actieve drieweg luidspreker

Started by conqubite, December 2, 2004, 16:28:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

conqubite

Ik was een tijdje geleden bij Speaker en co en daar hadden ze enkele actieve luidsprekers staan die werden aangestuurd met de digitale actieve 2/3 weg Hypex modules. Ik vond het eigenlijk best goed klinken, erg dynamisch en klankmatig ook goed.

Ik volg de topics over de Avalon klonen met bovengemiddelde interesse. Dat zijn zeer interessante luidsprekers en het voordeel voor mij is dat het filter van de Soup van Tony Gee bekend is.
Ik vraag me nu af of er mensen zijn die wel eens iets gebouwd hebben met deze modules. Speaker en co is er ook enthousaist over. Avalon heeft ook modellen met ingebouwde versterkermodules dus ik vraag me af of iemand er wel eens aan gedacht heeft een actieve Avalon kloon te maken.

Conqubite

ruud2

#1
Beste Conqubite,

avalon heeft de sentinel en is het topmodel uit de reeks speakers met o.a. een active sub laag aansturing.
er staan twee topics hier waar deze verschaald worden nagebouwd, maar dat is je waarschijnlijk al opgevallen.
welliswaar geen drieweg maar wel  een regelrechte uitdaging om zoiets te bouwen!

groet, ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

conqubite

Ik doel eigenlijk op de gewone Opus. Ik meende te hebben begrepen dat die ook een actieve laagweergave heeft. Als ik zelf zoiets zou gaan bouwen zou het denk ik de Opus Ceramique worden, mede gelet op het feit dat er al een voorbeeld is (de Soup) die helemaal klaar is, dus incl filter. Zelf een filter ontwikkelen zit er denk ik niet in ::)

Mijn vraag over de actieve 2 en 3 weg modules staat in principe los van de Avalon klonen. Omdat ze bij de vestiging van Speaker en co waar ik wel eens kom daar enthousaist over zijn vraag ik me af of er mensen zijn die dit al gedaan hebben. Ik vond het zo op het eerste oog (oor) ook bijzonder goed klinken. De link met de actieve Avalon klonen die erg interessant lijken is dan snel gelegd.

Ik vind het gaaf dat veel mensen hun kennis en ervaringen hier delen zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen. Ik ben al een tijdje aan het meekijken hier en de bedoeling is dat ik eerst mijn kennis van zaken  ga opkrikken (ik wil het boek van Vance Dickason nog aanschaffen) om daarna een zelf iets ga opstarten. Ik maak er een meerjarenproject van. Heb een klein mannetje rondlopen die nogal onderzoekend is en wel eens dingen doet die niet altijd in goede aarde vallen. Als hij wat ouder is moet dat afgeleerd zijn dus ik heb geen haast. In de tussentijd probeer ik zo veel mogelijk bij te houden en zo veel mogelijk te leren.

Conqubite

Robbo

Quote from: conqubite on December  3, 2004, 09:19:44
Ik doel eigenlijk op de gewone Opus. Ik meende te hebben begrepen dat die ook een actieve laagweergave heeft. Als ik zelf zoiets zou gaan bouwen zou het denk ik de Opus Ceramique worden, mede gelet op het feit dat er al een voorbeeld is (de Soup) die helemaal klaar is, dus incl filter. Zelf een filter ontwikkelen zit er denk ik niet in ::)

Dan is het wellicht verstandiger om het bij het nabouwen van de Soup te houden.  Door het toevoegen van een extra actieve unit, moet je toch je hele filter en behuizing weer opnieuw ontwerpen.