Zelfbouw van een Center!

Started by Jiri, December 5, 2004, 09:42:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

Na een bezoekje aan Erik van Voorst ben ik toch wel enthousiast geworden over het zelfbouwen van speakers. Wat een gafe hobby is dat.
Ik zit nu langzaam te broeden op een plan om eens te beginnen met het maken van een Centerspeaker. Juist een Center, omdat dit er maar 1 is, en ik op het moment eigenlijk geen goede center heb.
Een kant en klaar pakket kopen bij Speakerland oid, lijkt me niet echt leuk, je mist alle voorpret van het zagen van hout en het bij elkaar zoeken van componenten.
Wel wil ik graag een center bouwen die sterk afgeleid wordt van een bestaand model, namelijk de speakers van Teufel (zie foto)
Mocht het bouwen van deze center namelijk een succes worden, wil ik nog 4 van deze speakers bijbouwen, voor in mijn nieuwe HT.

Weet iemand of er blueprints of andere informatie van deze speaker te vinden zijn, zodat ik hem zo gedetailleerd mogelijk kan nabouwen?
De units / filters die er gebruikt zijn, zijn die ook los te koop? Waarschijnlijk niet, wat raden jullie mij dan aan?

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

jaco

Je zou ook gewoon een Teufel kunnen kopen... Dat lijkt me nu niet de fabrikant die een enorme winst op zijn producten maakt. Dus is er door zelfbouw wellicht niet heel veel finacieel voordeel te behalen. Maar je schrijft al dat "het je wel leuk lijkt" dus het zal ook wel niet om het financiele gewin te doen zijn.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Jiri

Quote from: jaco on December  5, 2004, 09:47:59
Je zou ook gewoon een Teufel kunnen kopen... Dat lijkt me nu niet de fabrikant die een enorme winst op zijn producten maakt. Dus is er door zelfbouw wellicht niet heel veel finacieel voordeel te behalen. Maar je schrijft al dat "het je wel leuk lijkt" dus het zal ook wel niet om het financiele gewin te doen zijn.

Jaco

Klopt, het heeft helemaal niets met geld te maken, maar puur hobby. De Teufel is puur een gedachte, wellicht gaandeweg kom ik op een andere speaker om te gaan bouwen..
Tips?? Anyone??

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Zijn er eigenlijk nog mooie boeken te verkrijgen waar je als beginnende zelfbouwer wat aan kan hebben?
Is er ook een zelfbouw forum?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

markvl

Een tijdje geleden is Krunk een forum hiervoor begonnen: http://www.zelfbouwaudio.nl/

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Erik van Voorst (in memoriam)

#5
Leuk dat ik inspirerend werk...en je hebt nog niet eens een zelfbouwproduct van mij horen spelen.... :P

Zo een Teufel nabouwen...is opzich wel te doen...even ervan uitgaande dat je de looks bedoeld.

Je zou bv even kunnen kijken naar een Thiel C12 in combi met 1 of 2 maal de C89
dit behoeft weinig filtering (het laag kun je zonder verdere filtering laten aflopen) en aangezien je " small " kunt kiezen neemt de woofer het gewoon wat sneller over...

Als ik moet inschatten kom je met het " Teufel-formaat" met deze bezetting goed weg.

Maar je moet gewoon eerst veel info opzoeken en een plan de campagne maken...budget zeer belangrijk want je wilt straks doorbouwen met die componenten naar een 6.1 opstelling !!!!

Het behoeft geen betoog dat het eindresultaat met zulke units of in die kwaliteit vele malen mooier zal klinken dan een "Teufel"  >:D

PS
Hij staat in de "verkeerde" rubriek ...zelfbouw speakers enz  :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jiri

Quote from: Erik van Voorst on December  5, 2004, 17:42:01
Hij staat in de "verkeerde" rubriek ...zelfbouw speakers enz  :)

Oeps...Tsja nu je het zegt... Misschien kan een moderator het even voor mij verplaatsen??
Thanx Erik, ;D

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Quote from: Erik van Voorst on December  5, 2004, 17:42:01

Zo een Teufel nabouwen...is opzich wel te doen...even ervan uitgaande dat je de looks bedoeld.

Je zou bv even kunnen kijken naar een Thiel C12 in combi met 1 of 2 maal de C89
dit behoeft weinig filtering (het laag kun je zonder verdere filtering laten aflopen) en aangezien je " small " kunt kiezen neemt de woofer het gewoon wat sneller over...


Ja de looks in ieder geval en als de units niet los te koop zijn, dan inderdaad met andere (hopelijk betere units). Thiel zou dan inderdaad kunnen, maar waarom niet Dynaudio of Focal? Zijn die lastiger met filtering? Kan ik niet een kant en klaar filter kopen? Hoe werkt zo iets eigenlijk?
Zou de kast van de Teufel nog interne kabinetten hebben? of 1 vrije ruimte met dempend of geen dempend materiaal erin?
Allemaal vragen die ik dus heb...ik ga eerst maar eens opzoek naar een goed geillustreerd boek denk ik. ;)

Groetjes,
Jiri

Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiofiel

Zelfbouwen is grote fun! En je kunt betere componenten gebruiken dan de fabrikant zou doen.
Het kost tijd. Veel tijd. heel veel tijd. Maar als je het hobbymatig wil doen, is het verschrikkelijk leuk.

Ik heb zelf het een en ander gebouwd met voornamelijk Dynaudio speakers. Ik heb al veel speakers in huis gehad, maar mijn laatste grote zelfbouwproject met 5 identieke speakers blijft hier nog HEEL lang in huis. Ik ben wel een beetje 'over-the-top' gegaan met de filters, maar hey what the ***, het is hobby!

Een deel van de info vindt je hier . Foto's kun je hier bekijken [/url.

En als je het interessant genoeg vindt, mag je altijd komen luisteren!

Momenteel ben ik weer bezig met een project waarin ik twee kasten en filters aan het modificeren ben. Houd het ooit op? Nee, dan begint het weer opnieuw! Maar die 5 Gemini's die blijven, zo kan ik ze nergens kopen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Andere units zijn ook prima...ik heb alleen zo weinig ervaring (de xXx is pas mijn 3e speaker).

Kant en klare 2 en 3 wegfilters zijn te koop bij Speaker en co.

Dynaudio, Focal allemaal topmerken dus daar kun je geen buil aan vallen.

Gevoelsmatig zou ik voor een 2-weg gaan met gesloten kast dat is wat makkelijker bouwen.

Je kunt mischien een houtpakketje kopen en zelf afwerken zodat het lijkt op het formaat/eindresultaat " Teufelcenter "
...wel zelf je units uitzoeken....en een bijpassend filter maken met weinig componenten (2 weg) er is legio technische hulp op dit forum.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

driade boy

Hallo, ik ben Evert en ik wil ook een center bouwen.
Welke onder delen kan ik het beste kopen, en zijn er personen die een tekening kunnen mailen.
gr Evert

Jiri

Hmmm...

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.. :-[
Allereerst maar een tekening maken denk ik...
Maar heb dan gelijk een aantal vragen. De kast moet natuurlijk zo stijf mogelijk worden. Moet ik daar 2 of 3 lagen hout van 1.8cm dik voor gebruiken?
Moet ik niets doen met een tussenschot of een kabinet?

Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiofiel

Nou, Jiri, als het eventueel je eerste zelfbouwproject is (dat weet ik namelijk niet), dan zou ik eerst een lekker een bestaand ontwerpje maken (zie onderaan het bericht). Anders heb je misschien iets aan deze tips:

Nou, tussenschot zou ik zeker doen, is belangrijker nog dan die dubbele wanden. Als je alleen 22 of 25 mm MDF hebt, is het al heel netjes. Een flink verstevigingskruis in of rond het midden zal helpen.

Ik zou dubbele wanden alleen toepassen als je echt dure high-end units gaat gebruiken. Ik weet niet of je de juiste gebruikte units kunt krijgen, want andere kloppen de parameters weer niet.  ;)

Achter de woofers zou ik zeker extra dempen en op de plekken die het meeste trillen (kloppen als hij in elkaar zit) wat bitumen platen om resonanties te verminderen.

O0 Voor iedereen die eens wil kijken naar alternatieve – uitgeteste – zelfbouw-ontwerpen raad ik de volgende site ook erg aan. Hier kun je tekeningen vinden, schema's en links naar de zaken waar je zelfs de houtpakketten kunt kopen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#13
Hoi Jiri ...ik neem aan dat je dus alle parameters weet van de gebruikte units want daar zijn  (moeten !!!)  je maten op gebaseerd zijn/worden.

Er zitten in het origineel dus ook tussenschotten...die moet je wel weten natuurlijk ivm de verschillende volumes.

Mocht je deze per se technisch willen nabouwen dan moet je hulp hebben en veel en goed.... ;D

Als ik nu even aanneem dat je die niet weet  :P....dan moet je denk ik een makkelijkere weg inslaan.

Gebruik je buitenmaten cq. Teufel-vorm  en ga op zoek naar units welke passen qua geld en ongeveer qua parameters.

Ik zou het zelf bij 2 of 3 units houden (tweeter en 1 of 2 midden/laagunits) en bij een 2-weg systeem (makkelijker filter) ...zeker voor de eerste keer is dit al moeilijk genoeg.....


......als je toch bij Rob langs gaat vraag hem de grove lijnen ter plekke dan gaat het je in ieder geval geen
"weggegooid" geld kosten..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jiri

Alles wat ik weet over de Teufel, en dat is niet veel :-\ heb ik van de volgende website...
Zie afbeelding..

@ Erik,
De center die jij gebouwd hebt, was dat ook niet jouw eerste project? Heb je dat naar een bestaand ontwerp gemaakt?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Movievault

#15
lijkt wel http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_592_7_86.html dit ontwerp Jiri, hir staan filter en al bij
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jiri

Ja. perfect.... ;D

Lijkt er inderdaad erg op...op het iets schuinlopen van de voorkant na...
Dat iets driehoekig maken zou ik zelf kunnen aanpassen en verder volgens hun aanwijzingen verder bouwen...
Perfect man, alleen van dat crossover filter snap ik natuurlijk helemaal niets.

Thanx,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja, dat was mijn eerste speaker.

Ook mijn eerste eigen ontwerp, dus er is hoop.  ;)

Wel denk ik dat een eigen ontwerp mogelijk iets makkelijker is dan een bestaande exact nabouwen.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jiri

Quote from: Erik van Voorst on December  8, 2004, 08:47:37
Ja, dat was mijn eerste speaker.

Ook mijn eerste eigen ontwerp, dus er is hoop.  ;)

Wel denk ik dat een eigen ontwerp mogelijk iets makkelijker is dan een bestaande exact nabouwen.  ;)


Ja dat geloof ik, misschien moet ik dat dan maar gaan doen. Maar hoe weet je welke units en filter je moet gebruiken voor je eigen ontworpen kast?
Toen je ging ontwerpen, wist je natuurlijk helemaal niet hoe e.e.a. ging klinken, of wel soms?
Zelf ontwerpen blijft volgens mij 1 grote gok, en dan maar hopen dat het goed uitpakt??

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Erik van Voorst (in memoriam)

#19
Lees mijn center topic maar even door, dan zie je dat het een goed overwogen gok is geweest... ;)

Als een warm rustig geluid je aanstaat ga je voor engelse units wil je pittig geluid dan bv. duits...is wel erg kort door de bocht maar geeft je meer een idee hoe je je kunt voorbereiden.... ;)

Filters kun je ook zo mee spelen....koper/verzilverd of zilver.....metaal of carbon.......of/en waarde aanpassen om iets warmer geluid te krijgen of iets scherper (gedetailleerd).....grove info voor een grof probleem  ;D.

Als je echt helemaal geen idee hebt wordt het wel behoorlijk moeilijk om van "scratch" te beginnen....raad ik je eigenlijk af.....

Want men weet dan niet meer goed hoe je te helpen.:-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Dat is nou de lol van het beginnen met zelfbouw  ;D

Met dat ontwerp van visaton kun je bijna niet stuk, het filter is al helemaal gedefineerd
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Jiri

Quote from: FrankG on December  8, 2004, 10:31:01
Dat is nou de lol van het beginnen met zelfbouw  ;D

Met dat ontwerp van visaton kun je bijna niet stuk, het filter is al helemaal gedefineerd

Klopt en alle units zijn ook zo kant en klaar te bestellen bij Speakerland.
Alleen dat filter kon ik niet vinden op de website van Speakerland, en die tekening kan ik niet lezen (analfabeet ;D ) Dat wordt dus een probleem. Ik wil graag kant en klaar een filter kopen, op een printplaatje, dat ik alleen de speakerdraadjes er aan hoef te solderen en klaar is Jiri.
Tips?

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Movievault

Filter kun je zo krijgen.
Ik zal je via PM een site doorsturen , :) is niet gepast op dit scherm om te laten zien.
Daar kun je goedkoop de onderdelen en filters daarvoor krijgen.

Waarschijnlijk kun je dat bij speakerland ook, die verdelen ook visaton.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

voodooless

Kijk ook even naar dit ontwerp: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct210.htm



Voor 129,- euro kun je er geen bult aan vallen en het is zeker een mooi ontwerp. Als beginner is dit zeker niet verkeerd :)

Bij helemaal zelf bouwen en ontwerpen komt toch nogal veel bij kijken. Je moet de units uitzoeken (moeten natuurlijk bij elkaar passen), kast simuleren, bouwen, meten, filter simuleren met metingen, filter bouwen, nog een keer meten, filter optimaliseren.  Alles bij elkaar flink wat werk, waar ook nog eens flink wat knowhow bij komt kijken (in ieder geval, als je het echt goed wil doen).

Major_Ton

Bovenstaande is inderdaad een leuke centerspeaker!

De gebruikte units staan vaak in tijdschriften als " Klang und Ton" en "Hobby HIFI".
De midden toners en de tweeter zitten geintergreerd aan 1 baffle(tje). En inderdaad, voor dat geld valt er geen bult aan te vallen en je leert er een hoop van!

Succes,

Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005