Meridian DSP6000 Kloon !

Started by richardkrol, November 21, 2004, 01:18:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardkrol

Hallo allemaal...

Aangezien de Avalon's een fantastisch geluid neerzetten en er een aantal zeer sjieke systemen in elkaar zijn geknutseld heb ik besloten om maar 'ns een andere kloon te maken.

Meridian DSP6000

Ik heb deze speakers eens mogen beluisteren en ik kan jullie zeggen werkelijk subliem....het verhaal wil dat ik een tijdje terug de D6000 in huis heb gehad (de voorganger) en ik heb deze om de goede sfeer thuis te handhaven binnen een week weer weg moeten doen. De DSP6000 (en de D6000) zijn ongeveer een 1m35 hoog en vragen op z'n zachts gezegd nogal wat aandacht.

Het geluid van deze speakers heeft me echt bezig gehouden en ik heb besloten om een klone te bouwen die 1m10 hoog zal zijn. Je zal zeggen, 25cm wat is dat nou....? Voldoende om de goede sfeer te behouden in ieder geval.

Wat is nu de DSP6000?

Het is een 3-weg gesloten systeem met een digitale crossover, 3 DACs en 4 solid state versterkers ingebouwd. Gooi er nog een DSP sausje overheen in de vorm frequency / room correction en je hebt de DSP6000. Ik heb voor de goede orde een plaatje bijgevoegd.

Ik heb voor alle volledigheid even de specs bijgevoegd:


Performance: Frequency response in-room within 3dB from 25Hz to over 20kHz . Maximum output >114dB spl @ 1m on music material Noise less than 15dB spl. Overall distortion typically <0.02% at any frequency or level.

Inputs: Two digital inputs to SPDIF standard; 32kHz–96kHz sampling rates at up to 24 bit; MHR support. (A future software update will enable support for 192kHz.)

Construction: 3-way infinite-baffle system. 4 x 200mm long-throw bass drivers. 1 x 160mm polypropylene mid driver in separate enclosure. 1 x 25mm aluminium-dome tweeter, silver wire, short horn-loaded with protective grille. Black gloss piano-lacquer head unit and black cloth and glass bass cabinet. FIFO memory buffer input for the lowest possible jitter from almost any source. Four precision 128x oversampling converters for bass, mid and tweeter signals. Analogue gain and filtering using proprietary Meridian Class-A discrete amplification. Digital and conversion electronics constructed using advanced surface-mount techniques and partitioned 6-layer printed-circuit boards. Four 75W power amplifiers; one for each of the driver ranges. Power amplifiers use a unique feedback topology and precision local error-correction systems to achieve a performance equivalent to the conversion system.

Dimensions: 1330mm (52.4in) H, 275 (10.83) W, 425 (16.73) D. Weight 65kg (143lb)

DSP: 100MHz Motorola digital signal processor. Digital crossover at 200Hz and 2.6kHz. Response correction for the whole system. User tone controls. Volume and phase control.

Controls: Rear-panel controls for Power On/Off. MSR and RS232 port provide control over bass, treble tilt, listening axis, volume, time-compensated balance and absolute phase.

Front display: Eight-character display with system lights, can be blank.


Is dat na te bouwen?

Jazeker - echter met een aantal aanpassingen. De Meridian DSP computer en dacs natuurlijk niet maar het principe wel.

Het origineel maakt gebruik van (licht gemodificeerd - niet allemaal na te gaan) Seas units. Alleen de midrange is onbekend, maar gelet op het uiterlijk zijn er twee kandidaten (de H548 en de H602) De types zijn als volgt:

De 4 bass drivers zijn de CA 21 REX-BS / H556-08 ohm (De BS staat wellicht voor Boothroyd - Steward)
De Midrange (niet kunnen nagaan)  is zeer waarschijnlijk de P17RCY/P / H548-8 ohm
De Tweeter is de 25TAFC/GW-BS / H539-6 ohm

De versterking zal gaan gebeuren met de modules van hypex. 2 maal de UCD180 voor mid en hoog, en tweemaal de UCD 400 voor de 4 bass drivers per kast. Zie www.hypex.nl

Volgens de specs aangaande het crossover: Digital crossover at 200Hz and 2.6kHz. Response correction for the whole system...zal dit betekenen dat ik eerst met de Behringer Ultradrive aan de gang zal gaan om aan de hand van bovestaande handvaten een eerste opzet te maken. De bedoeling is om daarna settings van de behringer om te bouwen naar een custom electronisch crossover dat rekening houdt met de volgende elementen:

  • Tijdcorrectie van de units;
    Crossover frequency, type en slope;
    Transform circuit voor de bas;
    en eventuele notch filters..

Dit wordt een hele grote uitdaging, en zeker een van de lange adem. Wat gereedschap aangaat heb ik al een hele grote metabo tafelzaag aangeschaft (de TKU1693) zodat ik in ieder geval kan beginnen met bouwen. De speakers zullen mooi zwart afgewerkt worden.


De hele kast heb ik in Autodesk reeds uitgetekend en de eerste 'head' is al gemaakt en geschuurd. Nu op naar de tweede. Om jullie toch al wat foto's te geven heb ik een mooie bijgevoegd.
 
Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Spacebass

WOW  O0  Het DIY gebeuren is nu toch echt losgebarsten  :o

Mega!!  Zien er nu al als schoonheden uit  O0

Veel succes met bouwen  :)

richardkrol

Nog een paar plaatjes..
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Arieson

Prachtig! Houdt ons forum tot in de kleinste details op de hoogte  :) :D ;)

Waar een 'klein' Nederlandstalig forum groot in kan zijn  O0

FFF

Ontzettend mooi project, en goed omschreven, hoop dat dat zo doorgaat.

wel 1 vraag: Heb je die hypex modules die je wilt gaan gebruiken al gehoord?
Voor die prijs heel er intressant natuurlijk, alleen vraag me af in welke klasse dit valt.

Zat zelf al een te denken aan een backes en muller "cloon", alleen vraag me af hoe deze units presteren (ziet er vrij simpel uit)

jeroen_B

Nog even en niemand KOOPT meer speakers hier op het forum :D
Leuk project! Ga het volgen!

Erik van Voorst (in memoriam)

HEERLIJK OVER DE TOP  8)

Ons Forum moet straks in het engels...hahahahahha.....Beste ter Wereld  >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Van alle DIY-projekten is deze ongetwijfeld de meest ongewisse.... deze speakers maken geluid bij de gratie van hun digitale ingewanden.  Dat kun je never nooit niet als hobbyist zelfs ook maar benaderen. (Of ik moet richardkrol vreselijk onderschatten!) Deze speakers zijn misschien als een Stealth bommenwerper. Die kunnen zonder computers geen meter vliegen want hebben de aerodynamische eigenschappen van een baksteen.  ;D
Als je alle digitale rimram weglaat wat houd je dan nog over? We zijn benieuwd......

VrGr,

Bart J.

richardkrol

Hallo allemaal,

Allereerst Shorty - nagel op de kop !

Ik heb de me tijdens de bouw van de tweede "head" natuurlijk nog meer verdiept in met name het digitale crossover gedeelte. Ik had gehoopt om met bijvoorbeeld een Behringer digital crossover aan de slag te gaan maar meer uitzoekwerk laat zien dat dit niet bepaald een simpele avenue is. De unit zou gebruikt worden om aan de hand van de settings actieve filters te ontwerpen. De complexiteit van de actieve crossovers zijn dusdanig dat dit buiten mijn "bereik" ligt - denk aan delay - correcties en stijlheid van de slopes en het aantal OPAMPS neemt gestaag toe..... Het in de plaats vast inzetten van een Behringer zou "gaan" maar dan loop je tegen twee muren aan. De volumeregeling dient idealiter NA de behringer plaats te vinden. Voor een 7.1 systeem betekent dit dat de volumeregeling in de preamp niet gebruikt kan worden en dat het actieve gedeelte uit de speaker gehaald moet worden om op praktische wijze voor 7 speakers een volumeregeling te implementeren. Tweede punt is dat men de ultime geluidskwaliteit niet van de behringer verwacht moet worden.

Het is behoorlijk linke soup om zeer diep in de buidel te tasten en om er dan achter te komen dat het geluid K***e is....iets te enthusiast geweest?

Met andere woorden - ik vraag me serieus af hoe en of met dit project verder te gaan. Wellicht is het een safer plan om bijvoorbeeld de SOUP te bouwen van onze vriend van Humble Homemade Hifi...en deze met een mono-block aan te sturen als powered speaker of....misschien zouden we als "team" kunnen denken aan een actief ontwerp waarbij we de bijv. de Soup met een active crossover en een drietal Hypex UCD400 modules per speaker laten spelen....de echte die hards zullen me wel afschieten om UCD's met een speaker als de Soup te combineren....

Ik heb in de tussentijd mijn G68 processor verkocht en een besteld die wel over de benodigde analoge uitgangen beschikt. Daarnaast wat geld gestoken in een G91 DVD speler...Mijn speaker opties liggen in ieder geval open.

Ik heb als tussenoplossing Active Quads gekocht - een actieve variant van de Quad11L - voor 450 euro per set absoluut niet slecht.

Heb natuurlijk wel een subje nodig dus ik heb maar wat spullen besteld om op basis van de Scanspeak sub driver een net gesloten systeempje te bouwen. Kast is vergevorderd en spulletjes in bestelling. Ik heb ook de Hypex D2.0 digitale amp erbij besteld. Ik zal wat plaatjes schieten als de spullen zijn aangekomen.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Shorty

Hoi Ries,

Die Hypex-modules zien er inderdaad veelbelovend uit..... (net zoals last year's model Zap Pulse  ::))... maar het zou pas echt leuk worden als die dingen een digitale ingang zouden hebben, zoadat je verlost wordt van eerst een DAC en vervolgens weer een ADC..... Dat betekent een soort PCM/PWM-omzetter op de ingang van de Hypex... maar dat zal wel niet bestaan....
De luidsprekerkasten kun je toch nog wel gebruiken, hoop ik,  voor een ander project?

VrGr,

Bart J.

richardkrol

Hoi Bart,

De kasten kan ik wel gebruiken ook al is de tweede head nog niet helemaal af...'t is toch wel een beetje een teleurstelling...De baskasten zou ik dan wel nog moeten maken.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Shorty

Die Meridians zijn inderdaad wel errug  8). Mooi detail heb ik altijd gevonden dat als je niet in het midden ertusen zit en je dat met de L/R balans aanpast, dat de speaker die je harder zet ook in tijd ietsje eerder gaat spelen dan de andere.... O0
Weet jij trouwens wat voor digitaal signaal die speakers krijgen? PWM? PCM?

VrGr,

Bart J.
   

richardkrol

De speakers hebben twee digitale ingangen waar je tot 96Khz/24bit op kunt aansluiten. Het regelen van volume gebeurd in de speaker. De ultieme set zou kunnen zijn een set DSP6000 (of 7000 of 8000 take a pick) gecombineerd met een CD/DVD loopwerk. Hoeft geen meridian te zijn. Dit geldt voor alle Meridian speakers.

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Shorty,

Je had het net over de balans en dat dat mooi werkt (klopt ook) maar dat zelfde geld ook voor de HOOGTE !!

Je hebt op de speaker niet alleen een Balans setting maar ook een Axis setting waarmee je de hoogte van het geluidsbeeld bepaald. Je kunt tevens Corner, Boundary of Free Standing ingeven. Als je een Meridian Processor hebt dan ook nog Width en Depth > mooi hoor als je het geluidsbeeld naar voren of achteren kunt halen. Trouwens de Bass en Treble controls die op de speaker zitten zijn ook niet "gewoon" maar "tilten" het spectrum - dus iets anders als +6db bij 15Khz....

Blijft mooi spul...

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual