.F._Doorhof

Mee eens, als je een nieuwe bioscoop bouwt hoor je er natuurlijk rekening mee te houden, maar mischien blijkt hier uit dat het Pathé inderdaad alleen maar om geld verdienen te doen is (en geef ze eens ongelijk).

Kijk het bioscoop bezoek neemt af, en om dan een grote investering te doen, daarbij kan ik me indenken dat dit onverstandig is/lijkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

De bioscopen hebben vorig jaar een 'recordjaar' gehad!

Er worden nog steeds grote bioscoopcomplexen gebouwd: zalen met grote schermen, (redelijk) goed geluid en voldoende parkeerruimte zijn de toekomst!

Ik geloof dat een van de Belgische concerns bezig is om in Diemen een MultiPlex te bouwen. Zelfs hier in Delft komt binnenkort een Arcaplex.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Ik dacht inderdaad ook dat het bios bezoek toegenomen was! Ben benieuwd naar de nieuwe bioscoop complexen, we zullen ze eens goed uit testen als ze eenmaal gebouwd zijn.. Misschien hoeven we dan niet meer naar Belgie..Nee, dat doen we niet omdat het in Nederland zo slecht is gesteld.. Maar het is er wel erg gezellig. Frank, wanneer mag je meer zeggen over een eventuele digitale bioscoop in Nederland??

J.A.F._Doorhof

Lees even de post van Henk, en dan mijn reply.
Meer hoef ik toch niet te zeggen  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"