Line-R vs Belkin

Started by FrankL, December 2, 2004, 21:05:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankL

Ik heb sinds enige tijd last van een korte drop-out in het geluid wanneer mijn verwarming of koelkast aanslaat.
Ik denk erover om een spanningsregulator van Line-R aan te schaffen, na diverse suggesties hier. In computerzaken zie ik alleen  spanningsregulatoren van Belkin liggen. Zijn die vergelijkbaar, of is er een reden om (de wat moeilijker verkrijgbare en duurdere) Line-R te verkiezen als oplossing?
Mijn stopcontact bevat overigens geen randaarde. Is dat een probleem? In de vrij beperkte google-hits over Line-R las ik dat die randaarde nodig heeft.

Frank
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

jaco

Frank, je kunt wel een line-r van mij lenen als je het wilt proberen. Wellicht handiger dan er 1 kopen en er achter komen dat het niet werkt...
Mocht hij werken kun je hem ook wel goedkoop overnemen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rick-DTS

Hoi Frank,

Vestig niet al je hoop op de Line-R. Ik heb hetzelfde probleem als jouw.
Ook ik heb een Line-R ertussen gehad, dure netfilters ( probleem werd toen alleen maar erger ) etc.etc.
Niks helpt.
Ik heb ook wel met Kemp gebeld. Volgens Kemp moet ik de PowerPlant eens proberen.
Deze schijnt alleen € 1295 te kosten :(

Movievault

Ik heb het probleem ook gehad. 2 huizen verder werkt er iemand met elektrische verwarming in zijn ganse huis.
Af en toe zien we zelfs hier de lichten minder gaan branden.
Sinds bij mij de APC er tussen staat zijn alle probs verdwenen bij me.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Rick-DTS

Das echt mooi voor je Frank.
Ik wou dat ik dat ook kon zeggen :(
Ik heb inmiddels al zoveel geprobeerd dat ik me er eigenlijk bij neergelegd heb.


Movievault

Mischien wel stom he , maar heb je de stekker al een omgedraaid?
Bij mij maakt dat namelijk WEL uit .
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Rick-DTS

Absoluut, volgens mij wel 20 keer ;D

FrankL

Stekker omdraaien lost bij mij het probleem helaas niet op.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Johan Van Gompel

Quote from: FrankL on December  6, 2004, 17:33:43
Stekker omdraaien lost bij mij het probleem helaas niet op.

Waarom geen kleine UPS proberen? Ik heb nog een APC Smart-UPS 700 staan thuis; die mag je evt. even lenen.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

typhoon

#9
Beste Rick en Frank,

Ik heb hetzelfde probleem als jullie. Welke receivers hebben jullie?
Volgens mij ligt het probleem bij de receiver, heb ook alles van kabels tot ontstoorders,... geprobeerd (lichtschakelaars, koelkast, dampkap storen op mijn installatie)
Mijn receiver is zelfs voor herstellingen binnen geweest, maar heeft niets verholpen, integendeel.
Is ook in Nederland binnengeweest. Het probleem blijkt door mijn elektricteitsnet te komen.

kinostar scherm/ svs PB-12-plus/Philips BDP 9700/ Benq 1070/Arcam avr350/Qed SA xt biwire-hdmi-p-sr-sw, phoenix arx 800, Ixos 608.

Johan Van Gompel

Slechte stroomvoorziening? Ook om dat uit te sluiten kan je een UPS gebruiken; gewoon de receiver op de batterij laten draaien en kijken/horen of dat soelaas brengt.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

FrankL

Quote from: Johan Van Gompel on December  6, 2004, 18:47:18


Waarom geen kleine UPS proberen? Ik heb nog een APC Smart-UPS 700 staan thuis; die mag je evt. even lenen.

Bedankt voor het aanbod. Een kleine UPS zal ook wel een optie zijn, maar lijkt me duurder?

Ik heb overigens een Denon 3803 versterker.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

eclipse

Quote from: FrankL on December 11, 2004, 09:09:29


Bedankt voor het aanbod. Een kleine UPS zal ook wel een optie zijn, maar lijkt me duurder?

Ik heb overigens een Denon 3803 versterker.

kijk nu eens in het "te koop" gedeelte van het forum

Johan Van Gompel

Quote from: FrankL on December 11, 2004, 09:09:29
Bedankt voor het aanbod. Een kleine UPS zal ook wel een optie zijn, maar lijkt me duurder?

Mijn APC Smart-UPS 700 heb ik gevonden tussen de electronica in het lokale containerpark. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

FrankL

@eclipse:
Ik ga denk ik eerst de Line-R wel uitproberen. Een UPS met een 'hoop herrie' zie ik in mijn woonkamer niet zo zitten.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rick-DTS

#15
@ Typhoon,

Ik heb een EAD Signature en een Bryston 4B en 8B.
Geen reciever dus..

Rick

Jep

Hallo!

Om op de oorspronkelijke vraag van Frank terug te komen (misschien mosterd na de maaltijd? :-\) of de Line-R randaarde nodig heeft: APC adviseert om randaarde te gebruiken (veiligheid) maar de Line-R heeft geen randaarde nodig om goed te kunnen functioneren dus randaarde is niet noodzakelijk.

Ik heb sinds kort een Line-R aangeschaft (APC Line-R LE1200I). Voordat ik e.e.a. ging aansluiten, ben ik gaan meten wat dat ding nu eigenlijk doet. Ik was in de veronderstelling dat wat het ingangsvoltage ook zou zijn, de Line-R er altijd netjes 230V van zou maken (indien de keuzeschakelaar van de uitgangsspanning op 230V staat...) Niet dus: 230V wordt alleen als referentie gebruikt voor de uitgangsspanning. Ik heb een variac gebruikt om verschillende ingangsvoltages te maken, volgens de spec's van de Line-R in de 230V-stand: 166-280V.

Met een ingangsspanning van 168 tot 195V telt de Line-R er ongeveer 50V bij wat resulteert in een uitgangsspanning tussen de 213 en 251V.
Met een ingangsspanning van 195 tot 220V telt de Line-R er ongeveer 30V bij wat resulteert in een uitgangsspanning tussen de 225 en 253V.
Met een ingangsspanning van 220 tot 255V werd de ingangsspanning niet veranderd.
Met een ingangsspanning van 255 tot 270V vermindert de Line-R die met ongeveer 30V wat resulteert in een uitgangsspanning tussen de 227 en 240V.

In mijn situatie is de spanning uit de stopcontacten +/- 220V waardoor de Line-R regelmatig schakelt tussen 253V :o en 220V.

Nu vraag ik me af of dit nu wel zo goed is voor (mijn) apparatuur? Ik heb nu i.i.g. sterk mijn twijfels of de Line-R een bijdrage kan leveren aan een betere performance van mijn audio-/videoapparatuur en dus staat die voorlopig weer in de doos!

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

garmtz

Mijn Line-R hoor ik helemaal niet schakelen. Ik gebruik hem vooral om mijn projector te ontstoren, zodat hij geen negatieve invloed heeft op mijn audio (zit op dezelfde groep).

jaco

Quote from: Jep on December 16, 2004, 20:52:01
Ik was in de veronderstelling dat wat het ingangsvoltage ook zou zijn, de Line-R er altijd netjes 230V van zou maken (indien de keuzeschakelaar van de uitgangsspanning op 230V staat...) Niet dus: 230V wordt alleen als referentie gebruikt voor de uitgangsspanning. Ik heb een variac gebruikt om verschillende ingangsvoltages te maken, volgens de spec's van de Line-R in de 230V-stand: 166-280V.
Dat staat netjes in de manual, en volgens mij ook wel op het web.
Als je echt 230 volt wilt hebben met je andere apparatuur kopen, dat is wel veel duurder.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Hi,
De enige oplossing die ik je kan geven is luisteren als je twijfeld of hij een bijdrage kan geven.
Ik draai nu al meer dan 5 jaar met line-r's en zou ze niet meer kwijt willen de rust die het brengt in mijn systeem is gewoon zeer aangenaam en het heeft al een paar keer mijn apparatuur gered, Essent is al 2x zo leuk geweest hier om per ongeluk 300V op de lijnen te zetten.
Veel lampen kapot maar geen electronica vreemd genoeg en het HT set schakelde netjes terug inderdaad.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Ik haal hem dit weekend bij Jaco op, en zal na het weekend wel even berichten of het geholpen heeft.
Ik hang mijn Denon versterker en mijn DVD speler eraan.

Jep, inderdaad wat laat  :)  maar toch een nuttige aanvulling over de randaarde. Iedereen bedankt voor de adviezen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Jep

Hallo!

I.d.d., achteraf bekeken had ik kunnen weten dat er geen constante 230V uit de Line-R komt ;D. Op zich is dit ook geen groot probleem en tegen onder- en overspanningen en blikseminslag e.d. zal die goed beschermen. Ik ben verder geen expert op het gebied van elektra, maar de mogelijkheid dat 253V op audio- en videoapparatuur komt te staan liijkt me niet goed. Maar misschien is er iemand op dit forum die hier meer verstand van heeft? Denon zal bijvoorbeeld (denk ik) nooit zeggen dat het geen probleem is om hun apparatuur van deze spanning te voorzien.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

FrankL

Helaas, de Line-R verandert niets aan mijn probleem. Ik heb nog steeds een korte drop-out bij het aanslaan van de verwarming, of bij het aandoen van licht in de keuken.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rick-DTS

Hoi Frank,

Ik was er al bang voor dat het niet zou lukken. Ik heb de Line-R ook geprobeerd.
Aangezien jij precies dezelfde klachten als mij hebt.
Afgelopen weekend kwam ik dit artikel tegen op Hifi.nl :
http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=36636
op http://www.hear.nl/ staat het inmiddels ook.
Misschien dat deze producten ons verder kunnen helpen.

Rick