hifiman op reis door audio en video land

Started by hifiman, November 20, 2004, 13:42:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: Raphie on April 26, 2007, 15:00:37
meerdere keren:

Na de TJOEB
Na het speaker filteravontuuur
Na de Lyngdorf
Na de CEC
Na de LAT kabels
Na de AudioStatics
Na de diverse Monica Componenten
Na de alternatieve DAC
Na de Squeezebox.....

Ben ik nog iets vergeten?   ;D  ;D  ;D


Hahaha! Jij belooft tenminste niets Raphie... ;D

hifiman

Ik sta versteld, jullie kennen mijn historie beter dan ik zelf  ;D

Rob Eric Blank

Mooie Avalon Monitors.
Ooit een keer gehoord en zijn toch wel heerlijke speakers! SNOEPJES zijn het!

hifiman

Quote from: Rob Eric Blank on April 26, 2007, 16:59:45
Mooie Avalon Monitors.
Ooit een keer gehoord en zijn toch wel heerlijke speakers! SNOEPJES zijn het!
Ik ben er nog steeds niet helemaal aan gewend hoor :P

Ja ze klinken goed, maar het is eigenlijk haast een beetje het tegenovergestelde van de elektrostaten  :P Waar de elektrostaten een soort van analystische tool waren zijn deze dat totaal niet. De eletrostaten klonken nogal "helder" waar deze Avalons juist eerder naar het "donkere" neigen.

Ach misschien had ik dat wel nodig, waar de elektrostaten je haast dwongen tot technisch luisteren zit ik nu meer ontspannen te luisteren  ;) Misschien in de toekomst nog wat finetunen met bekabeling enzo..

Ik denk dan bijvoorbeeld aan kortere en betere luidsprekerbekabeling (nu 15 meter per speaker) maar daarvoor moet ik dan eerst een ander meubel en een LCD TV hebben alvorens dat mogelijk is :P


DA BoSS

Quote from: Audioloog on April 27, 2007, 08:10:09
Misschien in de toekomst nog wat finetunen met bekabeling enzo..

Ik denk dan bijvoorbeeld aan kortere en betere luidsprekerbekabeling (nu 15 meter per speaker) maar daarvoor moet ik dan eerst een ander meubel en een LCD TV hebben alvorens dat mogelijk is :P



Ik hoop voor je dat Phannee niet meeleest hier.... >:D ;D ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on April 27, 2007, 08:11:44
Ik hoop voor je dat Phannee niet meeleest hier.... >:D ;D ;)
Hahahaaha je slaat de plank helemaal mis. Zij begon erover (zowel die kortere kabel als ander meubel, als de lcd tv die er dan moet komen)  ;D

Ik ben in deze zelfs iets terughoudender en stelde voor eerst eens het meubel wat er nu staat er tussenuit te halen en kijken wat dat aan geluidsverbetering oplevert. Dus dat gaan we waarschijnlijk dit weekend eens proberen. Stel dat het niks uitmaakt dan heeft een lager meubel (met lcd tv erop) ook niet zoveel toegevoegde waarde.

De kortere LS bekabeling zou ik eigenlijk ook gewoon eens moeten uitproberen. Ach misschien doen we dat allemaal wel in 1 moeite door :P

Audiofiel

Quote from: Audioloog on April 27, 2007, 08:10:09
Ja ze klinken goed, maar het is eigenlijk haast een beetje het tegenovergestelde van de elektrostaten  :P Waar de elektrostaten een soort van analystische tool waren zijn deze dat totaal niet. De eletrostaten klonken nogal "helder" waar deze Avalons juist eerder naar het "donkere" neigen.

Ach misschien had ik dat wel nodig, waar de elektrostaten je haast dwongen tot technisch luisteren zit ik nu meer ontspannen te luisteren  ;) Misschien in de toekomst nog wat finetunen met bekabeling enzo..

Dat analytische of technische komt natuurlijk mede door de combinatie met de gebruikte apparatuur, met name de Lyngdorf. Met een iets 'warmere' versterker is dat weer een hele andere ervaring. Het gaat uiteindelijk om de 'match' en ik denk zelf dat Lyngdorf (of iedere andere klasse-D versterker) niet de ideale match voor een electrostaat is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audioloog on April 27, 2007, 08:10:09
De eletrostaten klonken nogal "helder" waar deze Avalons juist eerder naar het "donkere" neigen.

Ik was ook verbaasd toen iemand zei dat de Avalons wellicht scherp zouden klinken. Ik ken Avalons alleen maar als speakers met een terughoudend en inderdaad bijna donker hoog. Ik ging er van uit dat de Monitor ook zo zijn afgestemd.

hifiman

Quote from: garmtz on April 27, 2007, 08:38:39
Ik was ook verbaasd toen iemand zei dat de Avalons wellicht scherp zouden klinken. Ik ken Avalons alleen maar als speakers met een terughoudend en inderdaad bijna donker hoog. Ik ging er van uit dat de Monitor ook zo zijn afgestemd.
Als ze iets niet zijn dan is het scherp, eerder donker inderdaad. Alhoewel mij dat bij andere Avalons dan weer niet echt opgevallen was. Het heeft ook wel wat want ik heb me natuurlijk jaren ge-ergerd aan te "opvallend" hoog, en dan is dit weer even een verademing.

Mocht ik inderdaad de kant op gaan van ander meubel cq stereo apparatuur naar de andere kant van de kamer dan zit ik te denken om eens een kabel a la QED SA te proberen. Ik kan met nog goed het effect herinnereren wat met mijn toenmalige speakers teveel van het goede was, het zou me niet verbazen als met deze speakers ditzelfde effect wel een fijn effect heeft  ::) Ik kan het natuurlijk ook zowiezo gewoon eens proberen met twee korte stukken.

DA BoSS

Quote from: garmtz on April 27, 2007, 08:38:39
Ik was ook verbaasd toen iemand zei dat de Avalons wellicht scherp zouden klinken. Ik ken Avalons alleen maar als speakers met een terughoudend en inderdaad bijna donker hoog. Ik ging er van uit dat de Monitor ook zo zijn afgestemd.

er was een beetje verwarring over of het nu ging om de studio-monitoren van Avalon, of de 'gewone' Monitors...
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Quote from: Audioloog on April 27, 2007, 08:16:09
Hahahaaha je slaat de plank helemaal mis. Zij begon erover (zowel die kortere kabel als ander meubel, als de lcd tv die er dan moet komen)  ;D

:-X

Maar fijn dan ;D 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman


garmtz

Oh, dat zou kunnen. Ik heb beiden nog nooit gehoord, dus kan er weinig zinnigs over zeggen... :)

hifiman

Quote from: garmtz on April 27, 2007, 09:33:14
Oh, dat zou kunnen. Ik heb beiden nog nooit gehoord, dus kan er weinig zinnigs over zeggen... :)
Dit is waarschijnlijk je laatste werkdag bij je "werkgever" Garmt? Gefeliciteerd  ;D Dan kun je je nu volledig storten op BB&G  :D

Mocht je het een keer rustig hebben dan moet je maar eens komen luisteren  :) De audiostatics heb je helaas net even gemist (nou ja ze staan nog boven op de logeerkamer :P ).

garmtz

Quote from: Audioloog on April 27, 2007, 09:39:37
Dit is waarschijnlijk je laatste werkdag bij je "werkgever" Garmt? Gefeliciteerd  ;D Dan kun je je nu volledig storten op BB&G  :D

Goed onthouden! Inderdaad mijn laatste werkdag hier! Volle aandacht dus vanaf nu voor BB&G! Heerlijk!

QuoteMocht je het een keer rustig hebben dan moet je maar eens komen luisteren  :) De audiostatics heb je helaas net even gemist (nou ja ze staan nog boven op de logeerkamer :P ).

Ga ik zeker doen! Ben heel benieuwd naar de Avalons, never mind the Audiostatics... ;)

hifiman

Quote from: garmtz on April 27, 2007, 09:52:55
Goed onthouden! Inderdaad mijn laatste werkdag hier! Volle aandacht dus vanaf nu voor BB&G! Heerlijk!
Lijkt me ook geweldig  :)


hifiman

Volgens verhalen op het net willen deze Avalons nauwelijks toe-in hebben voor het beste resultaat. Ik heb de mate van toe-in dus nog een stuk verminderd en inderdaad dat klinkt beter :)

hifiman

Tijdens de verkoop "demo" bij mij thuis heeft de verkoper (Rudolf) op verzoek van mij heeft hij toen de beschermende "korfjes" van de tweeters verwijderd. De handleiding zegt dat dit "op eigen risico" mag, de korfjes houden namelijk 1 a 2 dB hoog tegen boven de 10 kHz.

Ik meende toen duidelijk verschil te horen, vandaag realiseerde ik me dat dat amper mogelijk is, het gebied waar ik verschil meende te horen ligt namelijk onder de 10 kHz :P Ik heb de korfjes er dus weer voorzichtig opgedaan (magnetisch geklemd), dat vind ik toch een wat prettiger idee voor het geval een of andere malloot een keer met zijn elleboog door het doek heen gaat ofzo (ik noem maar even een voorbeeld..).

hifiman

Vanochtend vroeg om 7:00 (de buren slapen toch tot 13:00 dus wachtten had weinig zin  >:D ) maar eens begonnen met het laag te meten.

Zie grafiek.

De rode lijn is zonder subwoofer, de blauwe lijn is het eindresultaat met subwoofer.

hifiman

Tot mijn grote schrik blijken de monitors toch door te lopen tot in het "probleemgebied" en is er wel degelijk een flinke piek bij 38 Hz. Echter gelukkig is dit gehoormatig VEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLl minder erg dan voorheen bij mijn Paradigm vloerstaanders.

In elk geval trok ik daaruit de conclusie dat 45 Hz x-over voor de sub dus te hoog was. Sterker nog, uiteindelijk heb ik de x-over op de laagste stand gezet, namelijk 20 Hz. Je zou denken dat er dan geen equalizing (voor de sub) meer nodig is, maar niets is minder waar. Met de x-over op 20 Hz droeg de sub nog even substantieel bij aan de piek bij 38 Hz. Ik heb daarom een sort van notchfilter gedefinieerd met als resultaat dat de sub niet bijdraagt aan die piek maar wel het laag aanvult onder de 35 Hz.

Resultaat is dat de sub in het grootste deel van de tijd voor spek en bonen mee doet, maar dat mag de pret niet drukken  ;D

Ruud-

Als de Monitoren donker klinken is het toch echt het aandeel van wat ervoor staat ::)
De keren dat ik ze gehoord heb, aangestuurd door Audio Research versterkers met als bron en VPI/Graham/Colibri, klonken ze zeer open en ruimtelijk en zeker niet donker.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

hifiman

Quote from: Ruud- on April 28, 2007, 17:50:58
Als de Monitoren donker klinken is het toch echt het aandeel van wat ervoor staat ::)
De keren dat ik ze gehoord heb, aangestuurd door Audio Research versterkers met als bron en VPI/Graham/Colibri, klonken ze zeer open en ruimtelijk en zeker niet donker.
Dat zal best Ruud. Ik geef ook niet direkt de speakers de schuld. Ik zit zelf te denken aan om te beginnen andere/kortere luidsprekerbekabeling...

hifiman

Gisteravond hebben we dan eindelijk eens de test gedaan die ik al lang in mijn hoofd had  :P Namelijk het dressoir wat tussen de speakers staat weg te halen (tijdelijk even in de keuken geplaatst).

Er vielen me (zonder dressoir) twee zaken op. De stage werd inderdaad beter (maar ook weer niet zoveel als ik verwacht had) maar de keerzijde was een meer "galmend" geluid. Het idee is om uiteindelijk een laag dressoir (zoiets als Antoine) neer te zetten in de hoop wel de voordelen van een betere stage te hebben zonder de galm (ik neem aan veroorzaakt door het feit dat er een flink leeg stuk ontstaat en de muur flink veel relfecteert).

Een andere reden om een laag dressoir te willen is dat de stereo apparatuur dan daar in kan en ik veel kortere (nu 4x 15M) luidsprekerbekabeling kan gaan gebruiken en daardoor ook betere/duurdere bekabeling kan aanschaffen omdat het aantal benodigde metertjes dan drastisch minder geworden is :)

Deleted member

Naäperd!  ;) ;D Nee hoor, goede zet! Die kortere bekabeling zal ook zéker niet nadelig zijn.

R

Laag meubel ertussen, eerste reflectie aanpakken --> genieten ;)