7-kanaals processing Lexicon vs Meridian

Started by Robbo, December 14, 2004, 11:04:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Als Meridian eigenaar weet ik dat deze samen met Lexicon de top vertegenwoordigen in 7-kanaals processing.

Ik ben benieuwd of er tussen deze 2 nog (opmerkelijke) verschillen zijn in de manier waarop ze hiermee omgaan. 

<edit> ik doel hier op 5.1 materiaal (DD, DTS) naar 7.x <edit>

Iemand ?



Harry HT

Hoi Robbo,

Ik neem aan dat je het achtergrond artikel van Patrick op Hifi.nl hebt gelezen. Maar dit artikel zal waarschijnlijk niet diep genoeg op materie ingaan voor jou. Misschien is het artikel een goede basis voor deze tread.

Voor een link naar het artikel klik hier.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Danakin

Ha die Robbo,

Volgens mij heeft Garmt in het verleden wel eens een review geschreven over het verschil tussen de MC12 en 861 (het is toch een 861??). Misschien moet je hem een persoonlijk mailtje sturen?

Danny.
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Danakin

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Robbo

Thanks voor de links. 

Een belangrijk puntje ben ik vergeten in mijn verhaal:  ik doel hier met name op weergave van 5.1 materiaal (DD, DTS) in 7.x


J.A.F._Doorhof

Wat ik nu ENORM intressant vind bij Meridian is de digitale upsampling en nieuwe CINEMA modes.
De Cinema mode klinkt standaard al een ENORM stuk beter dan EZ ooit heeft gedaan en daarbij komt dat als je dan ook nog de upsampling van DTS of DD hoort je helemaal gelukkig wordt :D.

Ook de digitale overdracht van DVD-A vind ik een sterk punt voor Meridian.

Aan de andere kant is logic 7 van Lexicon nog altijd één van de mooiste vormen om film te bekijken (vond het ooit iets mooier dan EZ) zou eigenlijk een keer nu Cinema naar Logic 7 moeten horen.

Verder zijn het beide gewoon absolute toppers.
PERSOONLIJK vind ik Lexicon net iets te klinisch en val ik enorm voor de warmte van een Meridian set die dat weet te combineren met een zeer neutraal geluid.

Zou ik nieuw moeten kopen zou ik beiden gaan luisteren het is heel persoonlijk maar je kan met beide niet fout gaan.
De combinatie bekabelingen speakers en eindversterking maken meer uit dan de processor zelf.

Vond de leukste opmerking van Garmt dat ik geen Meridian sound had (maar meer in zijn straatje), terwijl mijn volledige setup toen al Meridian was behalve de speakers :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Als je het puur hebt over de processing, zou ik zeggen dat de sturing van Meridian naar de sides en rears iets minder aggressief en dus iets minder opwindend is (zo kan Lexicon extreem nauwkeurige pans maken van rechts zij, rechts achter, links achter, links zij, neem bijvoorbeeld het aanschieten van de gaspitten in Chicken Run als goed voorbeeld). In het toevoegen van ruimtelijkheid en het vullen van het 'gat' tussen fronts en rears zijn beide systemen gelijk in kwaliteit.

Als je het puur hebt over de tonale balans van Meridian vs Lexicon vind ik het moeilijk uitspraken te doen, aangezien Meridian met de G-serie toch een ander geluid heeft gekregen denk ik. Ik vond destijds de v2.0 861 wat te braaf. Idem de 568.

jaco

Garmt vertelt het hier goed, hij had een 861 v2.5 te leen, en een 861 v4 / G68 klinkt toch anders.

Ook is inderdaad zoals Frank al verteld er wel iets veranderd met de laatste releases om van 5.1 7.1 te halen. Men deed dat vroeger op de manier zoals prologic werkt: Feed backward.
Met EZ zijn ze al gebruik gaan maken van de PL2 manier Feed Foreward, en nu wordt er gebruik gemaakt van de PL2x methode.
Dit wil niet zeggen dat het alleen maar PL2x is, want dat zit er ook op en klinkt toch weer anders. Het gaat om de manier waarom men het zij kanaal opbouwt uit informatie van de ront en rear speaker.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

De steering is nu inderdaad een HEEL stuk directer bij de genoemde scene van chickenrun was EZ vaak wat vaag in de aansturing, cinema is daar veel directer in en de pit hoor je echt volledig om je heen gaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"