Tekening zelf gemaakte beamerlift

Started by riez, November 24, 2004, 05:04:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riez

Ik bekijk al enige tijd dit forum en heb al heel wat mooie setjes voorbij zien komen.
Ik vond het daarom wel tijd om ook eens wat te laten zien.

Sinds kort heb ik een heftige verbouwing achter de rug waar ik ook rekening heb gehouden met de thuisbioscoop.

Voordeel wanneer je alles aan het slopen en breken bent van je huis is dat je bij het opbouwen alles mooi kunt inbouwen, frezen en weg werken.

Mijn projectiescherm (beamax 2.20 16:9) hangt half in het plafond zodat ik er nog net bij kan wanneer dat nodig is.

Voor mijn projector (tw10h) wilde ik een liftje bestellen zodat deze uit het plafond komt, wat zijn die dingen duur zo'n 1000 euro.
Ik ben toen zelf aan het klussen gegaan en ben nu klaar voor 50 euro.

Het werkt allemaal prima en ben erg tevreden met de beeldkwaliteit.

hier een paar foto's

Hier hangt de projector uit het plafond.


Het liftje, gemaakt van een oude accuboormachine. Inclusief afstandsbediening, klikaan klikuit van Gamma.


Hier hangt de beamer onder de lift, nu nog zonder stucplaat/lijst.


De opstelling in werking (beeld is gefotoshopt)


Lastig fotograferen maar toch een pic


Mijn specs zijn niet zo bijzonder als ik zie wat de meeste van jullie hebben maar ik ben erg tevreden. (de vrouw ook)

groeten,

Richard

Spacebass

QuoteMijn specs
"Mijn" specs zijn ook niet bijzonder hoor  ;)  ;D , die van mijn HT zijn beter  ;)  ;D

Ik vind het heeel knap gemaakt! O0
Ziet er heel goed afgewerkt uit...een stuk beter als bj mij  :)

tipex


Rappie

Kan de beamer nu helemaal in het plafond verdwijnen ? Of hangt hij altijd omlaag ?

Verder ziet het er mooi vrouwvriendelijk uit hè. Mooi werk !
Eigenaar van Paulthé

Movievault

Ik vind jou HT oplossing zeer mooi voor in een living.
Nice DYZ oplossing voor die lift :)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Mark C00len

Als ik het goed zie heb je geen deksel ofzo, dus zie je een gat in je plafond.
Of vind je dit niet erg?

Marc R

Leuke HT, vooral dat liftje is mooi gemaakt.

Hangen je front-speakers alleen niet wat hoog?

Walter_PPK

Zoals Mark al aangeeft zou ik onder de beamer een afsluit deksel maken wat in de intrekpositie een vlak plafond geeft. Netjes gedaan verder.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

riez

Bedankt voor de reacties.

Ik heb een afdekplaat, dit is een houten plaat met gespoten stucwerk. Ik moet er nog een mooi lijstje om heen maken zodat het een ornament lijkt.

Ja mijn speakers hangen erg hoog hoewel ze goed naar de luisterpositie gericht zijn. Maar voor het zicht was dit een mooiere oplossing.


DrAce


Walter_PPK

Ik vraag me af of dit grapje ook met een barco kan ;D
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Rappie

Quote from: Walter_PPK on November 24, 2004, 14:26:27
Ik vraag me af of dit grapje ook met een barco kan ;D
Kan wel, op zich is het idee van een lange schroef die draait best sterk en ook goed te verstevigen door dikkere metalen.
Eigenaar van Paulthé

Jean Pierre

Netjes hoor, vooral die lift! Echt klasse! Maar waar heeft niemand er over gedacht om met spiegels te werken? Bij mn vader op het kantoor hebben ze dat komt er een klein spiegeltje waar je geen last van hebt welk een zeer scherp(volgens mn vader) beeldje opleverde.

blue-eyes

Martin_M heeft met en spiegel systeem gewerkt. Wellicht kan je het hem vragen.

En inderdaad erg mooi en vernuftig gemaakt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

sauron

Quote from: DrAce on November 24, 2004, 13:35:28
Mooi hoor.

Enne, die lift is echt vet  8)

heb je daar tekeningen van ? hoe en wat te gebruiken ??
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Sjors

Wat ik mij afvraag, Blijft je beamer nou altijd netjes gecentreerd? ik bedoel dus als je hem naar beneden laatzakken dat hij altijd weer netjes op het scherm projekteerd en hij dus niet uit het lood gaat door het naar boven en naar beneden laten zakken van de lift  O0

verder ziet het er heel gerafineerd uit  ;)

Groet, Sjors

riez

Quote from: sauron on November 24, 2004, 22:36:04


heb je daar tekeningen van ? hoe en wat te gebruiken ??

Het idee voor dit liftje is ontstaan van tekening die een leverancier online heeft staan. (niet slim overgens)


Zoals je op de tekening kunt zien werkt deze met een kabel, dit had ik ook in eerste instantie geprobeerd maar daar zat teveel speling op. De beamer hing nooit recht en de trekkracht is op deze manier ook beperkt.

Toen ben ik op het idee gekomen om dit met een M10 tapeind te doen en dat werkt perfect! Veel trekkracht (zonder moeite 15 kg getest) het is erg stabiel en als de motor stil staat is er geen beweging meer in te krijgen.


Toen had ik dus een lift maar nog geen aansturing. Eerst met een schakelaar gedaan maar dat vond ik al snel niets (moet je toch nog die luie bank uit)
Uiteindelijk wat inelkaar geflanst met 2 trafo's, 2 klikaan klikuit ontvangers en een relais.
In het liftje zitten ook nog 2 microswitchen die voor eindstop fungeren.


Ik zou zeggen wees creatief en flans er zelf ook eentje inelkaar! oz moeilijk is het niet.

Richard




Rappie

Beetje meccano maar dan met een beamer eraan :) Als je het zo ziet lijkt het nieteens zo moeilijk maar je moet er maar op komen en nodig hebben ...
Eigenaar van Paulthé

sauron

heej Riez bedankt voor de tip daar kan ik wel wat mee, moet n.l. bij een neef van me ook zoiets dergelijks maken dit moet lukken denk ik heb zelf ook nog een oude accuboormachine  :)
you never know how strong you are, until being strong is your only choice

Kale

Als ik zo vrij mag zijn ,...

Hoe zit de spindel aan de accuboor bevestigd?

zit deze gewoon als een boor erin geklemd ?

en zo ja wat kan er gebeuren als deze losraakt ?

komt dan de beamer in ene klap naar beneden ?

verder leuk uitgedokterd,...

wil

#20
Quote from: Kale on November 25, 2004, 12:25:43
Als ik zo vrij mag zijn ,...

Hoe zit de spindel aan de accuboor bevestigd?

zit deze gewoon als een boor erin geklemd ?

en zo ja wat kan er gebeuren als deze losraakt ?

komt dan de beamer in ene klap naar beneden ?
...
Lijkt me niet, de spindel is een schroefdraad. Als je daar in de lengterichting kracht op zet moet deze - uit zichzelf - heel snel gaan ronddraaien. Dat lukt nooit, tenzij je de spindel lagert met 'luchtlagering', en dan nog... Goed plan, van die schroefdraad.
Ik vroeg me nog af hoe lang het duurt voordat de lift helemaal beneden is?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Walter_PPK

Metrisch schroefdraad is zelfremmend. Zeker gezien de weerstand. Het is gewoon het principe van een autokrik. Deze zou je ook kunnen gebruiken voor deze toepassing. De spindel die bij een autokrik gebruikt wordt is trapeziumvormig bewegingsschroefdraad en is door de verminderde wrijving wellicht wat beter geschikt. Ze zijn ook niet echt duur.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

riez

Quote from: wil on November 25, 2004, 12:52:08

Lijkt me niet, de spindel is een schroefdraad. Als je daar in de lengterichting kracht op zet moet deze - uit zichzelf - heel snel gaan ronddraaien. Dat lukt nooit, tenzij je de spindel lagert met 'luchtlagering', en dan nog... Goed plan, van die schroefdraad.
Ik vroeg me nog af hoe lang het duurt voordat de lift helemaal beneden is?

wil

Ja klopt kan nooit naar beneden vallen, als de schroefdraad los komt van de boorkop kan deze tegen het ijzeren frame aan komen dan zakt ie een paar cm.

De beamer zakt heel geleidelijk en doet daar 10 sec over, 1 nadeel is dat het nogal veel herrie maakt maar dat komt door de overbrenging van tandwieltjes in de boorkop.

Richard

Durk

had je niet het klik aan klik uit zonneweringschakelaartje kunnen gebruiken?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Don_Paul

Je kan ditzelfde principe heel makkelijk nabouwen met wat off-the-shelf componenten. Haal een actuator (= een buismotor) en een losse positioner bij een satelliet-zaak en je motor en regelsysteem heb je dan al.  Een actuator bestaat uit een motor met hieraan een draadeinde die in/uitschuift; de positionering van een actuator wordt met een positioner gestuurd. Je programmeert twee posities in en klaar ben je. Nou ja, en die la-geleiders nog en dergelijke...
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360