7.1 opstelling dd+sx of dd+ex

Started by dvd-fan, December 14, 2004, 20:57:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dvd-fan

Welke mode moet ik eigenlijk gebruiken als ik 2 rear speakers gebruik?
Verder kan ik er nog thx bij gebruiken ook. Wie heeft er ook een pioneer ax10i en gebruikt deze optie?
Robin  ???
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

daburnd

Quote from: dvd-fan on December 14, 2004, 20:57:04
Welke mode moet ik eigenlijk gebruiken als ik 2 rear speakers gebruik?
Verder kan ik er nog thx bij gebruiken ook. Wie heeft er ook een pioneer ax10i en gebruikt deze optie?
RobinĀ  ???

Nou als je 5 speakers gebruikt ( 2 rears ) dan raad ik je aan sowieso geen 6.1 opties aan te zetten (als dat niet vanzelf gaat) maar gewoon dd 5.1 te kiezen.

Als je een 7.1 thx opstelling hebt kun je ook 6.1 beluisteren, alhoewel ik me afvraag wat je met dd+sx bedoeldt... is dat surround mixing?

Ik heb bijvoorbeeld surround mixing aan staan. Dat werkt ook alleen als je een 5.1 film hebt.. dan gebruik hij ipv 2 rears en 4 en dat op een andere volume. Als ik dan een 6.1 film opzet dan zal ie ook geen gebruik van de surround mixing maken gezien je 2 thx rears al gebruikt worden als 6e kanaal.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.. anders moet je toch ff het verhaal iets meer toelichten.

dvd-fan

Ik gebruik dus 2 side en 2 rear speakers. Als ik nu een 5.1 dvd opzet kan ik kiezen tussen SX en EX. Is dan het enige verschil dat hij de rears als 1 kanaal gebruikt en een mix maakt en ze dan als 2 kanalen gebruikt?
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

daburnd

Quote from: dvd-fan on December 15, 2004, 08:57:58
Ik gebruik dus 2 side en 2 rear speakers. Als ik nu een 5.1 dvd opzet kan ik kiezen tussen SX en EX. Is dan het enige verschil dat hij de rears als 1 kanaal gebruikt en een mix maakt en ze dan als 2 kanalen gebruikt?
Robin

Ik weet helaas niet precies hoe het zit met jou versterker... maar dolby digital 5.1 ex is een officieele 6.1 standaard. Dolby sx bestaat naar mijn mening niet, dus dat zal hetzelfde zijn als surround mixing bij mij zodat ie van elke side en rear eigenlijk als het ware 1 speaker maakt. Dit is om het geheel in 5.1 wat meer ruimtelijkheid te geven en volgens mij ook om wat meer richting de officieele weergave van 5.1 met 7 speakers te komen.

Dus heb je een film die dts-es, dts-matrix of dolby digital 5.1-ex is.. dan raad ik je aan ook dat te gebruiken. En wat dolby sx betreft.. als dit surround mixing is, alleen gebruiken bij 5.1 films. En dan is het nog maar net de vraag of je dat sx een vooruitgang vind of niet. Gewoon een keer een luister test houden dan.

hillie

Ik heb een Pioneer AX10i. De +SX mode heeft niets met dolby te maken en ook niet met DTS-ES of DD-EX.

De +SX (Studio Extension) is een mode die DTS 96kHz/24bits 5.1/6.1 sound formaat (zonder down sampling) weergeeft over de 7.1. Deze mode kan alleen als je back speakers hebt aangesloten. Het creeert een studio of theater surround sound mixing.

De +EX (Extension decode) is voor 6.1 weergave met pure decoding. Hierbij wordt wel 7.1 geactiveert. (waarschijnlijk achter dubbel mono) 

Zie p. 54 van de manual.

Dus het antwoord is dat je +SX moet gebruiken voor je achterspeakers in 7.1.

Gerald.