hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Ik zie ze weinig voorbij komen maar ik heb ze zelf ook dus vraag maar raak.....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op wat voor set jij ze aangesloten hebt staan en wat je ervaringen zijn met deze speakers met veranderen van bekabeling...

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 23:09:47
Wat betreft het laag, mijn ervaring is dat ze verder van de wand moeten. Als ik ze op die afstand van de muur zet hoor ik dat het laag aangezet wordt door de muur. Verder uit de muur ben je dat kwijt en wordt de monitor neutraler in het laag, in jouw geval misschien een oplossing?
Tsja helaas is dat praktisch niet echt mogelijk. (tuindeur naast L speaker).  :-\ Toch bedankt voor de tip.

yorkie13

mj pro50 mkII de deur uit, wat nu met het laag, of gaan de avalons diep genoeg
zelf intussen een nieuwe HT set met Q acoustics, erg fraaie speakers, er komt daar een BK Electronics monolith sub bij (iets als de SVS)
voor stereo weer de scanspeak ultimos naar beneden en terug naar 1 mj ref1 mkII sub
gaat volgende week eentje de verkoop in

BuSpu

Quote from: Audioloog on May  5, 2007, 08:15:14
Ik ben eigenlijk wel benieuwd op wat voor set jij ze aangesloten hebt staan en wat je ervaringen zijn met deze speakers met veranderen van bekabeling...

Groetjes,

Ronald

Ik ben begonnen met een Rotel Michi voor /eind en een Denon 1520 CD speler en 6m Audioquest Argent speakerkabel. Dat was mooi maar laat maar zeggen hifi-mooi. Dus alles klopte, geen fouten, maar nog niet het gevoel dat het geluid je bij de keel grijpt. Vervolgens ging de Denon weg net als de Rotel voorversterker en kwam daar een Meridian 508/24 CD speler voor terug en een Spectral dmc 12 voorversterker. Toen begon het wat te worden. Het geluid was niet meer zo gezegd 'vrijblijvend' maar je werd enorm de muziek in getrokken. Later kwam ook noh een Spectral eindversterker en niet onbelangrijk de MIT 350 shotguns interlinks. De 6 meter Audioquest is ondertussen doorgeknipt en ligt per kant dubbel dus per kant 2 keer 3 meter, gebiwired.
Mijn ervaring met speakerkabel is dat zilver mooi op deze speaker kan werken. Ik zeg niet dat het heilig is, ik heb ook lang niet alles gehoord. Ik heb recent nog wat gespeeld met de aderverdeling tussen laag en hoog. Een voorbeeld over hoe genadeloos de monitor laat horen wat er in de keten gebeurd: ik heb de speaker aangesloten met een enkele ader zilver op het hoog en daarna met dubbele aders zilver op het hoog (hoop dat het te volgen is) en daarover hoef je dus niet lang na te denken. Zoeits is meteen hoorbaar en in mijn geval was twee aders zilver op de + en twee aders zilver op de min het mooist.
Dus investeer in je keten en de Avalon monitor laat het allemaal horen, ik hoop dat je veel plezier aan deze speaker gaat beleven.  :)

Groet BuSpu

tiptop

Hoi Ronald (en Phannee),

Mischien een beetje laat nu, maar ik lees het net pas.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe luidsprekers. :)

Je hebt in een jaar tijd wel veel veranderingen doorgemaakt zie ik :o
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Quote from: yorkie13 on May  6, 2007, 12:00:17
mj pro50 mkII de deur uit, wat nu met het laag, of gaan de avalons diep genoeg
zelf intussen een nieuwe HT set met Q acoustics, erg fraaie speakers, er komt daar een BK Electronics monolith sub bij (iets als de SVS)
voor stereo weer de scanspeak ultimos naar beneden en terug naar 1 mj ref1 mkII sub
gaat volgende week eentje de verkoop in
Hoi Yorkie,

Na veel vergelijken (met en zonder sub) kom ik tot de conclusie dat de Avalons het best alleen af kunnen  :P
Ja de sub voegt wel degelijk wat toe, maar het is niet persee "beter". Uiteindelijk kom ik toch tot de conclusie dat de beste integratie geen integratie is  ;D Overigens had ik de x-over van de MJ op 20 Hz staan dus echt veel mee te doen stond tie zowiezo al niet...

Gefeliciteerd met je nieuwe aankopen  :)

hifiman

Quote from: tiptop on May  6, 2007, 21:39:21
Hoi Ronald (en Phannee),

Mischien een beetje laat nu, maar ik lees het net pas.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe luidsprekers. :)

Je hebt in een jaar tijd wel veel veranderingen doorgemaakt zie ik :o
Dank je tiptop :-) Binnenkort maar weer eens een cd-shootout organiseren  :D

Yep, er is veel veranderd in de set het afgelopen jaar  ;D

BuSpu

Quote from: Audioloog on May  6, 2007, 21:49:35
Na veel vergelijken (met en zonder sub) kom ik tot de conclusie dat de Avalons het best alleen af kunnen  :P

Volgens mij een slimme keuze !!  ;)

hifiman

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 21:12:32
Ik ben begonnen met een Rotel Michi voor /eind en een Denon 1520 CD speler en 6m Audioquest Argent speakerkabel. Dat was mooi maar laat maar zeggen hifi-mooi. Dus alles klopte, geen fouten, maar nog niet het gevoel dat het geluid je bij de keel grijpt.
Ik ben bang dat ik nu in dat stadium zit  ::)  :P

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 21:12:32
Vervolgens ging de Denon weg net als de Rotel voorversterker en kwam daar een Meridian 508/24 CD speler voor terug en een Spectral dmc 12 voorversterker. Toen begon het wat te worden. Het geluid was niet meer zo gezegd 'vrijblijvend' maar je werd enorm de muziek in getrokken. Later kwam ook noh een Spectral eindversterker en niet onbelangrijk de MIT 350 shotguns interlinks.
Wat is dat toch met Avalons en Spectral  ??? Het zal wel supermooi zijn, ik durf het bijna niet te vragen..  ^-^

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 21:12:32
De 6 meter Audioquest is ondertussen doorgeknipt en ligt per kant dubbel dus per kant 2 keer 3 meter, gebiwired.
Mijn ervaring met speakerkabel is dat zilver mooi op deze speaker kan werken. Ik zeg niet dat het heilig is, ik heb ook lang niet alles gehoord.
Kijk, zo'n vermoeden had ik al, dat wil ik dus graag eens proberen.  :)

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 21:12:32
Ik heb recent nog wat gespeeld met de aderverdeling tussen laag en hoog. Een voorbeeld over hoe genadeloos de monitor laat horen wat er in de keten gebeurd: ik heb de speaker aangesloten met een enkele ader zilver op het hoog en daarna met dubbele aders zilver op het hoog (hoop dat het te volgen is) en daarover hoef je dus niet lang na te denken. Zoeits is meteen hoorbaar en in mijn geval was twee aders zilver op de + en twee aders zilver op de min het mooist.
Ehhhh waarom heb je ze niet ge-bi-wired dan  ??? Of begrijp ik je misschien verkeerd?

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 21:12:32
Dus investeer in je keten en de Avalon monitor laat het allemaal horen, ik hoop dat je veel plezier aan deze speaker gaat beleven.  :)
Tsja dat investeren zit er even niet zo in voorlopig, maar het kan nooit kwaad te weten wat de volgende stap zou "kunnen" zijn.

Bedankt voor het delen van je ervaringen!

hifiman


BuSpu

Quote from: Audioloog on May  6, 2007, 21:55:07
Ehhhh waarom heb je ze niet ge-bi-wired dan  ??? Of begrijp ik je misschien verkeerd?

Ze zijn gebiwired  :)

hifiman

Vandaag is forumlid )P( oftewel Peter bij mij langsgeweest  :)

Hij kwam mij helpen om te bepalen of de modificaties die ik aan mijn Squeezebox3 had gedaan (externe tent clock en spdif reclocker, lineaire voeding en uitgeschakelde DAC en verwijderd 12MHz kristal) de moeite waard zijn geweest. Daartoe nam hij mee zijn eigen ongemodificeerde squeezebox en zijn oren  ;D

Wordt morgen vervolgd, ga eens vroeg naar bed vandaag  >:D

hifiman

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 22:01:54
Ze zijn gebiwired  :)
Dan ga ik je verhaal nog eens 3x lezen tot ik begrijp wat je nu precies bedoeld  ;D

BuSpu

Quote from: Audioloog on May  6, 2007, 22:04:49
Dan ga ik je verhaal nog eens 3x lezen tot ik begrijp wat je nu precies bedoeld  ;D

Ik was al bang dat het niet te snappen was. De Audioquest Argent is een kabel geschikt voor biwire. Ik gebruikte hem eerst als volgt: koperen aders op het laag, zilveren aders op het hoog. Toen ik hem doorknipte heb ik hem gewoon dubbel gelegd. Dus nu is ie nog steeds biwire aangesloten maar met de dubbele hoeveelheid koper/zilver. De Avalon monitor was er blij mee.... ;)

hifiman

Quote from: BuSpu on May  6, 2007, 22:09:38
Ik was al bang dat het niet te snappen was. De Audioquest Argent is een kabel geschikt voor biwire. Ik gebruikte hem eerst als volgt: koperen aders op het laag, zilveren aders op het hoog. Toen ik hem doorknipte heb ik hem gewoon dubbel gelegd. Dus nu is ie nog steeds biwire aangesloten maar met de dubbele hoeveelheid koper/zilver. De Avalon monitor was er blij mee.... ;)
A zo!! Nu snap ik um. Had ondertussen al even opgezocht wat dit voor kabel is dus kwam er net achter dat het een hybride is  :)

)p(

Quote from: Audioloog on May  6, 2007, 22:04:18
Vandaag is forumlid )P( oftewel Peter bij mij langsgeweest  :)


Wordt morgen vervolgd, ga eens vroeg naar bed vandaag  >:D

Hoi Ronald

Het was weer een zeer geslaagde middag! :)

Peter


)p(

Gisteren bij Audioloog op bezoek geweest omdat hij graag mijn standaard sb wilde vergelijken met zijn gemodificeerde sb. En mij leek het ook erg leuk om eens bij Ronald langs te gaan na al zoveel over zijn ontdekkingstocht door audioland hier op het forum te hebben gelezen.

We begonnen met wat cd's van mij via de cec zodat ik eerst even kon horen hoe de set klinkt. Ronald was vooral benieuwd of ik de speakers donker vond klinken of niet. Over de Avalons kan ik kort zijn, het zijn hele mooie open vervormingsvrije weergevers met een enorme stage. De instrumenten hebben voldoende lucht met mooie klankleuren. Het nadeel is dat bij Ronald de openheid zich echter alleen in de breedte volledig kan ontwikkelen. Het hoog was inderdaad ietsje terughoudend maar wat vooral meteen opviel was een zeer sterk links rechts effect waardoor de plaatsing van de instrumenten in de ruimte niet overtuigend was. Tevens hadden de instrumenten links van het midden de neiging om naar rechts te trekken bij hoge noten en naar links bij lage noten. Na de speakers wat toe in hadden gekregen knapte het stereobeeld heel aardig op. Ook het hoog kreeg net dat zetje dat het voor mij als ok werd ervaren. Piccolo's, triangles e.d. klonken nu helder genoeg. Helemaal goed was de stage zeker nog niet. Ik hoop dat het verlagen van de kast, het weghalen van de svs en wellicht drc via de squeezebox hier nog verbeteringen kunnen brengen.

Daarna begonnen we aan de vergelijking tussen de st sb, mod sb en de cec. De verschillen bleken voor mij erg klein te zijn. Als ik ze zou moeten ordenen dan kom ik tot het volgende:

1. cec + cec dac
2. st sb analoog (Zeer dicht bij 1, Hier sta ik nog steeds versteld van! Eerdere ervaringen met de st sb analoog waren nogal teleurstellend.)
3. cec + monica dac
4. st sb + monica dac (Ik hoorde eigenlijk geen echte tonale en ruimtelijke verschillen tussen de cec en st sb op de monica. Het is vooral gevoelsmatig dat ik voor de cec ga als 3.)
5. mod sb + monica dac (Ik moet gewoon eerlijk zijn en voor mij heeft al het werk Van Ronald niet tot een verbetering geleid. Het klonk iets minder helder en had meer vervorming dan de cec/monica en st sb/monica met als gevolg dat de weergave een tikkeltje minder transparant was.)

Mijn conclusie is dat de monica wat mij betreft in de set van Ronald een klein beetje teveel hoog afval heeft en een minder overtuigende ruimtelijke weergave. De verschillen waren echter allemaal heel klein wat een laatste rechtstreekse vergelijking tussen de st sb analoog en mod sb / monica nog eens onderstreepte. En deze verschillen vallen helemaal in het niet met wat de toe in van de speakers aan verschil maakte.

Ronald ik vond het heel gezellig en wat conclusies betreft wat mij betreft weer een heel verrassende middag.

Peter

hifiman

Je bent me voor  ;D

Peter heeft me inderdaad goed laten horen dat een beetje toe-in het beste is met deze speakers in mijn opstelling. Ik twijfelde steeds tussen helemaal geen toe-in of een beetje toe-in. Vlak voor Peter kwam had ik nou net toevallig de speakers weer teruggezet van toe-in naar geen toe-in  ;D Met de muziek van Peter (opnamen waarbij de ruimte ook
goed te horen is, dit itt de meer artificele stages bij de muziek die ik meestal luister) was het ook een stuk beter te horen dat zonder toe-in er gaten in de stage zaten en dat alles op op zijn plek valt met een beetje toe-in. Peter noemt zichzelf niet echt een audiofiel, maar het was mij al snel duidelijk dat hij ontzettend goed kan luisteren en onder woorden kan brengen wat er wel of niet klopt. Het feit dat hij vaak naar klassieke concerten gaat zal daar zeker bij helpen, ik zelf heb die referentie aan de werkelijkheid nauwelijks..

In elk geval heeft Peter me zo goed geholpen om mijn twijfel over de toe-in weg te nemen en ik weet nu ook beter waar ik op moet letten, dus Peter bedankt  :)

Ook was ik blij dat Peter (als eerste audiofiele bezoeker sinds ik de Avalons heb) de speakers niet donker vind klinken. Blijkbaar moet ik er nog wat aan wennen na de superhelder klinkende Audiostatics... Daarnaast wat het zowiezo al beter geworden door toe-in, geen NOS DAC gebruiken en de bescherm korfjes van de tweeters te verwijderen.

Maar goed terug naar het hoofddoel van deze middag, mijn SB3 met tentclock en reclocker (en nog wat mods) vergelijken met Peters ongemodificeerde SB3. Alhoewel ik zelf twijfelde welke ik nu beter vond klinken is dat feit op zich al genoeg voor dezelfde conclusie als Peter al trok, de modificaties hebben niet het beoogde doel bewerkstelligt. De verschillen zijn klein en de vraag is of het nu beter of slechter geworden is, kortom je kunt stellen dat de externe clock en reclocker geen succes is.  :-\ Alhoewel ik dat erg jammer vind is het ook weer geen ontzettende schok ofzo, ik had rekening gehouden met deze mogelijkheid. Het is zowiezo lastig als je iets modificeert en niet meer AB kunt vergelijken om te bepalen of het nou wel of geen verbetering was, zeker als de verschillen klein zijn.

Dan over de top 5 van Peter, ik kan me hier in vinden en inderdaad was ook ik verbaasd dat de verschillen eigenlijk allemaal maar vrij klein waren. Waar ik zelf dus al achter was is dat een NOS DAC met mijn huidige set geen succes is vanwege het hoogafval, iets wat ik met de huidige speakers nou net niet kan gebruiken (voorheen met de paradigms was het juist prettig). Ik vind met een NOS DAC met name stemmen natuurlijker klinken, maar de Avalons laten nu ook sterker de nadelen horen, naast het hoogafval zijn dat "minder vloeiend" en een plattere stage.

Er waren twee zaken die mij echt verbaasd hebben tijdens onze vergelijken en dat zijn:
1. Dat de SB3 van Peter analoog uit bijna hetzelfde klonk als de CEC speler analoog uit   :o Dit terwijl ik voorheen de analoge uitgang van de SB3 als zeer inferieur ervaren heb.  ::)
2. Dat de CEC analoog uit met dure interlink bijna hetzelfde klinkt als de SB3 via de Monica NOS DAC met goedkope analoge interlink  ???

Dit zijn voor mij hele rare constateringen. Het lijkt dat de verschillen tussen de delen (interlink, dac, bron) GROTER is dan tussen de som van die delen en daar snap ik geen snars van!  ???  ::)  :o  :P

In elk geval was het allemaal weer zeer leerzaam en ik heb er voor mezelf een paar conclusies uit getrokken waar ik weer mee verder kan. Een daarvan is dat de externe tent clock geen echte verbetering geeft en dat ik deze dus beter voor andere doeleinden (een cd speler) kan inzetten. Een andere conclusie is dat de CEC met zijn eigen DAC in mijn set   de beste "bron" is. Maar de meest belangrijke conclusie van allemaal is misschien wel dat het toe-in verhaal in het begin van dit verslagje een veel significanter verschil geeft dan het hele squeezebox, monica DAC, CEC verhaal!!

Deze constatering is wel een soort van eye-opener voor me! Hoeveel zin heeft het om heel veel geld, tijd en energie te steken in hele kleine verbeteringen terwijl er nog zoveel te winnen valt met een betere plaatsing cq de akoustiek van de kamer. Dat betekent overigens niet dat ik nu gelijk stop met tweaken en hobby-en aan dac's enzo maar het betekent wel dat ik ga proberen dit soort zaken wat beter in perspectief te zien, met name als het om significante uitgaven gaat. Helaas kan ik qua plaatsing en akoustiek niet heel veel doen (huiskamer..), maar wellicht dat het geplande lagere meubel nog voor een positief effect gaat zorgen.

In elk geval:
- gaat de CEC cd speler blijven omdat deze vooralsnog als beste uit de bus komt
- gaat de SB3 blijven en ingezet worden voor de minder serieuze luistersessies en als er bezoek is ofzo
- ga ik de SB3 waarschijnlijk terugmodificeren zodat de tentclock heringezet kan worden voor iets anders

Peter bedankt voor je komst, je hulp en de gezelligheid! Ik heb in elk geval een leuke middag gehad  :)

)p(

Quote from: Audioloog on May  7, 2007, 11:07:46
Je bent me voor  ;D


Vigo sliep even, toen snel van de mogelijkheid gebruik gemaakt...met onze hyper baby weet je nooit of je nog een kans krijgt... ;D

peter

hifiman

Quote from: )p( on May  7, 2007, 11:12:18
Vigo sliep even, toen snel van de mogelijkheid gebruik gemaakt...met onze hyper baby weet je nooit of je nog een kans krijgt... ;D
De baas lette even niet op dus ik heb ook even mijn kans gegrepen  ;D

)p(

Quote from: Audioloog on May  7, 2007, 13:24:00
De baas lette even niet op dus ik heb ook even mijn kans gegrepen  ;D

;D

Meest verrassende voor mij blijft hoe dicht de sb analoog in de buurt kwam van de cec. Dat in tegenstelling tot eerdere ervaringen en ook in mijn eigen set. Het enige wat ik kan bedenken dat de extra ada stage in de Lyngdorf hier misschien een rol in speelt.

Peter

hifiman

Quote from: )p( on May  7, 2007, 13:34:48
Meest verrassende voor mij blijft hoe dicht de sb analoog in de buurt kwam van de cec. Dat in tegenstelling tot eerdere ervaringen en ook in mijn eigen set. Het enige wat ik kan bedenken dat de extra ada stage in de Lyngdorf hier misschien een rol in speelt.
Ik vind dat ook heel raar. Mijn "guess" is dat de verschillen tussen de DAC's/interlinks elkaar min of meer "opheffen". Dus bijvoorbeeld Monica DAC klinkt wat donker, maar de zilveren interlink klinkt weer erg helder.

Tsja het blijft raar ...

DA BoSS

...en de Monica kwam ook niet uit de verf kennelijk ::)
(terwijl die het bij mij zo voortreffelijk deed?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Raphie

Kopen?!?  door de komst van de Avalons kan Ronald in ieder geval grote opruiming houden....
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: DA BoSS on May  7, 2007, 17:34:49
...en de Monica kwam ook niet uit de verf kennelijk ::)
(terwijl die het bij mij zo voortreffelijk deed?)
Het is niet zo dat de Monica opeens een stuk slechter presteerde, sterker nog ik herkende wederom dezelfde verschillen als toen bij jou thuis. Alleen in mijn huidige set is de match beter met een oversampling DAC dan met een NOS DAC. met mijn paradigm speakers was het precies andersom..