Gebrande cd slecht voor je apparatuur???

Started by Bryan, June 27, 2002, 13:58:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bryan

Hi,

Is het echt slecht voor je speler als je gebrande cd erop speelt???
AVI ADM9.1 feat. SqueezeBox Duet

dick

Tja, dit is altijd wel een leuke discussie, ik zeg van niet.. Maar er zijn ook mensen die beweren van wel.  Wat zou er slecht aan moeten zijn, het enige wat er gebeurt is dat er een laser omhoog gaat, en wordt aldan niet terug gekaatst door de nulletjes en de eentjes en je hebt geluid..Andersom is trouwens ook veel besproken, gewone CDs op een brander gebruiken.. Maar  dat vroeg je niet..


Groet !

bmateijsen

in principe niet... zolang er geen fouten op de cd zitten. Fouten kunnen namelijk nog weleens op rare frequenties geluidjes produceren, en dat kan negatief zijn voor je speakers.

Maar ik geloof niet dat voor de rest gebrande cd's je speler of andere apparatuur kan beschadigen. Misschien weten de reparateurs/ techneuten deze vraag goed te beantwoorden. Ik ben het in de praktijk nog niet tegengekomen.

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

Lijkt me ook een broodje aap verhaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Of heet dat tegenwoordig broodje "Sony platenmaatsch.  verhaal"?

Rob_Dingen

Hoi

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze zeker na verloop van tijd slechter uit te lezen zijn en dat daardoor de ophanging van het lensje eerder uit gaat hangen omdat hij vaker moet focussen

Rob

GT Design

Ik heb een verhaal gehoord dat een gebrande dvd of cd ongeveer 30 % minder reflectie heeft ten opzichte van een orgineel. Hierdoor zal de laser harder moeten werken om een schijfje te kunnen lezen, waardoor de laser minder lang meegaat. (Dit verhaal heb ik me laten vertellen door een medewerker van Blaupunkt TD.

hifiman

Een laser werkt niet, een laser geeft een bepaalde hoeveelheid licht, of daarvan 90% of 10% door de cd weerkaatst wordt zal de laser een worst zijn!

Dat een laser moet focussen lijkt me ook onzin (wel bij DVD overigens!!), tenslotte is er een vaste brandpuntsafstand.

Dit is een typisch geval van FUD!

Groetjes,

Ronald

Scarp

Quote van een site over cd technologie:
Quote
To continuously read data from the disc without interruption, the laser pickup must remain focused and stay on track without actually touching the disc. This functionality
is provided by the focus and radial servos respectively in the CD player.