5.1 ==> 7.1

Started by shit_happens1, June 26, 2002, 21:17:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shit_happens1

Hoi,

Ik ben van plan om mijn 5.1 onkyo thx receiver. te gaan inruilen voor een denon a1sr of a11sr. Nu borrelt de volgende vraag bij mij op. Wat gebeurd er nu precies met de 5.1 films als ik dit op een 7.1 versterker ga afspelen. Mijn punt is namelijk dat als je een 7.1 opstelling hebt, en je gebruikt er maar 5.1 van, dan staan je speakers niet in een optimale positie. Met de denon heb je overigens wel de mogelijkheid om ipv 7 er 9 speakers op aan te sluiten zodat je kan switchen, (dus ook 2 speakers in de hoeken achter je) maar ik ben niet van plan om dit te doen :P.

Iemand ervaring met de a11sr ?
De a1sr klinkt erg lekker moet ik zeggen, en volgens mij is het enige verschil tussen de twee, het aantal watts.

Groetjes,

Sylvester

J.A.F._Doorhof

De opstelling van 5.1 en 7.1 HOEFT niet te verschillen voor 5.1 films.

Ik heb gekozen voor een compatible opstelling.
Mijn sides (5.1) speakers hangen iets achter me en de rears (7.1) hangen recht achter me met ongeveer een mtr of 2 ertussen (cirkel vorm).

Een tijd geleden gebruikte ik een 5.1 opstelling met de rears (nu sides) een heel eind achter me, maar dat beviel op een gegeven moment niet meer, en ben ik ze iets achter me gaan hangen, de 7.1 upgrade was toen simpel een toevoeging van 2 back surrounds.

Mischien niet ideaal voor muziek (ivm timeallingment van de sides met DVD-A/SACD) maar voor film ultiem. Optimaal gebruik bij 5.1 EN 7.1.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

in 7.1 zullen de SB (surround backs) gesimuleerd het geluid van de surrounds weergeven als de bron 5.1 is.

Je kan dan problemen krijgen met time-alignment. Mijn voorkeur zou uitgaan om bij 5.1 bronnen de SB's gewoon uit te schakelen in het set-up menu van de versterker.

Groet Bjorn

garmtz

De meeste versterkers geven volgens mij op de sides en rears in 5.1 hetzelfde signaal weer. Hierbij blijft de time-alignment (volgens mij) gehandhaafd! Deze is immers toch per kanaal ingesteld?

In de nieuwste THX Ultra 2 versterkers vindt er ook sturing plaats op de rears bij 5.1 bronnen.

RuudG

Hoi Sylvester,

QuoteIemand ervaring met de a11sr ?
De a1sr klinkt erg lekker moet ik zeggen, en volgens mij is het enige verschil tussen de twee, het aantal watts.

Nee, da's een misverstand. Het zijn echt andere versterkers, bv. verschillende DAC's en processor. En volgens de vergelijkende reviews klinkt de a1sr duidelijk beter. Wel een leuk prijsverschil tussen de twee modellen overigens.

Groeten,

Ruud

bmateijsen

Quote from: garmtz on June 27, 2002, 10:35:06Deze is immers toch per kanaal ingesteld?

je hebt gelijk... dus time-alignment is geen issue..

Groet Bjorn

dick

Ik heb zelf de A1D van Denon, en heb ook 5.1 en 7.1. In films klinkt 7.1 erg goed, ondanks dat het 5.1 is! Maar voor muziek moet je inderdaad echt 5.1 gebruiken en geen 7.1...Maar dan schakel je gewoon je extra speakers uit op je versterk..

shit_happens1

Betekent het als ik een 5.1 film afspeel op een 7.1 set dat als er een signaal naar rechtsachter word gestuurd, dat dat signaal dan door de rechtersite en de rechter bs word gespeeld ?




Quote from: RuudG on June 27, 2002, 10:54:41Nee, da's een misverstand. Het zijn echt andere versterkers, bv. verschillende DAC's en processor. En volgens de vergelijkende reviews klinkt de a1sr duidelijk beter.


Hoi Ruud,

Ik heb eventueel ook nog de mogelijkheid om een a1se te kopen, die je dan vervolgens weer kan laten upgraden tot sr ?  Er komen dan wel nieuwe dacs in (dezelfde als de sr standaard heeft). Weet jij of er dan verder nog dingen zijn waar ik op moet letten. Of zou hij dan hetzelfde zijn als de sr?

dick

QuoteBetekent het als ik een 5.1 film afspeel op een 7.1 set dat als er een signaal naar rechtsachter word gestuurd, dat dat signaal dan door de rechtersite en de rechter bs word gespeeld ?

Ja, de twee achterspeaks (of eigenlijk 1 achter en 1 opzij) geven hetzelfde geluid, maar bij films vind ik dit juist mooi! Bij muziek vind ik dit minder prettig..

jaco

Hmm, als je dan nog wat stapjes hoger gaat (niet echt je vraag, maar ik kan het niet laten toch wat te schrijven) kom je terecht in de technieken die Lexicon en Meridan gebruiken. Dan heb je dus altijd je 7 kanalen aanstaan, en heeft men algorimtes zo gemaakt dat er steering optreed tussen de kanalen.
Ik merk namelijk nooit dat surround geluid op zij OF achter zit. Het is gewoon aan de achterkant en zijkant om me heen aanwezig. Hiermee bedoel ik dat het niet echt uit een speaker lijkt te komen, maar er gewoon is.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

dick

#10
Mmmh, gelijk toegeven.. Ik ken het niet. Maar een film die voor 5.1 is gemaakt kan je toch nooit mooi op 7.1 laten klinken door het geluid kunstmatig te verdelen? Tenslotte is de film niet bewerkt op die manier. Overigens vind ik een film op 7.1 juist zo mooi klinken omdat het zo vol klinkt achter. Het gebeurt toch vaak dat het achter een beetje minder klinkt, dat los je zo perfect op..

jaco

Ik ben er redelijk tevreden mee. Qua kwaliteit kan ik zeggen dat prologic (1) net zo goed of zelfs beter klinkt op mijn nieuw versterker dan DD op mijn oude yamaha oplossing (losse DDP-1 decoder)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

RuudG

#12
Hoi Sylvester,
QuoteIk heb eventueel ook nog de mogelijkheid om een a1se te kopen, die je dan vervolgens weer kan laten upgraden tot sr ? Er komen dan wel nieuwe dacs in (dezelfde als de sr standaard heeft). Weet jij of er dan verder nog dingen zijn waar ik op moet letten. Of zou hij dan hetzelfde zijn als de sr?

Ik zou alleen de upgrade route volgen als je de a1se echt goedkoop kan krijgen. Want de prijsverschillen tussen upgraded versie en a1sr zijn te verwaarlozen. En je bent je versterker weer een tijd kwijt voor de upgrade met alle risico's op verraggen tijdens transport of upgrade.

Voor een discussie over de verschillen tussen de upgraded en nieuwe amp zie:
http://pub106.ezboard.com/faussiedvdandhtforumfrm37.showMessage?topicID=45.topic
en
http://pub106.ezboard.com/faussiedvdandhtforumdenonavr5800informationforum.showMessage?topicID=1150.topic

Hier worden overigens de USA aanduidingen AVR-5800 en AVR-5803 gebruikt, maar op de reciever na zijn deze identiek aan A1SE en A1SR.

Ik ga overigens zelf zoals het er nu uitziet de A1SR kopen.

Groetjes,

Tweetie

Henk

Quote from: dick on June 27, 2002, 21:09:09Mmmh, gelijk toegeven.. Ik ken het niet. Maar een film die voor 5.1 is gemaakt kan je toch nooit mooi op 7.1 laten klinken door het geluid kunstmatig te verdelen? Tenslotte is de film niet bewerkt op die manier. Overigens vind ik een film op 7.1 juist zo mooi klinken omdat het zo vol klinkt achter. Het gebeurt toch vaak dat het achter een beetje minder klinkt, dat los je zo perfect op..

De meeste films (en de bijbehorende geluidsmixes) worden nog altijd voor een bioscoopvertoning gemaakt. In een bioscoop heb je doorgaans geen twee losse achterspeakers. In plaats daarvan zijn er langs de zij-en achter muren meerdere speakers geplaatst die hetzelfde signaal ontvangen (uiteraard wel uitgesplits in een 'links' en een 'rechts' deel en bij sommige films ook nog een 'achter' deel).

Met een 7.1 setup kun je dit veel beter simuleren dan met een 5.1 setup.

dick

Over het algemeen zal de DVD worden voorbereid op de 5.1 geluid bij mensen thuis.. En 7.1 klinkt zeker beter! <gebruik zelf ook> maar of de techniek die Jaco beschrijft mooier klinkt, daar twijfel ik aan..Zou ik graag eens willen horen..

groet

J.A.F._Doorhof

Dick,

Op systemen zoals Lexicon, Meridian etc. zal een 7.1 optie beter klinken dan een 5.1, op een goedkopere receiver zal dit waarschijnlijk anders zijn.

Zelf geloof ik meer in het KUNNEN uitschakelen van 7.1, alleen dan kun je zelf beslissen wat je wilt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Ja dat geloof ik ook wel, maar ik vraag me af of 7.1 op Lexicon, Meridian beter klinken dan 'gewone' 7.1 systemen die deze techniek niet gebruiken.. Ik begrijp dat de Lexicon systemen een speciale techniek gebruiken, die het geluid kunstmatig verdeelt over de achter speakers. (2 * rechts achter / 2 * links achter) Dat doet een 'gewone' 7.1 versterker niet. Daar klinken ze hetzelfde. Maar geeft wel een mooi vol beeld achter.. Ik vind het inderdaad wel prettig om te schakelen tussen 5.1 en 7.1, want het klinkt niet per definitie mooier.. Vooral muziek niet.

J.A.F._Doorhof

De manieren die Lexicon en Meridian gebruiken zijn echt beter dan standaard 7.1 trust me ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Ik geloof je direct natuurlijk..

Dit is een heel andere versterker? of gaat het hier om een uitbreiding op bestaande versterkers.. het beter kan door mijn bestaande versterker uit te breiden, heb ik altijd interesse...

J.A.F._Doorhof

Wat bedoel je met de vraag.
Als het goed is zijn er geen upgrades voor Logic 7 en varianten te krijgen.

Ikzelf gebruik op dit moment eigenlijk het enige alternatief en dat is een Circle Surround unit. Die plaats je tussen je rears, en maakt daar een soort EX/ES van, maar dan meer richting de Logic 7 voor 5.1 bronnen. Erg goed.

Je moet dan wel een receiver hebben met pre-outs voor de rears, of een pre-amp natuurlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Je moet het gebruik van 7 i.p.v. 5 kanalen als volgt zien eigenlijk: Het gebruik van 5 kanalen, opgesteld volgens ITU (zie plaatje), geeft soms een klein beetje een "gat" tussen voor en achter EN tussen links en rechts surround. Er is weinig tot geen geluid echt achter je. Ga je de speakers meer achter je zetten, wordt het gat groter tussen fronts en surrounds en ga je ze meer voor je zetten, wordt je steeds minder omringd door de surround "bubble". Een 7-kanaals setup zorgt ervoor dat de integratie verbetert, door bij pans eerst naar de sides te sturen en dan naar de rears. Vooral als je de sides nog iets voor je zet, is het effect gewoon naadloos en heb je bovendien het idee dat geluiden zich echt achter je bevinden. best of both worlds dus! En niet alleen bij pans is dit voordelig, ook ben je meer omringd door sfeergeluiden. Het klinkt gewoon levendiger en ruimtelijker.

Als je echter 7 speakers gebruik zonder extra sturing (oftewel L back en L side geven hetzelfde geluid weer, idem R back en R side), heb je nog steeds een goed geluid. Immers, tussen de sides en rears zit nu een phantom image precies op de goede plek (rond 120-130 graden)! Als je je time alignment/levels goed instelt, heb je bij 5.1 films dan niet eens door dat er 7 speakers worden gebruikt.

Ik hoop dat het allemaal nog een beetje te snappen is... :)

dick

Ik volg je geloof ik wel, maar zoals jij het uitlegt, maakt het niet zo vreselijk veel uit of je "gewoon" 7.1 gebruikt, of dat je 7.1 via Lexicon, Meridian versterker luister. (ik heb de bovenstaande systemen nog nooit gehoord, dus ik heb geen idee) Het verschil tussen 5.1 of 7.1 vind ik zelf enorm, ik heb heel lang naar 5.1 geluisterd. en eigenlijk luister ik pas een paar weken naar 7.1. Het geluid wat achter komt is echt veel voller, veel mooier. Vooral omdat het geluid achter bij sommige films een beetje achterblijft heb ik het idee. Dat trek je zo mooi op. Beter surround.

J.A.F._Doorhof

#22
Dick,

Bij conventionele 7.1 oplossingen is er eigenlijk sprake van een 6.1 oplossing. Dus een monosignaal uit 2 backs.

Bij circlesurround en de systemen van Meridian en Lexicon gebeurt er meer met de achterkanalen, waardoor het geen mono meer te noemen is.

Dat is denk ik het grootste verschil.
Goede testscene is bv de scene in Chicken Run waar de oven aangaat.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dick

Echt waar? Dus het niet zo (dacht ik altijd) dat links surround en links back hetzelfde geluid gaf... In die zin heb je toch een beetje een mono signaal tussen links back en links surround, maar ik heb altijd gedacht dat je 2 backs wel een stereo geluid gaf..

J.A.F._Doorhof

Normaal werkt het als volgt.

Je hebt (net als bij DPL) een stereo signaal van je 2 surrounds (nu sides) daaruit wordt een centerkanaal gematrixed dat wordt weergegeven door één of twee speakers.

Bij de systemen van Lexicon/Meridian en Circle Surround (SMART) wordt er ook een onderscheidt gemaakt tussen meer naar links en meer naar rechts. Vergelijkbaar met een soort decorelatie van DLP en THX.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"