Fineren van een speaker, hoe en waar rekening mee houden?

Started by Movievault, June 30, 2004, 09:30:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Ik wil nog even wijzen op het feit dat er ook kant-en-klaar gefineerde MDF bestaat. Bij meubelmakers kun je dat bestellen en als je het door hun laat zagen, ben je helemaal makkelijk klaar.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sherwin

Quote from: Audiofiel on December  9, 2004, 16:43:55
Ik wil nog even wijzen op het feit dat er ook kant-en-klaar gefineerde MDF bestaat. Bij meubelmakers kun je dat bestellen en als je het door hun laat zagen, ben je helemaal makkelijk klaar.

Is wel super duur volgensmij. Maarja.. schuif je keer uit met de houtklem, of blijft er een lijmrestje zitten... de kopse kanten zijn geloof ik dan ook niet gefineerd (heb het spul weleens gezien).

Mvgr

jeroen_B

die platen kun je ook bij de formido bestellen. Het zagen blijft een probleem uiteraard.
De enige manier om naden perfect te krijgen lijkt me door echt fineer te gebruiken!

Audiofiel

Nee hoor, je moet ze gewoon door een meubelbouwer laten zagen. Onder verstek. Kopse kanten gaan ook altijd werken en op den duur zie je op de door jou zo zorgvuldig gladgeschuurde hoeken weer bobbels verschijnen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ruud2

dat komt omdat de meubelmaker een veel betere zaagmachine heeft dan de bouwmarkt, aan de onderzijde zit nog een
ander ,tweede zaagblad wat ervoor zorgt dat de toplaag niet brokkeld en je zo een scherpe zaagsnede krijgt.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

FFF

Quote from: Erik van Voorst on December  9, 2004, 15:25:27
Ik moet wel op een ander nadeel wijzen en dat is dat het hout werkt....dus verlijmen met de jaarringen tegengesteld en het lieft extra schroefjes van binnen door het MDF en vast aan het kersenhout maken want hij gaat het eerste wijken op de lijmnaden en dat zijn er toch een paar want je werkt hier met deeltjes!!!!

Als dit mijn subwoofer betreft wil ik daar graag met mijn bevindingen op reageren.

Wat ik heb gedaan is gewoon het kersen direct op het mdf gelijmt (12+18 mm) En het ook vastgeniet (gewoon dwars door het kersen heen vant door 30mm mdf valt niet mee.

Kwestie van veel schuren en stoppen en de nietjes zijn niet meer zichtbaar. Totaal geen problemen met uitzetten en dergelijke, voor het lakkeen waren de overgangen 100% vlak en niet te voelen, nu (misschien wel een jaar later) kan ik als ik heel goed voel als ik er met mijn vinger overga een hele kleine overgang voelen. Maar dat is absoluut niet zichtbaar.

Uiteraard zijn de planken in een hoek van 45 graden gezaagd, en dat is ook echt nodig voor een mooi eindreslutaat.

Nog maar 2 pics:
na de 1ste laklaag:


Als hij klaar is:

conqubite

Quote from: FFF on July  5, 2004, 09:12:00
Misschien ook een idee, als je bang bent om te fineren doen wat ik gedaan heb, namelijk gewoon een massief houten laagje eroverheen.

Dit is bijvoorbeeld mijn subwoofer, met daar overheen 1 cm kersenhout, perfect te bewerken en komt ook ten goede aan de kastopbouw.



Dit is iets wat mij persoonlijk ook wel wat lijkt als ik ga zelfbouwen. Het fineren lijkt me voor iemand zonder ervaring erg tricky en ik had dit idee al langer in m´n hoofd als een mogelijk interessant alternatief. Een dun laagje van de houtsoort waarin je de speaker wilt afwerken lijkt me zelfs een betere optie. Even schuren, aflakken en klaar:  O0  Of zie ik iets over het hoofd??

FFF heb je trouwens de hoeken in verstek gemaakt of gewoon kops verlijmt. De onderliggende lagen kun je gewoon kops verlijmen daar hoef je niet in verstek. Dat lijkt me in dit geval ook wel een voordeel. Zou FFF misschien nog iets meer over zijn werkwijze kunnen vertellen???? Ben wel nieuwsgierig, helaas zie je dit soort afwerkingen weinig.

Een vraag die ik wel heb waar kun je dit soort dunne platen hout van goede kwaliteit krijgen???

Conqubite

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Gek genoeg zijn er ook fabrikanten die hun speakers aan de binnenzijde fineren! Want dat zou het geluid ten goede komen... Maar vraag me niet waarom... ???

VrGr,

Bart J.

Jean Pierre

Kennen jullie ook het materiaal Formica? Heeft iemand dit ook al eens gebruikt? En kan die gene er wat over vertellen hoe het werkt wat ut kost voor en na delen etc...

mvg,


Reinout

ralph w

formica is een merknaam van een kunstof, hetzelfde is duropal (veel gebruikt in de keukenbouw). Het werkt hetzelfde als fineer behalva dat je het niet meer hoeft af te lakken en er 10000-en printen bestaan

Ralph

ruud2

om kromtrekken van rechte vlakken tegen te gaan wordt  , voornamelijk bij gebruik met formica, het tegengestelde vlak ook voorzien van een goedkopere formica laag.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rudo

Quote from: Shorty on December 12, 2004, 16:30:39
Gek genoeg zijn er ook fabrikanten die hun speakers aan de binnenzijde fineren! Want dat zou het geluid ten goede komen... Maar vraag me niet waarom... ???

VrGr,

Bart J.

Het tweezijdig fineren komt het geluid ten goede, omdat er dan een ander materiaal vastgezet is tegen het hout. Dit zorgt ervoor dat het geluid minder goed door het hout heen kan gaan: zie (Google b.v.) coïncidentie-effect. Beplakken met bitumen lijkt mij echter veel beter... maar is duurder.
De andere reden is denk ik dat de panelen (tijdens opslag) niet krom trekken.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten