Tekening zelf gemaakte beamerlift

Started by riez, November 24, 2004, 05:04:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Movievault

@Paul

Een brilliant idee.
Dat ik daar niet opgekomen ben, zeer preciese sturing zelfs
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

The Foundation

Quote from: riez on November 25, 2004, 07:18:01


Het idee voor dit liftje is ontstaan van tekening die een leverancier online heeft staan. (niet slim overgens)


Zoals je op de tekening kunt zien werkt deze met een kabel, dit had ik ook in eerste instantie geprobeerd maar daar zat teveel speling op. De beamer hing nooit recht en de trekkracht is op deze manier ook beperkt.

Toen ben ik op het idee gekomen om dit met een M10 tapeind te doen en dat werkt perfect! Veel trekkracht (zonder moeite 15 kg getest) het is erg stabiel en als de motor stil staat is er geen beweging meer in te krijgen.


Toen had ik dus een lift maar nog geen aansturing. Eerst met een schakelaar gedaan maar dat vond ik al snel niets (moet je toch nog die luie bank uit)
Uiteindelijk wat inelkaar geflanst met 2 trafo's, 2 klikaan klikuit ontvangers en een relais.
In het liftje zitten ook nog 2 microswitchen die voor eindstop fungeren.


Ik zou zeggen wees creatief en flans er zelf ook eentje inelkaar! oz moeilijk is het niet.

Richard





zeer cool , gedaan !!!

Gijs82

#27
Ha Riez,

Erg mooi gemaakt dat liftje!  :D

Wil zelf ook zo'n systeem maken op mijn kamer. Heb je misschien iets meer detail foto's.
Kan niet goed zien op de foto hoe het schaniert. Door een reling of zo?
Even nog verduidelijken. Ik bedoel namelijk de punten die zijn aangewezen op de foto..



Groet Gijs
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Palu

Quote from: Rappie on November 24, 2004, 08:58:02
Kan de beamer nu helemaal in het plafond verdwijnen ? Of hangt hij altijd omlaag ?

Verder ziet het er mooi vrouwvriendelijk uit hè. Mooi werk !

::) Hoog WAF gehalte  ::)
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

riez

Quote from: Gijs82 on March 21, 2005, 08:37:07
Ha Riez,

Erg mooi gemaakt dat liftje!  :D

Wil zelf ook zo'n systeem maken op mijn kamer. Heb je misschien iets meer detail foto's.
Kan niet goed zien op de foto hoe het schaniert. Door een reling of zo?
Even nog verduidelijken. Ik bedoel namelijk de punten die zijn aangewezen op de foto..



Groet Gijs

Hoi een beetje laat voor een antwoord, maar toch..
Met de vraag hoe het schaniert; ik heb gebruik gemaakt van kogelgelagerde schuiven voor lades die je bijvoorbeeld bij Gamma kunt halen.
Het kruisende ijzeren plaatstaal zit hieraan verbonden zoals je ziet en dat schaniert dmv een boutje en moertje met daar tussen teflon ringen.

Ik hoop dat het zo duidelijker is voor je.

riez

Gijs82

Dankje welvoor de alsnog late reactie, ik zal even kijken of ik hier nog wat mee kan....
vanavond ga ik verder met mijn project namelijk  :)
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

klaas1975

Wie wil voor mij een Beamerlift maken?

De hoogte die ik totaal heb is 15,5 cm incl. gipsplaat

Noem je prijs

DaMenaCe

Ik ben ook bezig met een beamerlift en ben erg benieuwd naar de foto's. De foto's op pagina 1 werkt helaas niet meer. Zijn de foto's nog ergens beschikbaar?