Geluidskaart, Auzentech, M-audio, Club3D, Creative

Started by el-jorge, December 3, 2004, 10:21:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

el-jorge

Hallo,

Ik zou graag mijn pc op mijn reciever willen aansluiten, ik heb een Marantz 5400OSE, nu ben ik benieuwd hoe ik dit kan doen, dus welke kabel, en hoe ik hem dan aansluit (dus welke ingang op mijn reciever, en welke uitgang op de pc). En als het kan het liefst nog met voorbeeld afbeeldingen??
Ik heb een AC'97 onboard geluidskaart, is het wijselijk om dan ook een nieuwe geluidskaart te kopen, en zo ja, welke kan ik dan als beste kopen/gaan gebruiken??

Groeten,
Jorg
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

Oracle

#1
Beste is om de sp/dif uitgang van je geluidskaart aan te sluiten op je receiver.

Dit kan op 2 manieren:
- heb je een geluidskaart/moederbord met een optische uitgang, dan kun je gewoon de optische uitgang aansluiten op de optische ingang van je receiver.
- heb je een geluidskaart met een sp/dif minijack uitgang, dan heb je (waarschijnlijk) een verloopstekkertje nodig, van minijack naar RCA (ofwel: van hoofdtelefoonstekker naar tulp-stekker). Dit moet dan wel een mono-verloopje zijn. Je kunt dan een digitale coax kabel gebruiken, en op die manier je pc op de coaxiale ingang van je receiver aansluiten.

Je moet in beide gevallen wel op je pc aangeven dat je gebruik maakt van de digitale uitgang van je geluidskaart, en niet van de normale analoge uitgangen..

Groet,
Mark

VlisChris

Quoteheb je een geluidskaart/moederbord met een optische uitgang
Quoteheb je een geluidskaart met een sp/dif uitgang
Het kan aan mij liggen, maar SP-DIF en Optisch zijn toch gewoon 1 en hetzelfde?
Of ben ik nu helemaal gek???
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Oracle

Of je helemaal gek bent, weet ik niet, maar wel dat sp/dif beide kan zijn, maar dat er meestal toch onderscheid wordt gemaakt.

SP/DIF is een afkorting van "Sony Philips Digital Interface". Momenteel DE standaard voor de overdracht van digitale audio signalen. SP/Dif (het wordt op verschillende wijzen geschreven) gebruikt een signaal nivo van 0,5 volt in 75 Ohm coax kabel met tulp-stekkertjes.

Een variant is de AES-EBU versie, die gebruikt 5 volt op een 110 Ohm symmetrisch aderpaar met XLR connectoren. Dat zijn dezelfde kabels en connectoren die in die sector al vele jaren standaard zijn voor analoge microfoon kabels en zo meer...

Een andere variant is de TOS-link. Deze werkt met een optische fiber kabel (plastic fiber).

De standaard laat ruimte voor een verscheidenheid aan overdracht snelheden (bits of bytes per seconde) en formaten (mono, stereo, aantal bits per sample, etc.) De meest gebruikte is de 44.1 kHz, stereo, 16 bits per sample. Dat is compatibel met het CD-formaat.

Maar SP/Dif kan dus zowel coax als optisch zijn...

Groet,
Mark

VlisChris

Thanx voor je uitleg 8)
Ik was er namelijk bijna heilig van ovetuigd dat SP-Dif en toslink en optisch gewoon hetzelfde waren.
Maar ik zie al waar mijn fout zit :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jowi

Quote from: Christiaan Sauer on December  8, 2004, 12:09:30
Ik was er namelijk bijna heilig van ovetuigd dat SP-Dif en toslink en optisch gewoon hetzelfde waren.
Nou... de (optische) toslink is dus s/pdif, en "optisch", daarmee bedoel je in deze context dus de toslink weer mee, die dus s/pdif is, dus je hebt gelijk. Die zijn inderdaad hetzelfde  ;D Leuk he.

Dus voor de duidelijkheid, s/pdif is de specificatie, de rest zijn uitvoeringsvormen, en die kunnen dus coaxiaal zijn, gebalanceerd, of optisch. De gebalanceerde (AES-EBU) zul je hoogstwaarschijnlijk alleen in de studio tegenkomen.

Lynxxx

kies als het even kan inderdaad voor een spdif coax of optische aansluiting (laatste heeft de voorkeur ivm galvanische scheiding). Het direct op een Marantz aansluiten van een analoge uitgang van je audiokaart kan resulteren in een opgeblazen ingangsversterker. (Heb ik inmiddels de nodige ervaring mee bij een Marantz SR4300)


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

el-jorge

Dan nu het volgende.

Ik heb nu een creative 5.1 setje op mijn pc. Maar ik heb nog 2 losse speakers en de sub van een JBL scs178 over. Kan ik die nu ipv mijn creative aan mijn pc hangen? En zo ja, hoe dan?
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

Oracle

Die sub zou eventueel kunnen met een t-stukje (dus het signaal vanaf de kaart splitsen in een voor de jbl sub, en een voor de creative sub).

De twee andere speakers zal niet gaan, omdat de creative set een actieve set is (met zijn eigen ingebouwde versterker dus), en de geluidskaart niet kan versterken. Daar heb je dus een losse versterker voor nodig.

Groet,
Mark

FlÜber

#9
Ik weet niet of je problemen nu al zijn opgelost maar lees dit nog maar even ;D
Haha..

Mijn Probleem lijkt op die van jou

BOUBOU

Quote from: Lynxxx on March 15, 2005, 19:33:15
kies als het even kan inderdaad voor een spdif coax of optische aansluiting (laatste heeft de voorkeur ivm galvanische scheiding). Het direct op een Marantz aansluiten van een analoge uitgang van je audiokaart kan resulteren in een opgeblazen ingangsversterker. (Heb ik inmiddels de nodige ervaring mee bij een Marantz SR4300)


Ik wil dit nog even benadrukken....
Ik heb destijds ook de ingangs versterker van mijn SR-7300 opgeblazen.
Indien je toch gebruikt gaat maken van onderstaande optie.

Quote from: Oracle on December  3, 2004, 10:39:43
- heb je een geluidskaart met een sp/dif minijack uitgang, dan heb je (waarschijnlijk) een verloopstekkertje nodig, van minijack naar RCA (ofwel: van hoofdtelefoonstekker naar tulp-stekker). Dit moet dan wel een mono-verloopje zijn. Je kunt dan een digitale coax kabel gebruiken, en op die manier je pc op de coaxiale ingang van je receiver aansluiten.

zorg er dan voor dat je pc uit staat wanneer je de boel aansluit.
Dit zal je een hele hoop narigheid besparen  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

el-jorge

Quote from: BOUBOU on October 20, 2005, 22:44:07
Ik wil dit nog even benadrukken....
Ik heb destijds ook de ingangs versterker van mijn SR-7300 opgeblazen.
Indien je toch gebruikt gaat maken van onderstaande optie.

Ik heb ondertussen mijn geluidskaart analoog aangesloten op de pc. Ik ben nog geen problemen tegen gekomen, en het klinkt echt beter zo om mijn mp3's direct over mijn versterker te kunnen horen  O0. Ik ben even benieuwd hoe dat opblazen van de ingangsversterker gaat, waar moet ik op letten bedoel ik dan? Ik wil straks geen problemen krijgen met een eventueel opgeblazen ingangsversterker.
Ik heb trouwens wel als ik de pc uitzet en mijn versterker nog aanstaat om mijn pc te laten horen dat de Marantz dan 'zoemt' echter dit is volgens mij gewoon omdat de versterker geen ontvangs meer heeft dan>

Quote from: BOUBOU on October 20, 2005, 22:44:07zorg er dan voor dat je pc uit staat wanneer je de boel aansluit.
Dit zal je een hele hoop narigheid besparen  :)

MvGr. BOUBOU

Dit lijkt me logisch, als je dingen aanlsuit zet je toch even alles van de spanning af ;)
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

BOUBOU

Quote from: el-jorge on October 21, 2005, 08:36:35
waar moet ik op letten bedoel ik dan? Ik wil straks geen problemen krijgen met een eventueel opgeblazen ingangsversterker.

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al in onderstaande quote

Quote
Dit lijkt me logisch, als je dingen aanlsuit zet je toch even alles van de spanning af ;)

Dus ook voor de zekerheid je marantz uitschalen bij het in en uit pluggen van de stekkertjes.
De ingangs versterker is uitermate gevoellig voor overspanning.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

el-jorge

Quote from: BOUBOU on October 21, 2005, 11:52:18
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al in onderstaande quote

Dus ook voor de zekerheid je marantz uitschalen bij het in en uit pluggen van de stekkertjes.
De ingangs versterker is uitermate gevoellig voor overspanning.

MvGr. BOUBOU

Net zo gemakkelijk, ik heb dus goed opgelet, en alles goed aangesloten. Mijn vraag was meer bedoeld of je na het analoog aansluiten nog risico loopt van het opblazen van de ingangsversterker
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

BOUBOU

Quote from: el-jorge on October 21, 2005, 13:17:09
Net zo gemakkelijk, ik heb dus goed opgelet, en alles goed aangesloten. Mijn vraag was meer bedoeld of je na het analoog aansluiten nog risico loopt van het opblazen van de ingangsversterker

Nee, niet echt.
Mijn probleem was dat ik divx afspeelde op mijn pc met het geluid via de marantz.
En games/mp3 enz. speelde ik via de hoofdtelefoon af, vanweg het feit dat de pc toen nog in de woonkamer stond.
Er moest toen vrij regelmatig gewisselt worden tussen marantz en hoofdtelefoon, ik was te lui om daarbij elke keer mijn pc af te sluiten.

Bij jouw zit het nu dus goed....vooral zo laten zitten  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

VlisChris

Hmm,
Zo heb ik mijn vorige receiver ook eens opgeblazen ;D (ok, ingangsversterker dan ;))
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

el-jorge

#16
Ik ga maar eens een heel oud topic van mijzelf kicken.

Ik ben nog steeds met mijn geluidskaart bezig. Ik heb nu een audigy 2ZS. Deze is met zo'n beetje de cheapste analoge kabel aangesloten op mijn Marantz. Nu ik toch wil kijken om mijn geluid vanuit mijn pc naar mijn versterker up te graden. Er zijn een aantal mogelijkheden:
Een digitale kabel kopen, deze moet echter wel zo'n 10M lang zijn. Ik zag echter dat Canare een goed geprijsde 10M kabel heeft. Deze zal volgens mij met een verloopstekker op de geluidskaart aangesloten moeten worden. Aangezien de connectie dan digitaal is zou dan het hele conversie gebeuren door de versterker gedaan worden, wat volgens mij beter is dan de audigy aan het werk zetten. Echter heb ik gelezen dat de audigy eerst het geluid zelf nog converteerd voordat het digitaal uitgestuurd wordt, klopt dit???
Ik zie daarnaast dat veel mensen voor andere kaarten kiezen waarover ik dan ook geinteresseerd ben geraakt. Ik zie dat veel mensen kiezen voor de Theatron van Club3D. Je hebt dan de agrippa en de DTS uitvoering welke de betere is weet ik nog niet. Maar wat ik me afvraag of dit tot een beter geluid zal leiden dan mijn audigy + digitale Canare?
Daarnaast sluit ik er nog een 2.0 pc speaker setje op aan. En op dit pc speaker setje heb ik soms mijn headset aangesloten..... (ps. is het trouwens beter om mijn headset direct op mijn geluidskaart aan te sluiten?)
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

el-jorge

Ach ja, niemand die echt adviezen heeft :(

Ik heb eens zitten nadenken waarvoor de geluidskaart het meest gebruikt voor gaat worden, en dat is toch eigenlijk wel gamen. Waar kom je dan uit..... precies Creative. Om toch nog een goed audio te krijgen heb ik nu de Auzentech X-Fi Prelude aan mijn shortlist toegevoegd, en de Creative X-Fi Xtreme music/gamer.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

SpeedyAndré

Kijk ook nog even verder wat de koppeling met je receiver betreft :)
Een (digitale) coax tussen pc en versterker zou brom op kunnen leveren omdat de pc nou niet het voorbeeld is van een 'schone' voeding  ::)
Een optische verbinding lijkt mij beter en dat kan ook met lengtes van 10m.
Als je op de pc dvd's wil spelen dan zou ik nagaan of de software de geluidskaart wel herkent, dit is zeker niet altijd het geval.
Bij Powerdvd kan je een lijst met compatible geluidskaarten vinden, helaas lopen ze wel achter met die lijst  :-\
Ik zou gericht gaan zoeken naar de juiste combinatie en uiteraard ook checken of je games met de geluidskaart kunnen werken ;)
Zelf heb ik een oudere externe Audigy met een usb aansluiting die goed werkt met Powerdvd.
Hij zit met een optische kabel op de receiver.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Xstream

#19
Hai El Jorge,

Ik zit me hier ook in te verdiepen. De Agrippa die je noemt is wat dubieus op dat geval. Het is nog een beetje onduidelijk hoe de "custom" C-Media chip presteert op deze kaart. De oudere DTS versie, die overigens weinig meer te vinden is, schijnt beter te zijn. Deze stuurt alles 1:1 door voor zover ik begrepen heb, alleen moet je dit wel handmatig instellen en switched hij niet automatisch.
De Auzentech X-Plosion is eigenlijk precies hetzelfde als de Agrippa, maar met betere COAX aansluitingen. Aangezien je optical gaat maakt dat niet veel uit natuurlijk, maar het geeft wel wat betere opties voor een paar euro meer.

De Meridian van Auzentech is wel een echte topper. Maar daar betaal je dan ook voor. Deze stuurt ook 44,1Khz signaal 1:1 door ipv te converten naar 48Khz wat veel kaarten wel doen (bovenstaande ook dacht ik, of moet je handmatig instellen in ieder geval).

De M-Audio Revolution is ook een prima keuze, alleen zijn er nog geen Vista drivers voor de 7.1 variant. Voor de 5.1 variant schijnen wel Vista drivers te zijn inmiddels. Wat interessant is dat deze dezelfde kwaliteit biedt (volgens de reviews) als de Meridian, maar bespaar je wel zo'n 60 - 80 euro.

Je kunt wel veel info vinden op de tweakers.net forums. Hier bijvoorbeeld: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1193244/
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

qinq

Quote from: Xstream on November 30, 2007, 14:07:02
Hai El Jorge,

Ik zit me hier ook in te verdiepen. De Agrippa die je noemt is wat dubieus op dat geval. Het is nog een beetje onduidelijk hoe de "custom" C-Media chip presteert op deze kaart. De oudere DTS versie, die overigens weinig meer te vinden is, schijnt beter te zijn. Deze stuurt alles 1:1 door voor zover ik begrepen heb, alleen moet je dit wel handmatig instellen en switched hij niet automatisch.
De Auzentech X-Plosion is eigenlijk precies hetzelfde als de Agrippa, maar met betere COAX aansluitingen. Aangezien je optical gaat maakt dat niet veel uit natuurlijk, maar het geeft wel wat betere opties voor een paar euro meer.

De Meridian van Auzentech is wel een echte topper. Maar daar betaal je dan ook voor. Deze stuurt ook 44,1Khz signaal 1:1 door ipv te converten naar 48Khz wat veel kaarten wel doen (bovenstaande ook dacht ik, of moet je handmatig instellen in ieder geval).

De M-Audio Revolution is ook een prima keuze, alleen zijn er nog geen Vista drivers voor de 7.1 variant. Voor de 5.1 variant schijnen wel Vista drivers te zijn inmiddels. Wat interessant is dat deze dezelfde kwaliteit biedt (volgens de reviews) als de Meridian, maar bespaar je wel zo'n 60 - 80 euro.

Je kunt wel veel info vinden op de tweakers.net forums. Hier bijvoorbeeld: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1193244/

Wat is de goedkoopste die 44.1 1:1 doorstuurt? Ik zoek namelijk ook een kaart puur voor digitaal uit.

Xstream

#21
Wat highlights hierover:
QuoteDe Theatron DTS doet het hier geweldig maar ik zit nog met wat vragen.

In het configuratiescherm kun je de sampling rate kiezen van de LPCM output. Is het echter mogelijk om deze instelling te omzeilen door audio rechtstreeks naar de spdif te sturen? Als ik nu mp3's beluister, moet ik telkens de output op 44,1 kHz zetten terwijl bij overige bronnen 48 kHz gewenst is. Een automatische omschakeling zou veel praktischer zijn.
Deze is +- 65 euro dacht ik

Creative kaarten in ieder geval vermijden. Geen enkele stuurt 44.1 1:1 door.

Quote
HDA/Auzentech/Bluegear X-Mystique
For the audio enthusiast, keeping things bit accurate is a must, which is why this soundcard also features PCM passthrough in a variety of formats (16 bit/44.1 kHz, 16 bit/48 kHz, and 24 bit/96 kHz).
Lastig te vinden! Alleen internationaal nog, niet in NL.

De Auzentech Meridian = 160,- euro, maar switched wel automatisch van bijv. DTS naar 44.1 stereo etc ...

Bluegears b-Enspirer = ook lastig te vinden, switched naar mijn weten ook en stuurt 44.1 1:1 door.

M-Audio Revolution 5.1/7.1
Deze kun je op www.m-audio.com bestellen voor $100 - met de huidige dollar koers erg interessant dus. Verzendkosten komen er nog wel bij natuurlijk. Is de beste prijs/prestatie optie volgens mij. Alleen geen Vista drivers voor de 7.1 versie nog.

In dit topic komt dit onderwerp ook aan bod:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=29.0
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

el-jorge

Goeie info allemaal, Xstream, heb je je ook nog verdiept in de auzentech X-Fi prelude. Zoals in eerder bericht door mij gezegd, zal de kaart eigenlijk voor games het meest gebruikt worden. Ik zoek dus eigenlijk een audiofiele games geluidskaart, en ik dacht dat deze misschien wel iets kon zijn.
Ook omdat de andere auzentech kaarten geroemd worden om hun audiofiele kwaliteiten. Ik was er eigenlijk al uit dat M-audio revolution de meest interessante zou zijn, of de Club3D DTS, maar die is niet meer te verkrijgen.
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

Rody


el-jorge

|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|