Aanrader: Nu in de bioscoop..."Der Untergang"

Started by Jiri, November 22, 2004, 13:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

Een absolute aanrader, wat mij betreft is de duitse film "Der Untergang"
De film laat de laatse 5 of wat dagen zien van Adolf Hitler en zijn militaire staf in zijn berlijnse bunker.
De karakterrollen zijn erg goed uitgewerkt (dat zie je tegenwoordig weinig meer), goed gecast en de sfeer van de film is bijna onbeschrijfelijk. Dit hebben de filmmakers van deze film heel erg goed gedaan. Petje af voor die lui.
De beelden zijn somber, grauw, zoals je zou verwachten bij een fim in dit genre, maar de acteurs, de belichting, en ook zeker de dramatische angstaanjagende realistische soundtrack, helpen meer om de paniek, de angst en de wanhoop in de bunker op een zeer overtuigende manier neer te zetten. Meer kan ik er niet over vertellen, je moet gaan kijken, en je zal het ervaren alsof je er zelf bij bent in die bunker.
Deze film is wat mij betreft helemaal af. Vaak heb ik tegenwoordig het gevoel, dat bij films om budgetaire redenen, dan wel het niet kunnen halen van een Deadline, films van tegenwoordig afgeraffeld worden, karakters niet worden uitgewerkt, acteurs niet optimaal acteren ed. Niet het geval bij deze film. Er wordt zeer zeer goed geacteerd, casting is perfect (waar halen ze toch die koppen vandaan ;D) Het verhaal wordt in 2.5 uur tijd helemaal tot in de puntjes uitgewerkt en je blijft niet met een halve film in je maag zitten.
In veel recenties kreeg deze film het verwijt dat dolfje te menselijk is neergezet in deze film. Wellicht zou je dat denken als je de beginscene ziet, maar verder in de film blijkt maar weer wat een zieke gek het toch was!
Deze film staat wat mij betreft samen met Saving private Ryan helemaal bovenaan de oorlogfilm lijst.

Meer info:
http://www.deruntergang-special.film.de

Groeten,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

VlisChris

Je hoort er al geruime tijd van van die film. Ik wil hem ook zeker gaan kijken in de bios. Eens kijken wanneer ik tijd heb.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Paulie

IK ben gisteren naar Der Untergang geweest en moet zeggen dat dit een absolute topper is. De soundtrack samen met de karakters laat je helemaal meeslepen in de film. Tijdens bijna de hele film hoor je en voel je de bombardementen op berlijn samen met de bizarre sfeer in de bunker wordt je meegetrokken in de wanhopige en chaotische sfeer. Bruno Ganz zet echt een top rol neer van Adolf Hitler ongelofelijk knap gedaan samen met alle overbekende mannen als Himmler, Goebbels en de rest is dit een absolute must voor 2e wereld oorlog liefhebbers. Helemaal omdat alles in de duitse taal is wat nog meer kracht en angst geeft tijdens de diversen scheldsessie. Ook laat het kanten zien van Adolf die totaal onbekend zijn en boezemt ook angst in omdat je ziet dat ook adolf gewoon een mens was met hele normale menselijke eigenschappen en niet het beest wat we gewend zijn.

Kortom snel gaan en bekijken en vervolgens vol ongeduld afwachten tot hij te koop is op DEEVEEDEE voor de thuiscollectie.

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Roland

Ik heb deze film afgelopen maandag gezien. Ik ging er met hoge verwachtingen naar toe en deze verwachtingen werden geheel waargemaakt. Ik kan me volledig aansluiten bij eerdere posters.
Bruno Ganz zet een fan-tas-tische acteerprestatie neer, maar de andere acteurs/actrices zijn ook goed gecast.
Zo zie je maar weer ... er kunnen wel goede commerciële buitenlandse films worden gemaakt ... waarom gebeurt dat in Nederland dan niet  :o

Topper  8)

OscarTango

Dat gebeurt wel, maar de makers worden vermoord....  :-\
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

zuidwester

QuoteDat gebeurt wel, maar de makers worden vermoord.... 
met alle respect zo goed waren zijn films nou ook niet
Peter
ontferm U over ons

PaulB.

Afgelopen week naar deze film geweest.....zeer indrukwekkend.
Vooral Bruno Ganz is echt geweldig goed.

MvrGr. Paul
You Worry, You Die. You Don't Worry, You Die. So Don't Worry!

Bart_M

Gisteravond op DVD gezien.
Wow. Erg indrukwekkend.
Blijft wel ff hangen.

remon123

bagger film !!!!!!!!!!!
na schindlers list 
is deze film echt een lachertje
vond het een mega flop
maar ja ieder z'n ding he 


Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Bart_M

Tja, het kan niet altijd Rambo of Commando zijn. ;D

(wat overigens ook leuke films zijn)

westergas

Quote from: remon123 on March 31, 2005, 15:54:06
bagger film !!!!!!!!!!!

Smaken verschillen gelukkig.
Denk wel dat je één van de weinigen bent die dit een "bagger film" noemt. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar het is wel een kwalitiets product. Dat is gewoon een feit.

En over de film....vaak als ik een goede film heb gezien zit ie de volgende dag nog in mijn hoofd. Heel misschien na 2 dagen nog. Deze film heb ik vorig weekend gezien en ik ben hem nog niet kwijt. Kan me niet herinneren dat ik afgelopen jaar zo'n indrukwekkende film heb gezien.
Anata wa soko ni imasu ka

FrankB

Hij is inderdaad heel erg goed! Hitler is op een fantastische manier neergezet. Een van de beste oorlogsfilms, zeker de beste qua perspectief en wellicht ook wel de beste in z'n algemeenheid  8) 8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

remon123

Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Kerstmanno

Quote from: remon123 on March 31, 2005, 15:54:06
bagger film !!!!!!!!!!!
na schindlers list 
is deze film echt een lachertje
vond het een mega flop
maar ja ieder z'n ding he 




Zijn niet echt twee films die je met elkaar kan vergelijken imho.

remon123

deze film pakte me gewoon niet
al vond ik de acteur die hitler speelde zeeeeeeeeeeer goed
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

fca

Topfilm.
Eindelijk een film over de Duitsers die ook in het Duits wordt gesproken.
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij nog geen eens opviel dat er Duits werd gesproken.
Zo realistisch was het.
Beeld en geluid in 1 woord top.
Misschien een leuke tip om het boek van Traudl Junge te lezen. (Tot het laatste uur)
Zij was 22 jaar toen zij voor Hitler ging werken.
Toen zij in dienst trad was het 1942, de Duitsers waren onoverwinnelijk.
Totdat Hitler zijn grootste fout beging, hij wilde Rusland veroveren.
Eerlijk gezegd vond ik dat aspekt onderbelicht in de film omdat de Russen enorm huis hebben gehouden in Berlijn.
Het is geen kritiek op medeforummers maar ik heb geen enkel stukje menselijkheid gezien bij Hitler.
Het was een ernstig zieke man waar een mensenleven niets betekende.
Juist dat kwam mi sterk naar boven.

Del member

#16
Ben de film beginnen kijken en na een uurtje zat er zoveel negativiteit in de hele plot dat ik de film gewoon gestopt heb. Nu ja, wat had je verwacht met een Hitler film.

Op 't moment dat Hitler uitriep dat het volk niet meer belangrijk was als ze de oorlog zouden verliezen tegen de Russen dan was de beslissing gemaakt. Ik denk dat ik in de toekomst dit soort films ga mijden.

Oracle

Dan heb je de flim niet begrepen. Hij gaat niet over het duitse volk, of het moorden van de joden, maar juist over de waanzin die in Hitler's hoofd zat, de laatste 2 weken van zijn leven. Ongeloof, en totale ontkoppeling van de realiteit, dat is waar die film over draait.

Negativisme... Tja als je dit soort onderwerpen te zwaar vind, dan moet je ze mijden. Vooral ook omdat dit nu eenmaal geen happy end op kan leveren...

Ik vond het een geweldige film! Zeer indrukwekkend, en niet te geloven dat het een duitse flim was. De effecten leken des Hollywood's...

Groet,
Mark