hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Ik heb maar 1 echt goede interlink, de LAT International IC-300 Signature, echter dit is een RCA versie en dat is eigenlijk zonde want de Apogee DAC heeft gebalanceerde uitgangen en mijn Lyngdorf versterker gebalanceerde ingangen. Ik had geen zin in 2de hands de interlink verlopen en dan weer een nieuwe (XLR versie) kopen dus heb ik 4 XLR Neutrik pluggen gehaald en heb ze er vandaag lekker zelf maar aan gezet. Dat ging gelukkig prima en dus luister ik vanaf nu gebalanceerd  ;D

hifiman

En we zijn nog niet klaar :P

Volgens Rene van Es (reviewer hifi.nl) geeft een Behringer Ultramatch doosje nog een duidelijke verbetering i.c.m. een Apogee DAC (maar ook bijv een Benchmark 1 DAC , aldus Rene). De Apogee DAC doet geen upsampling en toen ik zag dat de Behringer in de aanbieding was voor 139 euro ben ik hem vandaag gelijk gaan halen en heb hem nu ingezet als upsampler naar 24 bits / 88,2 kHz met dithering op aan.

Of het een verbetering is weet ik eigenlijk nog niet, nog niet de kans gehad om echt te vergelijken maar dat komt nog wel   :)

En als het geen verbetering is dan ga ik hem of weer verpatsen of (ik kan het niet laten) er een Tentlabs XO3 clock print (die ik toevallig nog heb liggen  ;D ) inbouwen  O0

hifiman

Nog even een foto van het stereo gedeelte (let even niet op de cheap-ass karaoke speler).

hifiman

De Squeezebox staat nu via spdif coax ( met zelf ingebouwde pulse trafo voor galvanische scheiding en vermindering van de effecten van reflecties) aangesloten op de Behringer en de Behringer staat via zijn beurt aangesloten op de Apogee DAC via AES/EBU  8)

hifiman

Dan was ik nog even vergeten te vertellen dat deze Apogee DAC gemodificeerd is door Peter van Willegenswaard die er een Tent XO module met zelf ontworpen voeding (voor de XO) in heeft gebouwd. Tevens is er loodbitumen toegepast.

Onder het USB printje is nog net de Tentlabs XO module te zien en ook de ultra low-noise voeding van Peter. Dus nog lagere jitter, daar waar it matters :P , namelijk bij de DAC  (zit onder de USB print) chip  :)

hifiman

Nu is het wachtten nog op de Blue Heaven luidsprekerkabel  :)

Verder denk ik dat ik de montageplaatjes van de Behringer ga afzagen want dan kan dit apparaat wat naar achteren in het meubel, hetgeen er denk ik beter uitziet.

)p(

Als een speer weer die Ronald, feli  :)

Ga je nu ook echt experimenteren met drc via de inguz plugin? Lijkt mij zeer interessant, zeker in jouw situatie. Zelf wil ik er binnenkort als ik een nieuwe snellere server heb er ook eens mee gaan spelen. Het stereobeeld is hier al goed maar het kan natuurlijk altijd beter  ;D Ik ben dan ook zeer benieuwt naar je ervaringen als je er mee verder aan de slag gaat!

peter

hifiman

Dank je Peter.

Overigens heb jij indirect ook bijgedragen aan het doorhakken van de knoop naar deze stap opzij. Eigenlijk door 2 opmerkingen van jou  :)
- Dat de verschillen tussen bronnen meestal kleiner zijn dan een akoustische aanpassing
- De vraag of ik het gebruiksgemak van de SB3 echt wil opgeven voor een klein verschil wat ik blind niet eens meer kon vaststellen  ;D

Toch een soort van eye-opener voor me geweest, niet teveel focussen op details in de set maar ook naar het grote geheel kijken en wat je ermee wilt bereiken.  :D

Dan over de Inguz plugin, ik had daar al eens mee gespeeld maar nu ik definitief voor de SB3 gekozen heb zal ik daar op zeker verder mee gaan experimenteren  8) Moet allen even kijken wanneer ik daar tijd  voor heb, wellicht het volgend weekend  :)

hifiman

Morgen eerst eens wat filesystemen anders indelen in de slimserver pc en backup van de geripte cd's even goed regelen. Saai klusje maar wel belangrijk om een goede basis te creeeren voor het audio via de squeezebox gebeuren.  :P

Audiofiel

Inmiddels is de CEC van Ronald verhuisd naar huize Audiofiel. Aangezien je geen foto had van de binnenkant van de speler na modificatie bij Tentlabs, bij deze een foto van de binnenkant (vannacht na thuiskomst direct gemaakt omdat het te laat was om te luisteren). Rechtsonder zie je de Tent klokmodule zitten; linksonder zit de Tent voeding voor de klok.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Het was gisteravond weer ouderwets gezellig bij Ronald en Phannee. Uiteraard hebben we vooral over de hobby zitten kletsen, maar ook serieus geluisterd. Sinds mijn laatste bezoek is er veel veranderd in Ronald's set. Hij is alweer 2 sets speakers verder, diverse experimenten met Sqeezebox en externe DAC's, de kamer is aangenaam vergroot en de set staat nu aan de andere kant, waardoor ook de luidsprekerkabels flink korter zijn geworden.

Optisch zijn de nieuwe veranderingen enorm! De kamer lijkt veel ruimer en overzichtelijker door de 1,5m2 die er bij is gekomen op een gunstige plek. Daarnaast is het verdwijnen van de grote kast en de grote speakers ook een optische opluchting te noemen. :D

De Avalon monitoren vallen op doro hunb aanwezigheid. Ik vind ze minder pompeus overkomen dan de vloerstaande Avalons. De voet is in de praktijk veel fraaier dan op de foto's. Ik vind de 'stropdas' van de speaker (het frontje) ook wel grappig ogen. De kleur zou in mijn ogen wel wat lichter mogen (birdseye maple bijvoorbeeld), maar de doortekening en diepte in het fineer is erg fraai. 8)

En hoe klinken die veranderingen nu allemaal? In het begin was het wel even wennen voor mij aan het geluid. Ik ben zelf een vrij doorzichtig en ietsjes helderder geluid gewend en dan komt de klank op mij toch wel een beetje hetzelfde over als de kleur van de kast: "het zou wel wat lichter mogen". Ik moet meer moeite doen om detaillering in het hoog te vinden of te volgen. Een schril contrast met de oude Paradigm speakers, die juist een beetje te helder en 'in your face' waren. Ook de Audiostatic electrostaten zijn toch eerder helder dan donker te noemen. De eerste gewenning duurt niet heel erg lang, in de loop van de avond wordt het steeds makkelijker om naar te luisteren. :D

Deze Avalons leveren niet snel luistermoeheid op en geven een heel breed beeld weer. De diepte is wat minder ver, maar dat zou met indraaien misschien anders kunnen uitpakken. Al met al denk ik dat Ronald met deze speakers een goede keuze heeft gemaakt. Juist ook omdat in het verleden toch vaak juist een overdetaillering of accent op het hooggebied voor hem de onrust gaf in het luisteren. Met deze speakers zal er minder sprake zijn van (ongewild) analytisch luisteren en is er meer kans om van de muziek zelf te gaan genieten. Wel ben ik heel erg benieuwd hoe het toekomstig geplande luisterbezoek  door Ronald bij een mede-eigenaar zal zijn, die met andere aansturing speelt. Ik verwacht zelf namelijk ook dat uit deze speakers nog meer te halen valt. Maar voorlopig is pas op de plaats, wat rust, natuurlijk ook wel eens goed voor onze Audioloog! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Ronald, hoe rip jij de cd's en hoe controleer je of ze bit-perfect geript zijn?

Audiofiel

Quote from: Rody on May 27, 2007, 11:49:38
Ronald, hoe rip jij de cd's en hoe controleer je of ze bit-perfect geript zijn?

Ik weet dat Ronald zijn CD's FLAC't. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Audiofiel

Quote from: molle on May 27, 2007, 11:58:41
Feli met de CEC Arjen 8)

Thanks. Hij staat hier momenteel lekker te spelen. Hij gaat dienst doen als tweede speler, voor boven, en daarnaast als backup voor als mijn speler kapot/in reparatie is, zoals momenteel het geval is. Zonder een goede bron is het vervelend muziek luisteren heb ik gemerkt. Ik had wel een goede tweede speler (CEC 2100), maar die is voor mij net niet goed genoeg (ik ben verwend geraakt), dus deze 5100 is precies dat kleine beetje beter dat ik meer van de muziek kan genieten. :D Als ik het zo opschrijf, klinkt het eigenlijk wel heel erg decadent... :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 12:23:14
Als ik het zo opschrijf, klinkt het eigenlijk wel heel erg decadent... :P ;D

Dat woord zocht ik voor een posting ;D

Gefeliciteerd maar weer ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiotwin

Gefeliciteerd Arjen!
Hopelijk komt de Parasound ook snel weer terug :)
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:56:20
Ik weet dat Ronald zijn CD's FLAC't. ;)

Maar met wat voor cd-drive en welk programma?
Zou je met een iMac + iTunes ook perfecte lossless rips kunnen maken?

Deleted member

Quote from: Rody on May 27, 2007, 11:49:38
Ronald, hoe rip jij de cd's en hoe controleer je of ze bit-perfect geript zijn?

Als programma gebruikt hij in elk geval EAC, die leest meerdere malen, kijkt of er leesfouten waren maar interessanter nog; vergelijkt met een database op Internet hoeveel anderen hetzelfde resultaat hadden door de CRC32 code te berekenen.

http://www.exactaudiocopy.de/

edit: deze link heb ik een keer van iemand gekregen en is erg handig! http://www.eacbundle.wyger.nl/index.html

DA BoSS

hee Ronald,

Gefeliciteerd met deze gave side-step O0


(ik kom graag nog een keertje luisteren :D)


Ben je trouwens nog aan het experimenteren met de instellingen van de Apogee?
(of valt er weinig te kiezen??)


High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Raphie

Waarom dan niet helemaal terug naar de essentie:

gewoon PC neerzetten met digitaal RCA-out en dit direct op de digitale ingang van de versterker aansluiten, of een fatsoelijke versterker met digital in kopen. De Lyngdorff is toch digitaal? waarom zou je dan uberhaupt nog buiten deze bak in het analoge domein willen verkeren? of anders een MB200, dan heb je i.i.g. een perfecte DAC hoe minder "kastjes" des te beter toch?
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:11:59
Inmiddels is de CEC van Ronald verhuisd naar huize Audiofiel. Aangezien je geen foto had van de binnenkant van de speler na modificatie bij Tentlabs, bij deze een foto van de binnenkant (vannacht na thuiskomst direct gemaakt omdat het te laat was om te luisteren). Rechtsonder zie je de Tent klokmodule zitten; linksonder zit de Tent voeding voor de klok.


A ok :-) Ik heb hem na de modificatie nooit meer opengemaakt, dus ik had het nog niet eens gezien  ;D

hifiman

Quote from: Rody on May 27, 2007, 11:49:38
Ronald, hoe rip jij de cd's en hoe controleer je of ze bit-perfect geript zijn?
EAC inderdaad, zoals Antoine al aangaf, staat garant voor bitperfecte rips :)

hifiman

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:27:02
Het was gisteravond weer ouderwets gezellig bij Ronald en Phannee. Uiteraard hebben we vooral over de hobby zitten kletsen, maar ook serieus geluisterd.
Wij vonden het ook gezellig en nog bedankt voor de chocolaatjes :) Ben al een heel eind maar denk niet dat ik die doos vandaag op ga krijgen  ;D

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:27:02
En hoe klinken die veranderingen nu allemaal? In het begin was het wel even wennen voor mij aan het geluid. Ik ben zelf een vrij doorzichtig en ietsjes helderder geluid gewend en dan komt de klank op mij toch wel een beetje hetzelfde over als de kleur van de kast: "het zou wel wat lichter mogen".
Ik had dus hetzelfde (zeker na de audiostatics), maar ben er ondertussen aan gewend en vond het toch erg prettig klinken nu.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:27:02
Ik moet meer moeite doen om detaillering in het hoog te vinden of te volgen. Een schril contrast met de oude Paradigm speakers, die juist een beetje te helder en 'in your face' waren. Ook de Audiostatic electrostaten zijn toch eerder helder dan donker te noemen. De eerste gewenning duurt niet heel erg lang, in de loop van de avond wordt het steeds makkelijker om naar te luisteren. :D
Het keyword is "relaxt" en dat bevalt mij met lang luisteren toch beter dan een wat spectaculairder geluid.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:27:02
Deze Avalons leveren niet snel luistermoeheid op en geven een heel breed beeld weer. De diepte is wat minder ver, maar dat zou met indraaien misschien anders kunnen uitpakken.
Ik heb ze vanochtend inderdaad toch wat meer ingedraaid en dat is inderdaad nog een verbetering. Eigenlijk stonden ze al een tijdje zo,  maar voor jij kwam had ik ze nou net weer eens wat minder toe-in gegeven om te kijken hoe dat zou bevallen.

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:27:02
Al met al denk ik dat Ronald met deze speakers een goede keuze heeft gemaakt. Juist ook omdat in het verleden toch vaak juist een overdetaillering of accent op het hooggebied voor hem de onrust gaf in het luisteren. Met deze speakers zal er minder sprake zijn van (ongewild) analytisch luisteren en is er meer kans om van de muziek zelf te gaan genieten.
Je slaat de spijker op zun kop. En wie weet gaat de nordost bekabeling net even dat tikje meer "helderheid" geven...

Quote from: Audiofiel on May 27, 2007, 11:27:02
Wel ben ik heel erg benieuwd hoe het toekomstig geplande luisterbezoek  door Ronald bij een mede-eigenaar zal zijn, die met andere aansturing speelt. Ik verwacht zelf namelijk ook dat uit deze speakers nog meer te halen valt. Maar voorlopig is pas op de plaats, wat rust, natuurlijk ook wel eens goed voor onze Audioloog! ;)
Ben ik ook benieuwd naar, maar het duurt nog even tot half juli voor dat bezoekje gaat plaatsvinden :P

Rust? Ik ben alweer druk bezig met het room correctie gebeuren aan de praat te krijgen onder linux  ;D