hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ChrisV

4 x 15 meter  :-[ Daar kan je een flink vloerkleed van vlechten  ;D Als je dit flink kan verkorten, dan liggen betere luidsprekerkabels ook binnen je bereik/budget.

hifiman

Quote from: Ruben on May  2, 2007, 12:41:32
Laag meubel ertussen, eerste reflectie aanpakken --> genieten ;)
Tsja die 1e reflectie is wat lastig, aan de ene kant een raam, aan de andere kant niets  :P

hifiman

Quote from: ChrisV on May  2, 2007, 12:44:15
Als je dit flink kan verkorten, dan liggen betere luidsprekerkabels ook binnen je bereik/budget.
Precies, dat was ook mijn gedachte. Verder vraag ik me af of het verschil hoorbaar is tussen 15 meter en bijv. 3 meter en zoja waaar zich dat dan in uit.

hifiman

Quote from: Jack van Dijk on May  2, 2007, 22:02:28
Hmm, nu heb ik nooit de handleiding bij mijn speakers gelezen (ik heb nog even naar de handtekeningen van de bouwers gekeken voorin en dat was het wel). Maar mij is altijd verteld dat je de korfjes er af haalt en er hooguit weer opzet als je bijvoorbeeld een wat harde ruimte hebt waarbij het hoog wat scherp wordt en je dit iets wilt temperen.

Jack
Ok, dus jij zegt "erafhalen die dingen"... ?

Overigens kwam ik gisteren tot de ontdekking dat het donkere geluid mede door de Monica DAC werd veroorzaakt, ik draai nu weer met de DAC in de CEC speler en het klinkt gelijk niet zo donker meer  :D Met mijn vorige speakers gaf ik de voorkeur aan het Monica geluid maar nu blijkt dat dus anders uit te pakken.

Wie weet is het de korfjes er (weer) afhalen genoeg om het hoog helemaal naar mijn zin te maken, vanavond gelijk maar eens proberen.

Heb jij overigens echt hoorbaar verschil geconstateerd met die korfjes erop of eraf?

Ik probeer dat liever niet te vaak ivm het risico op het beschadigen van de tweeters of de nogal fragiele bevestinging van het frontje.

hifiman

He wat vervelend nou, moet ik het weer zelf gaan uitproberen  ;)


hifiman

Quote from: Jack van Dijk on May  3, 2007, 10:26:32
Zojuist even nagekeken, bij mij in de manual staat inderdaad exact hetzelfde als in jouw manual  ;D
Het zal mij niet verbazen als alle Avalon modellen dezelfde manual hebben  ;D

Wat is jouw ervaring trouwens met toe-in met jouw Avalons Jack? Veel, weinig, geen ?

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: Jack van Dijk on May  3, 2007, 11:40:15
Toe-in is bij mij redelijk simpel. Ik volg de Avalon richtline: geen toe-in. Ik heb in mijn vorige huis wel wat ge-experimenteerd, maar recht was het best.
Mooi, want ik kwam tot dezelfde conclusie   ;D

Overigens klinken ze heerlijk open, ik hoor instrumenten tot zeker 1 meter naast de speakers.

hifiman

Quote from: Jack van Dijk on May  3, 2007, 12:22:18
Yep, eenmaal Avalon wil je nooit meer iets anders
Zo enthousiast ben ik nog niet, maar wie weet gaat dat nog komen (mis de snelheid van de elektrostaten nog steeds).

hifiman


hifiman


hifiman


R



)p(


Raphie

JBL PRX Power!

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

Ruud-

Quote from: Jack van Dijk on May  3, 2007, 12:22:18
Yep, eenmaal Avalon wil je nooit meer iets anders
Tja, smaken verschillen, ik heb de mijne(Avatar) in ieder geval na zo'n twee jaar de deur gewezen ;D

Overigens klonken die in het hoog veel gematigder(understament) dan de mij bekende Monitoren. Bij de Monitoren heb ik niet een moment gedacht dat er te weinig hoog was.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

hifiman


BuSpu

Quote from: Audioloog on April 28, 2007, 16:23:19
Tijdens de verkoop "demo" bij mij thuis heeft de verkoper (Rudolf) op verzoek van mij heeft hij toen de beschermende "korfjes" van de tweeters verwijderd. De handleiding zegt dat dit "op eigen risico" mag, de korfjes houden namelijk 1 a 2 dB hoog tegen boven de 10 kHz.

Ik meende toen duidelijk verschil te horen, vandaag realiseerde ik me dat dat amper mogelijk is, het gebied waar ik verschil meende te horen ligt namelijk onder de 10 kHz :P Ik heb de korfjes er dus weer voorzichtig opgedaan (magnetisch geklemd), dat vind ik toch een wat prettiger idee voor het geval een of andere malloot een keer met zijn elleboog door het doek heen gaat ofzo (ik noem maar even een voorbeeld..).

Audioloog gefeliciteerd met je nieuwe speakers!

Ik zie ze weinig voorbij komen maar ik heb ze zelf ook dus vraag maar raak.....

Ik ken ze ondertussen behoorlijk goed dus haal maar weg die korfjes  ;) Ik hoor ze duidelijk. Het hoog wordt iets getemperd. Inderdaad is de monitor wat donker in het hoog en dat is ook gelijk mijn enige kritiekpunt. Ze hadden een haartje 'frisser' gemogen, maar ook niet meer dan dat. Het heeft te maken met de filosofie van Avalon in die tijd. Alle modellen uit de tijd van de monitor hebben dat karakter. De huidige modellen zijn weer anders. Het blijft echter een wolf in schaapskleren. Een stereobeeld wat onverwacht breed kan zijn en (met de juiste apparatuur ervoor) een, zoals ik het noem, enorme tonale echtheid. (begin maar te schieten heren sceptici). Verder heb ik hem nooit in ademnood horen komen en ik draai af en toe stevig.
De stand valt enom mee en geloof me is niet zo maar een paar plaatjes metaal. Ik had hiervoor een andere stand, ook staal even zwaar, maar met de originele stand duidelijk een verfijnder hoog. Ik zie dat jij niet de originele spikes gebruikt? Het is toch een aparte (engelse) schroefdraad, hoe heb je daar iets anders ingekregen?
Over de toe in: Ik heb jaren recht vooruit gespeeld maar sinds een paar weken nu iets toe in. Dit geet een iets beter doortekend stereobeeld maar gaat logischerwijs wel ten koste van een klein beetje stereobreedte. Je kan echter je lol op met de speaker. Alles maar dan ook alles wat je in je keten verandert laat ie horen.
Ik ben erg benieuwd naar je verder ervaringen.

Groet BuSpu

BuSpu

Quote from: Ruud- on April 28, 2007, 17:50:58
Als de Monitoren donker klinken is het toch echt het aandeel van wat ervoor staat ::)
De keren dat ik ze gehoord heb, aangestuurd door Audio Research versterkers met als bron en VPI/Graham/Colibri, klonken ze zeer open en ruimtelijk en zeker niet donker.

Nope, ik herken het karakter. Het is ook niet dat ze muf klinken maar zeker niet bright.

BuSpu

Nog even de foto's zitten bekijken. Misschien heb je toch de originele speikes met plaatjes eronder, ben benieuwd. Wat betreft het laag, mijn ervaring is dat ze verder van de wand moeten. Als ik ze op die afstand van de muur zet hoor ik dat het laag aangezet wordt door de muur. Verder uit de muur ben je dat kwijt en wordt de monitor neutraler in het laag, in jouw geval misschien een oplossing?

hifiman

Quote from: Jack van Dijk on May  4, 2007, 12:40:13
Om hier nog even op terug te komen. Toe-in is dus simpel verhaal, namelijk geen toe-in.
Ok helder  :)

Quote from: Jack van Dijk on May  4, 2007, 12:40:13
Wat ik wel merk is dat de Avalons behoorlijk gevoelig zijn voor wat er tussen staat. Dus jouw idee van een laag meubel is een hele goede. In mijn vorige huis stond mijn set en projectie tv ertussen, dat ging toen niet anders. Maar het was een hele verbetering toen de projectie tv weg was. Verder ben ik toen nog wel wat naar voor en achter aan het schuiven geweest.
Ik overweeg inderdaad dat te doen, maar het heeft nogal wat consequenties (oa dat er dan weer een lcd TV aangeschaft moet worden, maar ook nieuwe LS bekbaling, en zo zijn er nog meer zaken). Kortom niet iets wat ik vandaag effe doe.

Quote from: Jack van Dijk on May  4, 2007, 12:40:13
Dat kwam redelijk precies, 5cm te ver naar voren en het was niet lekker, 5 cm naar achter en het was ook niet lekker. In het nieuwe huis staat er bij alleen nog maar de LCD tv op zijn standaard tussen, maar zelfs dan moet ik oppassen dat die lcd tv wel in het midden staat anders merk je dat al in het geluidsbeeld. Ook had ik nu dus de extra factor om mee te spelen namelijk iets verder of iets minder ver uit elkaar.
Ok bedankt voor de tips!

hifiman

Quote from: Ruud- on May  4, 2007, 22:32:41
Overigens klonken die in het hoog veel gematigder(understament) dan de mij bekende Monitoren. Bij de Monitoren heb ik niet een moment gedacht dat er te weinig hoog was.

Het is ondertussen ook een stuk beter geworden (andere DAC, korfjes van de tweeters af en toe-in aangepast). Maar de opmerking van Garmt dat ze "wat terughoudend in het hoog" zijn vind ik wel van toepassing. Maar goed met andere apparatuur zal het natuurlijk ook weer anders klinken dan bij mij...

hifiman

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Audioloog gefeliciteerd met je nieuwe speakers!
Dank je  :)

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Ik zie ze weinig voorbij komen maar ik heb ze zelf ook dus vraag maar raak.....
Inderdaad, jammer (en raar?) eigenlijk dat Avalon weer gestopt is met monitoren maken, lijkt me dat daar toch een aardige doelgroep voor is.. Verder valt me op dat je op internet zowiezo bijna niks vind over Avalon luidsprekers...

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Ik ken ze ondertussen behoorlijk goed dus haal maar weg die korfjes  ;) Ik hoor ze duidelijk. Het hoog wordt iets getemperd.
Ok dat was dus geen verbeelding blijkbaar. Ze zijn er nu af en ze blijven eraf  :P

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Inderdaad is de monitor wat donker in het hoog en dat is ook gelijk mijn enige kritiekpunt. Ze hadden een haartje 'frisser' gemogen, maar ook niet meer dan dat. Het heeft te maken met de filosofie van Avalon in die tijd. Alle modellen uit de tijd van de monitor hebben dat karakter. De huidige modellen zijn weer anders.
Aha dat verklaart waarom ik ze anders vind klinken dan de Avalons die ik op shows gehoord heb..  Maar inderdaad iets frisser zou prettig zijn, misschien te bewerksteligen met andere luidspreker bekabeling? Ik denk dan gelijk aan zilver.. Ik weet het , het is een cliche, maar mijn ervaring tot nu toe is dat zilver toch altijd wat frisser/helderder/pittiger klinkt. Iets wat bij mijn vorige speakers teveel van het goede bleek maar nu misschien een goed plan is..  ::)

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Het blijft echter een wolf in schaapskleren. Een stereobeeld wat onverwacht breed kan zijn en (met de juiste apparatuur ervoor) een, zoals ik het noem, enorme tonale echtheid. (begin maar te schieten heren sceptici). Verder heb ik hem nooit in ademnood horen komen en ik draai af en toe stevig.
Dat is me inderdaad ook opgevallen, een enorm breed stereobeeld :)

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
De stand valt enom mee en geloof me is niet zo maar een paar plaatjes metaal. Ik had hiervoor een andere stand, ook staal even zwaar, maar met de originele stand duidelijk een verfijnder hoog.
Ik heb ook nooit gezegd dat de stand niet goed is, moest alleen even wennen aan het uiterlijk en kan ze ondertussen wel waarderen hor :)

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Ik zie dat jij niet de originele spikes gebruikt? Het is toch een aparte (engelse) schroefdraad, hoe heb je daar iets anders ingekregen?
Ik heb de originele spikes, maar met schoteltjes eronder om het laminaat te beschermen.

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Over de toe in: Ik heb jaren recht vooruit gespeeld maar sinds een paar weken nu iets toe in. Dit geet een iets beter doortekend stereobeeld maar gaat logischerwijs wel ten koste van een klein beetje stereobreedte.
Ok ik zal er nog eens mee experimenteren!

Quote from: BuSpu on May  4, 2007, 22:53:29
Je kan echter je lol op met de speaker. Alles maar dan ook alles wat je in je keten verandert laat ie horen.
Ik ben erg benieuwd naar je verder ervaringen.
Ik ook  ;)